Електрически автомобили, велосипеди и скутери, както и смартфони, таблети и компютри: батериите вече са навсякъде, те ни заобикалят и безшумно навлизат в ежедневието ни. Но преди всичко те са ключът към излизането от изкопаемите горива.
Ето защо Европа се стреми да стане независима от Азия, континентът, който днес доставя повечето суровини и готови батерии. За целта бяха създадени две скорошни инициативи на ЕС за регулиране на пазара на батерии и Закон за критичните суровини.
Жизнен цикъл
Първата инициатива е резолюция, която беше окончателно одобрена през юли 2023 година и влезе в сила миналия февруари. Документът включва редица правила, обхващащи целия жизнен цикъл на батериите: от производството до рециклирането, включително първичната и повторната употреба.
Целта е да се осигурят безопасни, издръжливи и конкурентни батерии. Правилата важат и за всички видове акумулатори: използвани в превозни средства, електронни устройства, промишленост и системи за стартиране, осветление и т.н.
Регламентът за батериите се основава на минимални цели, които производителите трябва да изпълнят, за да събират отпадъци (т.е. излезли от употреба батерии): 63% до 2027 г. и 73% до 2030 г. За автомобилните батерии стандартите са 51% до 2028 г. и 61% до 2031 г.
Има и цели за възстановяване на литий (50% до 2027 г. и 80% до 2031 г.) и минимални нива на рециклирано съдържание, на които трябва да отговарят батериите: 16% за кобалт, 85% за олово, 6% за литий и 6% за никел. За никел-кадмиевите батерии целта е 80% до 2025 г.
Разпоредбата по-специално предвижда възможност потребителят да изважда и подменя батериите на устройствата. След това има критерии за ефективност, издръжливост и безопасност, както и ограничения за опасни вещества като живак, кадмий и олово.
И накрая, има изисквания за етикетиране и информация за съставките и рециклираното съдържание. Появяват се и "електронният паспорт на батерията" и QR кодът.
Безопасност
Втората инициатива е Законът за критичните суровини (ЗРК). Тя има за цел да осигури безопасно и стабилно снабдяване с минерали, полезни за прехода. По този начин той изброява суровините (34) и стратегическите материали (17) и определя показатели за покриване на годишното потребление на суровини.
Той също така говори за опростяване на разрешителните: максимум 27 месеца за минни проекти и 15 месеца за проекти за преработка и трансформация. „За да улеснят разработването на стратегически проекти, европейските институции определят, че държавите-членки ще установят единни звена за контакт на съответното административно ниво и на подходящия етап от веригата на стойността на критичните суровини.“
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Урсула фон дер Келепир
12:18 02.04.2024
2 еврогей съюз
12:21 02.04.2024
3 Лелееее
Коментиран от #6
12:21 02.04.2024
4 Защо бе евроатлантици война!
12:22 02.04.2024
5 Оператор на права лопата
12:23 02.04.2024
6 ЗБЪРКАЛ СИ
До коментар #3 от "Лелееее":
ЕВРОГЕЙСКИ СЕ ПИШЕ15:12 02.04.2024
7 ЕвроАтлантическа проказа
12 тона руда за производство на литий;
5 тона руда за добив на кобалт;
3 тона руда за получаване на никел;
12 тона руда за добив на мед.
Транспортиране на 250 тона пръст и руда за закупуване:
12 кг литий;
30 кг никел;
22 кг магнезий;
15 кг кобалт;
100 кг мед
200 кг алуминий, стомана и пластмаса
Земекопната машина Caterpillar 994A консумира 1000 литра дизел за 12 часа.
Най-накрая имаме кола с нулеви емисии. Единственият проблем, който трябва да решим за планетата, е да премахнем кравите, за да ги заменим с щурци.
20:02 02.04.2024
8 селянина с колелото
12:39 03.04.2024
9 Тиква
20:47 05.04.2024
10 Този коментар е премахнат от модератор.
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 васко
21:53 01.05.2024