Правният обхват на шофьорската книжка категория "B" в Европа претърпява значителни промени, отваряйки нови възможности за водачите. Някои европейски държави вече въведоха или предстои да въведат изменения, които позволяват управлението на превозни средства с по-голяма маса, надхвърляща досегашния лимит от 3,5 тона. Тези промени са продиктувани от необходимостта за адаптиране към съвременните тенденции в автомобилната индустрия, най-вече електрификацията на лекотоварните автомобили.
Причини за промените: Електрическите ванове и екологичните цели
Основната причина за преразглеждането на правилата е нарастващата маса на електрическите лекотоварни ванове. С прехода към електрическо задвижване, добавянето на тежки батерии увеличава общото тегло на тези превозни средства, често надхвърляйки традиционния лимит от 3500 кг за категория "B". Това създаде пречка за милиони притежатели на шофьорски книжки, които биха се оказали в ситуация, в която нямат право да управляват екологични ванове, жизненоважни за бизнеса. Европейските законодатели осъзнаха, че остарелите правила възпрепятстват прехода към по-чист и екологичен автопарк, особено в сектора на лекотоварните превози.
Промени в Обединеното кралство и Нидерландия
Великобритания е една от страните, които вече действат. От 10 юни, притежателите на стандартна шофьорска книжка категория "B" вече могат да управляват електрически превозни средства с нулеви емисии с тегло до 4,25 тона. Тази промяна не само позволява по-тежки електромобили, но и предоставя допълнителни възможности. Например, водач с категория "B" във Великобритания вече може да тегли ремарке с микробуса си, стига общата допустима маса (MAM) на "пътния влак" (микробус + ремарке) да не надвишава 7000 кг. Това означава, че ако максималното тегло на превозното средство е 4250 кг, то максималното тегло на ремаркето не трябва да надвишава 2750 кг. Интересен факт е, че шофьори, издържали изпита преди 1 януари 1997 г., могат да теглят състав от камиони с общо тегло до 8,25 тона.
В Нидерландия също предстоят промени. От 1 юли там ще влезе в сила стандарт, позволяващ на шофьори с книжка категория "B" да управляват микробуси с тегло до 4250 кг. Това решение е взето, за да не се поставят електрическите микробуси в неизгодно положение.
Нюанси и ограничения в Нидерландия
Въпреки положителните промени, в Холандия съществуват някои важни нюанси и ограничения. По принцип превозно средство с тегло над 3,5 тона попада в различна категория, която изисква шофьорска книжка категория "C" или "C1" и подлежи на изисквания като ограничител на скоростта и тахограф. За да се избегнат тези изисквания за новите, по-тежки ванове, се въвежда нов стандарт за шофьори с категория "B".
Все пак, има няколко условия:
Тип задвижване: Правилото се отнася не само за електрически, но и за други форми на алтернативно задвижване, като водород или природен газ (втечнен или сгъстен).
Шофьорски опит: Водачът трябва да има поне две години шофьорски опит.
Обучение: Препоръчва се преминаване на допълнително обучение за управление на по-тежки превозни средства, макар и да не е задължително.
Ограничения за движение: Превозно средство с тегло 4250 кг, управлявано с книжка категория "B", е освободено от тахограф, само ако остава в радиус от 100 километра около местоположението на компанията. Маршрут с разстояние от 101 километра вече изисква инсталиране на тахограф, което води до спазване на изискванията за работно време и почивка, и редица ограничения.
Теглене на ремарке и пътуване в чужбина: На водач на микробус с тегло 4250 кг с шофьорска книжка категория "B" е забранено да тегли ремарке. Освен това не е позволено да пътува в чужбина, тъй като тази норма не е унифицирана от междудържавни споразумения и в други страни могат да се прилагат различни правила.
Положителен резултат въпреки ограниченията
Въпреки някои ограничения, особено при пътувания извън страната или теглене на ремарке, разширяването на правната валидност на шофьорската книжка категория "B" от 3500 кг до 4250 кг е стъпка в правилната посока. Този ход предоставя на шофьорите и бизнеса повече гъвкавост, улеснявайки прехода към по-екологични автопаркове и адаптирайки регулациите към технологичния напредък.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Филко
Коментиран от #12
13:09 27.06.2025
2 Бай Гошо Оруел
Войната е мир.
Свободата е робство.
Невежеството е сила
Коментиран от #10
13:23 27.06.2025
3 Друго си е бензина и дизела!
Коментиран от #6
13:58 27.06.2025
4 Поредна лъжа!
13:59 27.06.2025
5 Тесльо=идиот
Коментиран от #11
14:58 27.06.2025
6 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
До коментар #3 от "Друго си е бензина и дизела!":
🚘 Дори Ел.скутерите са МПС -имат Мотор и са Превозно Средство 🚘
16:27 27.06.2025
7 А БОЙКО ИМА ЛИ ПРАВО ДА КАРА
16:43 27.06.2025
8 В КУРСА ПРЕДИ 40 ГОДИНИ ИМАХМЕ ИНЖЕНЕР
Коментиран от #9, #13, #15
16:46 27.06.2025
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Коментиращ
До коментар #2 от "Бай Гошо Оруел":
И още:Тровенето с експерименталки е ваксиниране.
Владеенето на 2 думи в речника, но със спонсорство от нпо, е "висш интелект".
Защитата на лева е путинизъм.
Спестяването на частно лице в евро е едно и също като държавна монетарна политика в лева.
Подаряването на финансовата ни система, заедно със спестяванията ни от валутния борд, плюс огромното задлъжняване, е просперитет и присъединяване към богатите.
Докладът с гигантско количество негативи и опасения за корупция, вкарващ България в еврозоната, е положителен.
Бъркането по изходите е съвременно "пробудено" общество.
Хора санкционирани по магнитски, уличени в корупция в гигантски р-ри (с публични записи), управляват България като "демократи".
"Демократите" са против референдумите.
Цик и конст съд на Пеевски пускат чрез повторно преброяване 1 единствена партия, която разбира се самоопределя като "опозиция".
Войната по пътищата, поради меко казано неадекватна пътна инфраструктура, е шофиране с несъобразена скорост и се регулира чрез санкции.
Записите със самопризнания, че шефовете на една партия ще крадат България и после ще бягат по островите, са клюки.
Протестите снимани на километър от протестиращите, са обективни новини.
И мн др!
21:58 27.06.2025
11 Пилотът Гошу
До коментар #5 от "Тесльо=идиот":
Така е... Мини електричка тежи колкото камион с ДВГ 😂😂😂😂22:35 27.06.2025
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Перко Наумов
До коментар #8 от "В КУРСА ПРЕДИ 40 ГОДИНИ ИМАХМЕ ИНЖЕНЕР":
А сега имаме инженер химик който всеки ден от екрана ни учи как да управляваме парите си. Един такъв плешиф, охилен като амстердамска тьотерина с очила със стъкла като дъното на стара бутилка от соца на Кока Кола!Коментиран от #14
07:22 28.06.2025
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Ново начало
11:19 28.06.2025
17 ташунко
12:17 28.06.2025