Бойците на организацията „Ислямска държава“ (доскоро наричащи се „Ислямска държава в Ирак и Леванта“ - ИДИЛ) обезглавиха американския журналист Джеймс Фоли, чиито следи преди около 2 години се загубиха в Сирия и от 2012 г. бе обявен за безследно изчезнал, съобщи „Ройтерс“. Видео, наречено „Послание до Америка“ (A Message To America), на което е записано изявление на Фоли и е заснета екзекуцията му, бе разпространено днес в социалните мрежи и YouTube.
Ислямистките бойци призовавават САЩ да изведат войските си от Ирак, в противен случай щели да убият още един пленен от тях журналист – Стивън Джоел Солтоф от „Тайм“. Мъж с маска, който говори английски с британски акцент, заявява, че животът му ще зависи от следващите крачки на президента Обама, като държи пленник (вероятно Солтоф), коментира „Ройтерс“.
В своето предсмъртно обръщение фотографът на свободна практика Джеймс Фоли обвинява за гибелта си американските власти. „Призовавам своите приятели, семейството си и любимите ми хора да въстанат срещу моите реални убийци – правителството на САЩ. Всичко, което ще се случи с мен, е резултат от самовлюбените им престъпни действия. Моето послание към родителите ми: запазете достойнството си и не приемайте никакви компенсации за моята смърт от хората, които забиха последния гвоздей в ковчега ми, започвайки неотдавна военна кампания в Ирак“, заявява той. Фоли казва също, че съжалява, че е американец. Видеото завършва с кадри как мъж с глава, покрита с черно, му отрязва главата.
По-рано представители на „Ислямска държава“ заплашиха да удавят Америка в кръв и да атакуват нейни граждани, ако САЩ не прекратят авиоударите по позициите им в Ирак.
Американските власти вече потвърдиха автентичността на видеото, съобщи АП. Семейството на Фоли също е потвърдило гибелта му. Майка му Дайан Фоли написа в сайта за негова подкрепа: „Никога не сме се гордели с Джим повече, отколкото сега. Той отдаде живота си, за да разкаже на света за страданията на сирийския народ“. Жената апелира от името на всичките си близки похитителите да пощадят живота на останалите заложници. „Както и Джим, те в нищо не са виновни. Те не контролират политиката на американското правителство по отношение на Ирак, Сирия или която и да било друга част на света“, добавя тя.
Днес се очаква президентът на САЩ Барак Обама да направи специално изявление във връзка с екзекуцията на журналиста.
Фоли бе похитен на 22 ноември 2012 г. от неизвестни въоръжени мъже. В продължение на 5 години преди това той отразява събитията в Близкия Изток за медии като GlobalPost, NBC News и PBS NewsHour. Той беше пленен в Либия, където е държан около месец. Екзекутиран е в Ирак.
Стивън Солтоф пък изчезва в северна Сирия през юли 2013 г., преди това е работил в Либия и Йемен.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Симеон Тасев
12:46 20.08.2014
2 PROFESIONALISTA
13:02 20.08.2014
3 агент07
13:12 20.08.2014
4 Ghost
Трепят където и който им падне после хората са им виновни.
Не спряха самите те да воюват с когото им падне,взривят или убият някого корана и алах тъи пожелал.
Тия там сигурно събират идиоти без бъдеще за подобни операции.
И още нещо в Ирак Иран няма само Американски воени има и от Дания Гармания но просто не се разчува е то се разчува но на нашата географска шир Германия и Русия са велики а Американците са виновни за всичко.
агент07 Янките нямат нищо общо с украина,там рано или късно щеше да се стигне до това положение.Русия и тая грозна мафиотска мутра путин прекали с налагането си да става неговото.Познавам украинци нещат нито за русия да чуят нито за путин.При тях е като при нас като додат избори само това ще кажа а ти мисли имаш глава на раменете.
13:39 20.08.2014
5 no war
13:48 20.08.2014
6 Гост1
14:53 20.08.2014
7 Maurice
Коментиран от #10
15:00 20.08.2014
8 Autohouse Randm
15:24 20.08.2014
9 Димитър
15:27 20.08.2014
10 Нен Нен
До коментар #7 от "Maurice":
Съгласен съм за ислямистите, но си помисли внимателно от каква религия е Обама - същата като на терористите . Обама иска само и единствено нефт и други полезни изкопаеми, при тях има толкова демокрация, колкото и в Русия, всъщност май Русия е по-демократична, а Путин е един прекрасен (спрямо Обама) президент, Путин няма общо с никакви военни действия в Украйна, а колкото до онзи самолет - защо медиите млъкнаха и не казаха какво се намери в черната кутия на самолета, защото хората в медиите са американофили, като за край ще ти кажа, че Америка е участвала в над 80 процента от войните в последните 2 века, сам си прави изводите за "най-демократичната" държава .Коментиран от #13
15:37 20.08.2014
11 йордан иванов
Коментиран от #12
15:39 20.08.2014
12 Autohouse Randm
До коментар #11 от "йордан иванов":
15:51 20.08.2014
13 Maurice
До коментар #10 от "Нен Нен":
Вземи прочети малко за Обама. Къде е роден, къде е живял и кой го е отгледал. Той не е виждал баща си в съзнателния си живот. САЩ не е участвала в нито един военен конфликт с нормална държава, а всички са със страни от третия свят. Колкото до Русия, нищо подобно. Освен това войните бяха започнати от Буш Мл. а не от Обама. Напълно глупаво е да се смята, че САЩ го прави заради нефт или други блага. При започването на войната в Афганистан, същата струваше няколко милиарда дневно. Русия да не са ни освободили от Турция заради въглищата и розовото масло? САЩ имат толкова много пари и икономиката им е толкова развита, че ако искат ще започнат да изкупуват държавите една по една, докато не решат друго. В Русия няма един американец, а в САЩ има милиони руснаци. Това какво ти говори? Ти помисли малко, преди да ми хвалиш Русия. Или ти може би знаеш повече от милионите имигранти в САЩ!!16:04 20.08.2014
14 бай иван
16:13 20.08.2014
15 Ghost
17:19 20.08.2014
16 Off topic
Коментиран от #22
17:48 20.08.2014
17 Али Бабата
18:17 20.08.2014
18 ujas
18:47 20.08.2014
19 българин
18:52 20.08.2014
20 доларче
19:00 20.08.2014
21 Vasik Atanasova
ТОВА ЛИ Е НАПИСАНО В ИСЛЯМА
ПЪЛНИ НЕЩАСТНИЦИ
КОЛКО Е ЛЕСНО ДА ОТНЕМЕШ ЕДИН ЧОВЕШКИ ЖИВОТ
19:09 20.08.2014
22 Maurice
До коментар #16 от "Off topic":
Първо, напълно сериозно ги мисля тези работи, които пиша.Второ, ти наистина ли мислиш, че харчейки трилиони за тези войни, ще ги възвърнат от нефт? И ти наистина ли мислиш, че отиват в Ирак и хоп, слагат ръка на нефта им? Ако беше така, щяха да отидат до Венецуела, че е по-близко и по-малка съпротива щяха да им окажат латиносите.
Трето, стокообмена м/у САЩ и Китай е само около 100 пъти по-голям от този м/у Русия и Китай. Ти не разбираш ли, че Русия е една бедна социална държава, чиито мащабен пример сме ние. има 5-10% супербогаташи и 90-95% скъсаняци. За долара не се притеснявай, няма да си жив, когато той рухне!
Коментиран от #24, #25
19:39 20.08.2014
23 Буров
20:18 20.08.2014
24 Фама
До коментар #22 от "Maurice":
А бе ти кога си бил в Русия?Там всеки 3 кара кола на 4,5 години.В САЩ живеят под един милион руснаци.Ти знаеш какви са заплатите там по 2000 долара средна заплата(за Русия).А бе тъпан такъв ти знаеш ли,че черноморието е искупено от руснаци и тем подпбни.Ти чувал ли си колко са тези български старци дето са си купили имоти по черноморието?А колко много руски старци.Какво говореш глупости в Русия сыщо има американци и тем подпбни.Коментиран от #26
21:04 20.08.2014
25 theodor cole
До коментар #22 от "Maurice":
Maurice, ti si bolen na tema USA. Tezi hora ne znaiat kakvo praviat. Tene znaiat zashto svaliha Saddam i Gaddafi. Opitaha i s Assad, nali? Koi shteshe da upravliava Syria togava? Ei tva zivotno ot videoto.V Iraq imashe 1.5 miliona Christiani predi padaneto na Saddam. I si ziveeha dobre. Znaesh li kolko sa ostanali sega? Koi e vinoven za tozai genocide? Tvoiata America e vinovna. Za Kosovo i Ukraina prosto ne mi se govori tuk.
Znaesh kakvo se sluchva vav Ferguson, nali? Oshte edin pobesnial nigger beshe zastrelian ot policiata. Masovo razbivane na vitrini i masov grabez po ulicite.
USA ne e nacia. USA e strana ot emigranti i parite sa edinstvenoto koeto gi obediniava. Upravlaiavat se ot Israel i govoriat dva Eurpeiski ezika-Angliiski i Ispanski/Chicano. Russia e nacia. Balgaria e nacia vse oshte. Dokato tova e taka USA shte bade nash vrag. Shte raboti za ciganite i albancite, i za isliamskite terroristi...
21:45 20.08.2014
26 Maurice
До коментар #24 от "Фама":
Извинявай, че съм те засегнал! Нормално е масово по-заможните руснаци да бягат от Путизма в Русия и да си харчат парите тук. Къде в Русия средната заплата е 2000 долара? Да не визираш Москва? Ами прав си, че карат 4-5 годишни ..... Лади. В друга статия от днес чета, че Сталин е забранил вноса на коли под 16000 евра. Сиреч, самите руснаци са толкова отчаяни от собствените си коли, че се нуждаят от забрана за внос за да ги купуват. Нямам нищо против рускините, но имам всичко против останалото свързано с Бл.дия.Коментиран от #27
21:52 20.08.2014
27 Off topic
До коментар #26 от "Maurice":
Maurice...най-печелившият бизнес е войната ...и не става въпрос само за това какво ще заграбиш и плячкосаш след като си победил, а също и на колко хора ще продадеш оръжие преди да решиш да победиш...кое захранва икономиката на САЩ? производство, ноу-хау, износ, туризъм, петрол...и нима САЩ са водещи в някое от тези неща в световен мащаб? ...не пич, войните...САЩ са водещи в производство на оръжие и именно тук им е проблема с руснаците - единственият мащабен конкурент на пазара ....още нещо към тезата ми по долу за Азия...не ти ли е интересно защо европейските производители на автомобили последните години се насочват към азиатският пазар, вместо да гледам към американският? ....потока на капитал вече не е към САЩ при условие, че глобалното производство е съсредоточено другаде. В тоя ред на мисли, вече няма страни и нации има само интереси на капитала откъде и как да извлече по-голяма полза ..... каква е ползата да харчиш пари и човешки животи,ако не можеш да си възвърнеш разходите, било от петрол, било от оръжия, било от наркотици. ...обясни, няма логика ...какъв е интереса да направиш тази "саможертва".... безкористна обич може би :)Коментиран от #33
23:34 20.08.2014
28 Андрей Николов
00:07 21.08.2014
29 Али Бабата
Коментиран от #34
01:30 21.08.2014
30 йордан иванов
10:14 21.08.2014
31 гост
Чувал ли си , че в САЩ си скъсват г.за от работа? А знаеш ли арабите колко работят? Даже тези пари, с които им плащат на тези главорези са изработени в Щатите и после през саудитска арабия или други са преминали в идил. Не знам дали е хубаво да имаш нефт, но гледам, че народите, които нямат природни богатства си живеят по добре, примери бол.
10:59 21.08.2014
32 dimiterj
13:29 21.08.2014
33 Maurice
До коментар #27 от "Off topic":
За доста неща си прав, все пак монетата има 2 страни и не може всичко да мине под общ знаменател. Точно за оръжията обаче не си. Погледни ги арабите и африканците, които са в постоянна война. Само АК-47. Те друго не признават. Сиреч, с тези войни се облагодетелства Русия или бившите соц страни произвеждащи руските евтини оръжия. В това число сме и ние. Колкото до пазара на коли, нормално е да се насочи пазара към Китай, тъй като цената на един и същ автомобил в САЩ струва Х, в Европа струва Х+У, а в Китай струва 3Х. Като добавим и факта, че доскоро в Китай не се внасяха коли, то при сегашното падане на забраната всеки по-заможен китаец иска да си направи густо на душата и да се качи на истински автомобил, а не на китайско менте. Колкото до войните, не знам какво плячкосват, но според мен най-важно за тях е да си държат армията във форма и да тестват в реални условия новите си оръжия. Винаги ми е било странно, защо по същия начин не обяват война на наркопроизводителите от Колумбия, Венецуела, Перу, Мексико... Все пак наркотиците убиват в пъти повече от който и да е терористичен акт.16:40 21.08.2014
34 Maurice
До коментар #29 от "Али Бабата":
Ооо, поклоннико на Свети Садам Хюсеин! Ти май забрави, за избитите навинни иракчани от войската на Садам. Ти май забрави за вътрешния преврат на либийските граждани уморени от тиранията на Кадафи, последвали участта на иракчаните в масовите гробове. Докато диктаторите трупат милиардите в стил чичо Скрудж, гражданите им са принудени да мизерстват. Ти може да си забравил, че при смъртта на Ким Чен Ир Севернокорейците бяха строени във военен строй и заставени да плачат в такт, докато даваха кадри как една корейка береше трева в един чувал, за да си храни семейството. Диктатурата е нехуманна, погазвайки всички човешки права. Не обвинявай САЩ за това, че араби, африканци и бели хора искат да се отърват от комунизма и диктатурата в 21-ви век. Омръзна ми да слушам, че като нямало диктатура имало хаос. Който иска да живее в диктатура, да грабва лопатата и мотиката и да ходи да копае за партията, за лидера. Вземете да прочетете малко за безбройните осъдени за казано нещо срещу наш Тато. Прочетете за безбройните жертви (чрез смъртни присъди) на нашия комунизъм и си правете извод за това как се живее под диктатура и комунизъм. Помислете и за тези си кементари в тази тема, че биха били престъпление!16:57 21.08.2014
35 Off topic
Отговорите ти са като на политик. Питам те въпрос- отговаряш, ама изкривявайки насочеността му и в крайна сметка не отговаряш....малко демагогско, не ме кефи, наситил съм се :) по долу развиваш тезата, че Щатите видиш ли не ги интересува войната, не били водили войни с "нормални"държави, били най-силната икономика. може ли да купят която си страна поискат...сак пък разбираме, че всъщност водят война за да си поддържат армията във форма и да си изпитват оръжията в реални услови...колко хуманно...нека ти отговоря защо не нападната Венецуела, защо не спрат наркотиците от бедните южно-американски стани...ми просто е - не им е нужен петрола на Венециела, защото засега производството (а не запасите) й не са диктуващи световните цени, тоест не са фактор сравнено спрямо арабските страни и собствените залежи на
САЩ, освен това още нещо подкрепя на всичко написано от мен досега....в Южна Америка няма богати държави, които да извадят кеш и да платят за оръжия и да въоръжат армиите си с американска (или друга техника)техника, Южна Америка не е пазар за военната индустрия ....а по отношение на бунтовниците с АК 47 и това как Русия имала изгода....армиите на страните в които има бунтовници с какво са въоръжени? и примерно колко АК 47 могат да се купят на един модерен американски самолет? а дали техниката, която всички бунтовниците през следващите 100г. купят ща бъде равна на настоящото въоръжението само на Израел? Още един проблем на САЩ - свободата на словото и правото на достъп до суровата информация...уви, трудно се манипулира, ако не държиш медиите, а те станаха толкова много, че няма как да ги контролираш...е пак стават манипулации, подобно на този клип, но тълкуването му си остава право на всеки и не е заключено в рамките на коментара от статията:) ...в заключение: не съм привърженик на никоя страна, а както казах не мисля, че вече има и национални интереси някъде...има интереси на капитала, а интересите на капитала през призмата на САЩ са нещо което не подкрепям. RISPECT!
19:37 21.08.2014
36 Али Бабата
20:42 21.08.2014
37 вуяя
22:29 21.08.2014