Last news in Fakti

10 Януари, 2012 15:20 731 1

EС разследва уебсайтове за потребителски кредити

  • брюксел-
  • ес-
  • разследва-
  • уебсайтове-
  • потребителски кредити

С цел да се установи дали потребителите получават информацията, на която имат право съгласно законодателството на ЕС за защита на потребителите , преди да подпишат договор за потребителски кредит, беше проведена проверка на равнище ЕС на уебсайтове, предлагащи потребителски кредити,съобщиха от ЕК. Националните правоприлагащи органи провериха над 500 уебсайта в 27 те държави-членки плюс Норвегия и Исландия. В рамките на тази мащабна операция беше проверено по-специално как предприятията прилагат Директивата относно потребителския кредит (наскоро транспонирана в държавите членки), която има за цел потребителите по лесно да разбират и сравняват кредитните оферти. Трите най-големи проблема, които бяха установени, са липсваща информация в рекламата на потребителски кредити, липса на ключова информация относно офертата  и подвеждащо представяне на разходите.

През следващите няколко седмици и месеци националните органи ще се свържат със стопанските оператори и от тях ще бъде изискано да представят разяснения или да извършат корекции на своите уебсайтове. Ако това не бъде изпълнено, в зависимост от приложимото национално законодателство може да бъде започнато съдебно производство, водещо до налагане на глоби или дори закриване на уебсайтовете.

Правоприлагащите органи  набелязаха 70 % (393) от сайтовете за допълнително разследване във връзка със следните основни проблеми: в рекламата не е включена стандартната информация, която се изисква; в офертите е пропусната ключова информация, която е от голямо значение за вземането на решение; разходите са представени по подвеждащ начин. Сега националните правоприлагащи органи ще се свържат с финансови институции и кредитни посредници във връзка с предполагаеми нередности и ще изискат от тях да дадат пояснения или да предприемат коригиращи действия.  В рамките на тази мащабна операция беше проверено по-специално как предприятията прилагат Директивата относно потребителския кредит (наскоро транспонирана в държавите членки), която има за цел потребителите по лесно да разбират и сравняват кредитните оферти.
Комисарят на ЕС John Dalli, който отговаря за защитата на потребителите, заяви: „Когато хората търсят кредит, те понякога установяват, че този кредит всъщност струва по скъпо, отколкото изглежда първоначално, тъй като важната информация понякога е неясна или липсва. Потребителските кредити не винаги могат да бъдат разбрани лесно, поради което съществува законодателство на ЕС с цел да се помогне на потребителите да вземат информирани решения. Поради тази причина е много важно бизнесът да предоставят на потребителите правилната и необходима информация. А задачата на Комисията е да си сътрудничи с националните органи по правоприлагането, за да гарантира това.“

„Мащабна проверка“ е акция за прилагане на законодателството на ЕС. Ръководена от ЕС, тя се провежда от националните правоприлагащи органи, които извършват едновременни, съгласувани проверки за нарушения на законодателството за защита на потребителите в определен сектор на икономиката. Националните правоприлагащи органи впоследствие се свързват с операторите във връзка с предполагаеми нередности и изискват от тях да предприемат коригиращи действия. Мащабната проверка във връзка с потребителските кредити се проведе през септември 2011 г.
В шест държави беше проведено по задълбочено разследване „Мащабна проверка плюс“ на 57 уебсайта, за да се провери дали се спазват правилата за защита на потребителите, включително схемата за плащане, разглеждането на жалби и реда и условията.
Пазарът, който е обект на проверка, се използва от потребителите всеки ден.  През 2010 г. неизплатените задължения по потребителски кредити възлизаха на €600 милиона  за финансовите институции от еврозоната.
Резултати
От общо 562 уебсайта, проверени първоначално, само 30 % издържаха проверката за спазване на съответните правила на ЕС за защита на потребителите, а 70 % от уебсайтовете (393) бяха набелязани за допълнително разследване. Трите най-големи проблема, които бяха установени, са:
- Липсваща информация в рекламата на потребителски кредити: Рекламните текстове на 258 уебсайта (46 % от проверените уебсайтове) не съдържаха цялата стандартна информация, която се изисква съгласно Директивата относно потребителския кредит, напр. i) годишния процент на разходите (ГПР), който е от важно значение при сравняване на офертите, ii) информация дали таксите за задължителни допълнителни услуги (напр. застраховка) са включени в общите разходи, или iii) относно срока на кредитното споразумение;
- Липса на ключова информация относно офертата: 244 уебсайта (43%) не предоставяха ясна информация относно различните елементи на общите разходи, напр. i) относно вида на лихвения процент (фиксиран, променлив или комбинация от двата вида), ii) относно срока на кредита (ако е приложимо), и iii) относно някои от разходите, свързани с кредита (напр. относно таксите за сключване на споразумение);
- Подвеждащо представяне на разходите, при което разходите по кредита са представени по начин, който е неверен или може да заблуди потребителите, напр. i) по начина, по който се изчислява цената, или ii) ако потребителят не е информиран, че освен разходите за самия потребителски кредит съществува и допълнителна задължителна застраховка.  Този проблем е бил отчетен при 116 (20 %) от всички уебсайтове.

Мащабна проверка плюс
Шест държави (Италия, Естония, Латвия, Литва, Словакия, Швеция) проведоха по задълбочено разследване на 57 от проверените уебсайтове – акцията „Мащабна проверка плюс“. Основните проблеми бяха свързани с информацията, предоставяна преди сключването на договора, и условията на договора.
Какво предстои?
Сега започва фазата на правоприлагане: През следващите няколко седмици и месеци националните органи ще се свържат със стопанските оператори и от тях ще бъде изискано да представят разяснения или да извършат корекции на своите уебсайтове. Ако това не бъде изпълнено, в зависимост от приложимото национално законодателство може да бъде започнато съдебно производство, водещо до налагане на глоби или дори закриване на уебсайтовете. От националните правоприлагащи органи се изисква да докладват на Европейската комисия до есента на 2012 г. Комисията ще оповести постигнатите резултати.
 


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 'айдука

    0 0 Отговор
    Това е поредния мошениклък.Всичко е прах в очите,а банките продължават да ни съдират кожите.