При няколко ключови назначения на магистрати от Народното събрание и от ВСС липсваше прозрачност и обективност и те бяха помрачени от твърдения за политическо влияние. Независимостта на съдебната власт също бе поставена под въпрос.
Организираната престъпност продължава да се описва от независимите наблюдатели като основно предизвикателство за държавата и обществото, като това виждане се споделя и от общественото мнение.
Както в досъдебното, така и в съдебното производство обаче все още липсват убедителни резултати за ефективно справяне с тази форма на престъпна дейност. Все още има много неразрешени и забавени дела срещу корупцията.
Това се казва в доклада на Европейската комисия, в който тя представи петгодишната си оценка за свършеното от България и Румъния. Безпрецедентният механизъм за сътрудничество и проверка на Еврокомисията да продължи и за двете държави, защото не са постигнали поставените цели, отбеляза говорителят на Комисията Марк Грей.
Според нас докладите са обектни, основани на фактите и справедливи, каза Грей. Според Брюксел общата оценка е, че има напредък, но не може да бъде направено заключение, че реформите са устойчиви. Следващият мониторингов доклад за София ще е в края на 2013 г., но Букурещ ще получи преди това един междинен.
Марк Грей заяви, че даването на време на България не означава, че Брюксел си променя подхода към страната. "Извършваме систематично и обективно докладите и не си променяме оценките в зависимост от политическия цвят на управляващите", каза той в отговор на въпрос на Георги Готев дали отлагането не е свързано с парламентарните избори следващото лято. Неофициално удължаването на срока за доклад е свързано с очертаващите се оспорвани избори за парламент и наложената практика от Брюксел да не се намества по време на предизборна кампания.
Следващият отчетен период за България ще бъде удължен, защото основните по съдебната рамка е въведено и сега трябва да се постигнат убедителни резултати, за което се изисква време.
Марк Грей на няколко пъти подчерта, че Брюксел няма да разделя България и Румъния. Той подчерта, че докладите така или иначе са били различни. "Логично е да се мисли щом държавите са различни, анализът да е различен", каза говорителят на Европейската комисия.
На въпрос ще бъде ли механизмът без край, Грей отговори, че това зависи единствено и само от двете държави.
Като цяло дисциплинарната съдебна практика не беше последователна. Освен това България не успя да въведе по подходящ начин за съблюдаването на етичните норми в системата на повишаването в длъжност и атестирането на магистратите, независимо от измененията на Закона за съдебната власт от 2010 г.
Липса насока на политиката, промените са под външен натиск, Висшия съдебен съвет (ВСС) не управлява ефективно, не се спазва разделението на властите, независимостта на съда е поставена под въпрос.
Това са само друга част от критиките в доклада на Брюксел.
Все пак се отчита, че на Висшия съдебен съвет бяха предоставени широки правомощия да управлява и ръководи съдебната власт.
Тези правомощия не бяха използвани за ефективно управление на магистратското съсловие, което да се основава на заслугите и етичното поведение, нито за постигане на последователност и независимост на правораздаването, от което зависи доверието на обществото. Все още липсва насока на политиката, което възпира напредъка.
Брюксел отчита предприетите законодателни промени в областта на борбата с корупцията по високите етажи на властта, но с разочарование констатира, че досега тези мерки не са довели до осезаемо подобряване на резултатите на полицията и на съдебната система във връзка с тези дела. Като слабост се отчита и непоследователната съдебна практика при налагане на постоянната мярка „задържане под стража“ при тежки престъпления, което е индиректен упрек към казуса „братя Галеви“.
В допълнение към това, правоприлагащите органи и съдебната власт все още не са предприели извършването на цялостна и независима оценка на слабостите на съществуващите структури и процедури. Ето защо потенциалното въздействие на мерките, предприети от България в този контекст от миналото лято досега, тепърва ще бъде установено.
По-добрите резултати в областта на отнемането на имущество са важен елемент от възпиращото въздействие при борбата с организираната престъпност, както и при борбата с корупцията, отбелязват от Брюксел. Оттам настояват да се гарантира, че новият състав на „Комисията Кущлев“ трябва да бъде политически независим.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ники Николов
15:00 18.07.2012
2 sursur
18:44 18.07.2012
3 ужас
19:27 18.07.2012
4 аве
19:45 18.07.2012
5 странно
19:50 18.07.2012
6 симеон
по скоро е законодателя дето е оставил вратички за всеки с пари да се измъква ми то който дойде на власт и все приправя законите и се получава че за едно и също нещо хем си виновен хем не си я да видим колко от съдиите за нарушили закона няма такива значи закона не струва и как ще бави съдията делото пак закона е виновен ако се забави по вина на ищеца губи делото ако се забави по вина на съдията споделя присъдата с подсъдимия и така да видим кой ще се е.ава с болнични и тн.
19:55 18.07.2012
7 'айдука
23:07 18.07.2012
8 анонимен
01:52 19.07.2012
9 същата работа
08:33 19.07.2012
10 Явор Кръстев
00:16 20.07.2012