14 Август, 2020 09:09 3 682 7

Сплашване, протакане, обезсърчаване – тактиката на авиокомпаниите при анулирани полети

  • летище-
  • икономика-
  • отменен полет

Какви са правата ни като пътници?

Сплашване, протакане, обезсърчаване – тактиката на авиокомпаниите при анулирани полети - 1
Снимка: БГНЕС/ЕРА

Мнозина вече имат лош опит с отменени полети заради пандемията от коронавирус. Възстановяването на платените суми обаче се оказва трудна задача. Особено ако плащането е през посредник. Какви са правата ни като пътници?

 

За планираното си пътуване до Тайланд в края на юни, семейство Клийзе купува самолетни билети месеци по-рано от Суис, дъщерна компания на Луфтханза. За резервацията и заплащането на 2300 евро, колкото струват билетите за полета от Дюселдорф през Цюрих до Банкок, те използват онлайн портала Opodo.

Малко преди пътуването от авиокомпанията отменят полета. Семейство Клийзе предпочита да си върне парите обратно, вместо да ги използва за друга дата. Така те попадат в една безкрайна опашка от пътуващи, които се опитват да получат заплатените суми обратно от компаниите. Семейството купува билети от онлайн посредник, но сега порталът предлага “само презаверяване на билетите или ваучери, но не и възстановяване на сумата”, разказва Мануел Клийзе. Регламентите на ЕС предвиждат всеки да има право да си получи парите обратно.

Връщане на парите – до 7 дни

Според европейското законодателство, след отменен полет сумата трябва да бъде възстановена в рамките на седем дни. Във времената на пандемия това се оказва мираж. Кризата доведе авиационния бранш до ръба на пропастта. Наложи се държавите да се намесват, за да спасяват националните си превозвачи.

Федерална Република Германия вече е съсобственик на Луфтханза и отказва да толерира практиката на отлагане и протакане на плащанията. “Необходимите средства за възстановяване на сумите са налични. Всеки основателен иск ще бъде изплатен”, обяви членът на Изпълнителния съвет на Луфтханза Хари Хомайстер през юли.

В началото на август германската авиокомпания трябваше да признае, че от близо 4,5 милиона заявки от клиенти за възстановяване на суми, 1,2 милиона все още не са обработени. Превозвачът е заплашен от сериозни глоби от Федералната авиационна служба. В Юроуингс, която също е част от групата на Луфтханза, необработените заявки са около 50%.

Прехвърляне на отговорността

Мануел Клийзе не успява да се свърже с фирмата посредник, която управлява онлайн портала, през който е закупил билетите. Всъщност, отговорност за връщането на сумата носи авиокомпанията, а не посредника, обяснява Роналд Шмид, експерт по правните въпроси при пътувания. Затова Клийзе се свързва със Суис. Оттам му отговарят, че е сключил договор с портала Opodo и трябва да се обърне към тях за възстановяване на сумата. За тях казусът бил приключен.

“Тактиката на авиокомпаниите е да плашат, изтощават и обезсърчават хората”, обяснява Роналд Шмид. Неуредици около юрисдикциите също играят в полза на Суис. “Те знаят, че е трудно да се предприемат съдебни действия в Швейцария, а Европейският съд все още не се е произнесъл дали правото на ЕС се прилага в този случай и за полети от Швейцария до страни извън ЕС”, допълва експертът.

Клийзе решава да се възползва от застраховката си за правна защита. С казуса му се заема порталът Flightright, който защитава правата на пътниците. Порталът обикновено събира компенсациите за закъснели полети срещу комисионна, когато авиокомпаниите протакат изплащането им въпреки ясните европейски правила. „Много авиокомпании възприемат делата като филтър - тези, които подават жалба, получават парите си, другите остават с празни ръце“, обяснява Филип Каделбах, правен експерт във Flightright.

Повечето пътници не търсят активно правата си

Каделбах е печелил хиляди дела срещу авиокомпании. Наскоро Юроуингс е превел на Flightright над един милион евро за възстановяване на суми, заплатени от клиенти за неизпълнени полети. Порталът получава между 14 и 28 процента комисионна, ако процедурата премине успешно. Клиентите със сключена застраховката за правна помощ не плащат нищо.

По оценка на Каделбах, около 70 до 80 процента от всички засегнати пътници не се борят активно за правата си. Те очакват, че ще получат справедливо отношение, обяснява той. Но до месец или два може да се надигне вълна от гражданско недоволство, допълва експертът.


Поставете оценка:
Оценка 4.8 от 5 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Псевдоним

    3 0 Отговор
    Като прочетох заглавието най-напред си помислих че става въпрос за протестие.
  • 2 Мдааа

    10 0 Отговор
    Един френд така изгорял с Wizzair -1300 лв от които 1000 лв "студена вода" и 300 лв. уж под формата на компенсация за в "бъдеще време"?

    Коментиран от #5

  • 3 Нзззз

    6 1 Отговор
    На мен още преди месец и ми дадоха ваучер който все още не мога да използвам, наистина се оказва че много лъжат
  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 Аз съм на мнение

    3 0 Отговор

    До коментар #2 от "Мдааа":

    Излъже ли ме веднъж! Губи завинаги! Така, че те да му мислят! Избор има!
  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.