Last news in Fakti

4 Април, 2021 05:16 3 224 27

4 април 1968 г. Убит е Мартин Лутър Кинг

  • мартин лутер-
  • кинг-
  • сащ-
  • убийство

Убийството му се посреща с вълна от бунтове в повече от 60 града

4 април 1968 г. Убит е Мартин Лутър Кинг - 1
Снимка: Shutterstock

На 4 април 1968 г. символът на движението за равноправие на негрите в САЩ Мартин Лутър Кинг е застрелян в мотел в Мемфис.

Той умира в болницата Сент Джоузеф в 19.05 ч. Убийството му се посреща с вълна от бунтове в повече от 60 града. Пет дни по-късно президентът Линдън Джонсън обявява национален траур в опит да овладее надигащата се вълна от недоволство. Мартин Лутър Кинг е първият чернокож, за когото се обявява национален траур. 300 000 симпатизанти присъстват на погребението му.

На погребението му любимата му певица Махалия Джаксън пее любимата му песен „Вземи ръката ми, скъпи Боже”.

В края на месец март 1968 г. Мартин Лутър Кинг заминава за Мемфис, Тенеси, където подкрепя стачкуващи работници. Отсяда в мотел Лорейн, стая 306. Докато стои на балкона на втория етаж на 4 април 1968 г., е застрелян в 18.01 ч. Куршумът влиза през дясната му буза, разбива челюстта, поврежда гръбначния стълб и засяда в рамото.

Два месеца по-късно в Англия е заловен предполагаемият убиец Джеймс Ърл Рей. Една година след убийството на Кинг, той се признава за виновен и е осъден на 99 години затвор.

Имам една мечта

Щастлив съм да се присъединя към вас днес в това, което ще остане в историята като най-великата демонстрация за свобода в нашата историята на нашата нация.

Преди сто години, един велик американец, под чиято сянка ние символично стоим днес, подписа Прокламацията за освобождение. Този важен указ се явява като ярък лъч на надежда за милионите негри роби, които бяха обгорени в пламъците на унищожителна несправедливост. Той дойде като радостта при разсъмване след дългата нощ на пленничеството им.

Но сто години по-късно негрите все още не са свободни. Сто години по-късно животът на негрите е все още осакатен от веригите на расовото разделение и оковите на дискриминацията. Сто години по-късно негрите продължават да живеят на самотен остров на бедност насред огромен океан на материално благополучие. Сто години по-късно негрите все още мизерстват в ъглите на американското общество и се намират в изгнание в собствената си страна. За това ние сме дошли тук днес, за да разкрием това позорно състояние.

В известен смисъл ние се събрахме в столицата на нашата страна, за да осребрим един чек. Когато архитектите на нашата република написаха блестящите думи на Конституцията и Декларацията, за независимост, те подписаха полица, на която всеки американец трябваше да бъде наследник. Тази полица беше обещание, че на всички хора - да, за чернокожите също така, както за белите - ще се гарантират неотменните права на живот, свобода и право на щастие.

Очевидно е днес, че Америка не е изпълнила обещанието за изплащане на тази полица що се отнася до нейните чернокожи граждани. Вместо да почете този свещен дълг Америка даде на негрите един чек, който е белязан от печата "Без покритие ". Но ние отказваме да повярваме, че банката на справедливост е фалирала. Отказваме да повярваме, че няма достатъчно средства в големите хазни на възможностите в тази страна. И така ние сме дошли да осребрим този чек - чек който ще ни даде богатствата на свободата и сигурността на справедливостта. Също така ние сме дошли на това свещено място, за да напомним на Америка, силната неотложна нужда на настоящото положение.

Не е време да си позволим лукса да чакаме, нито да приемаме успокоителни средства с постепенно действие. Сега е времето обещанията на демокрацията да станат реалност. Сега е времето да излезем от тъмнината и самотната долина на расовото разделение. Сега е времето да излезем от тъмнината и расовото разделение и да стъпим на светлия път на справедливостта за всички раси. Сега е времето да измъкнем нашата нация от плаващите пясъци на расовата несправедливост и да я поставим на твърдата канара на братството. Сега е времето да превърнем справедливостта в реалност за всички Божии чеда.

Би било фатално за нацията да пренебрегваме спешността на настоящото положение. Това горещо лято на справедливо недоволство на негрите няма да отмине докато не дойде съживяващата есен на свобода и равенство 1963 не е края, а началото. Тези от вас, които се надяват, че негрите просто имат нуждата да изпуснат парата и ще бъдат доволни, се лъжат. Негрите ще преживеят едно бурно пробуждане, ако нацията продължава да прави това, което и пречи.

Няма да има нито мир, нито спокойствие в Америка, докато не бъдат признати гражданските права на негрите. Вихрите на негодуванието ще продължават да разтърсват основите на нашата нация, докато светлия ден на справедливостта не изплува. Но има още нещо, което трябва да кажа на моите хора, които стоят на горещия праг, водещ към палата на справедливостта: В процеса на спечелване на нашето истинско място, ние не трябва да извършваме незаконни деяния. Нека не задоволяваме жаждата си за свобода като пием от чашата на огорчението и омразата. Ние трябва винаги да водим нашата борба с достойнство и дисциплина. Не трябва да позволяваме съзидателния ни протест да деградира във физическо насилие. Отново и отново ние трябва да се издигнем до величествените висоти на посрещането на физическото насилие със силата на душата.

Удивителният борбен дух, който е погълнал негърската общност, не трябва да ни води към недоверие на всички бели. Понеже много от нашите бели братя - за това свидетелствам тяхното присъствие днес тук - са осъзнали, че тяхната съдба е свързана с нашата съдба. Те са осъзнали, че тяхната свобода е неразривно свързана с нашата съдба. Ние не можем да продължаваме да вървим сами.

И докато вървим, ние трябва да си обещаем, че винаги ще маршируваме напред. Не можем да се върнем назад. Има хора, които знаейки, че търсим своите граждански права, ни питат: "Кога ще бъдете доволни?". Не можем да бъдем доволни докато негри стават жертва на неописуеми ужаси на полицейска бруталност. Не можем да бъдем доволни докато нашите тела, натежали от умората на пътуване, не могат да получат подслон в мотелите по магистралите или в хотелите по градовете. Не можем да бъдем доволни, докато предвижването на негрите може да бъде само от по-малкото към по-голямото гето. Никога не можем да бъдем доволни, докато нашите деца са лишени от себеуважение и ограбено достойнството им, заради табели, на които е написано: "Само за бели". Не можем да бъдем доволни докато негрите в Мисисипи нямат право да гласуват, а негрите в Ню Йорк смятат, че няма за какво да се гласуват. Не, ние не сме доволни и няма да бъдем доволни дотогава, докато “правосъдието не потече като вода, а правдата като силен поток”.

Аз съм на ясно, че някои от вас са дошли днес тук вследствие на големи изпитания и страдания. Някои от вас идват директно от тесните килии на затворите. А някои от вас идват от области, където вашето търсене на свобода ви е смачкало поради бурите на преследвания и ветровете на полицейската бруталност.

Вие сте ветераните на съзидателното страдание. Продължавайте да работите с вярата, че има изкупление за незаслуженото страдание. Върнете се в Мисисипи, върнете се в Алабама, Южна Каролина, върнете се в Джорджия, върнете се в Луизиана, върнете се в бедняшките квартали и гета на северните ни градове, знаейки, че по някакъв начин тази ситуация може и ще бъде променена.

Нека не се въргаляме в долината на отчаянието. Казвам ви днес, приятели мои, въпреки трудностите днес и утре, аз все още имам една мечта. Това е една мечта, дълбоко вкоренена в американската мечта. Мечтая един ден тази нация да се издигне и да живее според истинското значение на своето верую: "Ние приемаме тази истина за даденост: всички хора са създадени равни". Мечтата ми е един ден на червените хълмове на Джорджия, синовете на бившите роби и синовете на бившите робовладелци да могат да седят заедно на масата на братството. Мечтата ми е един ден дори щата Мисисипи, щат нажежен от горещината на несправедливостта, нажежен от горещината на потисничеството, да бъде превърнат в оазис на свобода и справедливост. Имам една мечта, че моите четири деца един ден ще живеят в нация, където няма да бъдат преценявани според цвета на кожата им, а според техния характер.

Имам една мечта днес! Мечтата ми е един ден щата Алабама, с ужасния си расизъм, със своя губернатор, от чийто уста излизат думи като "вмешателство" и "анулиране" ...един ден именно там, в Алабама, малки чернокожи момчета и момичета да могат да се хванат за ръце с малки бели момчета и момичета като братя и сестри.

Имам една мечта днес! Имам една мечта, че един ден “всяка долина ще се издигне и всяка планина и хълм ще се снишат, кривите места ще станат прави и неравните места - поле. И славата Господна ще се яви и целият човешки род ведно ще я види “(2).

Това е нашата надежда. Това е вярата, с която се връщам на Юг. С тази вяра ще сме свободни да изсечем от планината на отчаянието камък на надеждата. С тази вяра ще успеем да превърнем фалшивите акорди на нацията ни в красива симфония на братството. С тази вяра ще можем да работим заедно, да се молим заедно, да се борим заедно, да влизаме в затвора заедно, да отстояваме свободата заедно, знаейки, че един ден ще бъдем свободни.

И това ще бъде денят, в който всички Божии чеда ще могат да пеят, придавайки ново значение на песента: Моя страна, мила земя на свобода, за тебе пея аз, земя в която умряха бащите ми, земя на пилигримската гордост, от всеки планински склон нека свободата да звъни. И ако Америка ще бъде велика нация това трябва да стане реалност.

И така нека да звъни свободата от изумителните върхове на Ню Хемпшир. Нека свободата звъни от могъщите планини на Ню Йорк. Нека свободата да звъни от възвишенията на Пенсилвания. Нека свободата да звъни от натежалите от сняг скали на Колорадо. Нека свободата да звъни от красиво оформените склонове на Калифорния.

И не само това. Нека свободата да звъни от каменната планина на Джорджия. Нека свободата да звъни от планините Лукаут в Тенеси. Нека свободата да звъни от всеки хълм и възвишение на Мисисипи. От всеки планински хълм нека свободата да звъни.

И когато това се случи, когато позволим на свободата да звъни, когато и позволим да звъни във всяко село и махала, всеки щат и всеки град, ние можем да ускорим идването на този ден, когато всички Божии чеда, чернокожи и бели, юдеи и езичници, протестанти и католици, ще могат да си подават ръце и да запеят думите на стария негърски спиричуъл: Най-сетне свободни! Най-сетне свободни! Слава на Всемогъщият Бог, най-сетне ние сме свободни!


Поставете оценка:
Оценка 4 от 4 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 5 АУУУУУ

    2 9 Отговор

    До коментар #4 от "Демократ":

    Към поредният кабинет 😂😂😂😂😂
  • 6 Една мечта

    24 0 Отговор
    Да има равни възможности за развитие на всички хора в нашата страна.Не да ходим немили- недраги по света.Всеки да може да си намери мястото тук.
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Даммммм

    35 2 Отговор
    През 1968 година има още робство в САЩ-макар вече и без плантации,но с "място за черни"... на всички обществени места. А десет години по-рано,САЩ нападат Корея за да им носят демокрацията...-схващате ли абсурда ???? И до днес ситуацията е такава-американците се опитват да диктуват на всеки и за всичко по целият свят--а дали имат въобще моралното и етично право?
  • 9 барчо

    17 2 Отговор
    Мартин Лутър Кинг е велик и афроамериканците трябва да следват примера му, а не да стават отново племена с първобитните си инстинкти. Ако искат да са равноправни, то да се държат като равноправни, а не като диваци. Само едни диваци могат да унищожават паметници, та дори те да не и изнасят. Премахването на паметниците няма да премахнат съществуването на личностите и ще ги превърнат в мъченици. На вълната за "равноправие" са се яхнали различни олигофрени, които дори не познават историята и се опитват да премахват музикални класици, които не само не са живяли в този период, но са и граждани на съвсем други държави и няма как да са били расисти. Ставащото там е завръщането на варварството в най-лошия вариант. Ако искате да сте равноправни си го извоювайте като станете добри банкери, учени - откриватели, литератори, писатели и т.н. С бумкане на тарамбуки, придружени с възхвала на престъпника и дрънкане на оръжия, няма да стане, бъдете сигурни. Преди доста години европейски изследовател отишъл при първобитно африканско племе и попитал вожда каква е разликата между добро и лошо. Та той отговорил уверено: Добро е когато нашите войни отидат на набег в друго племе, избият мъжете, изнасилят жените и откраднат добитъка. Лошо е, когато това направи друго племе с моето. Явно тези ценности сега са си ги докарали в Америка и разликата отпреди е, че не са имали възможност да ги приложат. По този начин ще си останете племена завинаги!!!
  • 10 барчо

    16 0 Отговор
    В момента има предложение и се работи над програма в един от най-добрите университети в Англия за премахването на Моцарт, Шуберт и още няколко велики музикални класици от програмата, като на тяхно място се вкара джаз и рап за изучаване. Тези музиканти са обявени за расисти, които за съжаление доказвали с произведенията си превъзходството на бялата раса над черната. Ако това действително се извърши и се приеме причината, че гения на белия музикант съчинил гениална музика е расизъм спрямо цветнокожите, то ще трябва да се обявят за расистки такива групи като Битълс, Пърпъл, Ролинг Стоунс и певци като Елвис, Том Джонс и т.н. И нещата едва ли ще спрат до тук! Това ще трябва да стане и с велики учени като Айнщайн и подобни, защото цветнокож никога не е стигал до подобни открития. Няма да е далече времето, когато в елитните учебни заведения ще има квоти 50/50% бели и цветнокожи студенти, 50/50% преподаватели. Не съм расист, но предполагам какво ще стане с нивото на учебната програма.
  • 11 Това го сложете

    4 0 Отговор
    Това го принтирате на входа на Столипино , Филиповци , Максуда ...
  • 12 Жони деп

    14 0 Отговор
    Сащ -расизъм,наркомания,лгбт,кражби,убиийства.Кое му е хубавото и по бога и как си мислят,че имат право да съдят света?
  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 стоян георгиев

    0 13 Отговор
    сащ се борят с проблемите си дрогар и именно в тва е силата им.у нас или в любимата ти расия просто ги замитат под леглото или просто ги крият.тва че ладата не публикува параметрите на проблемите си не значи че е по-добра от мерцедеса които изтегля от пазара колите си с дефекти.дано си разбрал ама едва ли.та продължаваи с кандидатстването за зелена карта и дано те изберат та да се добереш до мястото с убииствата.смях!

    Коментиран от #17, #18, #19

  • 17 Да си знаеш

    7 0 Отговор

    До коментар #16 от "стоян георгиев":

    Абе стояне-караш-въртиш и пак за вина на Русия пишеш.Само едно не мога да си обясня-за пари ли го правиш-или по убеждение...Че ако е по убеждение-чак ми е жал за теб. Но като те чета-едва ли е за пари-толкова "ниска топка си" ,че едва ли някое НПО би ти плащало за тролене...А Русия от векове си решава сама-повтарям сама проблемите-като започнеш от монголите та стигнеш чак до наши дни...-а не чакат някой да дойде да ги освободи от пет вековно робство...

    Коментиран от #22

  • 18 СТОЕНЕ

    6 0 Отговор

    До коментар #16 от "стоян георгиев":

    ДЕ ВИДЯ ТИ ТАЯ БОРБА МОЖЕ БИ СЛЕД КАТО БАЙДЪН УЗАКОНИ ДРОГАТА ПРОСТИТУЦИЯТ И ЛГБТ ТОВА ЛИ Е БОРБАТА?ЧЕРНИЯТ РАСИЗЪМ ЦЪФТИ ДНЕС ЕЕ?

    Коментиран от #24

  • 19 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 20 Роза

    2 4 Отговор
    В един учебник по биология открих следните думи:"Расовите белези на хората са само външни.Те не определят нито умствените способности,нито характера на хората".С това съм напълно съгласна.Но семейството и приятелите определят манталитета на хората.Нещата са твърде комплексирани.Във всички случаи тези,които имат интелект и воля за промяна,се издигат над средата ,към която етнически принадлежат.Само глупавите и слабоволевите си остават на едно ниво цял живот!
  • 21 Некромонгър

    6 1 Отговор
    САЩ не се борят с проблемите а ги задълбочават, ако искат държавата им да е велика нека да издигнат бялата раса на върха а не племена от други раси да ги правят една раса и държава просто няма как
  • 22 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 23 стоян георгиев

    0 4 Отговор
    ами тази статия е пусната за такива като теб бе дрогар.да се види колко лошо е в сащ да има повод за кво да живеете.!та русия се вижда как си решава проблемите от монголите насам.глад мизерия и студ и въпреки че толкова много я харесвате ни един дрогар не си прати децата натам,а все напъвате към гадните щати.я провери и ти дрогар колко рода имаш отишла в русия и колко в сащ!
  • 24 стоян георгиев

    0 3 Отговор

    До коментар #18 от "СТОЕНЕ":

    имам поне 100 познати в сащ дрогар.нямат никакви проблеми с черен расизъм и т.н. щуротии.проституцията и наркотиците в сащ са много по-недостъпни от българия или русия дрогар.в сащ има работа ред и просперитет.това е причната над 200 хилади българи да отидоха там въпреки трудностите.та вярваи си на фантазиите.в сащ е много лошо дрогар в сибир е супер.
  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 баба Пена

    3 0 Отговор
    " На 4 април 1968 г. символът на движението за равноправие на негрите в САЩ Мартин Лутър Кинг е застрелян в мотел в Мемфис."
    Ма верно лий туй? Не може в демократична Америка да са застреляли человек, който мисли по - иначе.
  • 27 Врачка

    0 0 Отговор
    Според Едгар.Дж.Хувър Д-р Кинг е бил секс маняк,който е ши*бал всичко което мърда около него.