23 Август, 2021 11:14 3 253 18

Разгорещен дебат: да има ли лимит за скоростта по германските аутобани

  • климатични промени-
  • дебат-
  • германия-
  • магистрали-
  • аутобан-
  • аутобани-
  • автомобили-
  • скорост-
  • ограничение на скоростта-
  • транспорт

Отново в Германия предстоят избори и отново темата за скоростта по германските автомагистрали излиза на дневен ред

Разгорещен дебат: да има ли лимит за скоростта по германските аутобани - 1
Снимка: Shutterstock

Както се вижда ясно от предизборните платформи, всяка партия в Германия има какво да каже по темата за скоростта по автомагистралите. Консерваторите, „Алтернатива за Германия“ и либералите са твърдо против въвеждането на ограничение, социалдемократите, Зелените и Лявата партия принципно са „за“. Но с какви аргументи?

За опазване на климата

Мисълта за околната среда е сред водещите аргументи – тъй като по-бавното каране намалява не само разхода на гориво, но и изпусканите емисии въглероден двуокис. Да, но пък те не са чак толкова по-малко, подчертават противниците на ограниченията на скоростта. По преценка на Федералната служба за околна среда, въвеждането на лимит от 130 км/час по аутобаните ще позволи да се спестят 1,9 милиона тона въглероден двуокис – 1,9 от общо 146 милиона тона през миналата година в целия транспортен сектор. Дори количеството да не е толкова голямо, че да разреши кризата с климата, от ограниченията на скоростта има смисъл, казва Мириам Дрос от Федералната служба за околна среда. „Както реши Федералният конституционен съд по отношение на защитата на климата, сега емисиите трябва да се намалят още по-бързо, отколкото се планираше. И въвеждането на лимит би могло да бъде много ефективно, тъй като то дава отражение веднага.“

По-чист въздух и по-малко шум в градовете

Доколко ще повлияе на климата ограничаването на скоростта в градовете от 50 на 30 км/ч засега не е ясно. Много зависи от това колко често би им се налагало на автомобилите да спират и след това пак да тръгват, обяснява Дрос. Ефектът за повишаване на чистотата на въздуха обаче е несъмнен – Дрос се позовава на измервания в Берлин, правени за период от три години, от които се установява, че концентрацията на фини прахови частици във въздуха е намаляла с една пета, а концентрацията на азотен диоксид – с една трета. Освен това в градовете става по-малко шумно. Въвеждането на ограничение от 30 км/час води до намаляване на нивото на шума с три децибела, посочва още Дрос. „Това отговаря на представата, че по улицата преминават само половината коли от обичайното.“ Разговорите могат отново да се водят без повишаване на тона, а от това има и социален ефект: тъй като хората с по-ниски доходи по-често живеят на особено оживени улици и страдат от шума. По-малко шум и по-малко емисии въглероден двуокис – това ще се постигне най-късно с увеличаването на броя на електромобилите в Германия, казва кандидат-канцлерът на консерваторите Армин Лашет. Според него дебатите са „безсмислени“.

По-малко тежки инциденти

Следващият аргумент е сигурността. Поради това привърженичка на въвеждането на лимит е кандидатката за канцлер от Зелената партия Аналена Бербок. От Съюза на германската автомобилна промишленост обаче не вярват, че това ще доведе до намаляване на инцидентите. Тяхната теза е следната: „Аутобаните в Германия са не само най-сигурните пътища – те стават освен това от година на година по-сигурни. От 2000-а до 2020-а година броят на тежките произшествия с жертви по аутобаните е намалял почти с две трети“. В Съюза на германската автомобилна индустрия обясняват това с подобрените асистенти – системите, които подпомагат водача. Докато въвеждането на лимит би довело до повече стрес и недоволство. Ако всички започнат да карат със 130 км/час, потокът на движение ще е по-хармоничен и заплахата от произшествия ще е по-малка, казват от своя страна привържениците на ограниченията на скоростта.

По-големи шансове за оцеляване

Хирургът Кристофер Шперинг, който е член на Германския съвет по транспортна сигурност, казва: „При сблъсък с по-ниска скорост шансът за оцеляване е много по-голям, отколкото ако скоростта е висока“. Естествено, и в този случай ще има травми, но при наличието на лимит те биха били по-малки, посочва Шперинг. От списание „Шпигел“ са изчислили, че въвеждането на лимит би могло да направи така, че жертвите на пътя да намалеят с около 140 души годишно. При 409 загинали през 2017-а година това е повече от една трета. Но е трудно да се каже с колко би намалял конкретно броят на произшествията, защото роля играят и редица други фактори – от интензивността на движението до времето.

Повече от половината германци са за лимит на скоростта

Германия е единствената държава в ЕС, в която по принцип няма ограничение на скоростта по автомагистралите. Между 60 и 70 процента от отсечките позволяват пълна свобода на движение. Тези, които не искат да се откажат от свободата да карат бързо, не са малко. Но както сочи актуално проучване, вече 59 процента от запитаните подкрепят идеята за въвеждане на ограничение от 130 км/час.


Поставете оценка:
Оценка 3 от 6 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 отегчен

    7 4 Отговор
    СПРЕТЕ С ПРОПАГАНДАТА ЗА ИГЛИТЕ.....ДРУГОТО СА ПЪЛНИ ГЛУПОСТИ И ОТКЛОНЯВАНЕТО НА ВНИМАНИЕТО !!!!
  • 2 Гошето

    10 1 Отговор
    Да не дава господ. Къде ще си продухвам москвича :)
  • 3 Жоро

    3 9 Отговор
    Да, защото с 300 емисиите са много по-големи отколкото с 130. Англичаните даже са на 70 мили което е около 110+ с малко и пак си им е окей.
  • 4 Абе на тая

    5 0 Отговор
    снимка що са сложили надписи на немски?
    Тва не е ли в България?
  • 5 оня с коня

    7 3 Отговор
    И ще ги питам тия Германци които се аргументират относно Лимитиране на скоростта със "Грижа за Околната среда":За какви Прахови частици и Изпускане на Въглероден двуокис в Атмосферата говорят,след като ЕЛЕКТРИФИКАЦИЯТА на МПС-тата е в пълен Ход,а Германия е Водеща по тоя показател?А с какъв Акъл тия "Зелени" предлагат падане на Скоростта в Немските градове от 50 на 30км/ч и то с Аргумента,че щяло да стане "по-тихо"?За инфо на тия немски ЗЕЛЕНИ СЕРСЕМИ ако при 50км/ е необходимо МПС-но да се движи на 3-та - 4-та Скорост/без гас/ ,то при 30км следва да говорим за 2-ра- 3-та Скорост.Което пък ще увеличи Замърсяването на въздуха ДВОЙНО.От тук и Заключението по въпроса:Ако Нас може да ни оправи единствено бат Бойко,то за Германците е наложително ДА ВЪЗКРЪСНЕ Хитлер!
  • 6 От страни

    1 0 Отговор
    Да бе - за кво са лимити - газ до дупка. Ей отворете "Враца" да видите кви ги вършим, ака ви е интересно - никви лимити - само за "пътно-транспортни" пишем. Народа се изтрепа. Аз го не отварям отдавна щото знам кво ще пише.
  • 7 гост

    8 12 Отговор
    Ограничение ще има и то скоро ! Да караш с 180-200 , особено с петролки е чисто безумие и избиване на комплекси ! Който иска да се прави на пилот си има писти , да отива там , а не между други хора , които са принудени да търпят наглостта му !! За "бързащите" в Германия има влакове със 350-400 км /ч , които така или иначе с кола няма да стигнат , а има и самолети за далечни разстояния ! НА пътя 130 са предостатъчно и даже 110-120 също !

    Коментиран от #8, #9

  • 8 Комплексар

    5 4 Отговор

    До коментар #7 от "гост":

    Комплексарят се изказа ОСОБЕНО С ПЕТРОЛКА но с ЕЛ кола е ОК :))).

    Коментиран от #10

  • 9 Дърт германец

    7 4 Отговор

    До коментар #7 от "гост":

    На кой път бе,драги? Става въпрос за аутобан.И в града 30 км.ч....само малоумник може да предложи последното. Така или иначе,и сега в много квартали ограничението такова.

    Коментиран от #11

  • 10 гост

    3 7 Отговор

    До коментар #8 от "Комплексар":

    Къде точно съм написал , че с електричка е окей ??? И колко електрички си виждал да карат с 200 ??? Щото такива с петролки е пълно , дори в България всеки ден !!! Така че май е ясно кои са комплексарите против ограниченията !!
  • 11 гост

    4 0 Отговор

    До коментар #9 от "Дърт германец":

    В града , особено в центровете скоро изобщо ще е забранено за лични автомобили , така че викай ура , ако и с 30 ти разрешат да се движиш !!
  • 12 Знаещ

    5 0 Отговор
    Само да вметна м/ду другото..някой знае ли фактът, че 80% от днешните аутобани в Германия са строени още от оня с мустачките ...?
  • 13 Бръм

    3 1 Отговор
    Германия да прави ограничението на 90км/ч. Нали сме в ЕС, да покажат солидарност към българите. И ние имаме магистрали, но с качество на 2-класен път. Но тъй като българина е претръпнал, щом излезе от окопите на града, извънградските коловози не го стряскат. Солидарност братя германци, за по-здрави коли в България!
  • 14 Смеххх

    5 0 Отговор
    Ограничения ама през крив макарон,германците не са глупави,виж електричарите сред тях са друга тема,те са с IQ 2
  • 15 Осман

    1 1 Отговор
    Аз като се прибирах в България в началото на лятото,на немски аутобан с новото ми Ауди вдигнах 370 км.От българската граница до Кърджали,карах с 60 :)

    Коментиран от #16

  • 16 Усман

    2 0 Отговор

    До коментар #15 от "Осман":

    Ай посмали малко ,видях те новото ти Ауди модел 2005 тъй пушеше че всички те видяха
  • 17 Блондинката

    1 0 Отговор
    Как тогава ще си карам Koenigsegg Agera с 388 км/ч.
  • 18 Набор 77

    0 0 Отговор
    Нито шум, нито вредни емисии с Tesla. Електро автомобилите без ограничение на скороста
Новини по държави: