Недостигът на шофьори на камиони вече доведе до криза със снабдяването във Великобритания. И вероятно същите проблеми я чакат и Германия. Надеждите са насочени към Източна Европа.
Професията шофьор на камион се превръща в една от най-търсените в Европа. Недостигът на този вид кадри вече доведе до остра криза с доставките във Великобритания, например на горива по бензиностанциите, на хранителни продукти в супермаркетите и материали за фабриките. В обозримо бъдеще с подобни проблеми може да се сблъска и страната с най-силната икономика в Европа - Германия.
Шофьорите на камиони в Германия са над половин милион
Във връзка с британските събития експертът по трудовия пазар Александер Бурщеде от Института за германска икономика (IW) е направил анализ на търсенето на шофьори на камиони в Германия - една от най-големите професионални общности, която обхваща над 560 хиляди души.
В началото на 2010-а година, в края на световната финансова и икономическа криза, в Германия е имало 10 000 свободни работни места и 50 000 безработни шофьори на камиони. "Тогава работодателите можеха да си избират шофьорите", припомня експертът. Само няколко години по-късно обаче нещата се обръщат и сега вече шофьорите са тези, които могат да си избират работодателите - благодарение на нарасналото търсене в условията на устойчив икономически подем.
През август 2018-а година разминаването между броя на свободните работни места и на регистрираните в страната безработни шофьори на камиони достигна историческия си максимум - надхвърли 21 000. Александър Бурщеде цитира в проучването си тогавашното становище на Научно-консултативния съвет към германското министерство на транспорта, че "липсата на шофьори на камиони се е превърнала в сериозен политически проблем".
Този проблем бе разрешен временно при миналогодишната пандемична криза и локдауна. Но сега, когато германската икономика се възстановява, той отново се изостря. Към септември 2021-а година свободните работни места отново са с 6 600 повече от регистрираните безработни шофьори на камиони, макар БВП на Германия още да не се е върнал към нивата си от преди кризата, посочва изследователят.
Решаващата роля на демографския фактор
Александер Бурщеде смята, че основната причина за растящия дефицит на шофьори на камиони е демогражският фактор - населението на Германия застарява. Този процес се наблюдава и в много други страни в Европа и в този смисъл проблемът не е само германски или британски, а общоевропейски.
Според прогнозата на Евростат, до 2030-а година населението на Германия в трудоспособна възраст ще намалее с 6,8 процента, а ако страната не привлича трудови мигранти - дори с 11,2 на сто.
Сред професионалната група на водачите на камиони, чиято средна възраст е доста висока, този процес може да се развие още по-бързо, се казва в изследването. Така например цели 14,5 на сто от шофьорите на камиони в Германия са на възраст над 60 години, докато общо за всички работещи в страната делът на над 60-годишните е средно 9,3 на сто. В същото време привличането на млади хора към професията става все по-трудно, и все по-често се срещат жени на волана на камионите.
Досега източноевропейците спасяваха положението
До момента проблемът с недостига на шофьори на камиони бе решаван частично благодарение на притока на кадри от чужбина и основно от Източна Европа. За пет години - от 2014-а до 2019-а - делът на чужденците сред шофьорите на камиони в Германия е нараснал повече от два пъти: от 10,9 на 22,8 процента. Но потенциалът за трудова миграция от Източна Европа се свива, отбелязва Александър Бурщеде. Във всеки случай Германия е в много по-изгодна ситуация от Обединеното кралство, където Брекзитът затвори пазара на труда за квалифицирани работници от страни от ЕС, включително за шофьори.
Какво е решението? В обозримо бъдеще железопътният транспорт няма да може да поеме значителни обеми от превозваните с камиони товари, а автономното шофиране все още не е готово за широко приложение, казва Бурщеде, цитирайки заключението на Консултативния съвет към германското транспортно министерство. "Единственото, което остава, е да се повиши привлекателността на професията шофьор на камион - и за младите, и за старите", казва експертът.
Логично на първо място има нужда от увеличение на заплатите и от подобряване на условията на труд в бранша. Но не е само това - според автора на проучването, "несигурните перспективи за заетост не допринасят много за повишаване на привлекателността на професията". Имат се предвид и лекотата и бързината, с която работодателите уволняват шофьори на камиони по време на кризи. Отсега нататък фирмите вероятно ще трябва да осигурят по-надеждни работни места за представителите на тази професия. Защото дефицитът на квалифицирани шофьори на камиони ще си остане.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 др Гей Билтс
15:06 27.10.2021
2 Този коментар е премахнат от модератор.
3 КОТарАК
Коментиран от #31
15:11 27.10.2021
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 СЛЕД ИЗБОРИТЕ НА 14.11
15:15 27.10.2021
8 Лъжа
15:21 27.10.2021
9 Лъжа
15:24 27.10.2021
10 no name no face no number
15:24 27.10.2021
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Бриго Бичкията
15:35 27.10.2021
14 Супер
15:43 27.10.2021
15 Сатъра на Хана
15:55 27.10.2021
16 Хак
16:02 27.10.2021
17 Даката
Коментиран от #34
16:03 27.10.2021
18 СПОКО
16:18 27.10.2021
19 Бай Шили
16:21 27.10.2021
20 Драгой
Коментиран от #25
16:25 27.10.2021
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 Нали преди
17:02 27.10.2021
24 Този коментар е премахнат от модератор.
25 Тъй де
До коментар #20 от "Драгой":
амо първо трябва да ги научат да говорят езика им, после да карат, че тея академици разбират само от магарета и кози. А дали ще успеят е друг въпрос.17:08 27.10.2021
26 Анонимен
17:11 27.10.2021
27 Обесен Язовец
17:14 27.10.2021
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 ШВАБИТЕ СА ПРОТИВНИ СЪЩЕСТВА И
Коментиран от #30, #32
21:42 27.10.2021
30 Бриго Бичкията
До коментар #29 от "ШВАБИТЕ СА ПРОТИВНИ СЪЩЕСТВА И":
Нормално е когато отидеш да работиш в Германия, за немски фирми да поназнайваш малко език, немците не са ти виновни, че ти езика не знаеш и не ги разбираш пък искаш да работиш и пари да изкарваш. Там мисленето в отношение работник-работодател е малко по различно от това на което ти си научен, и когато не разбираш езика са ти криви "швабите".22:42 27.10.2021
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 дрън дрън
До коментар #29 от "ШВАБИТЕ СА ПРОТИВНИ СЪЩЕСТВА И":
Нормално е да говориш езика на държавата която ти дава работа пари осигуровки Ти си човека който е писал Молба за да те допуснат на трудовия им пазар Иди в Русия да видиш те с каква завист те гледат Германец приятел може да намериш в Русия не Точат ти секирата зад гърба ако нямат келепир от тебе10:30 28.10.2021
33 гошо
15:11 28.10.2021
34 Рижарапин
До коментар #17 от "Даката":
Осеменители и шофьори на тойоти без покрив09:56 06.11.2021
35 Рижарапин
09:59 06.11.2021