Учени от ЦЕРН "видяха" тъмната материя

18 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 11314
Учени от ЦЕРН "видяха" тъмната материя
Снимка: НАСА
ШРИФТ ПЕЧАТ

Учените от Европейската организация за ядрени изследвания ЦЕРН може да станат първите, открили тъмната материя – субстанция, която отговаря на една четвърт от масата на Вселената, но не може да се „проследи“ по друг начин освен по нейния гравитационен ефект, предаде Newsru. Проявление на този ефект е фиксирал алфа-спектрометърът AMS-02 след половин година работа на Международната космическа станция. Преди да обявят епохалното си откритие, учените трябва да потвърдят произхода на находката, съобщава се в сайта на ЦЕРН.

За успешните резултати от работата на алфа-спектрометъра е обявил нобеловият лауреат по физика от 1976 г. Самюел Тин. По неговите думи, детекторът е засякъл в космическите лъчи около 25 милиарда частици, в това число и 400 000 позитрони в енергийния диапазон от 0,5 до 350 гигаелектронволта. При това, количеството на позитроните силно е превишавало броя на техните античастици – електрони.

Излишък от позитрони учените са успели да наблюдават още преди десетилетия, но и досега остава неясно от какво е предизвикан той. Според една от версиите, това е проявление на процес в тъмната материя, при който нейните частици се сблъскват. Но в такъв случай при праг от 250 гигаелектронволта броят на позитроните би трябвало да намалява – нещо, което засега на учените не се е удало да проследят.

„В най-скоро време AMS може определено да ни покаже дали тези позитрони са сигнал от тъмната материя, или имат друг източник“, отбелязва Тин. Изследователите планират да приведат апарата в режим на по-високи енергии (над 250 гигаелектронволта), за да установят предполагаемото спадане на броя на позитроните.

AMS-02 е апарат с тегло около 7 тона, в чието създаване в продължение на 14 години са участвали учени от 16 страни. „Ние провеждаме експерименти както в Космоса с помощта на AMS-02, така и на Земята с Големия адронен колайдер. Това е отличен „тандем“ и през следващите няколко години просто не може да не открием следи от тъмна материя“, изрази увереност генералният директор на ЦЕРН Ролф Хойер.

Швейцария

Бойко Борисов
Премиерът коментира по време на деветия летен университет на младежката структура на ПП ГЕРБ, който се провежда край Варна, качествата на бъдещия президент:
Военният пилот кара един самолет и ако види, че не може да го кара – катапултира. Имаме такива случаи, машината се разбива, държавата плаща."