Германските инженери се славят по цял свят с високото качество на работата си и със своята иновативност. Днес обаче марката "Made in Germany" е застрашена. Причината - интересът към техническите специалности във Федералната република спада. Броят на студентите, които получават университетски дипломи в областта на математиката, инженерството, технологиите и науката (накратко MINT на немски) е намалял с шест процента само за една година.
Като дете Роберт Вайс обичал да помага на баща си да ремонтира коли. Това е и една от причините деканът на Факултета по машинно инженерство и мехатроника в Университета за приложни науки в Карлсруе да реши да стане инженер. Преди да се насочи към научната сфера, Вайс е работил в железопътната и в автомобилната промишленост.
Той с неохота потвърждава, че студентите вече не се интересуват толкова от техническите специалности. Ако преди пет години за всяка позиция в неговата програма са се конкурирали по седем кандидати, днес броят им е спаднал до трима. "Това наистина е плашещо", признава той. При това не става дума за проблем само за университета. "Ако няма достатъчно инженери, това се отразява и на индустрията, и на икономиката, и на Германия като цяло."
320 000 специалисти по-малко
Населението на Германия намалява, а същевременно много инженери и технически специалисти излизат в пенсия. В страната трябва да се извърши мащабна цифрова и екологична трансформация, която изисква армия от работници, квалифицирани в областта на IT, инженерството и други технически области. Само миналата година е имало недостиг на 320 000 специалисти в областта на MINT, посочва Германският икономически институт.
"Дисциплините от специалностите MINT все още не получават признанието, което заслужават заради икономическата и социалната им значимост", пише Министерството на образованието и научните изследвания в план за действие, насочен към повишаване на интереса към тези специалности.
"В момента натискът за иновации е огромен и за целта има нужда от такива специалисти, въпросът е дали Германия може да ги осигури", коментира Аксел Плюнеке от Германския икономически институт. "Ако не може, или конкурентоспособността ще понесе удар, или компаниите ще трябва да се местят по-масово в други региони", предупреждава той.
Автомобилната индустрия вече не е това, което беше
На интереса към MINT влияят много фактори, като намаляването на броя на студентите в тези специалности е само един от тях. Сътресенията в автомобилния бранш, в който популярни работодатели като BMW, Volkswagen и Mercedes-Benz напоследък изпитват трудности при преминаването към електрически двигатели, също играят роля. "Хората не са сигурни дали искат да работят в тази сфера", посочва Вайс. "Автомобилът вероятно вече не е така завладяващ, колкото беше в миналото."
Демографските промени са друга важна част от общата картина. През последните 10 години в Германия се наблюдава ръст в дела на учениците, пристигнали в страната със семействата си, казва Плюнеке. Езиковата бариера и недостатъчната подкрепа за нуждите на тези ученици обаче не помагат за решаването на проблема със MINT. "Това със сигурност е провал на образователната политика", смята специалистът.
За специалистите от чужбина не се прави достатъчно
"Индустрията ще трябва да търси инженери от други държави", казва Вайс. И това до известна степен вече се прави. Плюнеке дава за пример високото ниво на миграция на хора с технически специалности. През последните 10 години индийците, работещи в областта на инженерните или компютърните науки в Германия, са се увеличили от около 3800 до 25 000 - скок с 558 процента.
Специалистите от Египет, Тунис и Мароко също стават все повече. Но трудовата миграция далеч не е лесна. В момента правителството се опитва да рационализира процеса за квалифицираната работна ръка. Бюрократичните пречки и недостатъчната дигитализация могат да принудят чужденците да чакат с месеци преди да получат право да работят в Германия.
Забавянето представлява истински кошмар и за производителите. Липсата на работна ръка може да означава по-голям натиск върху наличния персонал, по-ниска производителност и риск от загубата на поръчки в полза на все по-конкурентни играчи като Китай. Винаги съществува и възможността самите германски таланти да потърсят реализиция другаде.
"Затова Германия трябва да бъде привлекателна", отбелязва Плюнеке. "Защото хората могат да напуснат. И други части на света са хубави."
Автор: Кристи Пладсън
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Санко
07:38 06.02.2023
2 Сега
07:38 06.02.2023
3 Някой
Предприятия напускат Германия в посока Китай и САЩ.
07:39 06.02.2023
4 Урюрвкос
07:39 06.02.2023
5 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
БЕШЕ
символ за качество,
БЕШЕ
‼️‼️‼️‼️
07:42 06.02.2023
6 🇧🇬 Б А Й Х @ Й ‼️
07:44 06.02.2023
7 Край
07:44 06.02.2023
8 Дара
Коментиран от #11
07:44 06.02.2023
9 Наско
07:45 06.02.2023
10 БеГемот
07:49 06.02.2023
11 Ти за Германия
До коментар #8 от "Дара":
Не се тревожи!07:59 06.02.2023
12 Механик
После, още дълги години, по инерция се споменаваше за това "немско", но в последно време никой не говори за това.
Родените след 95-та, изобщо не помнят понятието "немско" и само някой "дърт белоглав орел", живеещ във фалшивата романтика на 80-те години, все още вярва в това .
08:01 06.02.2023
13 българина
08:07 06.02.2023
14 Застрашена?
Мързела стана основна черта на германеца.
Но както сте я подкарали, скоро Алтернативата ще вземе властта и виж се пръкнал някой, може и да е без мустачки.
08:25 06.02.2023
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 За протокола
08:53 06.02.2023
17 Факт
08:56 06.02.2023
18 нпо агент
08:58 06.02.2023
19 свидетел
09:21 06.02.2023
20 свидетел
09:26 06.02.2023
21 Ауслендър
09:31 06.02.2023
22 гастарбайтер
09:59 06.02.2023
23 Ма верно ли...
10:03 06.02.2023
24 антрашпиц
10:37 06.02.2023
25 Месершмидчо
Цървулковци нейдни !
11:39 06.02.2023
26 Кило
14:28 06.02.2023
27 Бат Влад
18:18 06.02.2023