Европейският парламент днес официално одобри законодателство, с което на практика се забранява продажбата в ЕС на нови коли, задвижвани с бензин и дизел, от 2035 г. с цел да се ускори преминаването към електромобили, както и борбата с климатичните промени, предаде Ройтерс, цитирана от БТА.
Ключовото законодателство изисква до автомобилостроителните компании да постигнат 100-процентово намаляване на въглеродните емисии от продаваните нови коли, което ще направи невъзможно да се продават нови автомобили с двигатели с вътрешно горене в рамките на 27-членния блок.
Документът поставя и цел са свиване с 55 процента на въглеродните емисии от колите, продадени след 2030 г., спрямо нивата от 2021 година. Тази цел е по-висока от действащата в момента, която е на ниво 37,5 процента.
Оперативните разходи за електрически автомобил вече са по-ниски от оперативните разходи за кола с двигател с вътрешно горене, посочи докладчикът Ян Хойтема. По думите му решаващо значение има това на потребителите да бъдат предложени повече достъпни електромобили.
Европейските страни договориха мерките с ЕП през октомври миналата година, но те все пак трябваше да получат официално одобрение, за да влязат в сила. Окончателното им потвърждаване се очаква през март.
Емисиите на новите миниванове ще трябва да бъдат намалени със 100 процента до 2035 г., а до 2030 г. - с 50 процента спрямо нивата от 2021 година.
До декември 2026 г. ЕК ще наблюдава разликата между нормите за допустимо замърсяване и за потреблението на гориво и енергия във всекидневието.
Предвижда се постепенното отпадане на подкрепата за производителите на незамърсяващи или нискозамърсяващи превозни средства. От 2025 г. до 2029 г. се предвижда производителите да получават подкрепа, ако продават 25 на сто "чисти" автомобили (17 на сто за новите микробуси), като от 2030 г. тази мярка ще бъде премахната.
Много европейски автомобилни компании вече обявиха инвестиции в електрификация на моделната си гама.
Водещият европейски автомобилостроител "Фолксваген" (Volkswagen) миналата година обяви, че от 2033 г. марката ще произвежда в Европа само електрически модели.
Новото законодателство на ЕС обаче срещна съпротива от някои представители на бранша и отделни държави, когато бе представено през юли 2021 година. В резултат окончателният вариант включва възможности за известна гъвкавост, например малките автомобилостроители, произвеждащи под 10 000 коли годишно, да могат да договарят по-ниски цели до 2036 година.
Законодателството е част от по-широк пакет на ЕС за по-строги мерки в областта на борбата с климатичните промени.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Реалист
Коментиран от #30
20:08 14.02.2023
2 Само питам
20:08 14.02.2023
3 Сократ
Коментиран от #11
20:10 14.02.2023
4 Ще яздиме
20:13 14.02.2023
5 гостът
Коментиран от #32
20:14 14.02.2023
6 Хасковски каунь
Пък нъл ше разпарчетосаме Русия и почваме да й точим нефта и газа.
20:14 14.02.2023
7 12343211
20:15 14.02.2023
8 777д
Коментиран от #10, #46
20:16 14.02.2023
9 АБВ
20:17 14.02.2023
10 АБВ
До коментар #8 от "777д":
Заминавай си на село аман от навлици20:18 14.02.2023
11 Професора
До коментар #3 от "Сократ":
Така е, дават ти пари западните банкери и искат от теб разни неща затвори си АЕЦ, затвори мините за въглища, няма да гледаш прасета защото ние ще ти продаваме скакалци.Коментиран от #58
20:19 14.02.2023
12 Ээээ
20:24 14.02.2023
13 Ел-Он
20:26 14.02.2023
14 Дякон Унуфрий Араллампиев
20:26 14.02.2023
15 Някой
Какъв е въглеродният отпечатък на електрически автомобил? Колко химикали се използват за производство на батериите? Как ще се утилизират батериите след края на експлоатационният им живот? Екологично ли ще е?
Ма, кой ти гледа тези въпроси? За едни комисионни иде реч. Най-корумпираната институция е историята на човечеството се нарича ЕС.
Коментиран от #35
20:27 14.02.2023
16 Водата е решението
20:29 14.02.2023
17 Адмирирам
20:31 14.02.2023
18 Край на масовката личен автомобил
20:33 14.02.2023
19 Само русофилите са против ЕС
20:34 14.02.2023
20 Мнение
20:37 14.02.2023
21 С89
Коментиран от #25
20:41 14.02.2023
22 Урсула фон дер Келепир
20:45 14.02.2023
23 Аз71
20:46 14.02.2023
24 ха ха
Пазарът в Германия на електрокари е показателен. Берлин премахна субсидиите от 9000 евро и системата гръмна. В следващите 3 години недостигът на метали ще достигне колосални размери и електричките ще поскъпнат, защото използват до 50% повече и по-редки метали. Аз слагам пуканките. Все пак е добре европеецът да вземе и сопите.
20:49 14.02.2023
25 ха ха
До коментар #21 от "С89":
Ако електрокарите бяха по-добри, нямаше да е този терор върху населението с данъците и забраните. Уви, икономиката е безпристрастна - ще обеднее европеецът. Виж продажбите на електрокари в Германия за януари след премахването на берлинските субсидии...20:52 14.02.2023
26 Лошо става
Коментиран от #28
20:52 14.02.2023
27 Кръчмаря
20:58 14.02.2023
28 ха ха
До коментар #26 от "Лошо става":
Отговорни? Папагали наредени на софрата на Давос.21:01 14.02.2023
29 Хасковски каунь
Яба- даба дуууууууу!
21:02 14.02.2023
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Зелена зелка
21:05 14.02.2023
32 То е ясно
До коментар #5 от "гостът":
То е ясно, че ток няма да има за всички. Това е и целта - отнемане на мобилността на хората. Малцина ще притежават лично превозно средство. Само че, тази част от заверата се премълчава умишлено.21:05 14.02.2023
33 ФИНЦИ
21:06 14.02.2023
34 Хохо Бохо
ДВГ ще изчезне по естествен път, като всяка остаряла технология...
Някой знае ли какво е адиокасета, флопи дискета... сами си изчезнаха, без принуда и закони
Коментиран от #40
21:10 14.02.2023
35 ха ха
До коментар #15 от "Някой":
В дългосрочен аспект има по-малко въглеродни емисии. Някъде след 100 000 км. Обаче, изчисленията се преди да се увеличат разходите за метали. Не е ясно какво ще се случи в следващите няколко години. Една мина се открива за 16.5 години средно. Как и колко ще се ускори процесът? Откъде нови залежи? Имайте предвид, че днес добиваме мед (най-дрвния метал) от много находища с много по-малка концентрация. Енергийните разходи се увеличават експоненциално за получаване на метала от находища с малка концентрация. Иначе, с литий е пълно в почвата, ама нищожна концентрация. В Европа върлъва давоската шайка и затова е поголовното обедняване напоследък.21:12 14.02.2023
36 Смех 😆🤡🤣
Коментиран от #41
21:14 14.02.2023
37 инженер
21:15 14.02.2023
38 Крайно време
Батериите били скъпи. Ами ето има вече и натриеви батерии на половин цена а и постоянно се подобряват.
От къде щял да дойде тока за електричкте? Ами от панелки, АЕЦ и ПАВЕЦ основно.
А до тогава може и други ефективни методи за производство на електричество да се появят.
Много правилно решение!
Коментиран от #42, #44, #48, #50, #52
21:16 14.02.2023
39 Кинжал
21:17 14.02.2023
40 ха ха
До коментар #34 от "Хохо Бохо":
Ако не ме лъже паметта, електрокарът е по-стара технология... ;)21:20 14.02.2023
41 И теб те
До коментар #36 от "Смех 😆🤡🤣":
чакат, смехоранеее…..21:20 14.02.2023
42 Хахааа
До коментар #38 от "Крайно време":
ама вярваш ли си на небивалиците, веганчооо????🤣🤣🤣21:22 14.02.2023
43 Тия
21:26 14.02.2023
44 ха ха
До коментар #38 от "Крайно време":
Абе, ти за полезни папагали чувал ли си? Отварял ли си статистика да видиш каква част от микса е от перки и панелки по света? А, колко е уранът и за колко време ще стигне? А, колко инвестиции са необходими за решаване на проблема за последната миля жица за да може електрокарът да зарежда вкъщи? Май такива сме изпратили в ЕП или са ни ги назначили. Колко трябва да ни оберат за да има 20% електрокари по пътищата?21:26 14.02.2023
45 жгбжфгж
21:27 14.02.2023
46 лополпо
До коментар #8 от "777д":
Те децата ти за въздуха не знам ама стакива родители без мозък ще ходят горките. Дори да дишат за какво им е като мозък няма да имат. Добичета, ами ползвайте ги тези кратуни бре.21:31 14.02.2023
47 Феро
21:40 14.02.2023
48 Този коментар е премахнат от модератор.
49 Да де
21:43 14.02.2023
50 Любопитко
До коментар #38 от "Крайно време":
А като ни спират и АЕЦа щото бил руски и ТЕЦа щото бил прашен, с кво ше ги зареждаме тия тролейчета?21:47 14.02.2023
51 Следващата
22:09 14.02.2023
52 Този коментар е премахнат от модератор.
53 ДА АМА НЕ
03:10 15.02.2023
54 когато политиците са инженери
Коментиран от #55
03:44 15.02.2023
55 що тия ко пелета не ходят пеш
До коментар #54 от "когато политиците са инженери":
А прецакват нас03:46 15.02.2023
56 Николай
06:38 15.02.2023
57 От страни
17:56 15.02.2023
58 От страни
До коментар #11 от "Професора":
В Прибалтика стана гаф - слагали са прах от скакалци в хляба, народа разбра и се вдигна, тия спряха за няколко дена и пак започнаха да слагат. Има го и в магазините 4 евраци за 25 грама, Демек 160 евраци килото. Убаво ядене.17:59 15.02.2023