В Германия "Амазон" извлича ползи от експлоатацията на куриерите, доставящи продуктите на компанията. Фирмата поставя многобройни изисквания към подизпълнителите. "Доставях до 300 пакета на ден", разказва бивш куриер.
Мустафа (това не е истинското му име) не иска дори да си спомня за времето, през което работел като куриер на "Амазон". Тогава му се налагало да доставя до 300 пакета на ден. "Влачех като роб, от сутрин до вечер", казва той пред репортерите на обществената медия АРД. На всичкото отгоре в края на месеца шефът му, подизпълнител на "Амазон", го лъгал със заплащането. Все пак Мустафа иска да остане анонимен.
В бизнеса с доставките на пакети по домовете подобна практика изобщо не е някакво изключение. Тъкмо поради това Бундесратът, Горната камара на германския парламент, възнамерява да увеличи строгостта на ограниченията и проверките, които предвижда Федералният закон за защита на куриерите. В законодателната инициатива, внесена пред правителството в Берлин, се предвижда например в бранша да бъде забранено подизпълнителството. С едно изключение обаче: в играта остават онези подизпълнители, които плащат в съзвучие със законовата минимална почасова ставка.
Липсва надежден контрол
Но такова ограничение крие и капани, казва икономистът професор Щефан Зел. "Дали на куриерите наистина им плащат по минималната ставка – това трябва и да се контролира от някого", припомня той и констатира, че властите нямат такава възможност. Ето защо според него тази мярка няма да помогне на куриерите в Германия.
На същото мнение са и представители на синдикатите. Освен това по-строг контрол може да се провежда и в момента, без някакви допълнителни промени в закона. Германското министерство на труда вече оповести, че ще разгледа предложенията на Бундесрата.
Журналистическото разследване, проведено от предаването "Коректив" и от вестник "Нордзее-Цайтунг", цитирано от АРД, за пръв път онагледява факта, че гигантът "Амазон" извлича ползи от експлоатацията на куриерите. От документите и договорите става ясно, че "Амазон" поставя многобройни изисквания към подизпълнителите. Наблюдатели от бранша смятат, че тези подизпълнители нямат много пространство за икономическо маневриране.
Многобройни изисквания към фирмите-подизпълнители
Официално "Амазон" обещава печалба между 60 000 и 140 000 евро годишно. За ставката 60 000 евро подизпълителят е длъжен да поддържа 20 транспортни автомобила в продължение на поне 12 месеца. При това част от дейностите, свързани с договора му, задължително се пренасочват към други партньори на "Амазон". Става дума примерно за счетоводната отчетност, лизинговите услуги и застраховките.
Подизпълнителят трябва освен това да си разработи определен брой маршрути, защото "Амазон" изрично не поема отговорност за минимален брой поръчани доставки годишно. Професор Зел смята, че официалните числа са разкрасени, докато всъщност куриерите и другият персонал надолу по веригата са поставени под голям натиск. Той смята, че именно експлоатацията на куриерите е сърцевината на стратегията на "Амазон".
Част от подизпълнителите споделят това мнение. Един от тях признава: "Не можеш да работиш като подизпълнител на "Амазон" и в същото време да предлагаш условия на труд, които не накърняват човешкото достойнство."
Вярно обаче е и друго: "Амазон" не принуждава подизпълнителите да предлагат нечестни условия на труд. Според концерна големият брой подизпълнители само доказва, че в дългосрочен план това начинание води до икономически успех. В позиция на "Амазон" се казва, че концернът изисква от всички свои партньори да спазват законите - "особено по отношение на справедливото заплащане и законосъобразното работно време."
Но и специалистите по трудово право смятат, че договорите с подизпълнителите са проблематични. Според професор Манфред Валзер с тези договори "Амазон" сериозно ограничава предприемаческата свобода на подизпълнителите. "Амазон" си запазва правото едностранно да променя договорите и да получава достъп до счетоводните документи на подизпълнителя, включително и до фишовете за заплатите.
А юристът Франк Евалд казва, че това са "поробващи договори, формулирани много сръчно и сложно". Според него "Амазон" прехвърля върху подизпълнителите икономическия риск и отговорността за куриерите, като в същото време държи в свои ръце контрола над изпълнението на поръчките. Юристът смята, че в определени случаи става дума за незаконно пренаемане на работна ръка.
"Отхвърляме тези твърдения", гласи позицията на "Амазон". В нея се казва още, че куриерските фирми могат да практикуват своя бизнес според собствените си представи. Един подизпълнител обаче твърди друго: "Амазон знае всичко за моята фирма – и контролира всичко. И в крайна сметка аз имам единствено правото да решавам кого да назнача и кого да изхвърля", споделя той пред разследващите репортери на АРД.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Всеки
21:48 05.07.2023
2 Инженер
Коментиран от #10
21:50 05.07.2023
3 Да, да
21:51 05.07.2023
4 Този коментар е премахнат от модератор.
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 оня с коня
Коментиран от #16
21:55 05.07.2023
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Ти си
До коментар #4 от "🇰🇵 ✰ Б О Л Ш Е В И К ✰ С С С Р ☭★НРБ":
Все от иваната страна и при капитализма и при комунизма21:58 05.07.2023
9 🇰🇵 ✰ Б О Л Ш Е В И К ✰ С С С Р ☭★НРБ
22:02 05.07.2023
10 Хахаха
До коментар #2 от "Инженер":
Учи мама за да не работиш инджинере!22:03 05.07.2023
11 Ттттт
22:03 05.07.2023
12 Мдааа
До коментар #7 от "Дам":
А джендетата и това немогат понеже са с голямо разкритие22:04 05.07.2023
13 кУмУнист
22:19 05.07.2023
14 Истина е
Коментиран от #20
22:21 05.07.2023
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 И да ти обяснявам няма да разбереш
До коментар #6 от "оня с коня":
Виж коня може и да разбере нещо!22:23 05.07.2023
17 Тони
22:26 05.07.2023
18 Братвурст
Коментиран от #31, #32
22:28 05.07.2023
19 Този коментар е премахнат от модератор.
20 Мишо
До коментар #14 от "Истина е":
При твоя номер Амазон може още да намали плащанията и да го направи редовна практика. Например при същите цени да прехвърли разходите за труд на клиентите умнико.22:37 05.07.2023
21 Малийййй,
До коментар #7 от "Дам":
как си заврял носа си там бе? Ха,ха,ха!22:39 05.07.2023
22 Този коментар е премахнат от модератор.
23 кУмУнист
До коментар #19 от "Дедо":
Ти май си бил от тошковците, знам и съм живял по онова време и знам, че в магазините нямаше нищо и милиони да имаше, нямаше какво да си купиш, а пък ако си купиш нещо, едни чичковци от ДС ти идваха на гости. А комшията ми по къща са едно семейство което беше от тошковците, дядото цял живот директор, брат му голям човек към военните, синът до ден днешен шеф на административен съд, внуците адвокати по на 28 и 35 годишни, сигурно те просто са работливи и са успели, а ние просто куриери.Коментиран от #25
23:14 05.07.2023
24 #####
23:16 05.07.2023
25 Дедо
До коментар #23 от "кУмУнист":
Добре си разбал, че си дремал, те учили и работили, ти подаяния чакал. И аз съм го живял онова време, видял съм готованци чакащи шефа да каже какво да работят, заплата да им осигури, а те при първа възможност да се скатаят.Доволен съм от новото време, такива като теб останаха сирачета.
01:16 06.07.2023
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 бл.134 в Zап. парк
01:25 06.07.2023
28 кво да кажа
02:06 06.07.2023
29 Уса
02:59 06.07.2023
30 Реалист
08:43 06.07.2023
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 Курци
До коментар #18 от "Братвурст":
Няма начин да работи за голямата фирма,там са от професор нагоре,подъизпълнител на подизпълнителя,там е за неуки шофьори08:57 06.07.2023
33 Мустафа може да бъде
10:51 06.07.2023
34 Бай Пън
12:27 06.07.2023
35 Емигрант
15:26 06.07.2023
36 Спиди
17:56 06.07.2023
37 Лъжа
15:24 07.07.2023
38 Сигурност
Не мога да гарантирам за всичките неща, които са написани в статията, особенно за документите, счетоводствата и прочие, но мога да кажа от първо лице единствено число, че работата към подизпълнител към Амазон найстина не е лесна. От една страна обаче амазон предлагат пълна логистика и шофьорите не трябва да губят време и нерви в търсене на адреса, но от друга страна подизпълнителят (явно) има глоби, и ние шофьорите не трябва да връщаме пакети обратно в депото.
РАботи се между 9-10 часа, и не заплатата е важна, а това, че подизпълнителят едностранно има контрол върху работното ти време и го манипулира, като с това не предоставя подписа си на паралелна документация примерно, ако работника си води бележник с работното време и почивките т.е. работното време се определя едностранно и найстина в края на месеца колеги са се оплаквали от липса на повече от 20 часа труд (откраднати от почивки и глупости) - пример: до 6 часа ако работите в Германия имате право на една почивка от 30 мин т.е. ако общото работно време през деня е 9 часа, от вас ви се отнемат 30 минути и остава да сте положили 8 часа и 30 мин труд. В това няма нищо нередно, проблемът е как и какво става когато надминете 8-мия час труд - тогава сте длъжни да почивате още 15 минути ... и тук идва проблема, че работното време се води само електронно и фирмата подизпълнител има достъп до работното ви време, а вие не.
Стимулират Ви с бонуси, но
20:33 11.07.2023
39 сигурност2
Добре е преди да започнете каквато и да е работа в Германия да имате застраховки. Защото при най- малкото могат да ви обвинят и да ви дадът дисциплинарно освобождаване от работа, което в случая е във вреда и вие трябва да се борите за да докажете, че сте прав.
При всички положения се замислете, защо при подизпълнителите на амазон работят предимно мигранти. Хора в остра нужда от пари, докато германците предпочитат да си работят към държавното "дойче пост" където условията са къде-къде по човешки.
Нека амазон да ви е последен, ама найстина последен вариант за работа.
Успех на всички
20:41 11.07.2023