Шведските власти освободиха плаващия под флага на Малта български кораб "Вежен", който беше заподозрян, че на 26 януари е повредил подводен фиброоптичен кабел между Латвия и Швеция, предадоха Ройтерс и Асошиейтед прес, цитирани от БТА.
"Разследването ясно показва, че това не е било случай на саботаж", каза шведската прокуратура.
"Беше установено, че за прекъсването на кабела са допринесли комбинация от метеорологичните условия и недостатъци в оборудването и мореплавателните умения" на екипажа, се отбелязва в изявлението.
"Продължава разследването, за да се установи дали са били извършени други престъпления" във връзка с прекъсването на кабела.
Товарният кораб "Вежен" е повредил миналия месец подводния кабел за данни между Швеция и Латвия, но случилото се е инцидент, а не саботаж, предаде Ройтерс, като цитира изявление на шведската прокуратура, в което се подчертава, че плаващият под малтийски флаг кораб е бил освободен.
Инцидентът се случи на 26 януари и е един от няколкото през последните месеци, довели до издирване на плавателните съдове, за които се смята, че са замесени. Прокуратурата заяви, че котвата на "Вежен" е прекъснала кабела, но инцидентът се дължи на комбинацията от лошо време, недостатъци на оборудването и лошо корабоплаване.
"Можем да видим, че котвата е била спусната без участието на екипажа", заяви старши прокурорът Матс Люнгквист пред Ройтерс. Според него два от трите заключващи механизма, които не позволяват на котвата да падне, са били извън строя отдавна. Третият е бил ръчно заключване.
"Разполагаме с филмов материал, на който се вижда как вълната се удря в ключалката и котвата пада", каза Люнгквист. "В този случай можем да кажем: "Не, това не е било хибридна атака".
Старши прокурорът добави, че корабът е влачил котвата си повече от 24 часа.
"Виждаме, че скоростта намалява. Котвата дърпа кораба в една посока, но автопилотът компенсира това", каза той и добави, че екипажът не е забелязал случилото се.
Шведската полиция се качи на борда на "Вежен" ден след повреждането на кабела в изключителната икономическа зона на страната.
Българската транспортна компания "Навибулгар" ("Български морски флот") отрече твърденията, че един от нейните кораби е прекъснал целенасочено кабела, припомня АП.
През последните месеци имаше серия от инциденти с прекъсване на кабели за данни в Балтийско море. Смята се, че те са свързани с руския флот от танкери, които помагат на страната да заобикаля наложените санкции и да продължава да получава приходи от петрол.
"Български морски флот" цитира информация от екипажа, че корабът е плавал в изключително лоши метеорологични условия и лявата котва се е влачила по дъното.
Както съобщи БТА, преди няколко дни шведската прокуратура каза, че е започнала предварително разследване "по подозрение в саботаж" при утежняващи вината обстоятелства и е разпоредила задържането на кораб в Балтийско море, заподозрян в повреждането на подводен оптичен кабел, свързващ Латвия и шведския остров Готланд. Шведската брегова охрана е потвърдила пред в. "Експресен", че е на място в близост до плавателния съд, който вестникът идентифицира като плаващия под малтийски флаг кораб "Вежен", закотвен близо до пристанището на Карлскруна.
Вицепремиерът Гроздан Караджов подчерта, че корабът е регистриран под малтийски флаг, независимо че е собственост на българско юридическо лице. По думите му България няма юрисдикция да провежда разследване на кораб, плаващ под чуждо знаме, причинил вреда на друга държава. Капитанът Антон Атанасов е български гражданин, както и седем офицери. Боцманът и останалите осем моряци са от Мианмар, посочи Караджов. Той съобщи, че корабът е отплавал на 24 януари от пристанище в Руската федерация за Уругвай и Аржентина с товар сяра в насипно състояние.
Вицепремиерът информира, че по пътя времето се влошава и корабът попада в буря по време на тъмната част на денонощието. На 26 януари сутринта капитанът нарежда на боцмана да извърши проверка на състоянието на плавателния съд за евентуални повреди. Боцманът докладва по радиото на капитана, че лявата котва не е на позиция и заедно с част от веригата се влачи от дъното на кораба, посочи Караджов. В 8:30 часа сутринта капитанът нарежда стоп на кораба и започва обиране на котвата обратно на борда. Междувременно е установено, че стопорът на лявата котва е повреден. Котвата е прибрана успешно и корабът продължава пътя си, добави министърът.
Възможно е корабът "Вежен" да е скъсал кабел в Балтийско море, но изключвам саботаж, каза пред медиите във Варна и изпълнителният директор на параходство "Български морски флот" кап. Александър Калчев. Повод за изказването му беше информацията от шведската прокуратура, че е започнала предварително разследване по подозрение в "саботаж" и е разпоредила задържането на кораб в Балтийско море, заподозрян в повреждането на подводен оптичен кабел, свързващ Латвия и шведския остров Готланд.
Това е поредна такава повреда през последните месеци, припомня ДПА. Редица подводни кабели очевидно бяха обект на посегателство, което предизвика проверка на уязвимостта на тази критична инфраструктура.
Подводните тръби и кабели допринасят за захранването на икономиките, за отоплението на домакинствата и свързват милиарди хора. Повече от 1,3 милиона километра фиброоптични кабели - повече от достатъчно, за да стигнат до Луната и да се върнат обратно, опасват океаните и моретата по света, отбелязва организацията "ТелеДжиографи", която се занимава с проследяването и картографирането на жизненоважните комуникационни мрежи. Кабелите обикновено са с дебелината на градински маркуч. Деветдесет и седем процента от комуникациите в света, включително финансови трансакции за трилиони долари, обаче преминават през тях всеки ден.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Вилма
18:17 03.02.2025
3 Този коментар е премахнат от модератор.
4 честен ционист
Коментиран от #15
18:19 03.02.2025
5 Аве
18:19 03.02.2025
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Този коментар е премахнат от модератор.
8 Име
18:23 03.02.2025
9 Този коментар е премахнат от модератор.
10 Цун КайТеми Го
18:24 03.02.2025
11 Данко Харсъзина
18:24 03.02.2025
12 Име
Коментиран от #24
18:25 03.02.2025
13 Деций
Коментиран от #51
18:25 03.02.2025
14 Под
18:25 03.02.2025
15 Ганчо
До коментар #4 от "честен ционист":
Като те хвана какво ще разказваш? Защо съм ти насинил и двете оченца, и съм ти вкарал чейнето в гърлото.Коментиран от #19
18:25 03.02.2025
16 ха-ха
18:30 03.02.2025
17 Русофиу
18:30 03.02.2025
18 да, ама
18:32 03.02.2025
19 МИ ТОЙ ИМА ДЕСЕТ СИНА
До коментар #15 от "Ганчо":
СЕ ЕДИН ША ТА ФАНЕ ИЩИ НАВРЕГЛАВАТАТИВГЪЗЪ...Коментиран от #21
18:34 03.02.2025
20 Хайли лайкли
Щатите се мъчат всячески да отслабят Европа и извършват всякакви диверсии с тази цел!
Впрочем Швеция, Германия и другите държави не са уточнявали по чия поръчка може да е бил саботажа, явно подозирайки основно САЩ .
18:37 03.02.2025
21 Десет сина правят мъжете
До коментар #19 от "МИ ТОЙ ИМА ДЕСЕТ СИНА":
Тая пytка има само жени из тях. Нещо на запознат се правиш ама издишаш. Я да те питам, вярно ли е че всички комплексари, дето като малки са изплащани от дядо си и татко си, пишат само с големи букви?18:38 03.02.2025
22 Ти да видиш
После съюзниците започнаха брутално да обвиняват България, а не Малта????
И ние очакваме същите тези съюзници от НАТО да ни защитят при нужда????
Коментиран от #43, #45
18:41 03.02.2025
23 жал ми е за джендърите
19:01 03.02.2025
24 ами да
До коментар #12 от "Име":
козячетата очакваха да се окаже както са им казали от горе че е съботаж със инструкции на руски…19:03 03.02.2025
25 Този коментар е премахнат от модератор.
26 С това управление на
19:05 03.02.2025
27 Бай Иван
19:09 03.02.2025
28 Този коментар е премахнат от модератор.
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 n√Варна
Метеорологична обстановка с вятър 10-14 м/сек и вълна с височина 3 метра не са проблем за безопасното му плаване – очаквайте и други подобни неочаквани повреди, каквато беше "изтичането" на котвата.
Все пак беше споменато, че била допусната моряшка небрежност.
19:14 03.02.2025
31 яяяяя
19:15 03.02.2025
32 БМФ СА РУСКИ ДИВЕРСАНТИ
Коментиран от #37
19:21 03.02.2025
33 ЦРУ
Коментиран от #39
19:22 03.02.2025
34 ГАДНА СКАПАНА ДЪРЖАВА
19:24 03.02.2025
35 Сега е пуснат
Коментиран от #38
19:26 03.02.2025
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Този коментар е премахнат от модератор.
38 ВЕЖЕН
До коментар #35 от "Сега е пуснат":
ШЕ товариме яко кока19:27 03.02.2025
39 Да така е
До коментар #33 от "ЦРУ":
но е американски наркотрафикант19:31 03.02.2025
40 Ксаниба
19:33 03.02.2025
41 Варненец
Коментиран от #47
19:33 03.02.2025
42 Плачи дете, баща ти е невинен
19:41 03.02.2025
43 Този коментар е премахнат от модератор.
44 Аздис
19:58 03.02.2025
45 Този коментар е премахнат от модератор.
46 Този коментар е премахнат от модератор.
47 ганю
До коментар #41 от "Варненец":
ами бою кой20:03 03.02.2025
48 ганю
До коментар #46 от "ганю":
не можахте ли по рано да се освестите бесега май ще цакаме за ремонта на кабела
20:07 03.02.2025
49 Жичкаджия
20:07 03.02.2025
50 гробар
20:09 03.02.2025
51 Сода бикарбонат
До коментар #13 от "Деций":
Чичооо,защо кашляш? :))20:12 03.02.2025
52 Някой
Най-богатия българин, милиардера Кирил Домусчиев, не го ли е срам корабите му "отдавна" да плават ТЕХНИЧЕСКИ НЕИЗПРАВНИ. НАСКОРО ПРОДАДЕ ФУТБОЛИСТ за 10 млн евро, а няма 5-10 хиляди евро да си ремонртира корабите.
Шведската прокуратура приключи раследването за една седмица. Да види "Висшия прокурорски съвет" какви некадърници са бг прокурорите, които не могат вече 11 години да внесат обвинителен акт по делото за фалита на КТБ.
Ето така трявба да почне да работи и бг прокуратурата за седмича да става ясно има ли престъпление или няма. А не по над 10 години да раследват неизвестни извършители за непрестъпление.
20:15 03.02.2025
53 Бамбука
20:45 03.02.2025