Версията за саботаж се изключва! Шведската прокуратура съобщи всички подробности за разследването на "Вежен"

3 Февруари, 2025 18:16, обновена 3 Февруари, 2025 19:10 1 553 53

  • кораб-
  • швеция-
  • вежен-
  • балтийско море-
  • русия-
  • подводни кабели

Подводните тръби и кабели допринасят за захранването на икономиките, за отоплението на домакинствата и свързват милиарди хора

Версията за саботаж се изключва! Шведската прокуратура съобщи всички подробности за разследването на "Вежен" - 1
Снимка: БГНЕС/ЕРА

Шведските власти освободиха плаващия под флага на Малта български кораб "Вежен", който беше заподозрян, че на 26 януари е повредил подводен фиброоптичен кабел между Латвия и Швеция, предадоха Ройтерс и Асошиейтед прес, цитирани от БТА.

"Разследването ясно показва, че това не е било случай на саботаж", каза шведската прокуратура.

"Беше установено, че за прекъсването на кабела са допринесли комбинация от метеорологичните условия и недостатъци в оборудването и мореплавателните умения" на екипажа, се отбелязва в изявлението.

"Продължава разследването, за да се установи дали са били извършени други престъпления" във връзка с прекъсването на кабела.

Товарният кораб "Вежен" е повредил миналия месец подводния кабел за данни между Швеция и Латвия, но случилото се е инцидент, а не саботаж, предаде Ройтерс, като цитира изявление на шведската прокуратура, в което се подчертава, че плаващият под малтийски флаг кораб е бил освободен.

Инцидентът се случи на 26 януари и е един от няколкото през последните месеци, довели до издирване на плавателните съдове, за които се смята, че са замесени. Прокуратурата заяви, че котвата на "Вежен" е прекъснала кабела, но инцидентът се дължи на комбинацията от лошо време, недостатъци на оборудването и лошо корабоплаване.

"Можем да видим, че котвата е била спусната без участието на екипажа", заяви старши прокурорът Матс Люнгквист пред Ройтерс. Според него два от трите заключващи механизма, които не позволяват на котвата да падне, са били извън строя отдавна. Третият е бил ръчно заключване.

"Разполагаме с филмов материал, на който се вижда как вълната се удря в ключалката и котвата пада", каза Люнгквист. "В този случай можем да кажем: "Не, това не е било хибридна атака".

Старши прокурорът добави, че корабът е влачил котвата си повече от 24 часа.

"Виждаме, че скоростта намалява. Котвата дърпа кораба в една посока, но автопилотът компенсира това", каза той и добави, че екипажът не е забелязал случилото се.

Шведската полиция се качи на борда на "Вежен" ден след повреждането на кабела в изключителната икономическа зона на страната.

Българската транспортна компания "Навибулгар" ("Български морски флот") отрече твърденията, че един от нейните кораби е прекъснал целенасочено кабела, припомня АП.

През последните месеци имаше серия от инциденти с прекъсване на кабели за данни в Балтийско море. Смята се, че те са свързани с руския флот от танкери, които помагат на страната да заобикаля наложените санкции и да продължава да получава приходи от петрол.

"Български морски флот" цитира информация от екипажа, че корабът е плавал в изключително лоши метеорологични условия и лявата котва се е влачила по дъното.

Както съобщи БТА, преди няколко дни шведската прокуратура каза, че е започнала предварително разследване "по подозрение в саботаж" при утежняващи вината обстоятелства и е разпоредила задържането на кораб в Балтийско море, заподозрян в повреждането на подводен оптичен кабел, свързващ Латвия и шведския остров Готланд. Шведската брегова охрана е потвърдила пред в. "Експресен", че е на място в близост до плавателния съд, който вестникът идентифицира като плаващия под малтийски флаг кораб "Вежен", закотвен близо до пристанището на Карлскруна.

Вицепремиерът Гроздан Караджов подчерта, че корабът е регистриран под малтийски флаг, независимо че е собственост на българско юридическо лице. По думите му България няма юрисдикция да провежда разследване на кораб, плаващ под чуждо знаме, причинил вреда на друга държава. Капитанът Антон Атанасов е български гражданин, както и седем офицери. Боцманът и останалите осем моряци са от Мианмар, посочи Караджов. Той съобщи, че корабът е отплавал на 24 януари от пристанище в Руската федерация за Уругвай и Аржентина с товар сяра в насипно състояние.

Вицепремиерът информира, че по пътя времето се влошава и корабът попада в буря по време на тъмната част на денонощието. На 26 януари сутринта капитанът нарежда на боцмана да извърши проверка на състоянието на плавателния съд за евентуални повреди. Боцманът докладва по радиото на капитана, че лявата котва не е на позиция и заедно с част от веригата се влачи от дъното на кораба, посочи Караджов. В 8:30 часа сутринта капитанът нарежда стоп на кораба и започва обиране на котвата обратно на борда. Междувременно е установено, че стопорът на лявата котва е повреден. Котвата е прибрана успешно и корабът продължава пътя си, добави министърът.

Възможно е корабът "Вежен" да е скъсал кабел в Балтийско море, но изключвам саботаж, каза пред медиите във Варна и изпълнителният директор на параходство "Български морски флот" кап. Александър Калчев. Повод за изказването му беше информацията от шведската прокуратура, че е започнала предварително разследване по подозрение в "саботаж" и е разпоредила задържането на кораб в Балтийско море, заподозрян в повреждането на подводен оптичен кабел, свързващ Латвия и шведския остров Готланд.

Това е поредна такава повреда през последните месеци, припомня ДПА. Редица подводни кабели очевидно бяха обект на посегателство, което предизвика проверка на уязвимостта на тази критична инфраструктура.

Подводните тръби и кабели допринасят за захранването на икономиките, за отоплението на домакинствата и свързват милиарди хора. Повече от 1,3 милиона километра фиброоптични кабели - повече от достатъчно, за да стигнат до Луната и да се върнат обратно, опасват океаните и моретата по света, отбелязва организацията "ТелеДжиографи", която се занимава с проследяването и картографирането на жизненоважните комуникационни мрежи. Кабелите обикновено са с дебелината на градински маркуч. Деветдесет и седем процента от комуникациите в света, включително финансови трансакции за трилиони долари, обаче преминават през тях всеки ден.


Поставете оценка:
Оценка 3.4 от 8 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Вилма

    14 10 Отговор
    Истината възтържествува
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 честен ционист

    7 11 Отговор
    Разбирасе че е се изключва, Жорката, защо го насиниха по очето тогава?

    Коментиран от #15

  • 5 Аве

    19 2 Отговор
    Да го прекръстят на "Важен" и да отива за брашно от Колумбия!
  • 6 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Име

    14 0 Отговор
    Сякаш някой е очаквал нещо друго!
  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Цун КайТеми Го

    8 2 Отговор
    сополив сичкото парламент.
  • 11 Данко Харсъзина

    9 6 Отговор
    Корабът е част от територията на държавата под чийто флаг плава. В случая Вежен е под юрисдикцията на Малта и няма нищо общо с България. Дори собственик е фирма от Хонг Конг.
  • 12 Име

    7 0 Отговор
    Сякаш някой е очаквал нещо друго!

    Коментиран от #24

  • 13 Деций

    24 2 Отговор
    Стига с тези спекулации,"Българският" кораб Вежен.Кораба е собственост на лице от България,което не го прави български,български ще е тогава когато е собственост на Държавата България.Та цялата държава с втурнала да защитава частните интереси на братя които са известни със своята специализация в превоз на "Бело брашно" от Латинска Америка към Европа!

    Коментиран от #51

  • 14 Под

    20 0 Отговор
    Малтийски флаг , Малта - царство на Офшорките , а пристанище Валета - всеизвестно като криминално !
  • 15 Ганчо

    10 3 Отговор

    До коментар #4 от "честен ционист":

    Като те хвана какво ще разказваш? Защо съм ти насинил и двете оченца, и съм ти вкарал чейнето в гърлото.

    Коментиран от #19

  • 16 ха-ха

    5 4 Отговор
    Откъдето минем , трева не никне ...Пак се прочухме ...Добре , че е била котвата , че иначе ....
  • 17 Русофиу

    5 8 Отговор
    Изпързаляхме шведите.
  • 18 да, ама

    10 2 Отговор
    Киро каза че е съботаж и искаше да ни наложат санкции.
  • 19 МИ ТОЙ ИМА ДЕСЕТ СИНА

    2 7 Отговор

    До коментар #15 от "Ганчо":

    СЕ ЕДИН ША ТА ФАНЕ ИЩИ НАВРЕГЛАВАТАТИВГЪЗЪ...

    Коментиран от #21

  • 20 Хайли лайкли

    8 4 Отговор
    Ако има изобщо саботаж то със сигурност е извършен по поръчка на Щатите, а не на Русия , както се опитват да ни втълпят всички манипулатори. Нали така взривиха и северен поток!? Домуса отдавна е техен агент и неговата Нова телевизия с отявлената си русофобия го доказва.
    Щатите се мъчат всячески да отслабят Европа и извършват всякакви диверсии с тази цел!

    Впрочем Швеция, Германия и другите държави не са уточнявали по чия поръчка може да е бил саботажа, явно подозирайки основно САЩ .
  • 21 Десет сина правят мъжете

    3 2 Отговор

    До коментар #19 от "МИ ТОЙ ИМА ДЕСЕТ СИНА":

    Тая пytка има само жени из тях. Нещо на запознат се правиш ама издишаш. Я да те питам, вярно ли е че всички комплексари, дето като малки са изплащани от дядо си и татко си, пишат само с големи букви?
  • 22 Ти да видиш

    18 3 Отговор
    Корабът беше превзет на абордаж по най-брутален пиратски начин в неутрални води от уж наши натовски съюзници!!!
    После съюзниците започнаха брутално да обвиняват България, а не Малта????

    И ние очакваме същите тези съюзници от НАТО да ни защитят при нужда????

    Коментиран от #43, #45

  • 23 жал ми е за джендърите

    7 5 Отговор
    много трудно ще бъде на козяшките слугинажчета че така ги засилиха да казват че е съботаж … сега още много време ще си измислят какви ли не истории че домуза си е платил на шведите или че толупа е уговорил шведите да излъжат срещу някакви блага…
  • 24 ами да

    6 2 Отговор

    До коментар #12 от "Име":

    козячетата очакваха да се окаже както са им казали от горе че е съботаж със инструкции на руски…
  • 25 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 26 С това управление на

    11 1 Отговор
    Европейският съюз с пдбератите които директно заявиха че корабът е направил саботаж ще духаме знамето на дъгата. Или ще се събудим или ще продължим под прайдовете.
  • 27 Бай Иван

    16 2 Отговор
    Не само служат на чужди интереси, но се и престарават! Между тях върви едно съревнование, кой е по, по най-еничар! Спомням си преди много години, когато седесарите взеха властта и премиер беше Филип Димитров, та те заедно с Жельо Зелев предизвикаха проверка на италианските правоприлаащи органи да видят още веднъж дали атентатът срещу Папа Йоан Павел 3 не е дело на нашата ДС-държавна сигурност. След обстойна проверка, италианците отговориха, че няма никакви данни българи и български тайни служби да са замесени в опита за убийство! Нашите СДС-идиоти останаха недоволни от разследването и пак повториха а се провери по-добре, защото това не можело да не е ело на комунистите! Какво да кжеш за такива нагаждачи и идиоти? С цялата си наглост техните сеашни последователи искаха да прекръстят летището на София на оня заблуден селянин Желю Желев! Та това е нашата градска десница! Те са по-католици от Папата!
  • 28 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 29 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 30 n√Варна

    3 2 Отговор
    Не забравяйте, че корабът е китайско производство – 32 000-тонен.
    Метеорологична обстановка с вятър 10-14 м/сек и вълна с височина 3 метра не са проблем за безопасното му плаване – очаквайте и други подобни неочаквани повреди, каквато беше "изтичането" на котвата.
    Все пак беше споменато, че била допусната моряшка небрежност.
  • 31 яяяяя

    8 3 Отговор
    а сега ще има ли извинения от простокиро и парапетова
  • 32 БМФ СА РУСКИ ДИВЕРСАНТИ

    5 3 Отговор
    Комунистически суругатдегенерати ши б Ана милицюнерска държава!Съсипахте Народа от глад и мизерия!

    Коментиран от #37

  • 33 ЦРУ

    6 1 Отговор
    ДОМУСА е НАРКОТРАФИКАНТ!

    Коментиран от #39

  • 34 ГАДНА СКАПАНА ДЪРЖАВА

    4 0 Отговор
    НА БОКЛУЦИ И СКОПЕНИ МИЛИЦЮНЕРИ!ИЗВЪРШВА ГЕНОЦИД НАД НАРОДА!НАЙ КОРУМПИРАНАТА!ДА СИ БЪЛГАРИН Е ПОЗОР!
  • 35 Сега е пуснат

    5 0 Отговор
    Но следващия път, кой знае? Да отива в Южна Америка и да товари брашно

    Коментиран от #38

  • 36 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 37 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 38 ВЕЖЕН

    3 0 Отговор

    До коментар #35 от "Сега е пуснат":

    ШЕ товариме яко кока
  • 39 Да така е

    3 2 Отговор

    До коментар #33 от "ЦРУ":

    но е американски наркотрафикант
  • 40 Ксаниба

    1 2 Отговор
    голема шизня ги пере западняците!! Да нема атентат папа 2.0, че ке ни изгонят от шингеня и еврогейзоната!!
  • 41 Варненец

    2 1 Отговор
    Мани я Балтика... КОЙ извършва редовно саботаж и прекъсва фекалната тръба в езерото ?!

    Коментиран от #47

  • 42 Плачи дете, баща ти е невинен

    2 1 Отговор
    и за папата и за медсестрите и за Чаплин!
  • 43 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 44 Аздис

    3 3 Отговор
    Айде сега к. у. р. в. а. та Лена Бириславова да се извини на екипажа!
  • 45 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 46 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 47 ганю

    1 0 Отговор

    До коментар #41 от "Варненец":

    ами бою кой
  • 48 ганю

    1 0 Отговор

    До коментар #46 от "ганю":

    не можахте ли по рано да се освестите бе
    сега май ще цакаме за ремонта на кабела
  • 49 Жичкаджия

    1 0 Отговор
    Време е да снадиме жицата !
  • 50 гробар

    1 0 Отговор
    всички бизнесменчета , богатaшчета и ммyтpи ще пykяccaт с цялата си гннyccна poдaa и ще ги намерят рaзложенни до неузнаваемост. Пъплещи от чeppвeи навсякъде и ще се носи Byннняя и cммрpaд ! чepenитe и ще си търkaлят на бyннищетoo и ще ги ритам с тежките си kубинки!
  • 51 Сода бикарбонат

    0 0 Отговор

    До коментар #13 от "Деций":

    Чичооо,защо кашляш? :))
  • 52 Някой

    2 0 Отговор
    "два от трите заключващи механизма, които не позволяват на котвата да падне, са били извън строя отдавна. Третият е бил ръчно заключване."

    Най-богатия българин, милиардера Кирил Домусчиев, не го ли е срам корабите му "отдавна" да плават ТЕХНИЧЕСКИ НЕИЗПРАВНИ. НАСКОРО ПРОДАДЕ ФУТБОЛИСТ за 10 млн евро, а няма 5-10 хиляди евро да си ремонртира корабите.

    Шведската прокуратура приключи раследването за една седмица. Да види "Висшия прокурорски съвет" какви некадърници са бг прокурорите, които не могат вече 11 години да внесат обвинителен акт по делото за фалита на КТБ.

    Ето така трявба да почне да работи и бг прокуратурата за седмича да става ясно има ли престъпление или няма. А не по над 10 години да раследват неизвестни извършители за непрестъпление.
  • 53 Бамбука

    0 0 Отговор
    Китайците са монтирали на кораба с тихо падаща котвена верига и най- важното сама спира на определена дълбочина. Екипажа по това време явно е слушал " Напред, назад, моме Калино". Няма лошо.
Новини по държави: