Навън е още тъмно, когато Меси Азар сяда зад волана. 31-годишният мъж е шофьор на автобус в германския град Висбаден и отговаря за транспортирането и сигурността на стотици пътници ежедневно. Той още си спомня шока отпреди две години, когато един автомобил се вмъкнал внезапно под носа на автобуса и само рязкото спиране предотвратило тежка катастрофа. Много хора тогава са получили леки наранявания.
Азар обича своята професия, но не спира да си повтаря, че грешките в нея не са позволени, защото се наказват жестоко - включително с човешки живот, пише АРД.
Недостиг на десетки хиляди шофьори
И това не е единственият фактор, който прави професията на шофьор в обществения транспорт непривлекателна. Германската медия посочва различни причини, които карат особено по-възрастните шофьори да се откажат от професията. Сред тях са изтощителните смени рано сутрин и късно вечер, работата през уикенда и по празници, относително ниското заплащане, огромния психически натиск да се спазва графикът, както и увеличаващият се брой на конфликти с пътниците. В същото време млади шофьори се намират все по-трудно.
Германската обществена медия обобщава, че общественият градски транспорт в Германия е изправен пред огромни предизвикателства. По данни на федералното сдружение на автобусните превозвачи (BDO) в страната в момента липсват близо 20 000 шофьори на автобуси, което води до съкращаване на курсове в общо 65% от фирмите. Прогнозите на сдружението са, че ако не се предприемат някакви мерки, до 2030 година е ще има недостиг от близо 65 000 шофьори.
Около средна 3200 евро брутна заплата
Данните, цитирани от АРД, показват и друга тенденция: възрастта на водачите на превозни средства в обществения транспорт прогресивно нараства. Близо 57% от шофьорите на автобуси и трамваи са над 55-годишни, а между 4000 и 6000 от тях всяка година излизат в пенсия. Според синдикалистите е крайно необходимо да се подобрят условията на труда в професията, за да може тя да стане по-привлекателна и за млади хора. Азар например си пожелава да има повече свободни дни и трудът му да се радва на по-голямо признание.
Ситуацията в момента е такава, че той редовно е принуден да компенсира закъсненията на автобуса за сметка на своите почивки, така че често не му остава време да отиде дори до тоалетна. А когато си го позволи, много от пътниците реагират с неразбиране. Азар усеща това и по начина, по който хората посрещат новините за стачки в обществения транспорт: "Много пътници не разбират, че нашата стачка е в тяхна полза - за да бъдат създадени всички предпоставки за техния сигурен транспорт", казва шофьорът пред АРД. Той апелира и за по-добро заплащане на шофьорския труд.
Шофьорите на автобуси в Германия изкарват средно по около 3200 евро брутна заплата, съобщава ARD. Известно е, че данъчните отчисления в Германия, както и осигуровките "изяждат" близо половината от това брутно възнаграждение.
Бъдещето далеч не е розово
Затова много от шофьорите са принудени да работят извънредно - в никои случаи над 220 часа на месец, за да си осигурят необходимия доход. Друг проблем е свързан с това, че обучението за професионален шофьор на автобус в Германия излиза твърде скъпо - значително повече, отколкото в други страни от ЕС. Големият брой на задължителни часове по шофиране в Германия, необходими за издаване на професионално свидетелство за правоуправление, оскъпяват квалификационните курсове. Разходите за тях възлизат на между 10 и 12 000 евро. А бюрократичните пречки при признаването на квалификации от чужбина пречат на Германия да запълва вакантните места с кандидати от други страни.
Перспективите за бъдещето не са никак оптимистични. Според проучване на синдиката "Верди", за да се задържи сегашното ниво на транспортно обслужване в Германия до 2030 година, ще е необходимо да се запълнят около 63 000 овакантени от пенсионери места. А ако се предположи, че броят на пътниците дотогава ще се удвои, което е поставено като цел от правителството с цел изпълняне на климатичните цели, ще са необходими още 87 000 нови шофьори.
Автор: Катарина Брунс HR
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Безработен общински съветник
Коментиран от #7, #21
14:40 13.05.2025
2 Укр@инската посланичка
То някои от ,,лекарите,, имали шофьорски книжки ма не спазват маршрутите а газят тълпата по събори и празници
14:40 13.05.2025
3 Тома
Коментиран от #38
14:41 13.05.2025
4 НАБЛЮДАТЕЛ
14:45 13.05.2025
5 Соваж бейби
Коментиран от #10
14:50 13.05.2025
6 Кадоган Уест
14:51 13.05.2025
7 ИСТИНАТА
До коментар #1 от "Безработен общински съветник":
КОЛКО ПО-БОГАТИ СТАНАХА СТРАНИТЕ ОТ ЕВРОЗОНАТА, СЛЕД КАТО ВЪВЕДОХА ЕВРОТО?Сравнение на БВП на човек преди и след присъединяване към еврозоната:
Страни приели еврото през 1999 г.:
• Австрия: $28,000 → $52,000
• Белгия: $27,000 → $50,000
• Финландия: $26,000 → $49,000
• Франция: $26,000 → $45,000
• Германия: $29,000 → $51,000
• Ирландия: $25,000 → $90,000
• Италия: $24,000 → $36,000
• Люксембург: $45,000 → $130,000
• Нидерландия: $27,000 → $53,000
• Португалия: $12,000 → $28,000
• Испания: $18,000 → $35,000
Страни приели еврото по-късно:
• Гърция (2001): $12,000 → $20,000
• Словения (2007): $20,000 → $30,000
• Кипър (2008): $23,000 → $30,000
• Словакия (2009): $17,000 → $26,000
• Естония (2011): $14,000 → $28,000
• Латвия (2014): $15,000 → $25,000
• Литва (2015): $16,000 → $28,000
• Малта (2008): $18,000 → $32,000
• Хърватия (2023): $17,000 → $19,000
При почти всички държави БВП на човек нараства след въвеждането на еврото. Най-големи скокове: Ирландия, Люксембург, Естония.
Индексът на човешкото развитие (HDI) сочи, че всички страни в еврозоната имат “Много високо развитие”.
Коментиран от #12, #26, #33
14:55 13.05.2025
8 2323
14:55 13.05.2025
9 Сатана Z
Пример: ако безработен взима 1000€ на месец без да си мръдне пръста да свърши нещо полезно ,то тия 1000€ трябва да се прибавят към заплатата на работещите в случая шофьори и тя да стане 1000+3200=4200 €,което е справедливо
Държавата взима тия 1000€ от работещите за да ги раздаде на неработещите.Колкото повече помощи за мързеливите ,толкова по—ниски заплати за останалите
14:55 13.05.2025
10 Линда
До коментар #5 от "Соваж бейби":
Абсолютна истина в Германия даже е малко . Хората там работят за пари . Един чистач в дехатлон взима около 2100 чисти .Коментиран от #13, #18
14:55 13.05.2025
11 ДОНЧО ГОРСКИЯТ
14:56 13.05.2025
12 Лъжата за еврото
До коментар #7 от "ИСТИНАТА":
С 2 лева можеш да си купиш един хляб ,но с 1 € ще си купиш половин хляб.Коментиран от #17
15:03 13.05.2025
13 Соваж бейби
До коментар #10 от "Линда":
Не споря защото не живея там ,тук средната почти 2 хиляди вече на 2400 ,2500 трябва да си с нещо по отговорно не знам дори и в Маиф,Каф не получава толкова бюрократ с купони и 13 заплата не знам колко им връзва ама 🤔3500,4000 трябва си мениджър, данъчен на по висок пост или в Париж в луксозен хотел или магазин но ти искат поне 3,4 езика перфектно говорими .Ако е истина защо мигрантите не ходят там всички а идват и тук и из цяла Европа предполагам че там социалните им са по големи с такива заплати15:03 13.05.2025
14 чудесно
Арестувани са лидерите й и се провеждат мащабни обиски и претърсвания в много провинции
Министърът на вътрешните работи на Германия Александер Добринт забрани крайнодясната група „Кралство Германия“, свързана с движението „Граждани на Райха“, предадоха световните агенции.
Групата, за която се предполага, че има около 6000 последователи, е обвинена в създаване на "паралелна държава" и криминални икономически структури.
Говорител на прокуратурата каза, че са били задържани четирима мъже, включително основателя на групата Петер Фицек.
Очаква се мъжете на възраст между 37 и 59 години да бъдат изправени пред съдия-следовател в съда в Карлсруе днес и утре.
Според Вътрешното министерство полицията е започнала да претърсва тази сутрин адреси, свързани с ключови членове на групата в седем германски провинции, включително Баден-Вюртемберг, Долна Саксония, Северен Рейн-Вестфалия, Райнланд-Пфалц, Саксония, Саксония-Анхалт и Тюрингия. Ведомството допълни, че групата в продължение на години е извършвала противозаконна банкова и застрахователна дейност чрез свързани с нея физически и юридически лица.
Коментиран от #15
15:04 13.05.2025
15 да се готви
До коментар #14 от "чудесно":
руската Възраждане в България.15:04 13.05.2025
16 Даааа
15:05 13.05.2025
17 ми не
До коментар #12 от "Лъжата за еврото":
Хляба струва около 5 Евро за кг. Но хляб ядат само бедните.Коментиран от #19, #24
15:06 13.05.2025
18 Лена
До коментар #10 от "Линда":
Лъжеш.10€ на час са 80€ надница преди данъците.22 работни дни по 80€ е равно на 1760€ на месец преди данъците.25% данък на 1760€минус 440€ данъци и осигуровки плюс пенсии и чисто взимаш 1320€ по сметка в банката ако си на трудов договор.Сметката е груба ± няколко %Коментиран от #20, #22
15:10 13.05.2025
19 ИНА ЧРВЕНА КАМБА В КАНАДА И УСА Е
До коментар #17 от "ми не":
8 даларса БРОЙКАТА. ТАКА Е С ВСИЧКО НЕ ХЛЯБ АМИ ДЕДОВИЯ ША ДЪВЧАТ БЕДНИТЕ НАКРАЯ...15:11 13.05.2025
20 Порно
До коментар #18 от "Лена":
Ленче, то само осигуровките са повече, отделно данъка. Много ти е изсмукан от пръстите тоя пример15:34 13.05.2025
21 ХанкоБрат
До коментар #1 от "Безработен общински съветник":
Свери си часовника , карам автобус в провинцията и стигам от 1200 до 1500лв , 3200лв у нас може да вземеш само на камион или ако караш автобус извън БГ. Много сме далече от Германия по заплати... и никога няма да ги стигнем.15:36 13.05.2025
22 Линда
До коментар #18 от "Лена":
Не лъжа аз съм в Германия минималната заплата е 15.45 на час бруто нето излиза около 10 евро ако си разведен още около 2.20 отгоре то за това тук всички се развеждат и това прави около 12 евро чисто на час . Но за немците това са стотинки . Защо пишете не подготвен ?Коментиран от #28
15:49 13.05.2025
23 Гошо
15:57 13.05.2025
24 Гошо
До коментар #17 от "ми не":
Хлябът ако е от хлебарница ,а не от магазина е 7-10 евро за килограм. В Берлин поне е така. Скъпо удоволствие си е и не всеки си го купува от там.Коментиран от #27
15:58 13.05.2025
25 факт
16:02 13.05.2025
26 Този коментар е премахнат от модератор.
27 ...
До коментар #24 от "Гошо":
Ми иди в Лидъл. Ще го вземеш за 2 евро с 5х повече сертификати от БГ.Коментиран от #29
16:03 13.05.2025
28 Антон
До коментар #22 от "Линда":
Минималната заплата на час е 12.82 евро., не е над 15 евро. И да ви е толкова минималната,това е минималната за бранша. От тези 12.82 остават към 9 евро чисто.
Коментиран от #35
16:05 13.05.2025
29 Гошо
До коментар #27 от "...":
От Лидл вътре ще е с цялата менделеева таблица, мерси.Коментиран от #31, #36
16:06 13.05.2025
30 Василеску
16:07 13.05.2025
31 ...
До коментар #29 от "Гошо":
Това е Лидъл България или твоя измислицаКоментиран от #34
16:08 13.05.2025
32 ДА ПИТАМ
Ей така, за един приятел питам.
16:09 13.05.2025
33 Антон
До коментар #7 от "ИСТИНАТА":
Това е увеличен паричен поток вследствие на инфлация ,печатане с годините на много повече пари и т.н. Която и валута да е , БВП -то винаги се увеличава, камо ли за 24-годишен период. Ето ти пример: преди 10 години в България БВП -то ни е било към 50 млрд.евро, сега е 112 млрд евро. Това значи ли ,че сме забогатели 2,2 пъти оттогава? Не, естествено.16:10 13.05.2025
34 Гошо
До коментар #31 от "...":
Ти вярваш ,че на Лидл нещата са био ли ? Обявявам те за комик номер 1.Коментиран от #39
16:13 13.05.2025
35 Линда
До коментар #28 от "Антон":
Прочетете промените от март 2025 година .16:16 13.05.2025
36 Кир или Методи
До коментар #29 от "Гошо":
Е ти имаш лаборатория и си направил изследвания налиЩо не си изследваш и сивото вещество -то е пълно с копейки да знаеш
Коментиран от #44
16:19 13.05.2025
37 Ева
Коментиран от #45
16:25 13.05.2025
38 Йордан
До коментар #3 от "Тома":
Аве тоя на футболистите е кръстен ,обзалагам се.Брат му е Неймар Роналдо
16:28 13.05.2025
39 ...
До коментар #34 от "Гошо":
Ти вярваш, че имаш повече знаения от мене за това кое е био и кое не? Обявявам те за палячо номер едно.16:35 13.05.2025
40 незнайко
Коментиран от #41
16:56 13.05.2025
41 споко
До коментар #40 от "незнайко":
не е далече деня в който неуките въртящи геврека ще изчезнат и бъдат заместени от ИТ специалистите. Вече е в Япония и Китай на доста места. Не е изкуство да управляваш кола а спазване на правилник. Всеки с основно образование може да се научи на това. Време е професията "каруцар" да изчезне.17:10 13.05.2025
42 ФАКТ
17:17 13.05.2025
43 Тити
17:42 13.05.2025
44 Гошо
До коментар #36 от "Кир или Методи":
Стига с тая мантра, че който не харесва нещо и има свое мнение е копейка, изтърка се. За твое сведение - поне два пъти годишно съм в Германия. То всеки в Германия знае,че по веригите всички е химия. Но явно това не стига до хора като теб с една атрофирала мозъчна клетка. Купувай си от Лидл и стани столетник , както вероятно Елизабет Втора е правила21:33 13.05.2025
45 Гошо
До коментар #37 от "Ева":
Бъркате - 2900 евро чисто си е мечтана заплата за Германия. Това са над 4000 евро бруто. Минималната след данъци е 1400-1500 евро нето ( завиди от много фактори).21:37 13.05.2025
46 Шаран БГ
Факт е , че народа, обикновените хора, на всяка една страна в първите до 4-5 години преживяват истински кошмар с доходи , цени , инфлации и прочие. Това е било и никой не го отрича, при положение, че на територията на ЕС цари мир и любов и материално съзидание !!!!!
В момента ЕС е в икономическа криза ! Той негласно и необявено е във война с Русия , наложи ѝ санкции , които се стовариха върху собственният му гръб !! Мощните икономики на европейските "локомотиви" преминават на военни релси , като се милитаризират нескривайки това. Икономическите резултати на отделните страни , техните банки и тези на ЕЦБ са отрицатеелни.
При положение , че всичко в ЕС се СКАПВА, , какъв просперитет я очаква сиромашка България , ако сега " захапе" еврото ? И кога ще настъпи това "много високо развитие " – преди да победим Русия или след това ??? Какъв е този неистов порив на нашите политици точно СЕГА да "хлътнем" в еврозоната ? Защо "простите " чехи, поляци, румънци се дърпат и отлагат с години това, а нашенци се натискат ?
Елементарните наблюдения показват : 6 милиона застаряващо население, 2,2 милиона пенсионери, висока смъртност, огромна държавна администрация , непознат до сега държавен милиарден дълг, с инфлация над 20%, кошмарна корупция , със над 6000 незаконни сметища / според "Величие/, ли
23:34 24.05.2025
47 Директор
13:37 26.05.2025