Колко изкарват шофьорите в Германия и защо негодуват?

13 Май, 2025 14:33 3 887 47

  • германци-
  • германия-
  • шофьори-
  • градски транспорт-
  • обществен транспорт-
  • транспорт-
  • работа-
  • пари

В Германия има недостиг на десетки хиляди шофьори в градския транспорт, а много от тях негодуват от условията на труд

Колко изкарват шофьорите в Германия и защо негодуват? - 1
Снимка: БГНЕС/ EPA

Навън е още тъмно, когато Меси Азар сяда зад волана. 31-годишният мъж е шофьор на автобус в германския град Висбаден и отговаря за транспортирането и сигурността на стотици пътници ежедневно. Той още си спомня шока отпреди две години, когато един автомобил се вмъкнал внезапно под носа на автобуса и само рязкото спиране предотвратило тежка катастрофа. Много хора тогава са получили леки наранявания.

Азар обича своята професия, но не спира да си повтаря, че грешките в нея не са позволени, защото се наказват жестоко - включително с човешки живот, пише АРД.

Недостиг на десетки хиляди шофьори

И това не е единственият фактор, който прави професията на шофьор в обществения транспорт непривлекателна. Германската медия посочва различни причини, които карат особено по-възрастните шофьори да се откажат от професията. Сред тях са изтощителните смени рано сутрин и късно вечер, работата през уикенда и по празници, относително ниското заплащане, огромния психически натиск да се спазва графикът, както и увеличаващият се брой на конфликти с пътниците. В същото време млади шофьори се намират все по-трудно.

Германската обществена медия обобщава, че общественият градски транспорт в Германия е изправен пред огромни предизвикателства. По данни на федералното сдружение на автобусните превозвачи (BDO) в страната в момента липсват близо 20 000 шофьори на автобуси, което води до съкращаване на курсове в общо 65% от фирмите. Прогнозите на сдружението са, че ако не се предприемат някакви мерки, до 2030 година е ще има недостиг от близо 65 000 шофьори.

Около средна 3200 евро брутна заплата

Данните, цитирани от АРД, показват и друга тенденция: възрастта на водачите на превозни средства в обществения транспорт прогресивно нараства. Близо 57% от шофьорите на автобуси и трамваи са над 55-годишни, а между 4000 и 6000 от тях всяка година излизат в пенсия. Според синдикалистите е крайно необходимо да се подобрят условията на труда в професията, за да може тя да стане по-привлекателна и за млади хора. Азар например си пожелава да има повече свободни дни и трудът му да се радва на по-голямо признание.

Ситуацията в момента е такава, че той редовно е принуден да компенсира закъсненията на автобуса за сметка на своите почивки, така че често не му остава време да отиде дори до тоалетна. А когато си го позволи, много от пътниците реагират с неразбиране. Азар усеща това и по начина, по който хората посрещат новините за стачки в обществения транспорт: "Много пътници не разбират, че нашата стачка е в тяхна полза - за да бъдат създадени всички предпоставки за техния сигурен транспорт", казва шофьорът пред АРД. Той апелира и за по-добро заплащане на шофьорския труд.

Шофьорите на автобуси в Германия изкарват средно по около 3200 евро брутна заплата, съобщава ARD. Известно е, че данъчните отчисления в Германия, както и осигуровките "изяждат" близо половината от това брутно възнаграждение.

Бъдещето далеч не е розово

Затова много от шофьорите са принудени да работят извънредно - в никои случаи над 220 часа на месец, за да си осигурят необходимия доход. Друг проблем е свързан с това, че обучението за професионален шофьор на автобус в Германия излиза твърде скъпо - значително повече, отколкото в други страни от ЕС. Големият брой на задължителни часове по шофиране в Германия, необходими за издаване на професионално свидетелство за правоуправление, оскъпяват квалификационните курсове. Разходите за тях възлизат на между 10 и 12 000 евро. А бюрократичните пречки при признаването на квалификации от чужбина пречат на Германия да запълва вакантните места с кандидати от други страни.

Перспективите за бъдещето не са никак оптимистични. Според проучване на синдиката "Верди", за да се задържи сегашното ниво на транспортно обслужване в Германия до 2030 година, ще е необходимо да се запълнят около 63 000 овакантени от пенсионери места. А ако се предположи, че броят на пътниците дотогава ще се удвои, което е поставено като цел от правителството с цел изпълняне на климатичните цели, ще са необходими още 87 000 нови шофьори.

Автор: Катарина Брунс HR


Поставете оценка:
Оценка 1.7 от 13 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Безработен общински съветник

    7 36 Отговор
    В България пак взимат толкова ама в лева при два пъти по-евтин живот и пак протестират... Апетитът идва с яденето, ама хорицата все ламтят за още и още, а дано успеем да се справим с недостига. Сега, когато приемем еврото нещата ще се нормализират.

    Коментиран от #7, #21

  • 2 Укр@инската посланичка

    29 1 Отговор
    Пу да му се невиди, внесохме ,,лекари,, и ,,инженери,, а то шофьори ни трябвали...
    То някои от ,,лекарите,, имали шофьорски книжки ма не спазват маршрутите а газят тълпата по събори и празници
  • 3 Тома

    41 6 Отговор
    Меси Азар чистокръвен ариец

    Коментиран от #38

  • 4 НАБЛЮДАТЕЛ

    13 13 Отговор
    Автономни превозни средства му е майката. Хем по-евтино хем не стачкуват
  • 5 Соваж бейби

    10 6 Отговор
    средна 3200 евро брутна заплата не го вярвам да е истина още повече пък шофьор освен ако не е в столицата и да даяни по 12 часа на ден ама това е забранено по толкова часа най вече шофьор. Мисля че на 4 или 6 часа трябва да спре за почивка нещо такова имаше закон за тир .

    Коментиран от #10

  • 6 Кадоган Уест

    23 2 Отговор
    Нали Меркел вкара над един милион нови германци. От тях никой ли не иска да бачка? Те са все инженери, хирурзи, театрали. Под достойнството им е да въртят геврека.
  • 7 ИСТИНАТА

    7 26 Отговор

    До коментар #1 от "Безработен общински съветник":

    КОЛКО ПО-БОГАТИ СТАНАХА СТРАНИТЕ ОТ ЕВРОЗОНАТА, СЛЕД КАТО ВЪВЕДОХА ЕВРОТО?
    Сравнение на БВП на човек преди и след присъединяване към еврозоната:
    Страни приели еврото през 1999 г.:
    • Австрия: $28,000 → $52,000
    • Белгия: $27,000 → $50,000
    • Финландия: $26,000 → $49,000
    • Франция: $26,000 → $45,000
    • Германия: $29,000 → $51,000
    • Ирландия: $25,000 → $90,000
    • Италия: $24,000 → $36,000
    • Люксембург: $45,000 → $130,000
    • Нидерландия: $27,000 → $53,000
    • Португалия: $12,000 → $28,000
    • Испания: $18,000 → $35,000
    Страни приели еврото по-късно:
    • Гърция (2001): $12,000 → $20,000
    • Словения (2007): $20,000 → $30,000
    • Кипър (2008): $23,000 → $30,000
    • Словакия (2009): $17,000 → $26,000
    • Естония (2011): $14,000 → $28,000
    • Латвия (2014): $15,000 → $25,000
    • Литва (2015): $16,000 → $28,000
    • Малта (2008): $18,000 → $32,000
    • Хърватия (2023): $17,000 → $19,000
    При почти всички държави БВП на човек нараства след въвеждането на еврото. Най-големи скокове: Ирландия, Люксембург, Естония.
    Индексът на човешкото развитие (HDI) сочи, че всички страни в еврозоната имат “Много високо развитие”.

    Коментиран от #12, #26, #33

  • 8 2323

    11 1 Отговор
    Значи 1800 нето
  • 9 Сатана Z

    34 0 Отговор
    DW по—добре да напише колко пари взимат тези,които не работят защото заплатата на работещите трябва да започва от там ,където свършват помощите на мързеливите безработници.
    Пример: ако безработен взима 1000€ на месец без да си мръдне пръста да свърши нещо полезно ,то тия 1000€ трябва да се прибавят към заплатата на работещите в случая шофьори и тя да стане 1000+3200=4200 €,което е справедливо
    Държавата взима тия 1000€ от работещите за да ги раздаде на неработещите.Колкото повече помощи за мързеливите ,толкова по—ниски заплати за останалите
  • 10 Линда

    4 14 Отговор

    До коментар #5 от "Соваж бейби":

    Абсолютна истина в Германия даже е малко . Хората там работят за пари . Един чистач в дехатлон взима около 2100 чисти .

    Коментиран от #13, #18

  • 11 ДОНЧО ГОРСКИЯТ

    11 4 Отговор
    ТОЛКОВА ВЗЕМАТ ШОФЬОРИТЕ ЕМИГРАНТИ А ГЕРМАНСКИТЕ ДОСТА ПО-ВЕЧЕ
  • 12 Лъжата за еврото

    18 6 Отговор

    До коментар #7 от "ИСТИНАТА":

    С 2 лева можеш да си купиш един хляб ,но с 1 € ще си купиш половин хляб.

    Коментиран от #17

  • 13 Соваж бейби

    4 1 Отговор

    До коментар #10 от "Линда":

    Не споря защото не живея там ,тук средната почти 2 хиляди вече на 2400 ,2500 трябва да си с нещо по отговорно не знам дори и в Маиф,Каф не получава толкова бюрократ с купони и 13 заплата не знам колко им връзва ама 🤔3500,4000 трябва си мениджър, данъчен на по висок пост или в Париж в луксозен хотел или магазин но ти искат поне 3,4 езика перфектно говорими .Ако е истина защо мигрантите не ходят там всички а идват и тук и из цяла Европа предполагам че там социалните им са по големи с такива заплати
  • 14 чудесно

    1 5 Отговор
    Германия удари с 1000 полицаи крайнодясна група от „Граждани на Райха
    Арестувани са лидерите й и се провеждат мащабни обиски и претърсвания в много провинции

    Министърът на вътрешните работи на Германия Александер Добринт забрани крайнодясната група „Кралство Германия“, свързана с движението „Граждани на Райха“, предадоха световните агенции.

    Групата, за която се предполага, че има около 6000 последователи, е обвинена в създаване на "паралелна държава" и криминални икономически структури.

    Говорител на прокуратурата каза, че са били задържани четирима мъже, включително основателя на групата Петер Фицек.

    Очаква се мъжете на възраст между 37 и 59 години да бъдат изправени пред съдия-следовател в съда в Карлсруе днес и утре.

    Според Вътрешното министерство полицията е започнала да претърсва тази сутрин адреси, свързани с ключови членове на групата в седем германски провинции, включително Баден-Вюртемберг, Долна Саксония, Северен Рейн-Вестфалия, Райнланд-Пфалц, Саксония, Саксония-Анхалт и Тюрингия. Ведомството допълни, че групата в продължение на години е извършвала противозаконна банкова и застрахователна дейност чрез свързани с нея физически и юридически лица.

    Коментиран от #15

  • 15 да се готви

    3 7 Отговор

    До коментар #14 от "чудесно":

    руската Възраждане в България.
  • 16 Даааа

    10 3 Отговор
    Само прочетох Меси Азар и това беше,,,,
  • 17 ми не

    3 5 Отговор

    До коментар #12 от "Лъжата за еврото":

    Хляба струва около 5 Евро за кг. Но хляб ядат само бедните.

    Коментиран от #19, #24

  • 18 Лена

    10 1 Отговор

    До коментар #10 от "Линда":

    Лъжеш.10€ на час са 80€ надница преди данъците.22 работни дни по 80€ е равно на 1760€ на месец преди данъците.25% данък на 1760€минус 440€ данъци и осигуровки плюс пенсии и чисто взимаш 1320€ по сметка в банката ако си на трудов договор.Сметката е груба ± няколко %

    Коментиран от #20, #22

  • 19 ИНА ЧРВЕНА КАМБА В КАНАДА И УСА Е

    0 4 Отговор

    До коментар #17 от "ми не":

    8 даларса БРОЙКАТА. ТАКА Е С ВСИЧКО НЕ ХЛЯБ АМИ ДЕДОВИЯ ША ДЪВЧАТ БЕДНИТЕ НАКРАЯ...
  • 20 Порно

    2 5 Отговор

    До коментар #18 от "Лена":

    Ленче, то само осигуровките са повече, отделно данъка. Много ти е изсмукан от пръстите тоя пример
  • 21 ХанкоБрат

    6 1 Отговор

    До коментар #1 от "Безработен общински съветник":

    Свери си часовника , карам автобус в провинцията и стигам от 1200 до 1500лв , 3200лв у нас може да вземеш само на камион или ако караш автобус извън БГ. Много сме далече от Германия по заплати... и никога няма да ги стигнем.
  • 22 Линда

    4 6 Отговор

    До коментар #18 от "Лена":

    Не лъжа аз съм в Германия минималната заплата е 15.45 на час бруто нето излиза около 10 евро ако си разведен още около 2.20 отгоре то за това тук всички се развеждат и това прави около 12 евро чисто на час . Но за немците това са стотинки . Защо пишете не подготвен ?

    Коментиран от #28

  • 23 Гошо

    11 0 Отговор
    3200 брутна заплата е 1900-2000 нетна. Малко под средната нетна заплата. Не е много за там,но то повечето немци имат след данъците 2200-2500 евро нето. Всички други бомбастични цифри ,които иначе ни съобщават за заплатите им са бруто. Заплатите в Германия хич не са високи. Трудно се изкарват и 2000 нето,освен ако не си с хубава професия ( лекар, учител, майстор , инженер). Пари се дават в Швейцария, в Германия 70% живеят от наем до наем.
  • 24 Гошо

    5 0 Отговор

    До коментар #17 от "ми не":

    Хлябът ако е от хлебарница ,а не от магазина е 7-10 евро за килограм. В Берлин поне е така. Скъпо удоволствие си е и не всеки си го купува от там.

    Коментиран от #27

  • 25 факт

    2 5 Отговор
    Така както осигуровките "изяждат", така не плащаш и лев в болниците и на заболекаря. Така си осигурен, че знаеш кокко точно пенсия ще получаваш и как 12 месеца получаваш 66% от заплатата си като безработен и то без да ти я облагат пак с данъци. Така получаваш и 140 евро за дете на месец. Безплатни детски градини и училища. Бе пълно изяждане. Ръфат ръфат. Те тия неща са без пари.
  • 26 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 27 ...

    2 2 Отговор

    До коментар #24 от "Гошо":

    Ми иди в Лидъл. Ще го вземеш за 2 евро с 5х повече сертификати от БГ.

    Коментиран от #29

  • 28 Антон

    7 0 Отговор

    До коментар #22 от "Линда":

    Минималната заплата на час е 12.82 евро.
    , не е над 15 евро. И да ви е толкова минималната,това е минималната за бранша. От тези 12.82 остават към 9 евро чисто.

    Коментиран от #35

  • 29 Гошо

    5 2 Отговор

    До коментар #27 от "...":

    От Лидл вътре ще е с цялата менделеева таблица, мерси.

    Коментиран от #31, #36

  • 30 Василеску

    4 1 Отговор
    Точно така е и при автобусните и тролейбусните шофьори в София. Само че тук брутото е 1800 евро, а цените са почти същите като в Германия. Само токът им е по-скъп.
  • 31 ...

    0 5 Отговор

    До коментар #29 от "Гошо":

    Това е Лидъл България или твоя измислица

    Коментиран от #34

  • 32 ДА ПИТАМ

    1 0 Отговор
    С КАКВИ ПАРИ ЖИВЕЕ ШОФЬОР НА АВТОБУС В БЪЛГАРИЯ?
    Ей така, за един приятел питам.
  • 33 Антон

    10 1 Отговор

    До коментар #7 от "ИСТИНАТА":

    Това е увеличен паричен поток вследствие на инфлация ,печатане с годините на много повече пари и т.н. Която и валута да е , БВП -то винаги се увеличава, камо ли за 24-годишен период. Ето ти пример: преди 10 години в България БВП -то ни е било към 50 млрд.евро, сега е 112 млрд евро. Това значи ли ,че сме забогатели 2,2 пъти оттогава? Не, естествено.
  • 34 Гошо

    6 1 Отговор

    До коментар #31 от "...":

    Ти вярваш ,че на Лидл нещата са био ли ? Обявявам те за комик номер 1.

    Коментиран от #39

  • 35 Линда

    2 2 Отговор

    До коментар #28 от "Антон":

    Прочетете промените от март 2025 година .
  • 36 Кир или Методи

    1 5 Отговор

    До коментар #29 от "Гошо":

    Е ти имаш лаборатория и си направил изследвания нали
    Що не си изследваш и сивото вещество -то е пълно с копейки да знаеш

    Коментиран от #44

  • 37 Ева

    2 5 Отговор
    Това за заплатите обаче не е вярно и не е вярно че половината отиват за данъци . Към 2900 взимат чисто с най малкия стаж и съответно нагоре . Но в Германия това не е много висока заплата . А и с ния смени

    Коментиран от #45

  • 38 Йордан

    4 0 Отговор

    До коментар #3 от "Тома":

    Аве тоя на футболистите е кръстен ,обзалагам се.
    Брат му е Неймар Роналдо
  • 39 ...

    1 5 Отговор

    До коментар #34 от "Гошо":

    Ти вярваш, че имаш повече знаения от мене за това кое е био и кое не? Обявявам те за палячо номер едно.
  • 40 незнайко

    8 0 Отговор
    За ИТ специалисти които правят графиците и маршрутите се дават луди пари, но на изпълнителите шофьори 3200 евро брутна заплата, за труд който не можеш да "изтриеш" с мишката и да го поправиш !!! Напрежението е огромно и отделно като се чуе думата шофьор сякаш е някаква даденост !!! Управлението на рейс, камион - ТИР нямат нищо общо с лек автомобил който може да се "навре" навсякъде ! Да управляваш тези машини е изкуство което не всеки владее .

    Коментиран от #41

  • 41 споко

    2 8 Отговор

    До коментар #40 от "незнайко":

    не е далече деня в който неуките въртящи геврека ще изчезнат и бъдат заместени от ИТ специалистите. Вече е в Япония и Китай на доста места. Не е изкуство да управляваш кола а спазване на правилник. Всеки с основно образование може да се научи на това. Време е професията "каруцар" да изчезне.
  • 42 ФАКТ

    6 1 Отговор
    Влизам в заплатомер.бг и ко да видя?! Средна заплата в България на шофьор на автобус - 1736 лева... или иначе казано 885 евро. Пак бруто. На ония като ги осигурят от горе до доле и си платят данъците им оставят 1600 евро. Като си купя телевизор, телефон, кола, пералня, печка или хладилник - никой не ме пита от коя държава съм. Че даже плащам повече от германеца за същата стока. А изляза ли на запад малко да видя Италия, Франция... ми пак не ме питат. Пак плащам по техните цени. Хляба бил по-евтин в България. вЕрно ли? Ми може... ма аз на него слагам масло и салам, а те гледам в Германия по-евтини. Та какво да ви кажа.... 885 преди данъци и осигуровки или 1600 след...
  • 43 Тити

    1 2 Отговор
    Като не им изнася заплатата на нашите шофьори да жегата в Германия пазара на труда е свободен.
  • 44 Гошо

    5 0 Отговор

    До коментар #36 от "Кир или Методи":

    Стига с тая мантра, че който не харесва нещо и има свое мнение е копейка, изтърка се. За твое сведение - поне два пъти годишно съм в Германия. То всеки в Германия знае,че по веригите всички е химия. Но явно това не стига до хора като теб с една атрофирала мозъчна клетка. Купувай си от Лидл и стани столетник , както вероятно Елизабет Втора е правила
  • 45 Гошо

    4 1 Отговор

    До коментар #37 от "Ева":

    Бъркате - 2900 евро чисто си е мечтана заплата за Германия. Това са над 4000 евро бруто. Минималната след данъци е 1400-1500 евро нето ( завиди от много фактори).
  • 46 Шаран БГ

    1 0 Отговор
    Вероятно №7 " ИСТИНАТА" не е изсмукал данните от пръстите си ! Склонен съм да вЕрвам ,в това като краен многогодишен резултат в продължение на 25 години !!
    Факт е , че народа, обикновените хора, на всяка една страна в първите до 4-5 години преживяват истински кошмар с доходи , цени , инфлации и прочие. Това е било и никой не го отрича, при положение, че на територията на ЕС цари мир и любов и материално съзидание !!!!!
    В момента ЕС е в икономическа криза ! Той негласно и необявено е във война с Русия , наложи ѝ санкции , които се стовариха върху собственният му гръб !! Мощните икономики на европейските "локомотиви" преминават на военни релси , като се милитаризират нескривайки това. Икономическите резултати на отделните страни , техните банки и тези на ЕЦБ са отрицатеелни.
    При положение , че всичко в ЕС се СКАПВА, , какъв просперитет я очаква сиромашка България , ако сега " захапе" еврото ? И кога ще настъпи това "много високо развитие " – преди да победим Русия или след това ??? Какъв е този неистов порив на нашите политици точно СЕГА да "хлътнем" в еврозоната ? Защо "простите " чехи, поляци, румънци се дърпат и отлагат с години това, а нашенци се натискат ?
    Елементарните наблюдения показват : 6 милиона застаряващо население, 2,2 милиона пенсионери, висока смъртност, огромна държавна администрация , непознат до сега държавен милиарден дълг, с инфлация над 20%, кошмарна корупция , със над 6000 незаконни сметища / според "Величие/, ли
  • 47 Директор

    0 0 Отговор
    Навсякъде негодуват
Новини по държави: