България е влязла в „много опасен наратив”, който не отговаря на стратегическите интереси на ЕС и НАТО, но „отговаря на интересите на трети страни, които искат нестабилност в региона”, смята министърът на външните работи и външната търговия на Република Северна Македония Тимчо Муцунски, предаде БТА.
На пресконференция, на която отчете свършеното от министерството в първата година от мандата си, Муцунски заяви, че „никога в официални изявления на висши представители на държавата – президент, премиер и министър на външните работи, не е имало каквато и да било реч на омразата" по отношение на България.
„Ако искането за утвърждаването на нашата идентичност и език го приемат за реч на омраза, значи проблемът е по-голям, отколкото мислим”, заяви Муцунски.
"Помолих председателя Коща да обърне внимание на нашите колеги в Скопие, че езикът на омразата не помага на този процес (на евроинтеграция), включително и в диалога ни, който би трябвало да се базира на Договора за добросъседство", заяви вчера българският премиер Росен Желязков след среща с председателя на Европейския съвет Антонио Коща.
„Това, което ние активно правим, като държава със статут на кандидат-член на ЕС, е да развием реален дискурс в рамките на всички европейски институции за осъзнаване на това какво се прави на тази държава (Северна Македония) повече от 30 години, но и какво се прави сега, в това време на истински турбуленции. В последно време говоря за много опасния наратив, в който влезе София.... Ние искаме път напред към ЕС, искаме да дискутираме за компромис, но искаме предвидливост и гаранции.... Имаме много ясни червени линии, от които няма да отстъпим и те са свързани с езика, идентичността, включително необходимостта от утвърждаване на нашето културно и историческо минало, академична свобода за всяка дискусия по този въпрос и да не допускаме и да се игнорира фактическата ситуация, тоест очевидните нарушения, които нашата съседка България извършва по отношение на принципите, които произтичат от международното публично право, които те са длъжни да прилагат, имам предвид присъдите на Европейския съд за правата на човека”, заяви Муцунски.
По думите му, като държава членка на ЕС, България не може да използва това, че е член на ЕС, "като свой инструмент за предефиниране на националната идентичност” на хората в Северна Македония.
„Затова призоваваме за рационалност и осъзнаване на отговорността, която всички ние заедно носим към нашия регион и нашия континент... В голяма част от европейките държави има яснота какво се случва с нашата държава. Искам да призова София да се държи рационално, да не се зацикля в ретроградните наративи, които, за съжаление, определени кръгове в тази страна са изградили по отношение на македонския въпрос....Това, което София прави в последно време, този изричен опит, на който се противопоставяме с всички сили, да предефинира нашата идентичност, е ретроградно, то не е от полза за региона и народите на двете държави, които за съжаление поради подобни отношения са все по-отдалечени един от друг”, заяви Муцунски.
Министърът на външните работи на Северна Македония смята, че гласуваният от Комисията по външни работи на ЕП доклад за напредъка на страната е „исторически момент”, но не е време за триумф, защото все още не е ясно какъв текст на доклада ще бъде приет, когато докладът влезе в ЕП, в началото на юли.
„Ние не сме държава-членка на ЕС...Но в същото време е факт, че имаме комуникация с много от нашите приятели, приятели на региона, приятели на Европа, защото всеки, който иска успех по пътя ни към пълноправно членство, в крайна сметка е приятел на Европа. Това е процес, който е важен за нас, но и за самия ЕС, за да се затвори този вакуум, който съществува от гледна точка на Западните Балкани. Ние, с нашия ангажимент, като правителство... ще направим всичко възможно, за да изпратим призив за разум и осъзнатост в рамките на европейските институции. От нас зависи да продължим с ясните си позиции, така че никой, в рамките на ЕС, да няма дилеми относно нашите позиции. Нека да говорим за това каква би била вредата, ако бъде позволено ЕП да влезе в процеса на създаване на нова македонска идентичност, модерна македонска идентичност, и колко неподходящ е самият този акт за самия ЕС, тоест за всичко това, зад което той застава - да уважава многообразието, да уважава различните характеристики на идентичността и културните различия, които съществуват в рамките на ЕС“, каза Муцунски.
В интервю за предаването „360 градуса” снощи министърът на външните работи на Северна Македония заяви, че не очаква след местните избори през есента правителството да промени позициите си по отношение на промените в конституцията.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Орбан
Коментиран от #7, #14
14:36 27.06.2025
2 Последния Софиянец
14:36 27.06.2025
3 нещастник
Коментиран от #33
14:37 27.06.2025
4 Град Козлодуй
Извинете
14:38 27.06.2025
5 Трол
14:39 27.06.2025
6 хахах
Коментиран от #19
14:39 27.06.2025
7 Брюксел
До коментар #1 от "Орбан":
" ЕС държи на македонската идентичност и език "Коментиран от #37
14:40 27.06.2025
8 минаващия
14:41 27.06.2025
9 Не ни занимавайте!
14:41 27.06.2025
10 Гост
Коментиран от #23
14:41 27.06.2025
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 пешо
14:42 27.06.2025
14 Европеец
До коментар #1 от "Орбан":
За проблема с македонците са виновни политиците от двете страни.... Българските медии също, за македонските не знам защото не съм ги гледал... Ако ги няма политиците от двете страни няма да знаем че имаме проблем с македонците.. ходя често да ям , пия и пея и омраза не съм усетил.... Не ме интересуват какво говорят политиците и медиите.... Тоя на снимката много страшно гледа, ама не четох и не знам какъв е тоя.....
14:42 27.06.2025
15 Този коментар е премахнат от модератор.
16 Северноатлантик
Коментиран от #27, #47
14:43 27.06.2025
17 Даниел
14:43 27.06.2025
18 Мице Прдески
Коментиран от #57, #67, #76
14:43 27.06.2025
19 маслодайно!
До коментар #6 от "хахах":
................14:46 27.06.2025
20 Блогър от Москва. Крим е Руски завинаги.
14:46 27.06.2025
21 Храбър
14:47 27.06.2025
22 ШесПет
Да отиде по-добре да си подаде дъ.то в някой обществен ке.н.еф!
14:47 27.06.2025
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 Македония, не ни е страх от Русия
14:48 27.06.2025
25 Пръцко
14:49 27.06.2025
26 Да Тимчо!
Коментиран от #39
14:49 27.06.2025
27 Този коментар е премахнат от модератор.
28 Всеки
Говори като грамотен македонец
14:51 27.06.2025
29 Този
14:52 27.06.2025
30 Разликата
Първите обясняват на развален руски език че са българи
А другите на български език че не са
14:53 27.06.2025
31 sn романов
14:53 27.06.2025
32 445567
14:54 27.06.2025
33 Баламата
До коментар #3 от "нещастник":
Да ама така правейки се на хахави,езика им стана автентичен,а нашето министърче с голямата уста даже не го питаха14:54 27.06.2025
34 Отец Паисий
Поради що се срамуваш да се наречеш
Болгарин
14:55 27.06.2025
35 Хохи Бохо
14:56 27.06.2025
36 Този коментар е премахнат от модератор.
37 Баламата
До коментар #7 от "Брюксел":
Прав си ,пеним се ,не пеним..с тия управници и евро депутати толкова.Добре,че Благоевград е още в България14:56 27.06.2025
38 Перо
14:56 27.06.2025
39 Един такъв
До коментар #26 от "Да Тимчо!":
Българин си подаде оставката преди два-три дни14:58 27.06.2025
40 Хаха
15:01 27.06.2025
41 Гост
Същото е и с езика!
Така, че никога няма да постигнем съгласие по тоя въпрос със северномакедонските българи и не виждам защо се дръляме и къде е "драмата"! По-скоро се цели отклоняване на вниманието от подчиняването ни на еврото и скока в цените!
15:01 27.06.2025
42 Да преселим
15:02 27.06.2025
43 Вижте му
Зад него се крие мозък истакан само от омраза
15:02 27.06.2025
44 Радев
15:02 27.06.2025
45 Кривоверен алкаш
15:04 27.06.2025
46 Злобното Джуджи
Но мога са кажа че северомакедонците са един добър, много добър чудесен народ, който когато впише българската общност в Конституцията ще има много, много добри шансове да влезе в ЕС ))
15:06 27.06.2025
47 Пантомим
До коментар #16 от "Северноатлантик":
Българофобите сте против обединението на България и Македония и винаги сте били. Българофобите сте русофилите.Ако не я бяха признали, какво щеше да е сега Македония? Сръбска провинция. Щеше да усили единствено Сърбия и в ущърб на България. Като знаем, че русофилите се превъзнасяте по всичко сръбско и унгарско от сръбската чалга до глупостите на унгарския ром.
Коментиран от #48, #50, #51
15:07 27.06.2025
48 Руснаков
До коментар #47 от "Пантомим":
Прявилно,плюят Желев а той я призна само и само сръбски войски да не влезнат в РСМ...за това първи я признахме,който не го знае да го запомни...Коментиран от #52
15:10 27.06.2025
49 123
15:10 27.06.2025
50 Злобното Джуджи
До коментар #47 от "Пантомим":
"..обединението на България и Македония..."Пряк потомък съм на Аспарух и Тервел, най-чист БЪЛГАРИН и мога се закле че докато съм жив, няма да допусна да имаме нищо общо с тия албанци, шиптъри и сигани !!!
15:12 27.06.2025
51 Северноатлантик
До коментар #47 от "Пантомим":
Нещо бъркаш ! За нас русофобите , партньори и братя по оръжие са турците и американците . Затова по-горе съм отдал заслуженото на Желев и Тафров , че благодарения на тях и Македония ще се превърне в процъфтяла турско-щатска колония , като нас !15:13 27.06.2025
52 Да бе , да ! 😀
До коментар #48 от "Руснаков":
Какви "сръбски войски" бе ? Сърбия беше смазана у окупирана от натото след края на СФРЮ .Коментиран от #55
15:15 27.06.2025
53 Куцото добиче
15:17 27.06.2025
54 тука има - тука нема...
" Историята е биографията на нацията; паметта, която създава и поддържа народния дух, "...история има, и става народ..." - обявява Паисий. Затова тези, които искат да посегнат на народа, посягат на неговата история..." ("Големият заговор срещу българите" Христо Маджаров) Някой да намира нещо сходно с днешното поведение на РСМ, което дори не е в техен интерес?
15:19 27.06.2025
55 Руснаков
До коментар #52 от "Да бе , да ! 😀":
Чети бе момче чети, не се напъвай като гладен на........кога признахме РСМ и кога НАТО нападна Югославия...нещо ги бъркаш датитеКоментиран от #56
15:22 27.06.2025
56 Да бе , да ! 😀
До коментар #55 от "Руснаков":
Я чети какво си писал : " сръбски войски да не влезнат в РСМ..." / Тогава беше "СРМ " Съюзна не Северна / целта на Желев и Тафров беше православните Гърция , Сърбия и Македония да не образуват обща държава (опасност в техните глави/ Ако Сърбия не е губела вече , как България признава македонски сепаратисти (каквито са били тогава) ?.Коментиран от #61, #64
15:35 27.06.2025
57 Щастливеца
До коментар #18 от "Мице Прдески":
Бегай у лево бе глупав, от фактическата обстановка, някои получават когнитивен дисонанс!15:39 27.06.2025
58 Диана
15:40 27.06.2025
59 Волгин Москвичов
15:41 27.06.2025
60 4тл4м
15:41 27.06.2025
61 Руснаков
До коментар #56 от "Да бе , да ! 😀":
Пиша РСМ да не е само Македония...сърбите започват войните още през 1991 год.със Словения... Хърватска ...Босна и Херцеговина...Албания...щели са да влезнат и в Македония ако Желев в прав текст не им е казал....нападнете ли Македония ,влизаме с войски в Сърбия...и я признава,,после настоява Турция и Русия да я признаят...Демирел я признава след седмица а Русия след половин година...Един Господ само знае какво е шяло да стане ако Желев не е настоял да я признаят..15:43 27.06.2025
62 факуса
Коментиран от #66
15:44 27.06.2025
63 Титовци удариха Татовците
15:47 27.06.2025
64 я се дръж както мъШ!
До коментар #56 от "Да бе , да ! 😀":
Човека съвсем ясно и разбрано ти казва "чети", но "— Чукча, однако, не читатель. Чукча писатель!""На 17 ноември 1991 г. Събранието на Република Македония обявява независимостта на страната въз основа на резултатите от референдума. България първа в света признава новата държава на 15 януари 1992 г... "
"Вследствие на кланетата при Сребърница и Маркале НАТО се намесва във войната през 1995 г. с операция „Преднамерена сила“..."
15:55 27.06.2025
65 Никой
15:57 27.06.2025
66 Диана
До коментар #62 от "факуса":
Не си прав... Всеки човек, всяко нещо има своята идентичност, която го прави уникален... Дори един човек да изпитва болка от това че не знае кой е, защо днес живее така, защо му се случват разни неща, корените винаги са в миналото. Ако знаеш миналото си, ще разбираш настоящето си... Идентичността е важна! Македонци те, например са владеели векове гърците. Но гърците са злоупотреби ли с тяхната култура, като са ги поставили фактически в подчинено положение, съсипвайки тяхната идентичност - сега дори имат наглостта да нарекат Александър Македонски Техен национален герой, а представяш ли си какво е било преди много години?!.. . Ето зазащо македонците се присъединяват към България - българите никога не са ги окупирали, превземали или са направили каквото и да е за да ги присъединят насилствено към България! Македонците, както и траките, добруджанците и другите племена, образували България са се обединили за запазване на идентичността си пред угрозата на гърците, пред тяхните крадливи нападения и лицемерната политика. Дори българската църква по-късно се отделя от Византия, защото гърците покрай религията са започнали да налагат гръцкия език и отношения в страната ни, да ни погърчват, значи...Коментиран от #69, #70
16:09 27.06.2025
67 Перо
До коментар #18 от "Мице Прдески":
Мице, пилците се броят наесен! Който се смее последен, най-добре се смее!16:10 27.06.2025
68 Сръбско мекере
16:21 27.06.2025
69 Точно!
До коментар #66 от "Диана":
Гърците изцяло крадат цивилизацията и културата директно от местното население траките, а след това правят всичко възможно тракийските сведения и самите траки да бъдат заличени като такива или унищожени. Така реално остават единствено най вече гръцки източници на информация, а всичко откраднато се обявява за гръцки постижения. Познатата в цял свят "Гръцка митология" е изцяло открадната от траките и съвсем слабо променена. Траките обаче отдавна са обявени пред света за безписмен и изчезнал народ така, че няма кой да има претенции. Гърците, пристигнали на Балканите от Етиопия прогонени Египет повече от хилядолетие пр. Христа са били малобройна общност. "- Гърците се превръщат от незначително племе във влиятелен народ, защото са асимилирали много други хора." (Херодот-I-58) По голямата част от днешното гръцко население в действителност са асимилирани местни траки. Без войни или насилствени методи, но с различни интриги и способи, разпалване на вътрешни противоречия, вражди и противоречия предизвикват враждебни настроения, а после се появяват като посредници помирители. Насилието идва едва след като се впишат в управленските структури на обществото. По подобен начин почти овладяват Византия, а след това и Османската империя. През всичкото време обаче полагат непрекъснато усилие да унищожат българите, но все още без особен успех. За сметка на това българите са били в основата на гръцкото въстание за независимост 1821 г. когато всъщност за пръв път в историята е17:06 27.06.2025
70 Ха сега де...
До коментар #66 от "Диана":
"Една лъжа, повторена сто пъти, става истина. Ние трябва да казваме истината, истината и само истината. Но – не цялата истина." (Гьобелс)"Вземи на един народ историята и той след едно поколение ще се превърне в тълпа. Тълпата ще стане стадо, което можеш да подкараш навсякъде". (Гьобелс)
Безспорни истини, но не е ясно дали той е ползвал готови цитати или са негови мисли. Имам известни съмнения относно второто, но не го изключвам напълно.
17:24 27.06.2025
71 Всичко е поради егоизъм
Коментиран от #80
18:39 27.06.2025
72 гошо
18:43 27.06.2025
73 Гост
19:14 27.06.2025
74 психо
19:47 27.06.2025
75 българка
20:00 27.06.2025
76 ЧИСТ МАКЕДОНЕЦ
До коментар #18 от "Мице Прдески":
АКО СЕ ОКЪПИШ НЕСРЕТНИКО ВЪВ ВАРДАРА ИЛИ СТРУМА КАКЪВ ЩЕ ИЗЛЕЗЕШ А ????Коментиран от #77
22:32 27.06.2025
77 Мице Прдески
До коментар #76 от "ЧИСТ МАКЕДОНЕЦ":
Ке се къпем кога ме вземат у еуропската уния.Оти ке ми видат фолио гз.23:16 27.06.2025
78 Този коментар е премахнат от модератор.
79 123
12:54 28.06.2025
80 Добър опит!
До коментар #71 от "Всичко е поради егоизъм":
От УДБА ли ти го нашепнаха? Пирин ли, знаеш ли какъв Пирин ще ти дам ако те добарам!16:19 28.06.2025
81 СЕВЕРНО ЧУКЧЕ
23:24 28.06.2025
82 Абе
07:28 23.10.2025
83 Ами
07:31 23.10.2025