Last news in Fakti

16 Февруари, 2023 07:15 3 188 19

Война за медицинските хеликоптери

  • медицински хеликоптери-
  • война

След две странни жалби и двете обществени поръчки са в съда

Война за медицинските хеликоптери - 1
Снимка: БГНЕС

Медицински хеликоптери още няма, но тече истинска война кой в бъдеще да поеме полетите с тях. Обявеното от кабинета намерение за закриване на създаденото при правителството "Петков" отделно дружество „България хели мед сървиз“ се оспорва яростно от компания, която твърди, че всички подготвяни нормативни промени в тази посока са в разрез със закона. Въпреки липсата на парламент, който да измени закона, кабинетът се е запънал и продължава в избраната посока.

В същото време и двете обявени обществени поръчки се обжалват с много странни мотиви, разказват от "Сега". И голямата - на здравното министерство, за купуване на 6 + 2 хеликоптера, и малката - на „България хели мед сървиз“, за наемане на един хеликоптер, с който дружеството да може да се лицензира, вече стигнаха до Върховния административен съд.

Поръчката на „България хели мед сървиз“ бе атакувана от дружество, което няма нищо общо с авиацията – фирма „Уилинк“ с предмет на дейност отдаване на аудио-визуална техника под наем. Фирмата изобщо не подаде оферта в процедурата, но твърди, че е било заинтересовано да получи поръчката. Тя не успяла да се включи заради ограничителни технически изисквания. КЗК отхвърли тази жалба и прие, че няма никакви доказателства фирма „Уилинк“ да може да извършва лизинг на хеликоптери.

Срокът за обжалване на това определение изтече и до последно нямаше жалба, но такава крайна сметка се появи. "Издирвахме жалба в КЗК. Няма такава, така че възнамеряваме да продължим с оценяването на постъпилите две оферти", коментира изп.-директор на дружеството Георги Гвоздейков.

По-късно се оказа, че жалбата е пристигнала и фирмата е принудена да чака окончателно произнасяне на ВАС. Така сключването на договор ще бъде забавено на фона на вече обявени от служебното правителство намерения за закриване на фирмата.

До тук транспортното министерство обявява проекти на промени в два различни документа в опит да закрие „България хели мед сървиз“. По първия проект, с който се предвижда изменение на правилника на държавния авиационен оператор и прехвърляне на дейността към него, са получени 56 страници забележки. В тях се твърди, че прехвърлянето на дейността към държавния оператор, който извършва полети само със специално предназначение, ще наруши европейските регламенти, защото тази дейност трябва да се извършва от лицензиран търговски оператор. Министерството твърди, че това не е така.

Сега за обществено обсъждане се предлага и втори документ – за изменение на наредбата за авиационните оператори. И тук в сайта за обществени обсъждания strategy.bg има постъпили пространни коментари как и тези промени нарушават закона за гражданското въздухоплаване и европейските регламенти. Не е ясно как ще приключи тази сага, след като в момента няма действащ парламент, който да измени евентуално закона.

Междувременно има развитие и по голямата поръчка на МЗ за закупуване на 6 + 2 хеликоптера с пари по националния план за възстановяване и устойчивост. Здравното министерство пристъпи към пряко договаряне само с една фирма – италианската „Leonardo S.p.a“, която единствена подаде оферта по предходна открита процедура, но предложената оферта бе прекалено висока.

Изненадващо, прякото договаряне сега е обжалвано от фирма "Бел текстрон инк“. Фирмата твърди, че е имала намерения да се включи в предходната процедура, без да става ясно защо не го е направила. Отделно дружеството обвинява М3, че в прякото договаряне е заложило незаконно по-висока прогнозна стойност от получената оферта по предходната процедура. КЗК отхвърли тези твърдения като неверни, а справка в документацията потвърждава това. КЗК се произнесе и че фирмата няма правен интерес да оспорва процедурата, тъй като не участва в нея. Това не е отказало дружеството да обжалва и сега и МЗ ще чака произнасяне на ВАС.

Всяко отлагане прави договора много рисков заради изискването първия хеликоптер да бъде доставен до края на годината. В противен случай България ще загуби 20 млн. лв. финансиране по стария програмен период за едната машина.


Поставете оценка:
Оценка 1 от 7 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Живко

    32 3 Отговор
    Държавата на комисионните играчи от ГЕРБ.
  • 2 дядото

    45 1 Отговор
    явно баницата свърши и борбата за всяка комисионна става жестока.
  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 4 Минувач

    39 3 Отговор
    Кой какво и да ви разправя да знаете едно. Борбата е за огромните комисионни, които ще се налапат. Корупция се бори с икономически разтеж и забогатяване на хората. А не с измислени борби в правосъдие , прокуратура и МВР. А за Магнитски си знаете: Средство и лост от страна на янките да ни яхнат здраво дуржавата. Хаити, Доминикана и Барбадос са по независими.
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Мими

    26 0 Отговор
    Ще се задавите всички ненаситни мекотели , всичко в тоя живот е временно и има край!!!!
  • 7 Някой

    31 0 Отговор
    Типичното положение, когато се провежда общестена поръчка по ЗОП. Сега всеки може да се жали и съди, ако не е той победител. И така се стопира поръчката за години. Дории да излезе решение, че жалбата е неоснователна, то цените вече са неактуални, и се налага да бъде организиран нов конкурс. И така до второ пришествие.
    Затова нещата в държавата не вървят, но пък за сметка на това не се спира източването на средства.
  • 8 Господа

    0 2 Отговор
    По каква причина ме следите?
  • 9 Голям зор

    6 0 Отговор
    Безочливата наглост няма край
  • 10 Студопор

    12 1 Отговор
    Българска работа!
  • 11 Срам!!!

    17 0 Отговор
    Винаги се появяват алчни саботьори на всички градивни процеси в България, като фирма „Уилинк“!
  • 12 Пфуй!

    10 0 Отговор
    Побългаряване на обществените поръчки, саботаж, съд, застой.
  • 13 Българин 🇧🇬

    10 1 Отговор
    Нито дружеството на Кирчо и Кокорчо , нито конкурента действат коректно ! Отделно пък , и това предварително опорочено възлагане не бих го нарекъл "търг за обществена поръчка" . Но проблемите ще са по-късно . Защото в чужбина дейността на тези въртолети се плаща скъпо от здравните осигуровки на спасените. А тук , ромите от отдалечените райони , дето не си внасят осигуровки ще плащат ли ?
  • 14 дядо поп

    2 0 Отговор
    Гарагалчова работа!
  • 15 Война ли

    13 0 Отговор
    Не става въпрос за хеликоптери, става въпрос за комисионни.
  • 16 Хахаха

    9 0 Отговор
    Пари и алчност. Саботират държавната поръчка, защото искат да лапнат те парите и дават отпор до дупка, за да провалят поръчката, да бавят нещата, да дойде друго правителство и да започне всичко отначало, за да ке докопат до кацата с меда.
  • 17 Шеметна надпревара

    6 0 Отговор
    За грабене..
  • 18 ИМПЕРИАЛИСТ

    3 0 Отговор
    ... още в края на 70те години на 20 век у нас се използваха военни хеликоптери при нужда, както в планината така и в населените места, без никакви глупави бюрократични формалности! Военните никога, повтарям никога, не отказваха хеликоптер. Във вътрешния двор на Пирогов имаше хеликоптерна площадка, която сега е служебен паркинг....Тези "обществени поръчки", за медицински хеликоптери, вонят на КОМИСИОННИ та се не трае....
  • 19 Всеки се бори

    1 0 Отговор
    За лапачка. Една примерна извадка на положението в почти всеки сектор в България. Единственият проблем на държавата е, че в нев живеят българи.