Last news in Fakti

21 Април, 2024 17:42 2 387 3

Лекар разкрива какво се случва с хората, които спрат инжекциите за отслабване

  • лекарства-
  • лекарства за диабет-
  • отслабване-
  • оземпик-
  • тегло

Мнозина се питат дали ще качат отново теглото, което са свалили с лекарства като Оземпик, след като го спрат

Лекар разкрива какво се случва с хората, които спрат инжекциите за отслабване - 1
Снимка: Shutterstock

Лекарства за диабет, които се използват за бързо отслабване като Ozempic са много ефективни и помагат на повечето хора, които ги приемат, да отслабнат. Семаглутид (продаван като Wegovy и Ozempic) и тирзепатид (продаван като Zepbound и Mounjaro) са най-известните в класа на лекарствата, които имитират хормони, за да намалят чувството на глад.

Но връща ли се теглото, когато спрете да го използвате?

Краткият отговор е "да". Спирането на тирзепатид и семаглутид води до възвръщане на теглото при повечето хора.

Така че тези лекарства са просто още една (скъпа) форма на йо-йо диета? Нека разгледаме какво показват доказателствата до момента.

Ако имате бактериална инфекция, антибиотиците ще помогнат на организма ви да се пребори с микробите, причиняващи заболяването. Приемате пълния курс на лечение и инфекцията изчезва. При затлъстяване приемът на тирзепатид или семаглутид може да помогне на тялото ви да се отърве от мазнините. Той обаче не отстранява причините, поради които сте натрупали тегло, защото затлъстяването е хронично, комплексно състояние. Когато спрете лекарствата, теглото се връща.

Може би по-полезно е сравнението с високото кръвно налягане, известно още като хипертония. Лечението на хипертонията е доживотно. Същото е и със затлъстяването. Лекарствата действат, но само докато ги приемате.

Така че са необходими няколко едновременни подхода. Приемът на лекарства може да бъде важна част от ефективното управление, но сам по себе си често е недостатъчен. И като нежелан косвен ефект, спирането на медикаментите може да подкопае други стратегии за намаляване на теглото, като например да се яде по-малко.

Проучванията показват, че от 6 до 13,5 % от участниците спират приема на тези лекарства, главно поради странични ефекти. Но тези проучвания не отчитат тези, които са принудени да спрат поради разходи или широко разпространени проблеми с доставките. Не знаем колко хора е трябвало да спрат тези лекарства през последните няколко години поради тези причини.

Поради това е важно да се разбере какво причинява спирането на лекарството на организма.

Когато спрете употребата на тирзепатид или семаглутид, са необходими няколко дни (или дори няколко седмици), за да се изведе от организма Ви.

При това се случват няколко неща:

  • започвате отново да се чувствате гладни, тъй като както мозъкът, така и червата ви вече не използват лекарствата, които ви карат да се чувствате сити.
  • кръвната захар се повишава, тъй като лекарството вече не действа на панкреаса, за да я контролира. Ако имате диабет, както и затлъстяване, може да се наложи да приемате други лекарства, за да ги поддържате в приемливи граници. Независимо дали имате диабет или не, може да се наложи да консумирате храни с нисък гликемичен индекс, за да стабилизирате кръвните си захари.
  • в дългосрочен план при повечето хора се наблюдава връщане към предишните нива на кръвното налягане и холестерола, тъй като теглото се възстановява.
  • възвръщането на теглото ще бъде предимно под формата на мазнини, тъй като те се натрупват по-бързо от мускулите.

След като сте приемали лекарствата, ще сте загубили пропорционално по-малко мускули, отколкото мазнини. Загубата на мускули е неизбежна, когато отслабвате, без значение дали използвате лекарства или не. Проблемът е, че когато спрете лекарствата, организмът ви предпочита да качва мазнини.

Лицата, чието тегло се колебае при употребата на тирзепатид или семаглутид, могат да изпитат някои от недостатъците на йо-йо диетата. Когато продължавате да се подлагате на диети и да се отказвате от тях, това е като пътуване с влакче в увеселителен парк за вашето тяло.

Всеки път, когато си върнете теглото, тялото Ви трябва да се справя с рязкото повишаване на кръвното налягане, сърдечната честота и начина, по който организмът Ви обработва захарите и мазнините. Това може да натовари сърцето и цялостната ви сърдечно-съдова система, тъй като тя трябва да реагира на по-големи колебания от обикновено.

Интересен е фактът, че рискът за организма от колебанията в теглото е по-голям при хората, които не страдат от затлъстяване. Това трябва да бъде предупреждение за тези, които не са със затлъстяване, но все още използват тирзепатид или семаглутид, за да се опитат да свалят нежеланото тегло.

Страхът от възвръщане на теглото при спиране на тези лекарства е основателен и трябва да се адресира директно. Тъй като за затлъстяването има много причини и фактори, които го поддържат, са необходими много подходи, основани на доказателства, за да се намали възвръщането на теглото. Те могат да включват:

  • получаване на качествен сън;
  • упражнения, които изграждат и поддържат мускулите. Докато приемате лекарството, вероятно ще сте загубили мускули, както и мазнини, въпреки че това не е неизбежно, особено ако правите редовно упражнения, докато го приемате;
  • справяне с емоционалните и културните аспекти на живота, които допринасят за прекомерното хранене и/или консумирането на нездравословни храни, както и с начина, по който възприемате тялото си. Стигмата и срамът, свързани с формата и размера на тялото, не се лекуват с приема на лекарство. Дори и да имате здравословна връзка с храната, ние живеем в култура, която е дебелофобска и дискриминира хората с по-големи тела;
  • да се храните по здравословен начин, като продължите с навиците, които са се формирали по време на приема на лекарството. Например ядене на ястия, които са с високо съдържание на хранителни вещества и фибри, и по-малък общ размер на порциите.

Много хора ще спрат приема на тирзепатид или семаглутид в някакъв момент, като се има предвид, че те са скъпи и в недостиг. Когато го направите, е важно да разберете какво ще се случи и какво можете да направите, за да избегнете последствията. Редовните прегледи при Вашия личен лекар също са важни.


Поставете оценка:
Оценка 5 от 3 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Баба Гошка

    0 0 Отговор
    Трябва да си мнооого куух да се тъпчеш с подобни медикаменти вместо да си ограничиш охранването и да си увеличиш движението. Самоотравят се и си плашат за това и после като съвсем си разбурат здравето ще се вайкат, но ще е късно
  • 2 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 3 Този коментар е премахнат от модератор.