Основните предизвикателства пред автомобилите с АГУ

12 Октомври, 2025 13:05 5 304 36

  • агу-
  • съвети

Спестени пари, скрити проблеми

Основните предизвикателства пред автомобилите с АГУ - 1

Автомобилите, оборудвани с Автомобилна Газова Уредба (АГУ), отдавна са предпочитан избор за шофьорите, които търсят икономично решение за ежедневните си нужди. Значително по-ниската цена на пропан-бутана или метана в сравнение с бензина и дизела прави инвестицията в газовата система привлекателна. Въпреки това, тази икономия често идва със специфични технически компромиси и потенциални проблеми, които всеки потенциален купувач трябва да осъзнае.

Основният проблем, свързан с експлоатацията на газ, е повишеното термично натоварване на двигателя. Газът гори при по-висока температура от бензина, което създава по-голямо напрежение върху главата на цилиндрите, особено върху изпускателните клапани и леглата им. При автомобили, чиито двигатели не са проектирани фабрично за работа с газ (т.нар. "меки" клапани), това може да доведе до бързото им износване и дори до прогаряне. Резултатът е скъп ремонт, който бързо може да обезсмисли натрупаната икономия.

Друг често срещан недостатък е свързан с електрическите компоненти и настройките на системата. АГУ зависи от прецизната работа на газовия инжектор, изпарителя и електрониката, която управлява сместа. Некачествено монтирани или неправилно настроени газови системи често водят до проблеми като неравномерна работа на празен ход, загуба на мощност или честа индикация за грешка ("Check Engine" светлина) поради некоректно съотношение на горивната смес. С времето се налага смяна на изпарител или ремонт на газовите инжектори, които имат ограничен живот.

От гледна точка на поддръжката, автомобилите с АГУ изискват двойно внимание

Освен стандартното обслужване на бензиновия двигател, собственикът трябва да прави редовна профилактика и на газовата система – смяна на филтри (течен и газов фаза) и проверка на налягането и настройките. Пренебрегването на тази поддръжка директно води до бързо запушване на инжекторите и влошаване на работата на целия автомобил.

Намаляването на пространството също е минус, който не е за пренебрегване. Газовият резервоар, независимо дали е цилиндричен или тип "резервна гума" (тороидален), заема значителна част от багажника или премахва възможността за носене на пълноразмерна резервна гума. Това е практичен компромис, който се отразява на всекидневното ползване на автомобила.

В обобщение, покупката на автомобил с АГУ може да бъде финансово оправдана, но изисква разумен подход. За да се избегнат скъпите ремонти, потенциалният купувач трябва да търси модели, чиито двигатели са известни като "газоустойчиви" или такива с монтирана система за омасляване (т.нар. "флашлюб" – flashlube), която да предпазва клапаните. Най-важното е да се провери качеството на монтажа и пълната сервизна история на газовата уредба, тъй като некачествено обслужваната АГУ е сигурен път към проблеми с двигателя.


Поставете оценка:
Оценка 3.8 от 24 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Най големият

    70 4 Отговор
    проблем е качеството на пропан-бутана, който се продава у нас.
  • 2 Хаха

    18 48 Отговор
    АГУ е за тънкачи.
  • 3 Анонимен

    51 6 Отговор
    Няма майстори за газовите уредби! Не ги инсталират качествено и не могат да ги настройват правилно.
  • 4 Айде бе!

    70 10 Отговор
    Този ни посочва само минуси,накои от които изсмукал от пръстите си!Истината е ,че газта е най евтиното гориво! Това е!
  • 5 Най екологичното

    72 7 Отговор
    гориво е газта! Данъците на газови автомобили трябва да са по ниски! А който предпочита нафтови печки,да плаща повече!

    Коментиран от #35

  • 6 Както ни е

    31 15 Отговор
    Известно - икономията е майка на мизерията!
  • 7 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 8 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 9 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 10 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 11 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 12 инж.Христов

    13 57 Отговор
    И кое е екологичното на газ? След 40хил,километра разхода на масло се завишава драстично и започва да пуши като Трабант.

    Коментиран от #31, #32

  • 13 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 14 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 15 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 16 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 17 Хeми знaчи бeнзин

    24 19 Отговор
    Основното пpeдизвикателство е че полoвината ти бaгaжник е зает от един бидoн.
  • 18 Главната джамия и центъра

    2 8 Отговор
    Да е на тортата съм пред фхода
  • 19 Др.Тодор Живков 🇧🇬

    9 15 Отговор
    За черни дни си съхранявам стотина литра бензин и дизел.

    Пробвах с пропан-бутан в лейки или туби не стана.

    Дайте съвет ?

    Коментиран от #25, #26, #30

  • 20 Бомба

    17 23 Отговор
    в багажника не ми трябва.
  • 21 Гхккнхх

    39 9 Отговор
    Хе, хе, големи проблеми,голямо чудо. Добре че тия без АГУ нямат драми нито натрупване на нагар по клапаните, нито с ЕГРи, нито с ДПФи, нито с помпи за високо налягане, нито с нищо. Само сипват и карат, нали?
  • 22 Асен

    20 2 Отговор
    Ако няма хидравлични клапани забравете за газова всеки 30-40к километра реглаж на клапаните при днешните цени за ремонти е нерантабилно. Не го ли направите сваляне на глава и нови клапани егати келепира доста мои познати с Дачии с фабрично газово обурудване изревах. Като цяло карането на газ е най екологично и евтино ама тука няма никава субсидия а и газта не е качествена за смазка използват графит а на запад масло.
  • 23 Аби

    27 6 Отговор
    Имам втора кола с АГУ. Първата 350хил без проблеми. Втората е още 80 хил също без проблеми

    Коментиран от #24

  • 24 Дали

    17 18 Отговор

    До коментар #23 от "Аби":

    А в подземен гараж паркираш ли?
    Забранено е на автомобили с АГУ.
  • 25 ОБЕКТИВНИЯ

    3 2 Отговор

    До коментар #19 от "Др.Тодор Живков 🇧🇬":

    Въглища 2/3 м3 !😂
  • 26 ОБЕКТИВНИЯ

    3 2 Отговор

    До коментар #19 от "Др.Тодор Живков 🇧🇬":

    Въглища 2/3 м3 !😂
  • 27 В България

    18 4 Отговор
    Няма комбиниран сервиз за АГУ и бензинови двигатели. Играят си на пинг понг на постоянно светещи лампи на таблото. Отделно повечето тъй нар. Майстори на АГУ не обслужват такива поставени от други!
  • 28 Тънкач

    32 5 Отговор
    Карам евтина кола с АГУ. За 100 000 километра икономията от разликата в цената на горивата стига за още една такава евтина кола. Сега карам четвърта такава.
  • 29 преминаващ

    23 4 Отговор
    Приблизително 1000лева по малко на всеки 10 000км на година ако си на газ
  • 30 Никси

    22 2 Отговор

    До коментар #19 от "Др.Тодор Живков 🇧🇬":

    купуваш си КИА К5/7/8/9 изцяло на газ ЛПГ фабрично , от дилър на КИА и ХЮНДАЙ и решаваш проблема , като кажа изцяло на газ там друго гориво няма , монтирали са дебелостенна бутилка между задната облегалка и багажния отсег и събира газ течна около 60литра зависи от модела и двигателя !!!.
  • 31 Гост

    13 2 Отговор

    До коментар #12 от "инж.Христов":

    И ти се титулуваш инж.?
  • 32 Баце

    25 2 Отговор

    До коментар #12 от "инж.Христов":

    И ти се пишеш инженер! Изобщо не е вярно това! Грам масло не ми харчи на газ, а съм минал повече от 500 хил. км. Важна е поддръжката на колата редовната смяна смяна на масло и филтри.
  • 33 ЖЕКО

    17 1 Отговор
    МНОГО ГЛУПАВА СТАТИЯ 20 ГОДИНИ ОПЕЛА НЕ Е СПИРАЛ, САМО НА ГАЗ
  • 34 ЦЕКО

    16 4 Отговор
    СТАТИЯ ПИСАНА ОТ ЕВРОДЖЕНДЪР
  • 35 Кольо Дизела

    0 1 Отговор

    До коментар #5 от "Най екологичното":

    Напротив! Трябва данъците на автомобилите с АГУ да са в пъте по-високи от тези на дизела. Не стига, че.плащат по-малко за гориво, ями и са много по-опасни.
  • 36 Той

    3 0 Отговор
    След над 100 000 километра на газ и като човек избил инвестицията в газта и колата няколко пъти от разликата между цената на горивата, бих могъл да кажа, че статията е силно пресилена.