През 1945 година в Индия е създадена компанията Tata. Целта є е да задоволи индийския пазар, който по това време изпитва остра нужда от автотехника. Малко по-късно на помощ идва гигантът Daimler-Benz и с това се слага начало на производството на автомобили. Двадесет години след раждането си, индийската фирма Tata Enginering & Locomotive Co. започва експортна дейност.
В България официалният вносител на индийските возила е фирма “АнКол” ЕООД. Предлаганите модели у нас са доста, а ние се спряхме на всъдеход с моделно име Safari. Този автомобил е с подчертано европейски черти, тъй като разработката на купето е дело на английската студия International Automotive Design. Основното му предимство е, че е доста голям, а спада към средния клас всъдеходи. Дългата база позволява монтирането на трети ред седалки. Така ако имате регистрирана фирма по ДДС може да ползвате данъчен кредит и цената на Safari става доста приемлива за автомобил от този клас. Останалите качества на “Малкия Буда” обаче също не са за пренебрегване.
Концепцията
на Tata Safari е класическа - носеща рама, турбодизелов агрегат и задвижване на четирите колела. Трансмисията също е разработена по стандартна схема: петстепенна напълно синхронизирана скоростна кутия и двустепенна раздатъчна от типа Borg-Warner. Основната трансимисия е максимално опростена, но допълнителната е с възможност при скорост до 60 км/ч. да предаде въртящия момент и на предните колела. За индийски всъдеход това е сериозно нововъведение, още повече като операцията се извършва с помощта на електроника. Дизеловият двигател на модела Safari е с работен обем 1 948 см3 и се прави по лиценз на френския гигант PSA. Модерният агрегат е оборудван с турбокомпресор и интеркулер. И ако обликът спокойно може да се нарече европейски, то в конструкцията на Safari ясно се долавя американско влияние. За такова говори фактът, че независимото предно окачване е торсионно, а задното е цяла ос към която са прикрепени пружини. С други думи индийците са взели по-малко от известните школи за да сглобят прилично превозно средство с висока проходимост.
Въпреки многото си качества
базовото оборудване
на индийския “джип” не е достатъчно за взискателния европеец. Един от недостатъците на Tata Safari е спирачната система. Всъдеходът тежи два тона, а задните спирачки са барабанни. Те естествено са оборудвани с вакумен усилител, но това не е достатъчно и спирачният път е доста по-дълъг от този на конкурентите. За да подобрите работата на спирачките обаче можете да доплатите за система ABS.
Безопасността на пасажерите също не е от най-добрите. В базовото оборудване е включен само един еърбег, който се монтира на волана. Но и това не е болка за умиране. Като опция може да си поръчате допълнителна въздушна възглавница за пасажера отпред.
Екстериорът
е отличен. Англичаните от дизайнерска студия IAD са си свършили добре работата и “Малкият Буда” е с приличен външен вид. Дебелите брони придават масивност на всъдехода. Те преливат над калниците в стилни “вежди”, а пластмасовият страничен кант е изпипан до съвършенство. Той е изработен от качествена пластмаса, която не е чуплива, както е при някои от алтернативите. В предната броня са вградени допълнителни светлини за мъгла, а доброто външно оформление завършва с масивните алуминиеви джанти.
Салонът
практичен, багажното отделение не е никак малко, а арматурното табло е типично за всъдеходна Tata Safari е просторен, багажното отделение не е никак малко, а арматурното табло е типично за всъдеход. Интериорът в никакъв случай не е луксозен, но спокойно може да се нарече практичен. Седалките са малко твърдички, но за сметка на това големи. Всички са оборудвани с подглавници, като третият ред се сгъва с лекота и не заема много място в багажното отделение. Ако все пак то не ви е достатъчно седалките зад шофьора също се прибират и багажният отсек може да добие впечатляващи размери. Климатикът не се регулира от електроника, но това не му пречи да охлажда отлично купето дори и през най-горещите летни дни. Имайте предвид, че автомобилът се прави и за Индия, където температурите обикновено надхвърлят 30 градуса по Целзий.
Още едно от достойнствата на Safari е отличната му
проходимост.
Благодарениае на висок клиренс и добра мощност при ниски обороти всъдеходът ще ви изненада. Е, не може да се мери с “джиповете” от т. нар. тежка артилерия, но сравнен с возилата от своя клас, “Малкият Буда” е с едни гърди напред. Максималната му скорост е 145 км/ч, а ускорението от 0 до 100 км/ч. става за малко по-малко от 19 секунди. Тези данни едва ли ще ви впечатлят, но ако ви трябва бърза кола не се насочвайте към автомобил от такъв клас. За сметка на това пък наклонът, който Tata Safari може да преодолее е 80 %, което се удава на малко от алтернативите.
В заключение може да се направи изводът, че ако искате всъдеход, при това на приемлива цена и не се блазните от излишен комфорт, то Tata Safari е едно отлично предложение за вас и вашето семейство независимо от броя на членовете в него.
Радослав Славчев
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 D_the_best
17:22 15.01.2010
2 пламен
23:02 22.11.2010
3 safari
18:45 15.03.2017
4 safari
18:46 15.03.2017
5 JamesPed
18:20 01.06.2018