Какво се случва с Volvo и какъв ще е скандинавският отговор на германската доминация? Морис Баяр пред ФАКТИ

31 Октомври, 2025 12:58 8 364 30

  • volvo-
  • бъдеще-
  • интервю-
  • морис баяр

Интервю с г-н Морис Баяр, управляващ директор на вносителите на Volvo Cars за Европа, Близкия изток и Африка (EMEA)

Какво се случва с Volvo и какъв ще е скандинавският отговор на германската доминация? Морис Баяр пред ФАКТИ - 1

Volvo Cars е на път да представи един от най-ключовите си продукти в сегмента на средноразмерните премиум SUV автомобили – изцяло електрическия Volvo EX60. На фона на все по-ожесточената конкуренция от страна на германските производители, потърсихме г-н Баяр, управляващ директор на вносителите на Volvo Cars за EMEA, за да разберем какви са козовете на шведската марка в тази битка за сърцата на потребителите. Въпреки че г-н Баяр запазва известна дискретност относно подробностите за EX60 (чийто световен дебют е насрочен за 21 януари 2026 година), наличната информация за архитектурата на модела подсказва сериозно технологично предимство пред конкуренцията, особено спрямо германските предложения. Ето и неговото становище по въпроса:

Volvo е на път да представи един от най-важните си продукти – изцяло електрическия EX60. Вече знаем, че автомобилът ще бъде напредничав в много отношения. Но конкуренцията от германските премиум производители е по-силна от всякога. Кои са оръжията на Volvo в тази битка за потребителите?

Volvo Cars вярва, че бъдещето е изцяло електрическо и нашата цел е до 2030 година да постигнем 90-100% „електрифицирано“ портфолио, което включва както Plug-In хибриди (PHEV), така и изцяло електрически модели. Разбира се, осъзнаваме, че за някои клиенти по света преходът все още не е възможен или желан, поради което поддържаме балансирано портфолио от PHEV и BEV (изцяло електрически) продукти.

Какво се случва с Volvo и какъв ще е скандинавският отговор на германската доминация? Морис Баяр пред ФАКТИ
Volvo EX60

Предстоящият EX60 е нов продукт в един от най-конкурентните сегменти, особено в Европа. EX60, както всички наши модели, ще има безопасността в своята същност и ще се отличава с разпознаваем скандинавски дизайн. Технологиите ще играят ключова роля. Благодарение на модерната централна компютърна архитектура и актуализациите Over-the-Air (OTA), автомобилът ще става все по-добър с времето. В EX60 ще дебютира и отличеният с наградата от списание TIME - "Най-добро изобретение на 2025 година" нов мултиадаптивен предпазен колан. Той е проектиран да защитава хората по-добре, като се адаптира към пътните условия и към самия човек, носещ колана, благодарение на данни в реално време от сензорите на автомобила.

EX60 ще бъде оборудван с компютър NVIDIA Drive Thor с огромна изчислителна мощ и силови модули от трето поколение с 93% ефективност. Как тази комбинация от хардуер ще повлияе на реалния пробег на автомобила при различни условия на шофиране и как Volvo планира да използва тази несравнима изчислителна мощ в първите години на пазара, преди пълното автономно шофиране да бъде изцяло внедрено?

В момента е твърде рано да се даде конкретен отговор за EX60. Но ако вземем за пример нашия флагман EX90, неговата централна компютърна архитектура вече позволява на собствениците да получават нови функции и възможности чрез OTA актуализации, като автомобилът се подобрява с течение на времето. Всяка стъпка на Volvo Cars е насочена към създаването на по-безопасни автомобили както за пътниците, така и за околните, и ние ще разработваме технологии само ако те изпълняват тази цел.

Г-н Баяр, Volvo е световноизвестна с репутацията си на един от най-безопасните автомобили в света. Какво е бъдещето на безопасността и сигурността за марката?

Безопасността е и ще остане нашият основен приоритет. Ние винаги сме се стремили да защитаваме хората и онова, което е важно за тях. Ние определяме собствени стандарти за безопасност, базирани на знанията, натрупани от изследвания на реални пътни инциденти още от 70-те години на миналия век. Следващото ниво на активната безопасност разчита на усъвършенствани технологии, които изискват възможността за използване на силата на данни, софтуер и изкуствен интелект, за да създаваме по-безопасни автомобили.

Polestar вече не е съсобственост на Volvo. Как виждате сътрудничеството с тях в бъдеще?

Какво се случва с Volvo и какъв ще е скандинавският отговор на германската доминация? Морис Баяр пред ФАКТИ
Морис Баяр

Volvo Cars вижда големи възможности за сътрудничество и използване на синергиите в рамките на по-широката Geely Group – това е предимство, което повечето конкуренти нямат. Polestar е една от "бранд сестрит"е в Geely Group, в която Volvo Cars в момента притежава 18% (бел. ред. – след продажбата на акции през май 2024 година). Чудесен пример за нашето сътрудничество е, че бъдещият Polestar 7, чието лансиране е планирано за 2028 година, ще бъде произведен в нашия изцяло електрически завод в Кошице, Словакия.

Лансирахте Volvo XC70 Hybrid с 200 километра електрически пробег (по цикъл CLTC). Кога ще го видим в Европа? Планирате ли подобна надстройка за останалите си PHEV модели?

XC70 беше пуснат първо в Китай, тъй като виждаме високо търсене на този тип автомобил на този пазар. Volvo Cars планира да представи модела и в Европа на по-късен етап, като ще продължим да оценяваме пазарните условия и търсенето от клиентите. Ние възприемаме прагматичен подход към създаването на балансирано портфолио, което да отговори на нуждите на потребителите. Ще продължим да инвестираме в изключително успешните ни PHEV модели, които предлагаме днес, но не можем да потвърдим бъдещи продукти в момента.

Какво се случва с Volvo и какъв ще е скандинавският отговор на германската доминация? Морис Баяр пред ФАКТИ
Volvo XC70 Hybrid

Посочете ни една причина клиентите да изберат Volvo пред германската конкуренция?

Разбира се, мога да говоря само за Volvo Cars и това, което правим. Тук вярвам, че имаме едно доста уникално и убедително предложение, което се основава на нашия постоянен и силен фокус върху безопасността, потребителското изживяване и скандинавския дизайн.

Volvo Cars не добавя повече технологии или по-големи екрани самоцелно – ние оборудваме автомобилите си с технологии, които са наистина полезни за потребителя. Един чудесен пример е системата за разбиране на водача в нашите автомобили на платформа SPA2, която използва сензори в реално време, за да разбере дали водачът е разсеян, уморен или с нарушени способности, така че автомобилът да може да се намеси и да окаже подкрепа при нужда.

Какво се случва с Volvo и какъв ще е скандинавският отговор на германската доминация? Морис Баяр пред ФАКТИ
Volvo EX90

Друг пример е „мултиадаптивният предпазен колан“, иновация, която ще бъде представена с идващия ни средноразмерен SUV EX60. Използвайки данни в реално време от усъвършенстваните вътрешни и външни сензори, коланът е проектиран да защитава по-добре хората, като се адаптира към пътните условия и към човека, който го е поставил - включително фактори като ръст, тегло, форма на тялото и позиция на седене.

И двете иновации – Системата за разбиране на водача и мултиадаптивният предпазен колан, бяха признати от списание TIME в техните списъци за „Най-добри изобретения“ съответно за 2024-а и 2025 година.

И накрая но не на последно място, докато се фокусирате върху електрификацията, ще изоставите ли напълно двигателите с вътрешно горене или, подобно на BMW, ще продължите да предлагате същите модели и с такива двигатели? Какво е бъдещето на ДВГ в марката Volvo?

За Volvo Cars става въпрос за балансирано портфолио от Plug-In хибриди и изцяло електрически модели, което да отговаря на нуждите на нашите клиенти по целия свят. Признаваме, че част от нашите клиенти все още не са готови да преминат към изцяло електрически автомобили и нашите Plug-In хибриди ще продължат да играят важна роля в това отношение. Нещо повече, няма да изоставим напълно двигателите с вътрешно горене и ще продължим да ги предлагаме още известно време.


Поставете оценка:
Оценка 3.7 от 12 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Марин

    15 2 Отговор
    Фен съм на марката и с интерес прочетох интервюто. Макар да говори малко завоалирано е ясно, че електрическото бъдеще няма да е съвсем електрическо. Ке има и ДВГ. Но иначе респект за Волво, само да се осъзнаят малко и да не залитнат докрай в електрификация.
  • 2 Име

    14 4 Отговор
    Това са най-безопасните коли и чонекът си казва, че ще продължат да са такива. А дали ще са с ДВГ или ЕЛ, времето ще покаже. И те още не знаят.
  • 3 Добре сте го затапили с последния въпрос

    9 1 Отговор
    И шефчето се казва "няма да изоставим напълно двигателите с вътрешно горене"

    Коментиран от #5

  • 4 Редник

    12 1 Отговор
    Айде спрете се с унищожаването на езика ни. Пише се Волво . Утре е деня на будителите! Като ви четат се обръщат в гроба .Вие български журналисти ли сте или нещо друго...

    Коментиран от #6

  • 5 МаКаТа

    11 2 Отговор

    До коментар #3 от "Добре сте го затапили с последния въпрос":

    Ми томва е правилното решение - и едното и другото, пък клиентите да си избират. А не от Европа насила да ни карат да си купуваме електромобили. То пазарът ще си покаже и както се вижда от интервюто от Волво го знаят.
  • 6 академик Неделчев

    3 11 Отговор

    До коментар #4 от "Редник":

    Пише се в оригинал. На колата не пише ВОЛВО, а пише VOLVO. Така, че не се изказвай неподготвен плс, ако ме разбираш какво искам да кажа с последната дума :)

    Коментиран от #7, #10, #11

  • 7 Офор

    14 2 Отговор

    До коментар #6 от "академик Неделчев":

    А китайските марки тия които са с йероглифи и тях ли в оригинал да ги пишем?
  • 8 Хм...

    14 0 Отговор
    Хубави коли, но вече безумно скъпи. Това ЕХ60 ще гони 70-80к евро вероятно. Няма как при тази цена да се гони масовост, това не е автомобил среден клас. Дори разходите по застраховането на такъв автомобил стават твърде високи и неприемливи.

    Коментиран от #9

  • 9 Бангеев

    12 3 Отговор

    До коментар #8 от "Хм...":

    Както сам казваш това не е автомобил за всеки, но според мен е далеч по-безопасен и технологичен от германския премиум, а и имиджът му у нас не като този на мутренските германски премиум автомобили.

    Коментиран от #18

  • 10 Оригинал ?

    7 0 Отговор

    До коментар #6 от "академик Неделчев":

    От години ги рекламират с Made by Sweden !
  • 11 Летописец

    8 2 Отговор

    До коментар #6 от "академик Неделчев":

    Ами , за точност изписвай на китайски , Неделчев ! " Собственик на автомобилната марка Volvo е китайският автомобилен концерн Geely Automobile (Гийли), който придобива Volvo от Ford Motor Company през 2010 г.. " / С китайците доста добре се развива Волво .
  • 12 Този журналист задава тенденциозен

    6 1 Отговор
    Въпрос
    Каква ще е конкуренцията с Германия се едно само германците произвеждат автомобили

    Коментиран от #13, #16

  • 13 Гост

    3 0 Отговор

    До коментар #12 от "Този журналист задава тенденциозен":

    Волво теоретично нямат конкуренция, защото са нито риба, нито рак. Водят се луксозни коли, но в тови клас изглеждат като гавроши сравнено с кичозните си конкуренти! Те просно са за определен тип хора! С новите цени на колите, рърховото ниво на най-продавания модел XC60 е 200000 лева. Ако го сравниш с БМВ за тази сума ще разбереш за какво говоря...
  • 14 665

    11 12 Отговор
    Какво скандинавско бълнувате , след като Волво е китайско от години. В Швеция са останали няколко офиса за парлама , пълни с третополови калинки.

    Коментиран от #20, #24

  • 15 Стар каруцар

    7 6 Отговор
    Вольво умре.. стаа като за джендъре. Ней ли като напънеш лоста да чуеш как скоростната кутия ръмжи като разгонен дог нема кеф!
  • 16 Премиум

    4 7 Отговор

    До коментар #12 от "Този журналист задава тенденциозен":

    Става въпрос за Премиум автомобили и да само германците произвеждат Премиум автомобили Lexus се опитва да се вмъква но не може Volvo също но е по-напред от Lexus
  • 17 Китайски швед

    9 4 Отговор
    Скандинавския отговор ще е на китайски!
  • 18 Хм...

    7 8 Отговор

    До коментар #9 от "Бангеев":

    Силно надценена марка, която се опитва да се позиционира във високия сегмент, но за ппследните десет години така и не успя да направи един 6-цилиндров двигател. Всичките им "премиуми" са разни двулитрови мотори напомпани с турбини, които не издържат на натоварването и тежките купета и започват да се чупят още на 100 хил км, че и по-рано (ако водачът е решил, че ще натиска, след като колата върви). И да, има една категория хора, които ги купуват само за да избягат от мутренския имидж на германските премиум автомобили, докато не се качат на такъв и видят разликата :)

    Коментиран от #25, #28

  • 19 Дудов

    6 2 Отговор
    Голяма фирма, жалко положение.Имаше "Volvo" ама едновременно време
  • 20 Хм...

    1 0 Отговор

    До коментар #14 от "665":

    В интерес на истината, произвеждат някакви коли там. Мисля, че малките електрически, а и ХС60. Май и ЕХ60 щели там да го правят.
  • 21 ?????

    7 0 Отговор
    Просто да се знае че от 2010 г. Volvo Cars е собственост на китайската Geely Automobile Holdings Limited (吉利).

    Коментиран от #22

  • 22 Ицо

    5 2 Отговор

    До коментар #21 от "?????":

    Това, в днешния свят на електрификация, е плюс, а не минус. Защото китайците на светлинни години от европейците по отношение на електромобилите, и като сложиш шведския инженеринг и здравина на стоманата и се получава перфектната кола за новото време-

    Коментиран от #23

  • 23 665

    2 4 Отговор

    До коментар #22 от "Ицо":

    Какъв шведски инженеринг те гони, това беше първите години след придажбата. Сега само "дизайнери" и пиариса останали в Швеция.
  • 24 Гост

    6 0 Отговор

    До коментар #14 от "665":

    Моето е произведено в Torslanda Швеция, 2023! Другия завод който снабдява европейския пазар е в Гент, Белгия. Доста далече са и двата от Китай, Баце!
  • 25 Гост

    2 2 Отговор

    До коментар #18 от "Хм...":

    Спорен тебе премиума е поне 6 цилиндров двигател, така ли? Ха, та то тогава повече от половината премиуми Голф Р ги прави на мармалад...., тогава той какъв е? Странна логика...

    Коментиран от #26

  • 26 Хм...

    4 0 Отговор

    До коментар #25 от "Гост":

    Има и по-бързи от Голф Р. Това не значи, че са премиум. Изпилени бегачки за хора с бръмбари в главата са отделен клас. И не е случайно, че Мерседес се върнаха към 6-цилиндровите, след като клиентите им отказаха да купуват АМГ-та с 4 цилиндъра.

    Коментиран от #27

  • 27 Госг

    3 2 Отговор

    До коментар #26 от "Хм...":

    Дадох пример, нямам бръмбари, затова карам Волво! Ама колегата определя клата на колата по броя цилиндри, което отдавна не е мерило!!!
  • 28 незнайко

    1 2 Отговор

    До коментар #18 от "Хм...":

    ВОЛВО S60 Т6 цилиндъра 304 коня 4х4 произвежда се ! Добра бегачка макар и да не и личи отвън !!!

    Коментиран от #29

  • 29 Хех

    3 0 Отговор

    До коментар #28 от "незнайко":

    И къде се произвежда? Давай да поръчам! Да не се бъркаш с S60 T6 от преди 10 години?
  • 30 Българин

    0 0 Отговор
    Китайците съсипват всичко до което се докоснат. Жена ми има Волво В40. Не е лоша колата, но за парите си има много какво да се желае. Сглобката е добра, но от материалите вътре има много какво да се желае. Отвсякъде се вижда евтиният китайски полъх.