В свят, доминиран от бързи технологични промени и електрификация, има инженерни творения, които отказват да остареят. Авторитетното издание Autocar състави списък с 10-те най-дълго произвеждани двигатели в историята – силови агрегати, които са надживели цели поколения автомобили и продължават да работят, някои от които буквално до днес. Тези мотори са истински еталон за издръжливост и простота.
Прави впечатление, че американският гигант Ford доминира в класацията, доказвайки, че най-добрата иновация понякога е непоклатимата надеждност.
Ford Modular V8 (1990 г. – производство продължава): Този V8 мотор, чийто обем варира между 4.6 и 5.8 литра, е пример за работен кон. Започнал живота си в завода на Ford в Уиндзор, Канада, той остава популярен и до днес, като продължава да се монтира широко в емблематични модели като пикапите от F-серията. По-голямата му 6.8-литрова V10 версия пък задвижваше тежкотоварните пикапи Super Duty.
Ford Windsor V8 (1961 г. – производство продължава): Още една легенда. Със своите обеми от 3.6 до 5.8 литра, Windsor V8 дебютира в четвъртото поколение на Ford Fairlane, а по-късно дава живот на култови машини като Sunbeam Tiger и легендарния AC Cobra. Днес, макар и да не се вгражда в нови автомобили, този мотор продължава да се произвежда активно като aftermarket част за тунинг, реставрация и специализирани проекти.
Не може да не бъде споменат и Ford Kent, който се произвеждаше без прекъсване от 1959 до 2002 година – истински дълголетник.
Chevrolet – Ветеранът от 50-те
Един от най-впечатляващите примери в класацията е Chevrolet Small Block. Започнал своя живот през 1955 година, този двигател не само е надхвърлил всички очаквания за живот, но продължава да се произвежда и днес! Това е свидетелство за брилянтна първоначална конструкция, която се е оказала лесна за адаптация и модернизация през десетилетията.
Списъкът включва и имена с подчертан аристократичен произход:
Rolls-Royce L-серия (1959–2020): Този двигател е задвижвал едни от най-луксозните и елегантни автомобили в света, демонстрирайки, че дълголетието не е запазена марка само на масовите модели. Производството му приключи сравнително наскоро, след като прекара на сцената цели 61 години.
Rover V8 (1967–2004): Макар и да носи името Rover, този лек алуминиев V8 всъщност е модифициран дизайн на Buick. Той се превърна в основен силов агрегат за британската автомобилна индустрия, задвижвайки всичко – от Range Rover до спортни коли.
Европейски и американски супериздръжливи мотори
Класацията завършва с няколко европейски и американски модела, доказали своята невъзмутима надеждност:
Buick V6 (1962–2009): Почти половин век живот за този гъвкав американски V6.
AMC Straight Six (1964–2006): Класически американски редови шестцилиндров двигател, ценен заради своята простота и здравина.
Renault Cléon-Fonte (1962–2004): Един от най-масовите и издръжливи европейски мотори, задвижвал безброй модели на Renault и Dacia.
Тези двигатели остават жив урок по инженерство: понякога най-успешният дизайн е този, който е толкова добре премислен от самото начало, че е невъзможно да бъде подобрен радикално, а само леко усъвършенстван във времето.
Ето и целият списък на най-издръжливите двигатели според Autocar:
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 ДрайвингПлежър
12:33 13.11.2025
2 Друго
Коментиран от #3, #4
12:44 13.11.2025
3 Извинявам се
До коментар #2 от "Друго":
Кашкай(кашкавал)12:45 13.11.2025
4 ДрайвингПлежър
До коментар #2 от "Друго":
Пежата са същите 50к и ако си късметлия си в сервиза за основен ремонтИли 2,0ка мотор на 2,5 тона джип - за икономия на гориво... познай как икономисва...
Коментиран от #8, #9
12:52 13.11.2025
5 Пурко
13:12 13.11.2025
6 Този коментар е премахнат от модератор.
7 Ентелектуалец
13:26 13.11.2025
8 Хахахаха
До коментар #4 от "ДрайвингПлежър":
Не може да бъде! А преди твърдеше, че ДВГ вървели милиони километри? А сега само 50 хиляди? Какво се промени в теб?14:04 13.11.2025
9 Хахахаха
До коментар #4 от "ДрайвингПлежър":
Ясно ли ви е сега, защо хората купуват електрички? Тесла - ГАРАНЦИЯ на батерия и мотор 200 хиляди километра!Коментиран от #10
14:05 13.11.2025
10 Пурко
До коментар #9 от "Хахахаха":
200 хил. километра или 5 години - което настъпи първо. Аз трябва да спя в колата, карайки да навъртя толкова км.Коментиран от #11
15:32 13.11.2025
11 Хахахаха
До коментар #10 от "Пурко":
200 хиляди или 8 години! Навъртат се за 8 години! Нали до ония ден пишехте, че немците карали и в България идвали коли на по 500 хиляди километра? А сега пишете, че никой не карал толкова? По 25 хиляди километра на година за 8 години са точно толкова!Коментиран от #13
15:41 13.11.2025
12 Като
15:43 13.11.2025
13 Пурко
До коментар #11 от "Хахахаха":
Извинявай, ама аз коли по на 500 хил. км. не карам. Имам Дачия, купена от мен като нова и повече от 13 хил. км. на година не карам - от толкова имам нужда.15:58 13.11.2025
14 безпартиен
20:42 15.11.2025