ADAC: Кои Plug-in хибриди губят живота на батерията си най-бързо?

19 Ноември, 2025 14:03 3 059 6

  • adac-
  • phev-
  • издръжливост-
  • батерии-
  • плъгин хибрид

И как да удължим живота на литиево-йонните клетки

ADAC: Кои Plug-in хибриди губят живота на батерията си най-бързо? - 1

Собствениците на Plug-in хибридни превозни средства (PHEV) често живеят с мисълта, че дълготрайността на батерията е универсално добра. Ново, мащабно проучване на престижния германски автомобилен клуб ADAC, обхващащо 28 500 PHEV модела, обаче хвърля ръкавицата: разликите в деградацията между марките са фрапиращи, като някои от премиум производителите водят убедително, докато други се оказват сериозно разочарование.

Mercedes-Benz – шампион по издръжливост

Ако търсите сигурност и минимално влошаване на капацитета, погледнете към Щутгарт. Моделите Mercedes-Benz демонстрират завидна устойчивост на изпитанието на времето и пробега. Според данните на ADAC, дори след впечатляващите 200 000 километра, средното запазване на капацитета на батерията остава около 90%. Този резултат е още по-впечатляващ, като се отчита, че интензивността на шофиране в електрически режим почти не е оказала негативно влияние върху състоянието на акумулатора.

BMW, Volvo и Volkswagen – предвидима стабилност

ADAC: Кои Plug-in хибриди губят живота на батерията си най-бързо?

Конкурентите от Бавария – BMW, показват по-забележима, но все пак предсказуема загуба на капацитет. При същия пробег от 200 000 км, капацитетът варира между 77% и 90%, със средна стойност над 85%. Това е стабилен, макар и не рекорден, резултат.

Моделите на Volvo и Volkswagen също попадат в категорията на "нормалното" стареене. Дори при често и интензивно използване на електрическия режим, тези PHEV поддържат капацитет над 85% след 200 000 км, което говори за надеждно управление на топлинния режим и интелигентна електроника.

Mitsubishi и Ford – големите губещи

За съжаление, други марки изостават значително. Ford показва сериозен спад от 10% в капацитета само след 25 000 км, особено при автомобили, които активно са били шофирани на ток. Въпреки че поради малкия обем на извадката ADAC не може да даде окончателна оценка за по-голям пробег, този първоначален срив е сериозен повод за безпокойство.

Mitsubishi обаче се оказва най-голямото разочарование на проучването. Хибридите им демонстрират повече от 20% загуба на капацитет на 100 000 км и стряскащите 25-30% спад на 200 000 км. ADAC подчертава, че това значително стареене се регистрира дори при модели, които рядко са били карани в електрически режим – ясен сигнал за слабост в управлението на батерията.

Как да удължим живота на литиево-йонните клетки?

ADAC: Кои Plug-in хибриди губят живота на батерията си най-бързо?

Експертният съвет за запазване на дълголетието на батерията е познат: избягвайте чести пълни зареждания (до 100%) и дълбоки разреждания (под 20%). Препоръчителният "златен" диапазон на заряд остава между 20% и 80%. Прекомерната употреба на бързо зареждане с постоянен ток (DC), което някои хибриди поддържат, също се счита за вредна практика.

ADAC припомня, че въпреки наличието на отоплителни и охладителни системи в автомобилните батерии, те не могат радикално да надживеят литиево-йонните си събратя, използвани в мобилните джаджи, чийто живот рядко надхвърля десетилетие.

Съвет преди покупка: Проверявайте със скалпел

Преди да се спрете на употребяван PHEV, експертите са категорични: задължително проверете състоянието на батерията. Като общ ориентир, ADAC препоръчва следните минимални стойности на запазен капацитет:

50 000 км – поне 92%;

100 000 км – поне 88%;

150 000 км – поне 84%;

200 000 км – поне 80%.


Поставете оценка:
Оценка 4.1 от 13 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Като

    9 3 Отговор
    гледам и чета, значи да се използва 5-60% от камацитета на батерията. Защо тогава ми се рекламира колко мога да измина с 100% заряд, след като не ми се препоръчва да го използвам?!

    Коментиран от #2

  • 2 НАСКО

    3 3 Отговор

    До коментар #1 от "Като":

    Можеш да заредиш до 100%, но трябва веднага да тръгнеш, а не да изчакаш до сутринта. Батерията не трябва да седи заредена на 100%, без да се използва!
  • 3 цеца

    5 4 Отговор
    е кое му е стряскащото че след 200000км ще е загубила 25-30% от капацитета си... това е нормалния експолатационен и гаранционен период за една съвременна кола

    Коментиран от #4

  • 4 Ами не

    2 1 Отговор

    До коментар #3 от "цеца":

    ми е извстно някой ДВГ за 200к км резервоара да му е намалял с 25-30% от една страна и от друга нека да ти го обясня с малко цифри от реалния живот. Ако си заредя батерията до горе имам 37км преход на ток. Според статията и експертите трябва да я ползвам само 20-80%, т.е. ток за около 20-22км. И ако ми падне с още 25-30% - значи остава за 10-12км. т.е аз губя 2/3. Като бонус през цялото време си нося едни 200кг, които ако не друго тежат на ДВГ.

    Коментиран от #5

  • 5 аха

    1 2 Отговор

    До коментар #4 от "Ами не":

    Ама доста ДВГта трябва да им правиш основен ремонт на буталата на 200 000 кю. Филтъра им е ма 50% и тече масло от където се сетиш. А около капачката на резервоара винаги има ръжда... Представи си вътре.

    Коментиран от #6

  • 6 бай Даньо

    0 1 Отговор

    До коментар #5 от "аха":

    Кви 200к бе Ауди не изкарва и 150к !? Имал съм А4 знам на 100к на изминати 1000 км гори 1 литър масло .... Най голяма грешка е да си купиш плъгин хибрид и да си мислиш че можеш да го караш като електрическа. Батериите държат по 50км и имат най много 1000 цикъла заряд-разряд след 50к е сършила батерията ама не с 10% намалял капацитета ами изчезнал напълно ....