Дизеловите коли умират в Европа, докато хибридите печелят все повече клиенти

25 Ноември, 2025 17:20 3 691 47

  • дизел-
  • хибрид-
  • европа-
  • продажби

Последните данни разкриват интересни последствия

Дизеловите коли умират в Европа, докато хибридите печелят все повече клиенти - 1

Историческото господство на дизеловия двигател на европейския пазар на нови автомобили достигна ново дъно, като този тип гориво официално беше изтласкан от подиума. За първи път през 2025 година продажбите на хибридни електрически автомобили с външно зареждане (PHEV) надминаха тези на дизеловите автомобили, като изместиха някога доминиращите дизелови двигатели на далечното четвърто място.

Драматичният спад е очевиден в най-новите данни за продажбите в ЕС, ЕАСТ и Обединеното кралство за първите десет месеца на годината, като PHEV вече държат 9,4% пазарен дял, а дизеловите автомобили заемат едва 8,0% пазарен дял.

Тази промяна бележи продължение на бързия спад на дизеловите двигатели от пика им от над 50% от продажбите на нови автомобили в началото на предходното десетилетие, тенденция, значително ускорена от скандала „Дизелгейт“ на Volkswagen. Бензиновите автомобили за първи път надминаха дизеловите по популярност през 2017 година, следвани от самозареждащите се хибриди през 2021 година, а след това и от чисто електрическите автомобили през 2022 година.

Основните причини за драматичния спад на дизеловите двигатели са многостранни. Нарастващият законодателен натиск направи технологично сложно и изключително скъпо за автомобилните производители да поддържат дизеловите двигатели в съответствие с изискванията, особено в по-малките сегменти, което на практика изтри модели като VW Polo и Renault Clio от списъка с дизелови автомобили.Правителствените стимули и по-ниските данъци за електрифицирани превозни средства, включително PHEV и BEV, активно отклониха потребителското търсене от дизела.

Напредъкът в традиционната технология на бензиновите двигатели е намалил разликата в икономията на гориво, което допълнително подкопава основния аргумент за продажбата на дизела.Предстоящата забрана на ЕС за нови автомобили с двигатели с вътрешно горене сериозно подкопава доверието на купувачите и препродажната стойност на дизеловите автомобили.

Междувременно хибридната технология, във всичките си форми, е на върха. Самозареждащите се хибриди са затвърдили позицията си на пазарен лидер с 34,7% пазарен дял, значително изпреварвайки бензиновите автомобили (26,9%) и чисто електрическите автомобили (18,3%).


Поставете оценка:
Оценка 2.5 от 32 гласа.


Подобни новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 само в либералните кухи

    66 16 Отговор
    глави -
  • 2 Ха ха

    92 0 Отговор
    Дизеловите коли на Европа умират в България!!!
  • 3 Не думай

    37 4 Отговор
    Сириозно
  • 4 КАМЕНАР

    17 50 Отговор
    ДИЗЕЛОВИ ДВИГАТЕЛИ СА НЕ САМО ЛЕКИ АВТОМОБИЛИ, ДА ЗАБРАНЯТ ВСИЧКИ ДИЗЕЛОВИ ДВИГАТЕЛИ

    Коментиран от #6

  • 5 Ко каза

    56 11 Отговор
    Я ходете в някой немски град и си отворете прозореца на някой светофар да видите как дизелите залязват.
  • 6 Дървар

    51 5 Отговор

    До коментар #4 от "КАМЕНАР":

    И влекач на бензин,ли ще ти заредят супера , или на ток.

    Коментиран от #9

  • 7 КАМЕНТАР

    9 42 Отговор
    ДИЗЕЛОВИ ДВИГАТЕЛИ СА НЕ САМО ЛЕКИ АВТОМОБИЛИ, ДА ЗАБРАНЯТ ВСИЧКИ ДИЗЕЛОВИ ДВИГАТЕЛИ
  • 8 Работна кола

    50 11 Отговор
    Рено Меган Сценик 1.ТДИ - 520хил. Без основен ремонт , и още го карам
  • 9 КОМЕНТАР

    11 36 Отговор

    До коментар #6 от "Дървар":

    НЯКОЙ ИСКА ДА ЗАБРАНЯТ ЛЕКИТЕ АВТОМОБИЛИ С ДИЗЕЛОВИ ДВИГАТЕЛИ, ДА ЗАБРАНЯТ ВСИЧКИ ДИЗЕЛОВИ ДВИГАТЕЛИ
  • 10 Голем успех

    33 4 Отговор
    Я разгледайте офертите на производителите и пребройте дизелаците. Търсех си нов дизел тая година... познайте дали се продава.

    Коментиран от #27, #41

  • 11 Някой

    52 6 Отговор
    Хм, ама тази смърт бе асистирана. От ЕС и зелените терористи. Иначе, дизелът си бе и си остава много добър. Просто с законови и данъчни методи го убиха. Пазара в случая не е имал думата. Иначе, не би се стигнало до това положение.

    Коментиран от #13, #31

  • 12 Като

    27 4 Отговор
    изнчзнат привилегиите за хибриди и Е-коли, евро крепостните слеяни ще се усетят как ги сготвиха на бавен огън. А има и един друг тънък момент, който мислия че статистиката не показва - а това е лични и служебни автомобили. Служебните доголяма степен ги отрязахаот дизели (заради евро директиви) и могат или хибрид или чиста Е. Другата графа са личните, които са лизингови т.е след периода или я купуваш или я сменяш. Там положението е малко по различно.
  • 13 Абсолютно

    40 12 Отговор

    До коментар #11 от "Някой":

    си прав и моята прогноза е, че дизела ще се завърне след 5-8г и то на бял кон.

    Коментиран от #16

  • 14 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗

    26 6 Отговор
    🚗🚗 неПАЗАРНАТА ИКОНОМИКА го съсипа 🚗🚗
  • 15 Бскдйфн

    16 5 Отговор
    Отрязаха краката на коня и сега разправят, "Вижте как вече тича!".
  • 16 Не думай

    13 10 Отговор

    До коментар #13 от "Абсолютно":

    Можеш ли да сметнеш коя година ще е след осем години? Казваш през 2033 дизелът ще се завърне на бял кон?

    Коментиран от #36

  • 17 Егати тъпата статия!

    26 2 Отговор
    Все едно да заявиш, че в нацистките концлагери, богатото, питателно хранене не било много на почит и било загубило доверието на концлагеристите!
  • 18 Може да граша

    8 28 Отговор
    Ама има ли хибрид на дизел?
    Дизела си има неговите предимства но не навсякъде. В градски условия губи геройски. За двигател на яхта е супер. Надежден, икономичен с дълъг ресурс.
    За градско - електричка. Еко, динамика, икономия и минимална поддръжка.
    За по - големи разстояния - бензинка с турбо.
    Какво аз харесвам? 6 цилиндров редови, 4 клапана, хибридно супер турбо. Като усъвършенстват електричката да минава 1000 км с едно зареждане скачам на нея.

    Коментиран от #19

  • 19 Що, бе,

    32 6 Отговор

    До коментар #18 от "Може да граша":

    Дизеловият шестак с турбина не става ли за дълъг път??? Карам Мерцедес с такъв -340 коня, 700 н/м въртящ момент, ускорение до 100 за 4,8 секунди!!! А, ако го караш със 120 км/ч, разходът става 6.3 на сто!
    Ама сте разбирачи тука!

    Коментиран от #28, #29

  • 20 Турбо

    27 4 Отговор
    Дизела умира в Европа заради еко забрани и затова,че почти не се предлагат модели за продажба от производителите.Погледнете какво се продава от дилърите,коли с бензинови двигатели и хибриди.Електрички се предлагат,но не се купуват.
  • 21 ДАСКАЛ ГЕНЧО

    29 9 Отговор
    "Дизеловите коли умират в Европа, докато хибридите печелят все повече клиенти" СЪН В ЛЯТНА НОЩ НА БОЛНИ МОЗЪЦИ. ЗАБРАВЯТЕ ЗА БАТЕРИИТЕ - НАЙ МРЪСНОТО И ГАДНО ПРОИЗВОДСТВО, КАКТО И НАЙ ТРУДНОТО ЗА ПРЕМАХВАНЕ СЛЕД КРАЯ НА БАТЕРИЯТА.
  • 22 Дишам дълбоко

    26 7 Отговор
    Саждите са Евро 6, а хибридите и електричките са най-скъпите и отровни за преработване отпадъчни материали. Киселините използвани за преработката сигурно са Евро 7. А АГУ-тата на 20+ се оказаха Евро 1.

    Коментиран от #23

  • 23 Хаха

    8 9 Отговор

    До коментар #22 от "Дишам дълбоко":

    Купи си противогаз.
  • 24 Хеми значи бензин

    12 30 Отговор
    дизела няма абсолюрно никакви предимства нормално е да залязва.
  • 25 Световни тарикати

    19 7 Отговор
    За преработката на батерии се използват киселини, а Мъск какво мисли, сигурно са без емисии. Абе кой ще преработва батериите
  • 26 КОМЕНТАР

    13 14 Отговор
    САМО И ЕДИНСТВЕНО ЯПОНСКИ АВТОМОБИЛ ИЛИ ДЖИП
  • 27 Има има

    9 2 Отговор

    До коментар #10 от "Голем успех":

    Зависи колко можеш да платиш…
  • 28 Близко си

    8 6 Отговор

    До коментар #19 от "Що, бе,":

    7 л и не повече от 120, че бързо стават 8-9
  • 29 Хеми значи бензин

    7 16 Отговор

    До коментар #19 от "Що, бе,":

    Че ти дизел без консуматива турбина виждал ли си

    Коментиран от #33

  • 30 ДерЛайните и Третите убиват дизелите!

    15 6 Отговор
    Каторга за тези умопомрачени сектанти Соросоидни!
  • 31 Винаги

    13 5 Отговор

    До коментар #11 от "Някой":

    Съм се чудил..
    Как пък не видях един камион, който да е бензин или хибрид, да не говорим за чист електро?
    Издишат опорките…

    Коментиран от #32

  • 32 демократ

    4 8 Отговор

    До коментар #31 от "Винаги":

    Пълно е с чисти електро
  • 33 Сър Мастър Бейтс

    8 3 Отговор

    До коментар #29 от "Хеми значи бензин":

    Щото пък на бензиновите турботата са вечни.
  • 34 бай Даньо

    15 0 Отговор
    Пенке запомни последния дизел ще умре в България не в Бавария ...
  • 35 Дизел

    17 1 Отговор
    Всяко задвижване има своето място според нуждата. Електрическите и хибридните колко са идеални за градско и кратко извънградско шофиране. Бензиновата кола е идеална за този микс+ от време на време дълги пътувания. Дизелът е непобедим, ако се кара предимно по магистрала или на дълги разстояния. Налагането на дадено задвижване за сметка на друго е чиста доза популизъм и лъжа. Ако целта беше да пазим климата, защо тогава не каране у нас метан/газ?
  • 36 Ку-ку

    4 1 Отговор

    До коментар #16 от "Не думай":

    Епа, голем си математик значи.....2025 + 8 =2033....та коя година казваш, че ще бъде след точно 8.....🤣🤣🤣

    Коментиран от #45

  • 37 оня с коня

    8 2 Отговор
    Дизеловото ми БМВ 204 коня и на 200 хил. км няма никакво намерение да умира- дори напротив но,...явно Балканите слава Богу нямат нищо общо с Европа.

    Коментиран от #39

  • 38 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 39 Притежател

    2 6 Отговор

    До коментар #37 от "оня с коня":

    Бензиновото ми Ауди е на 325х.км, ама ако те набарам на магистралата ще дишаш праха ми!
  • 40 Голям праз

    4 0 Отговор
    Доминацията на дизела продължава с пълна сила в България
  • 41 Да продава се

    3 0 Отговор

    До коментар #10 от "Голем успех":

    Преди 3 месеца си купих ново Пежо 1,5 ХДи. автомат с 8 скорости, 52000 лв. Така че да, продават се нови дизели.
  • 42 Хахаха

    4 0 Отговор
    Аре да обясни някой зелен как автомобил, който гори 8-10 литра бензин на 100 км и има супер мръсна батерия, замърсява повече от автомобил, който гори 4.5 дизел.
  • 43 Не така

    5 0 Отговор
    Било скъпо на автомобилните производители да подържат дизеловите двигатели , ами на потребителите пък им е евтино да карат дизелови коли, разбира се изправни и с всички филтри.Пример- Рено Клио 1.5 DCI,- разход 4.3 с включен климатик, Опел Корса 1.2 бензин- разход около 7 със включен климатик.Двата автомобила ги карам само аз, така че кракът на педала на газта е един и същи.
  • 44 Джуган

    4 0 Отговор
    Пикап над два тона и с аеродинамиката на тухла, дизел 8 на 100, бензин 18
  • 45 Другарката по математика

    0 0 Отговор

    До коментар #36 от "Ку-ку":

    Ако според тебе осем години след 2025 не 2033, а една година след 2025 не е 2026, коя година ще е след 8 години, че ми стана любопитно?
  • 46 Бай Дончо

    2 0 Отговор
    ... еу глюпости на тръкалета
  • 47 ДЕДО

    0 0 Отговор
    Дизелите умират защото предлагат много АГРЕСИВНО ХИБРИД ИПРЕХВАЛЕНИЯ ПЛГ-ИН А СПРЯХА ДА ПРОИЗВЕЖДАТ ДИЗЕЛ.