У нас идва повратна година за употребяваните електромобили

26 Ноември, 2025 11:36 24 435 30

  • употребявани автомобили-
  • електромобили втора ръка-
  • прогноза-
  • 2026

Прогнозите за 2026-а вещаят период на повишена ценова чувствителност

У нас идва повратна година за употребяваните електромобили - 1

Пазарът на електрически превозни средства (EV) е на прага на исторически обрат, който няма да бъде предизвикан от бляскави нови модели, а от онези, които вече се движат по пътищата. Според задълбочен анализ на мозъчния тръст Recurrent Auto, 2026 година ще се превърне във "златната ера" за купувачите на употребявани електромобили. Комбинацията от икономическа несигурност, забавяне на иновациите и предстоящата рекордна вълна от изтекли лизингови договори прави вторичния пазар неустоим.

Тази тенденция има пряко отражение върху пазари като българския, където значителна част от електрическите превозни средства са вносни и употребявани.

Прогнозите за 2026 година вещаят период на повишена ценова чувствителност. Нарастващите мита върху вноса на някои чисто нови автомобили, значително по-високите логистични разходи и естествената предпазливост на потребителите в условия на несигурна икономика логично изместват фокуса към вторичния пазар.

Историческият опит показва, че по време на кризи продажбите на нови автомобили се сриват рязко. Употребяваните автомобили, напротив, запазват, че дори и увеличават търсенето си. През 2026 година тази закономерност ще бъде по-силно изразена, най-вече заради уникалните характеристики на „младите“ електрически превозни средства.

За разлика от бензиновите си еквиваленти, повечето електромобили, които навлизат на пазара като употребявани, са модели, произведени между 2023 и 2025 година. Това ги превръща в изключително атрактивен избор поради няколко причини:

Дълготрайна Гаранция: Те притежават голяма остатъчна гаранция на батерията, която често достига 7 или дори 8 години от първата регистрация.

Технологична Зрялост: Оборудвани са с най-съвременните системи за подпомагане на водача (ADAS), мобилни услуги и възможности за безжични актуализации (ОТА).

Минимално Износване: Имат относително малък пробег и поради структурните си особености се износват механично много по-бавно от автомобилите с ДВГ.

Освен това, Recurrent Auto изчисляват, че разходите за поддръжка на електромобилите са с 40 до 50% по-ниски от тези на автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Отпада нуждата от смяна на масло, ангренажни ремъци и сложни изпускателни системи – ключово финансово облекчение за всеки собственик.

Най-големият и решаващ фактор през 2026 г. е връщането на огромен брой лизингови електрически превозни средства, взети в пика на бума през 2023–2024 г.

Според анализаторите, до 500 хиляди такива автомобила ще залеят вторичния пазар в САЩ и Европа. Става дума за 2-3 годишни електромобили, които се отличават с:

Малки пробези (поради лизинговите ограничения).
Валидни заводски гаранции.
Пълен набор от съвременни технологии и функции.

Този масов приток неизбежно ще доведе до насищане на пазара и рязък спад в цените, като тези автомобили ще започнат масово да се появяват първо на европейските търгове, а впоследствие – и на източноевропейските пазари.

В началото на ерата на EV всяко ново поколение носеше гигантски технологичен скок: по-големи батерии, по-бързо зареждане и изцяло нови платформи. Днес обаче темпото се забавя. Новите модели, които излизат през 2025–2026 година, предлагат подобрения, но те не са революционни.

Следователно, технологичната разлика между чисто нов EV от 2026 година и перфектно запазен употребяван от 2024-а вече не е критична. Когато към това добавим потенциалната ценова разлика от 30 до 50%, картината става ясна: това е идеалната конюнктура за потребителите, които търсят максимална стойност срещу парите си.

Ключовият извод на Recurrent Auto е категоричен: през 2026 година употребяваните електрически превозни средства ще предложат най-доброто съотношение цена-качество. Причините са комплексни: новите автомобили поскъпват, цената на употребяваните пада заради лизинговата вълна, а технологичната разлика е минимална.

За крайния потребител това означава възможност да се сдобие с модерен електромобил с пробег от 350-500+ км на цената на корейски или японски „бюджетен“ бензинов автомобил.

Но за да бъде покупката наистина интелигентна, експертите съветват:

Проверете Състоянието на Батерията (SOH): Изисквайте диагностични доклади за State of Health (SOH) или официални документи.

Проучете Историята на Зареждане: Предпочитайте автомобили, зареждани предимно с променлив ток (AC) – т.е. домашно зареждане, което щади батерията.

Уточнете Гаранцията: Уверете се, че гаранцията на батерията може да бъде прехвърлена законно във Вашата юрисдикция.

Оценете Сервизното Покритие: Проверете дали в близост има специализиран сервиз за електромобили, който може да осигури квалифицирана поддръжка.

Заключение: 2026 година обещава да бъде годината, в която употребяваните електромобили не само ще бъдат достъпни, но и обективно превъзхождащи новите по отношение на общата стойност и характеристики. А какви електромобили и на какви цени се продават у нас, можете да видите ТУК.


Поставете оценка:
Оценка 2.5 от 31 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 българина

    65 8 Отговор
    анализа е напловона грешен, при криза за която говорят и изтичащи лизинги, НИКОЙ НЕ ПРОДАВА ЗДРАВА КОЛА Я КАРА, ДОКАТО НЕ ИЗТЕЧЕ ГАРАНЦИЯТА ИЛИ БАТЕРИЯТА НЕ ПОЧНЕ ДА СДАВА БАГАЖА ЧУВСТВИТЕЛНО
  • 2 ?????

    57 11 Отговор
    И като си купиш 3-4 годишен електромобил колко кинти ще трябва да кихнеш след 3-4 години за нов акумулатор?
    Щото варианта да докараш нещо употребявано от моргите в Германия не става.
  • 3 Ей, какви ли

    69 11 Отговор
    Не лъжи и манипулации измислят, за да примамят наивните хорица да се набутат с ел. коли, които после ще си бият в главата! Защо ли първите купувачи така трескаво искат да се отърват от тях?
  • 4 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗

    69 9 Отговор
    "Най-големият и решаващ фактор през 2026 г. е връщането на огромен брой лизингови електрически превозни средства...
    Според анализаторите, до 500 хиляди такива автомобила ще залеят вторичния пазар в САЩ и Европа🤔🚗
    В прав текст -
    Половин МИЛИОН
    разочаровани/и недоволни/измамени
    клиети ЩЕ ВЪРНАТ електрокарите си❗

    Коментиран от #6

  • 5 ПЗСпздзд

    50 6 Отговор
    Тази статия е в стила на подобните за недвижимите имоти в секцията "Имоти".

    Коментиран от #16

  • 6 Име

    6 16 Отговор

    До коментар #4 от "🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗":

    Да, и затова ще станат по-евтини и тези, които искат електромобил, ама им е скъпо, ще им дойде дюшиш. Капиш?

    Коментиран от #12

  • 7 Тесльо=идиот

    20 7 Отговор
    Чудесно,ще купя два електромобила! Един за мен и един за Грета.
  • 8 EV на старо?

    31 7 Отговор
    Докато не видиш цената за смяната на батерията му.

    Коментиран от #23

  • 9 Така е

    19 5 Отговор
    Смяната на батерията на Тесла ми излезе 20000 евра в Германия.

    Коментиран от #11

  • 10 идиоти вън

    37 5 Отговор
    Чини ми се, че лекичко ни подхлъзват, щото тези които се излъгаха да си купят скъпи електрокари трябва да се отърват от тях и на кой да ги продадат, ако не на сиромасите дето нямат пари за нови!! Това е като, когато Костов искаше да забрани вноса на коли по-стари от 7 год. и западняците му набиха обрачите щото иначе как да се отърват от таралясниците за скраб?!?!?
  • 11 истина ти казвам

    4 5 Отговор

    До коментар #9 от "Така е":

    Със евро ше ти е по евтино! Еврата са по съп вариант!
  • 12 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗

    24 3 Отговор

    До коментар #6 от "Име":

    Жената може да даде 2 лв за нещо което не и трябва само защото е намалено от 4 лв❗
    Мъжът би дал 2 лв за нещо което струва 1 лв
    само защото му трябва ❗ Капиш🤔
  • 13 Кую

    23 3 Отговор
    Във комлект със агрегат Райдер като бонус.
  • 14 инж. Минчев

    26 5 Отговор
    Истината е, че цените на употребяваните електрически коли спаднаха, особено за 10 и повече годишните. Доста български семейства може да си позволят Рено Зоуи, ако решат: има ги за по 9000 лв. Само, че са със 70% остатъчен капацитет на батерията или по-малко. Демек трябва да дадеш още няколко хиляди за батерия.
    Ако нашето правителство искаше хората да предпочитат електрическа мобилност, можеше да направи изгодни безлихвени кредити за ремонт или смяна на батерията на по-старите електрички. Но не го правят.

    Реално Рено Зоуи с пробег 150 км удовлетворява нуждите на 60% от българските шофьори. Но пак остават проблемите с печалбата от акцизи на горива и натоварването на електрическата мрежа. Виж ако бяхме построили Белене и не планираха да либерализират пазара на електроенергия, нещата можеха да се случат.
    Но не става хем душата екологична, хем печалбата високо парична. Затова ще се карат дизели и бензини.

    Коментиран от #15, #19

  • 15 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗

    23 4 Отговор

    До коментар #14 от "инж. Минчев":

    Инж-е старото Ренде има 160 км при 100% батерия,
    та при 70% би трябвало да е 100км мах 120❗
    Което за кифли до МОЛ-а и ученици до даскало ще стига за няколко дни❗
    Което го прави нормално за тях или за втора кола в семейството, но неподходящо дори за семейна уикенд почивка❗
  • 16 Много

    15 2 Отговор

    До коментар #5 от "ПЗСпздзд":

    Си прав брат.Алчните брокери,изкуствено надуват цените на имотите,като плашат хората с кризи или фалшиви новини…
  • 17 123

    22 5 Отговор
    Не, благодаря.Не искам ел. кола, камоли 2-ра употреба.2019г. си купих нов дизел и си го карам с кеф.С едно зареждане минава 1100км.Доволно.
  • 18 С това каране найш ли кога?

    6 5 Отговор
    С това каране найш ли кога ще смениш акумулатора? Точно никога. Ще искаш да си купиш по-новия модел, а тази ще я продадеш без да сменяш.
  • 19 ои8уйхътгрф

    23 6 Отговор

    До коментар #14 от "инж. Минчев":

    Ей, недоинжинерчиту- изяш си фалшивата диплома и не се обаждай повече...

    Записвай си:

    НИКОЙ електрокар не може да задоволи нуждите на поне 85% от хората по една мноу простъ причинъ- НЯМАТ КЪДЕ ДА ГО ЗАРЕЖДАТ...
    Електричкътъ има смисъл САМО ако имаш възможност да я зареждаш вкъщи... И дори НЕ цената е главният проблем, а удобството... Ако НЕ МОЖЕШ вечер като се прибереш да ръгнеш кабела у контактъ в гаража електрокара ще ти носи само нерви и главоболия...
    Казвал съм многократно- карам плъг-ин хибрид с реален пробег само на ток от 150км. Зареждам го вечер вкъщи и си го карам като чист електрокар в града, на бензин само на дълъг път... Ако не можех да зареждам вкъщи щях да си взема нормална джипкъ и да си я карам спокойно- да зависиш изцяло от зарядните станции за електрокара е буквално наказание... И то от тежките...

    Коментиран от #22

  • 20 каунь

    19 4 Отговор
    земеш електрокар например на 4 години за 50 000 еврака след ощи 4 треее батерия нова батерия и така ти съдират кожата след 8 -та година са чудиш на кой боклук да я оставиш щот нема мющиурии
  • 21 Анонимен

    20 2 Отговор
    А сега познайте защо се засилиха да ги продават.
  • 22 Име

    11 1 Отговор

    До коментар #19 от "ои8уйхътгрф":

    150 километра на хартия, дайте реален пробег!

    Коментиран от #27, #29

  • 23 Баварец

    6 7 Отговор

    До коментар #8 от "EV на старо?":

    Да знаеш, това само цървулковци в България го обсъждат, защото никой, никъде не е сменял батерия! Батериите са с гаранции 8-10 години, като хората си ги карат и не се занимават с подобни клоунади!
  • 24 Па съм я бе

    3 1 Отговор
    Глупости
  • 25 Преди пандемията

    4 0 Отговор
    се бях разскачал за електричка. На денонощие минавам около 100км в работен ден и ме устройваше лизинг. Точно тогава и двата ми стари автомобила се повредиха с неизвестно колко би струвал ремонта.
    Лизинга бе за 3 години. При 6000$ първоначална вноска се плащаше 120$ на месец. Имам и къде да го зареждам без да чакам докато се зареди батерията. Точно тогава се появи пандемията и обезсмисли идеята.
    Вече пенсионер не ми се налага да пътувам толкова често иначе бих си взел нова на лизинг.
    Електричката ако си е твоя има смисъл основно ако правиш много км на година. Батерията старее и без да ползваш електромобила. Вярно не се усеща в началото, но след 3-4 години когато капацитета намалее особено за автомобилите които са с малки батерии това е фактор с който трябва да се съобразяваш.
    Струва ли си електричка на старо? Да но при определени условия. Ако батерията е с остатъчен живот около 90% или е със сменена оригинална батерия. Ако пътувате доста в градски условия или до работа и обратно с остатъчен капацитет на батерията в края на деня над 30% електричката е ОК за вас. Ако имате възможност да зареждате батерията без да чакате е супер вариант. Ако модела се предлага с батерии с различен капацитет изберете тази с най - големият. Има са какво.
  • 26 Далеч от реалността

    4 0 Отговор
    не ви ли е срам да лъжете хората с тази статия,
  • 27 УСА боклук

    0 0 Отговор

    До коментар #22 от "Име":

    50 / денем/
  • 28 Реално

    0 1 Отговор
    Литиевите клетки от автомобилен клас с активно термоуправление имат живот 20г. и надживяват купетата. С изключение на вечните Model S (100% алуминий), BMW i3 (карбон и композит) и някои други във високия клас.
    Групата "Електрически автомобили" е 60 хил. човека и всеки ден нови хора идват и питат: Смятам да сменям мазута, насочил съм се към тази и тази кола, дайте мнение.
    Целият Запад е на ток, градския транспорт е BYD 100% ток, куриерите движат с бусове само на ток (е-Виваро, е-Транзит и мн.др.). Чисто, бързо, икономично и безпроблемно. Волво тировете нов модел са на ток (Финес чарджинг имат такъв), Скания тества новото поколение в студовете на Швеция.
    Копането на нефт и въглища е минало.

    Коментиран от #30

  • 29 Реално

    0 0 Отговор

    До коментар #22 от "Име":

    Всички коли се тестват на магистрала. 450км реален пробег, заряд 18 минути.

  • 30 Норвегия

    0 0 Отговор

    До коментар #28 от "Реално":

    Ледената Норвегия е с 95% пазарен дял на електрически коли като от 2026 се продават само такива. Това е и страната с най-развитата Tesla Supercharger мрежа в целия свят.
    Оказа се, че колите на ток са най-надеждните МПС-та в екстремен студ и виелици, защото нафтата замръзва, а маслото става на грес. При Електричките няма "не пали".