Пазарът на електрически превозни средства (EV) е на прага на исторически обрат, който няма да бъде предизвикан от бляскави нови модели, а от онези, които вече се движат по пътищата. Според задълбочен анализ на мозъчния тръст Recurrent Auto, 2026 година ще се превърне във "златната ера" за купувачите на употребявани електромобили. Комбинацията от икономическа несигурност, забавяне на иновациите и предстоящата рекордна вълна от изтекли лизингови договори прави вторичния пазар неустоим.
Тази тенденция има пряко отражение върху пазари като българския, където значителна част от електрическите превозни средства са вносни и употребявани.
Прогнозите за 2026 година вещаят период на повишена ценова чувствителност. Нарастващите мита върху вноса на някои чисто нови автомобили, значително по-високите логистични разходи и естествената предпазливост на потребителите в условия на несигурна икономика логично изместват фокуса към вторичния пазар.
Историческият опит показва, че по време на кризи продажбите на нови автомобили се сриват рязко. Употребяваните автомобили, напротив, запазват, че дори и увеличават търсенето си. През 2026 година тази закономерност ще бъде по-силно изразена, най-вече заради уникалните характеристики на „младите“ електрически превозни средства.
За разлика от бензиновите си еквиваленти, повечето електромобили, които навлизат на пазара като употребявани, са модели, произведени между 2023 и 2025 година. Това ги превръща в изключително атрактивен избор поради няколко причини:
Дълготрайна Гаранция: Те притежават голяма остатъчна гаранция на батерията, която често достига 7 или дори 8 години от първата регистрация.
Технологична Зрялост: Оборудвани са с най-съвременните системи за подпомагане на водача (ADAS), мобилни услуги и възможности за безжични актуализации (ОТА).
Минимално Износване: Имат относително малък пробег и поради структурните си особености се износват механично много по-бавно от автомобилите с ДВГ.
Освен това, Recurrent Auto изчисляват, че разходите за поддръжка на електромобилите са с 40 до 50% по-ниски от тези на автомобилите с двигатели с вътрешно горене. Отпада нуждата от смяна на масло, ангренажни ремъци и сложни изпускателни системи – ключово финансово облекчение за всеки собственик.
Най-големият и решаващ фактор през 2026 г. е връщането на огромен брой лизингови електрически превозни средства, взети в пика на бума през 2023–2024 г.
Според анализаторите, до 500 хиляди такива автомобила ще залеят вторичния пазар в САЩ и Европа. Става дума за 2-3 годишни електромобили, които се отличават с:
Малки пробези (поради лизинговите ограничения).
Валидни заводски гаранции.
Пълен набор от съвременни технологии и функции.
Този масов приток неизбежно ще доведе до насищане на пазара и рязък спад в цените, като тези автомобили ще започнат масово да се появяват първо на европейските търгове, а впоследствие – и на източноевропейските пазари.
В началото на ерата на EV всяко ново поколение носеше гигантски технологичен скок: по-големи батерии, по-бързо зареждане и изцяло нови платформи. Днес обаче темпото се забавя. Новите модели, които излизат през 2025–2026 година, предлагат подобрения, но те не са революционни.
Следователно, технологичната разлика между чисто нов EV от 2026 година и перфектно запазен употребяван от 2024-а вече не е критична. Когато към това добавим потенциалната ценова разлика от 30 до 50%, картината става ясна: това е идеалната конюнктура за потребителите, които търсят максимална стойност срещу парите си.
Ключовият извод на Recurrent Auto е категоричен: през 2026 година употребяваните електрически превозни средства ще предложат най-доброто съотношение цена-качество. Причините са комплексни: новите автомобили поскъпват, цената на употребяваните пада заради лизинговата вълна, а технологичната разлика е минимална.
За крайния потребител това означава възможност да се сдобие с модерен електромобил с пробег от 350-500+ км на цената на корейски или японски „бюджетен“ бензинов автомобил.
Но за да бъде покупката наистина интелигентна, експертите съветват:
Проверете Състоянието на Батерията (SOH): Изисквайте диагностични доклади за State of Health (SOH) или официални документи.
Проучете Историята на Зареждане: Предпочитайте автомобили, зареждани предимно с променлив ток (AC) – т.е. домашно зареждане, което щади батерията.
Уточнете Гаранцията: Уверете се, че гаранцията на батерията може да бъде прехвърлена законно във Вашата юрисдикция.
Оценете Сервизното Покритие: Проверете дали в близост има специализиран сервиз за електромобили, който може да осигури квалифицирана поддръжка.
Заключение: 2026 година обещава да бъде годината, в която употребяваните електромобили не само ще бъдат достъпни, но и обективно превъзхождащи новите по отношение на общата стойност и характеристики. А какви електромобили и на какви цени се продават у нас, можете да видите ТУК.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 българина
11:49 26.11.2025
2 ?????
Щото варианта да докараш нещо употребявано от моргите в Германия не става.
11:53 26.11.2025
3 Ей, какви ли
12:01 26.11.2025
4 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗
Според анализаторите, до 500 хиляди такива автомобила ще залеят вторичния пазар в САЩ и Европа🤔🚗
В прав текст -
Половин МИЛИОН
разочаровани/и недоволни/измамени
клиети ЩЕ ВЪРНАТ електрокарите си❗
Коментиран от #6
12:12 26.11.2025
5 ПЗСпздзд
Коментиран от #16
12:21 26.11.2025
6 Име
До коментар #4 от "🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗":
Да, и затова ще станат по-евтини и тези, които искат електромобил, ама им е скъпо, ще им дойде дюшиш. Капиш?Коментиран от #12
12:28 26.11.2025
7 Тесльо=идиот
12:34 26.11.2025
8 EV на старо?
Коментиран от #23
12:37 26.11.2025
9 Така е
Коментиран от #11
12:40 26.11.2025
10 идиоти вън
12:44 26.11.2025
11 истина ти казвам
До коментар #9 от "Така е":
Със евро ше ти е по евтино! Еврата са по съп вариант!12:48 26.11.2025
12 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗
До коментар #6 от "Име":
Жената може да даде 2 лв за нещо което не и трябва само защото е намалено от 4 лв❗Мъжът би дал 2 лв за нещо което струва 1 лв
само защото му трябва ❗ Капиш🤔
12:49 26.11.2025
13 Кую
12:54 26.11.2025
14 инж. Минчев
Ако нашето правителство искаше хората да предпочитат електрическа мобилност, можеше да направи изгодни безлихвени кредити за ремонт или смяна на батерията на по-старите електрички. Но не го правят.
Реално Рено Зоуи с пробег 150 км удовлетворява нуждите на 60% от българските шофьори. Но пак остават проблемите с печалбата от акцизи на горива и натоварването на електрическата мрежа. Виж ако бяхме построили Белене и не планираха да либерализират пазара на електроенергия, нещата можеха да се случат.
Но не става хем душата екологична, хем печалбата високо парична. Затова ще се карат дизели и бензини.
Коментиран от #15, #19
13:05 26.11.2025
15 🇧🇬БАЙ Х@Й❗❗
До коментар #14 от "инж. Минчев":
Инж-е старото Ренде има 160 км при 100% батерия,та при 70% би трябвало да е 100км мах 120❗
Което за кифли до МОЛ-а и ученици до даскало ще стига за няколко дни❗
Което го прави нормално за тях или за втора кола в семейството, но неподходящо дори за семейна уикенд почивка❗
13:30 26.11.2025
16 Много
До коментар #5 от "ПЗСпздзд":
Си прав брат.Алчните брокери,изкуствено надуват цените на имотите,като плашат хората с кризи или фалшиви новини…13:53 26.11.2025
17 123
13:54 26.11.2025
18 С това каране найш ли кога?
15:29 26.11.2025
19 ои8уйхътгрф
До коментар #14 от "инж. Минчев":
Ей, недоинжинерчиту- изяш си фалшивата диплома и не се обаждай повече...Записвай си:
НИКОЙ електрокар не може да задоволи нуждите на поне 85% от хората по една мноу простъ причинъ- НЯМАТ КЪДЕ ДА ГО ЗАРЕЖДАТ...
Електричкътъ има смисъл САМО ако имаш възможност да я зареждаш вкъщи... И дори НЕ цената е главният проблем, а удобството... Ако НЕ МОЖЕШ вечер като се прибереш да ръгнеш кабела у контактъ в гаража електрокара ще ти носи само нерви и главоболия...
Казвал съм многократно- карам плъг-ин хибрид с реален пробег само на ток от 150км. Зареждам го вечер вкъщи и си го карам като чист електрокар в града, на бензин само на дълъг път... Ако не можех да зареждам вкъщи щях да си взема нормална джипкъ и да си я карам спокойно- да зависиш изцяло от зарядните станции за електрокара е буквално наказание... И то от тежките...
Коментиран от #22
15:33 26.11.2025
20 каунь
15:48 26.11.2025
21 Анонимен
17:27 26.11.2025
22 Име
До коментар #19 от "ои8уйхътгрф":
150 километра на хартия, дайте реален пробег!Коментиран от #27, #29
20:03 26.11.2025
23 Баварец
До коментар #8 от "EV на старо?":
Да знаеш, това само цървулковци в България го обсъждат, защото никой, никъде не е сменял батерия! Батериите са с гаранции 8-10 години, като хората си ги карат и не се занимават с подобни клоунади!00:43 27.11.2025
24 Па съм я бе
04:42 27.11.2025
25 Преди пандемията
Лизинга бе за 3 години. При 6000$ първоначална вноска се плащаше 120$ на месец. Имам и къде да го зареждам без да чакам докато се зареди батерията. Точно тогава се появи пандемията и обезсмисли идеята.
Вече пенсионер не ми се налага да пътувам толкова често иначе бих си взел нова на лизинг.
Електричката ако си е твоя има смисъл основно ако правиш много км на година. Батерията старее и без да ползваш електромобила. Вярно не се усеща в началото, но след 3-4 години когато капацитета намалее особено за автомобилите които са с малки батерии това е фактор с който трябва да се съобразяваш.
Струва ли си електричка на старо? Да но при определени условия. Ако батерията е с остатъчен живот около 90% или е със сменена оригинална батерия. Ако пътувате доста в градски условия или до работа и обратно с остатъчен капацитет на батерията в края на деня над 30% електричката е ОК за вас. Ако имате възможност да зареждате батерията без да чакате е супер вариант. Ако модела се предлага с батерии с различен капацитет изберете тази с най - големият. Има са какво.
09:42 27.11.2025
26 Далеч от реалността
11:07 27.11.2025
27 УСА боклук
До коментар #22 от "Име":
50 / денем/22:26 27.11.2025
28 Реално
Групата "Електрически автомобили" е 60 хил. човека и всеки ден нови хора идват и питат: Смятам да сменям мазута, насочил съм се към тази и тази кола, дайте мнение.
Целият Запад е на ток, градския транспорт е BYD 100% ток, куриерите движат с бусове само на ток (е-Виваро, е-Транзит и мн.др.). Чисто, бързо, икономично и безпроблемно. Волво тировете нов модел са на ток (Финес чарджинг имат такъв), Скания тества новото поколение в студовете на Швеция.
Копането на нефт и въглища е минало.
Коментиран от #30
13:32 29.11.2025
29 Реално
До коментар #22 от "Име":
Всички коли се тестват на магистрала. 450км реален пробег, заряд 18 минути.13:40 29.11.2025
30 Норвегия
До коментар #28 от "Реално":
Ледената Норвегия е с 95% пазарен дял на електрически коли като от 2026 се продават само такива. Това е и страната с най-развитата Tesla Supercharger мрежа в целия свят.Оказа се, че колите на ток са най-надеждните МПС-та в екстремен студ и виелици, защото нафтата замръзва, а маслото става на грес. При Електричките няма "не пали".
13:48 29.11.2025