Прогноза: Електромобилите ще доминират в Европа до 2032 година

10 Септември, 2025 17:00 2 841 36

  • електромобили-
  • продажби-
  • европа-
  • прогноза

Докладът на EY посочва няколко ключови фактора, които ще задвижат този растеж

Прогноза: Електромобилите ще доминират в Европа до 2032 година - 1

Електрическите автомобили се движат с ускорени темпове към доминирането на европейския пазар. Според доклад на одиторската компания EY, публикуван на 8 септември, се очаква продажбите на електромобили да надхвърлят 50% от общите продажби на нови леки автомобили в Европа до 2032 г. Това е значителна прогноза, която показва ясна посока на развитие за индустрията.

След 2030-а прогнозата е дори още по-смела – очаква се обемът на продажбите на електрически превозни средства да надмине този на хибридните модели. А до 2050 г. електромобилите с батерии (BEV) ще представляват почти всички продажби на нови автомобили на Стария континент.

Защо се очаква този бум?

Докладът на EY посочва няколко ключови фактора, които ще задвижат този растеж:

Политически цели: Европейският съюз има амбициозни цели за намаляване на емисиите, което ще продължи да стимулира прехода към електрическа мобилност.

Възстановяване на търсенето: Потребителското търсене на електромобили се възстановява и набира скорост.

Достъпни модели: Появата на все повече достъпни електрически модели на пазара ще направи тази технология по-привлекателна за масовия потребител.

Въпреки че европейските производители може би действат по-предпазливо при пускането на бюджетни електромобили, проучването показва, че това няма да спре общия тренд. Тази седмица, например, много европейски марки представиха своите нови електрически предложения на автомобилното изложение IAA Mobility в Мюнхен. Те трябва да се справят с жестоката конкуренция от страна на китайските производители, които вече са заели силни позиции.

Различни тенденции по света

Докладът на EY разглежда и ситуацията извън Европа.

САЩ: Продажбите на електромобили се очаква да растат, докато данъчните облекчения са в сила. След изтичането им обаче се прогнозира продължително забавяне, което може да повлияе на темповете на растеж.

Световно: На глобално ниво – включително Европа, САЩ и Китай – EY прогнозира умерен ръст на продажбите на леки автомобили през 2025 г. от 2,2% на годишна база, в сравнение с 8% през 2023 г. След 2030 г. темпът на растеж се очаква да се забави до под 2% годишно.

Предизвикателства пред индустрията

Докладът също така акцентира върху редица предизвикателства, които могат да попречат на този преход. Ескалиращото търговско напрежение, недостигът на редкоземни елементи и постепенно отпадащите данъчни облекчения в САЩ могат да нарушат веригите за доставки и да повлияят на наличността на продуктите. Европейският автомобилен сектор е изправен и пред конкуренцията от Китай на своя собствен пазар, както и пред увеличените мита, наложени от САЩ.

Въпреки всички препятствия, пътят към електрическото бъдеще на автомобилите изглежда ясен. Очаква се Европа да бъде в челните редици на тази трансформация, като електромобилите скоро ще станат обичайна гледка по пътищата.


Поставете оценка:
Оценка 2.3 от 29 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 2 Фон дер Миндер

    27 6 Отговор
    Дали ? Да се обзаложим ли?
  • 3 НАИНИКО

    25 7 Отговор
    ТЕ СА ОБРЕЧЕНИ

    Коментиран от #20

  • 4 Гост

    30 7 Отговор
    Като им спаднат данъчните приходи в ЕС и се увеличи безработицата,друга песен ще запеят.
  • 5 ООрана държава

    17 11 Отговор
    Плъгин хибриди да, ама изцяло електрички, забрави
  • 6 Гост

    28 10 Отговор
    Теслю тротинетката казваше същото,но засега прогнозите му са много далече от реалността.
  • 7 Факт

    14 25 Отговор
    "Изкопаемите горива са нaй-тъпият експеримент в историята?" - Elon Musk

    Защото:
    -да копаш ограничени суровини (долу остават кухини, пропадат земни маси),
    -да ги гориш в машини с 20-30% КПД
    -да пушиш изгорели газове в затворена атмосфера насред космически вакуум,
    - да дишаш СМОГ и да си даваш парите за петрол, чаркалаци и ремонти...

    Е това е тъпo като да си пъpдиш в скафандъра 👨‍🚀

    Коментиран от #8, #12, #16, #18, #21

  • 8 хаха

    15 4 Отговор

    До коментар #7 от "Факт":

    Първо виж как се е живяло преди и след навлизането на ДВГ. За въглищата да не говорим, че цялата Индустриална Революция идва с тях и парния двигател.
    Преди ДВГ и петрола:
    - НЯМА ИЗКУСТВЕНИ ТОРОВЕ и реколтата е в пъти по-лоша. Редовно има периоди на глад, ама говорим тази година да няма реколта и цялото население да яде по кора хляб на няколко дни зимата и хиляди да умират от глад.
    - НЯМА ВНОС НА ХРАНА ОТ ДАЛЕЧ и от там пак зимата се радваш на хляб, лук, леща, боб, картофи и забравяш банани и домати в супера
    - ВСЯКА ГОДИНА ДЕСЕТКИ ХИЛЯДИ В ЕДНА СТРАНА САМО УМРЕЛИ ОТ СТУД ЗИМАТА. Да, и днес измръзване от липса на отопление убива в пъти повече от прекомерни жеги лятото.
    - НЯМА ПОЛИМЕРИ И ОТ ТАМ ЧИФТ ДРЕХИ ЗА ВСЕКИ ДЕН И СПАНЕ ПЛЮС ЕДНИ ЗА ПРАЗНИК. Переш се веднъж на месеци, къпането пак така, тялото е кирливо, пълно е с вюшки и т.н.
    - ВСЯКА ВНОСНА СТОКА ПЪТУВА С МЕСЕЦИ И Е САМО ЗА ЕЛИТА- 2м плат внос може да струват къща.

    Та я пак си помисли за петрола. С него през 20ти век сме стигнали стандарт НАЙ-БЕДНИТЕ да живеят със стандарта на богатите от 19ти век. Средният човек всъщност извън това да има 10 слуги и къща с 20 стаи живее като топ аристократите- всеки ден хубава храна, собствен автомобил, техника му върши куп неща, купища дрехи и т.н. Това без петрол няма как да стане и днес вече се вижда- заради зелената сделка куп хора почват да питат как така 1980те е било по-лесно да живееш с една заплата и да купиш жилище, да изгледаш деца и т.н. Е, сега з

    Коментиран от #28

  • 9 Прокопиев

    10 1 Отговор
    Градушката помля фотоволтаичната ми централа.Застрахователите отказват да платят.
  • 10 на теслата дръжката

    14 5 Отговор
    тролеите на батерии се оказаха балон и квото и да обясняват нема кал да стане, щото тая технология е непригодна. Ако беше възможно голямо количество енергия да се държи в батерии къщи, и блокове нямаше да се опасват с кабели с пренос на енергията
  • 11 Техно

    19 5 Отговор
    Бодряшка статийка целяща да повдигне духът на прекаралите се с ел. кола. Разбира се данните са силно надценени и всичко е в небинарният дух на безплатен западен университет със зелени левичарски специалности....
  • 12 Хаха

    17 5 Отговор

    До коментар #7 от "Факт":

    Още ли се радваш на тъпотиите на Илоня? Щом ги цитираш значи си по зле и от него, тротинетке.
  • 13 Веселин Величков

    16 2 Отговор
    Много хубаво са го показали - на първо място административен натиск. После примамки пак от такъв характер - данъци, паркиране и т.н. Ама зелените талибани едва ли ще са вечни във властта. Поживём - увидим...
  • 14 То, дано да

    14 4 Отговор
    Има Европа до 2032 ….
  • 15 Никога

    12 7 Отговор
    Електромобилите никога няма да доминират нито в Европа нито където и да било по света дори до 5032 година

    Коментиран от #19

  • 16 Име

    17 3 Отговор

    До коментар #7 от "Факт":

    Откъде мислите, че идват необходимите химически елементи за батериите? Не се ли дълбае за тях? Само да Ви напомня,че суровият петрол трябваше да свърши в края на 90-те! Да не се окаже,че газта и петролът са възобновяеми.
  • 17 бай Даньо

    6 3 Отговор
    Ужас Ганчо , новия внос през 2032 ще е предимно електрокари! Няма се плашиш бе ако тръмпо идаяни 4-ти мандат ще има още дизели....
  • 18 ТУЗАРА

    3 5 Отговор

    До коментар #7 от "Факт":

    Не качвам никого в моя, защото почват да дpaйфaт и няма кой да чисти целия този дpaйфоч.
    Расови пистови мотори са чао - светулка в далечината назад..

  • 19 Дани

    2 4 Отговор

    До коментар #15 от "Никога":

    Ммхм

  • 20 Коментиращ

    6 5 Отговор

    До коментар #3 от "НАИНИКО":

    Редовно се обявяват данни от автомобилите производители, че продажбите на ел таблетите на колела намалят, обаче също така редовно овладените мис.рки по медиите ни уверяват, че технологията, която никой нормален не желае да го зароби, щяла да бъде масова до 2хил и нам си коя година?!


    Не разбрахте ли, че тия съвременните електрички са измислени само за да обезпечат нуждата от нов тренд и мода за потребителите (да продължават да харчат още и още за глупости), с цел да не се разпадне капитализма?!

    Коментиран от #27

  • 21 Коментиращ

    10 3 Отговор

    До коментар #7 от "Факт":

    Когато за батерия за съвременен ел автомобил, се изисква прехвърлянето на десетки тонове земна маса от тежка минна техника на дизел, която руда после пътува по влакове и камиони през заводи за рафиниране и обработка, та докато стане на краен продукт, НЕ просто ще ползваш същите изкопаеми горива, дето плюеш и ще "пръцкаш в скафандъра" си, а направо ще се изхождаш по голяма нужда в него!

    Не може рибата да ти е в морето, а ти да си прегрял вече тигана си, че да ламтиш и за тигана на комшията!!!

    Когато харчите сребърниците си за продажбата на своите, не забравяйте, че въпросните кинти идват със сметка накрая за плащане!

    Коментиран от #23

  • 22 Яяяяяяя

    7 2 Отговор
    Така е, ще има, само ток няма да има

    Коментиран от #30

  • 23 Е това не е ли валидно

    5 1 Отговор

    До коментар #21 от "Коментиращ":

    За всички изкопаеми, включително нефт, стомана алуминий и т.н. Да не мислиш че в рафинерията нефта идва, разтоварват го от танкера, пускат го през една цедка и кеф ти нафта, кеф ти бензин.... или стоманата идва и тя ей така, взимат желязо, малко графит от моливи и ей ти стомана, няма копаене, няма горене на петрол за леене...
  • 24 хаха

    4 2 Отговор
    само ако забранят ДВГ-тата :)
  • 25 Хеми значи бензин

    7 3 Отговор
    Бензин-повече караш малко зареждаш
    Електричйа-много зареждаш малко караш.
    Избора е ваш

    Коментиран от #29

  • 26 Фалшива е

    4 1 Отговор
    тази прогноза!
  • 27 Коментар

    1 1 Отговор

    До коментар #20 от "Коментиращ":

    "Редовно се обявяват данни от автомобилите производители, че продажбите на ел таблетите на колела намалят, обаче също така редовно овладените мис.рки по медиите ни уверяват, че технологията, която никой нормален не желае да го зароби, щяла да бъде масова до 2хил и нам си коя година?!"


    А защо смяташ, че едното изключва другото? Съвсем скоро същите тези автомобилни компании ще започнат да се оплакват че освен продажбите на електромобили, намаляват и продажбите на автомобили с ДВГ.

    Когато светът преминава към електромобили, А тези автомобилни компании не могат да предложат такъв какъвто иска клиента, в един момент няма да има какво да продават, колкото и да са им хубави автомобилите с ДВГ. Но лошото е че и автомобилите им са с ДВГ стават все по-некачествени и нежелани, защото се проектират от счетоводителите така, че да носят максимални приходи след продажбата, като клиентът постоянно им носи пари за обслужване и ремонти.
  • 28 Объркал си източника на енергия

    5 1 Отговор

    До коментар #8 от "хаха":

    Човечеството е започнало да живее много по-добре след електрификацията, а не след започване на използване на въглищата и нефта.

    А надявам се че правиш разлика между използване на нефт за да се топлиш като го изгаряш в сравнение с използването му за торове, пластмаси, асфалт и други полезни приложения при които няма изгаряне?
  • 29 Всеки има право на избор

    2 2 Отговор

    До коментар #25 от "Хеми значи бензин":

    "Бензин-повече караш малко зареждаш
    Електричйа-много зареждаш малко караш.
    Избора е ваш"


    Зависи от гледната точка. Затова можеше да използваш цифри.

    Например зареждаш малко бензин (само 60 литра) за 150 лв и караш много - 1000 километра с всичките 90 коня от които не се знае колко са живи.

    Зареждаш много ток - 80 kWh за 12 лв и караш малко - само 500 км. Ама докато свършат 150 лв си заредил 12,5 пъти по 500 км и си изминал над 6000 км с тези 150 лв.

    Колата е зареждала много - 12 пъти по 10 часа са 120 часа. А на бензиностанцията са само 6 пъти по 5 минути - 30 минути.

    Разликата обаче е, че ти си изгубил същото време, за което автомобилът е зареждал - 30 минути.

    Собственикът на електромобила 12 пъти е включил и изключил кабелът на зарядното за общо 10 секунди, което му е отнего 120 секунди които са 2 минути за да зареди 6 000 км.

    Прав си - избора е ваш!

    Коментиран от #31, #35

  • 30 С тока има проблем

    1 1 Отговор

    До коментар #22 от "Яяяяяяя":

    "Така е, ще има, само ток няма да има"

    Проблемите с тока тепърва започват и ще стават все повече. Очертава се огромен излишък на ток през по-голямата част от годината.

    Електромобилите и батериите за съхранение на енергия са единствените решения, които могат да решат този проблем, за да не се стига до сценария в Испания където заради излишен ток се срина енергийната система за цяло денонощие, защото нямаха батерии.

    Батериите ще решат и друг проблем - недостигът на вода и ще намалят или премахнат проблема с водната криза.
  • 31 Дай сега пак с цифрите

    2 1 Отговор

    До коментар #29 от "Всеки има право на избор":

    Значи, викаш зареждаш 80КВ за 12 лв, а колко време ги зареждаш, защото в къщи на евтиния ток си до 4-5КВ макс. Или викаш, докато зареждаш , няма да позлваш други уреди в дома си ? В такъв случай , отиваме на бърза станция, на която е същото , като да караш на бензин.
    Следващото - правиш , някакви тънки сметки , за пари за бензин и за ток, ама защот не сложиш и тънката разлика от 20-30 хиляди лева, при покупката между двете? Я сега ми кажи , кога ще изразходвам 30 000 лв за гориво, за да ми е по - скъпо от тока, било то и на 12 лв 80КВ. Да не говорим, ако колата е с фабрична газ. Там вече и след 200 000 км, още не може да избиеш цената.

    Коментиран от #32, #33

  • 32 Цифрите са дадени

    1 1 Отговор

    До коментар #31 от "Дай сега пак с цифрите":

    Губиш 10 секунди за включване и изключване на зарядното. Ако не вярваш, засечи колко време ти отнема на ден, седмица и година зареждането на телефона.

    После като говорим за цифри засечи за Колко дни изминаваш 500 км и раздели времето, което ти отнема зареждането на телефона на броя на тези дни.

    Например ако зареждаш телефона всеки ден, а 500 км изминаваш за 10 дни, то зареждането на телефона ти отнема 100 секунди на 10 дни, а зареждането на електромобила по 10 секунди на 10 дни. По секунда на ден.

    365 секунди за годината, които са 6 минути годишно за зареждането на около 20 000 км при 50 км на ден.


    Помниш ли изказването за всичките 90 коня? Забравих да допълня че е тук храниш 300-400 коня на цена по-ниска от Toyota corolla hybrid или дизелова SKODA. По-скоро помисли на тях кога ще им избиеш разликата от спестеното гориво, при положение че струват повече от Тесла?
  • 33 Забравих

    1 1 Отговор

    До коментар #31 от "Дай сега пак с цифрите":

    Ако нямаш 8 киловата зареждане за да заредиш за 10 часа, спокойно може да зареждаш на 4 kW веднъж на пет дни, вместо веднъж на 10. То така или иначе никой не чака да му падне напълно батерията.

    Тогава вече онези 6 минути за които толкова си се загрижил годишно, село величават на колосалните 12 минути годишно - по една минута месечно отделени за зареждане.

    Дори с 2kW да зареждаш веднъж на 2 дни, ще станат 30 минути годишно и всеки ден ще тръгваш с почти пълна батерия. Ще е по-вероятно да закъсаш за бензин Ако всеки път чакаш да зареждаш 60 литра за да пестиш време и караш на изпарения

    Коментиран от #34

  • 34 Хаха

    0 1 Отговор

    До коментар #33 от "Забравих":

    Това важи само,ако пътуваш до работа или като пазаруваш в магазина.Ако пътуваш повече,си вземи одеялце да се завиваш на зарядната станция и сандвичи.
  • 35 Хеми значи бензин

    1 0 Отговор

    До коментар #29 от "Всеки има право на избор":

    За 6 пъти по 5 минути ти ще изминеш 1800км а аз за същото време на зареждане ще измина между 3 и 4к км.

    Коментиран от #36

  • 36 Забравил си да напишеш

    0 0 Отговор

    До коментар #35 от "Хеми значи бензин":

    3000 - 4000 км на ден нали? И то всеки ден, както обичате да изтъквате.

    Но в реалността ги минаваш за два три четири месеца.

    И тогава стигаме до

    "Собственикът на електромобила 12 пъти е включил и изключил кабелът на зарядното за общо 10 секунди, което му е отнего 120 секунди които са 2 минути за да зареди 6 000 км.

    Прав си - избора е ваш!"