Електрическите автомобили се движат с ускорени темпове към доминирането на европейския пазар. Според доклад на одиторската компания EY, публикуван на 8 септември, се очаква продажбите на електромобили да надхвърлят 50% от общите продажби на нови леки автомобили в Европа до 2032 г. Това е значителна прогноза, която показва ясна посока на развитие за индустрията.
След 2030-а прогнозата е дори още по-смела – очаква се обемът на продажбите на електрически превозни средства да надмине този на хибридните модели. А до 2050 г. електромобилите с батерии (BEV) ще представляват почти всички продажби на нови автомобили на Стария континент.
Защо се очаква този бум?
Докладът на EY посочва няколко ключови фактора, които ще задвижат този растеж:
Политически цели: Европейският съюз има амбициозни цели за намаляване на емисиите, което ще продължи да стимулира прехода към електрическа мобилност.
Възстановяване на търсенето: Потребителското търсене на електромобили се възстановява и набира скорост.
Достъпни модели: Появата на все повече достъпни електрически модели на пазара ще направи тази технология по-привлекателна за масовия потребител.
Въпреки че европейските производители може би действат по-предпазливо при пускането на бюджетни електромобили, проучването показва, че това няма да спре общия тренд. Тази седмица, например, много европейски марки представиха своите нови електрически предложения на автомобилното изложение IAA Mobility в Мюнхен. Те трябва да се справят с жестоката конкуренция от страна на китайските производители, които вече са заели силни позиции.
Различни тенденции по света
Докладът на EY разглежда и ситуацията извън Европа.
САЩ: Продажбите на електромобили се очаква да растат, докато данъчните облекчения са в сила. След изтичането им обаче се прогнозира продължително забавяне, което може да повлияе на темповете на растеж.
Световно: На глобално ниво – включително Европа, САЩ и Китай – EY прогнозира умерен ръст на продажбите на леки автомобили през 2025 г. от 2,2% на годишна база, в сравнение с 8% през 2023 г. След 2030 г. темпът на растеж се очаква да се забави до под 2% годишно.
Предизвикателства пред индустрията
Докладът също така акцентира върху редица предизвикателства, които могат да попречат на този преход. Ескалиращото търговско напрежение, недостигът на редкоземни елементи и постепенно отпадащите данъчни облекчения в САЩ могат да нарушат веригите за доставки и да повлияят на наличността на продуктите. Европейският автомобилен сектор е изправен и пред конкуренцията от Китай на своя собствен пазар, както и пред увеличените мита, наложени от САЩ.
Въпреки всички препятствия, пътят към електрическото бъдеще на автомобилите изглежда ясен. Очаква се Европа да бъде в челните редици на тази трансформация, като електромобилите скоро ще станат обичайна гледка по пътищата.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Този коментар е премахнат от модератор.
2 Фон дер Миндер
17:15 10.09.2025
3 НАИНИКО
Коментиран от #20
17:18 10.09.2025
4 Гост
17:21 10.09.2025
5 ООрана държава
17:23 10.09.2025
6 Гост
17:26 10.09.2025
7 Факт
Защото:
-да копаш ограничени суровини (долу остават кухини, пропадат земни маси),
-да ги гориш в машини с 20-30% КПД
-да пушиш изгорели газове в затворена атмосфера насред космически вакуум,
- да дишаш СМОГ и да си даваш парите за петрол, чаркалаци и ремонти...
Е това е тъпo като да си пъpдиш в скафандъра 👨🚀
Коментиран от #8, #12, #16, #18, #21
17:32 10.09.2025
8 хаха
До коментар #7 от "Факт":
Първо виж как се е живяло преди и след навлизането на ДВГ. За въглищата да не говорим, че цялата Индустриална Революция идва с тях и парния двигател.Преди ДВГ и петрола:
- НЯМА ИЗКУСТВЕНИ ТОРОВЕ и реколтата е в пъти по-лоша. Редовно има периоди на глад, ама говорим тази година да няма реколта и цялото население да яде по кора хляб на няколко дни зимата и хиляди да умират от глад.
- НЯМА ВНОС НА ХРАНА ОТ ДАЛЕЧ и от там пак зимата се радваш на хляб, лук, леща, боб, картофи и забравяш банани и домати в супера
- ВСЯКА ГОДИНА ДЕСЕТКИ ХИЛЯДИ В ЕДНА СТРАНА САМО УМРЕЛИ ОТ СТУД ЗИМАТА. Да, и днес измръзване от липса на отопление убива в пъти повече от прекомерни жеги лятото.
- НЯМА ПОЛИМЕРИ И ОТ ТАМ ЧИФТ ДРЕХИ ЗА ВСЕКИ ДЕН И СПАНЕ ПЛЮС ЕДНИ ЗА ПРАЗНИК. Переш се веднъж на месеци, къпането пак така, тялото е кирливо, пълно е с вюшки и т.н.
- ВСЯКА ВНОСНА СТОКА ПЪТУВА С МЕСЕЦИ И Е САМО ЗА ЕЛИТА- 2м плат внос може да струват къща.
Та я пак си помисли за петрола. С него през 20ти век сме стигнали стандарт НАЙ-БЕДНИТЕ да живеят със стандарта на богатите от 19ти век. Средният човек всъщност извън това да има 10 слуги и къща с 20 стаи живее като топ аристократите- всеки ден хубава храна, собствен автомобил, техника му върши куп неща, купища дрехи и т.н. Това без петрол няма как да стане и днес вече се вижда- заради зелената сделка куп хора почват да питат как така 1980те е било по-лесно да живееш с една заплата и да купиш жилище, да изгледаш деца и т.н. Е, сега з
Коментиран от #28
18:01 10.09.2025
9 Прокопиев
18:11 10.09.2025
10 на теслата дръжката
18:12 10.09.2025
11 Техно
18:14 10.09.2025
12 Хаха
До коментар #7 от "Факт":
Още ли се радваш на тъпотиите на Илоня? Щом ги цитираш значи си по зле и от него, тротинетке.18:17 10.09.2025
13 Веселин Величков
18:18 10.09.2025
14 То, дано да
18:34 10.09.2025
15 Никога
Коментиран от #19
18:35 10.09.2025
16 Име
До коментар #7 от "Факт":
Откъде мислите, че идват необходимите химически елементи за батериите? Не се ли дълбае за тях? Само да Ви напомня,че суровият петрол трябваше да свърши в края на 90-те! Да не се окаже,че газта и петролът са възобновяеми.18:37 10.09.2025
17 бай Даньо
20:09 10.09.2025
18 ТУЗАРА
До коментар #7 от "Факт":
Не качвам никого в моя, защото почват да дpaйфaт и няма кой да чисти целия този дpaйфоч.Расови пистови мотори са чао - светулка в далечината назад..
20:27 10.09.2025
19 Дани
До коментар #15 от "Никога":
Ммхм20:43 10.09.2025
20 Коментиращ
До коментар #3 от "НАИНИКО":
Редовно се обявяват данни от автомобилите производители, че продажбите на ел таблетите на колела намалят, обаче също така редовно овладените мис.рки по медиите ни уверяват, че технологията, която никой нормален не желае да го зароби, щяла да бъде масова до 2хил и нам си коя година?!Не разбрахте ли, че тия съвременните електрички са измислени само за да обезпечат нуждата от нов тренд и мода за потребителите (да продължават да харчат още и още за глупости), с цел да не се разпадне капитализма?!
Коментиран от #27
20:46 10.09.2025
21 Коментиращ
До коментар #7 от "Факт":
Когато за батерия за съвременен ел автомобил, се изисква прехвърлянето на десетки тонове земна маса от тежка минна техника на дизел, която руда после пътува по влакове и камиони през заводи за рафиниране и обработка, та докато стане на краен продукт, НЕ просто ще ползваш същите изкопаеми горива, дето плюеш и ще "пръцкаш в скафандъра" си, а направо ще се изхождаш по голяма нужда в него!Не може рибата да ти е в морето, а ти да си прегрял вече тигана си, че да ламтиш и за тигана на комшията!!!
Когато харчите сребърниците си за продажбата на своите, не забравяйте, че въпросните кинти идват със сметка накрая за плащане!
Коментиран от #23
20:56 10.09.2025
22 Яяяяяяя
Коментиран от #30
21:17 10.09.2025
23 Е това не е ли валидно
До коментар #21 от "Коментиращ":
За всички изкопаеми, включително нефт, стомана алуминий и т.н. Да не мислиш че в рафинерията нефта идва, разтоварват го от танкера, пускат го през една цедка и кеф ти нафта, кеф ти бензин.... или стоманата идва и тя ей така, взимат желязо, малко графит от моливи и ей ти стомана, няма копаене, няма горене на петрол за леене...21:38 10.09.2025
24 хаха
22:29 10.09.2025
25 Хеми значи бензин
Електричйа-много зареждаш малко караш.
Избора е ваш
Коментиран от #29
22:35 10.09.2025
26 Фалшива е
03:26 11.09.2025
27 Коментар
До коментар #20 от "Коментиращ":
"Редовно се обявяват данни от автомобилите производители, че продажбите на ел таблетите на колела намалят, обаче също така редовно овладените мис.рки по медиите ни уверяват, че технологията, която никой нормален не желае да го зароби, щяла да бъде масова до 2хил и нам си коя година?!"А защо смяташ, че едното изключва другото? Съвсем скоро същите тези автомобилни компании ще започнат да се оплакват че освен продажбите на електромобили, намаляват и продажбите на автомобили с ДВГ.
Когато светът преминава към електромобили, А тези автомобилни компании не могат да предложат такъв какъвто иска клиента, в един момент няма да има какво да продават, колкото и да са им хубави автомобилите с ДВГ. Но лошото е че и автомобилите им са с ДВГ стават все по-некачествени и нежелани, защото се проектират от счетоводителите така, че да носят максимални приходи след продажбата, като клиентът постоянно им носи пари за обслужване и ремонти.
08:55 11.09.2025
28 Объркал си източника на енергия
До коментар #8 от "хаха":
Човечеството е започнало да живее много по-добре след електрификацията, а не след започване на използване на въглищата и нефта.А надявам се че правиш разлика между използване на нефт за да се топлиш като го изгаряш в сравнение с използването му за торове, пластмаси, асфалт и други полезни приложения при които няма изгаряне?
08:59 11.09.2025
29 Всеки има право на избор
До коментар #25 от "Хеми значи бензин":
"Бензин-повече караш малко зареждашЕлектричйа-много зареждаш малко караш.
Избора е ваш"
Зависи от гледната точка. Затова можеше да използваш цифри.
Например зареждаш малко бензин (само 60 литра) за 150 лв и караш много - 1000 километра с всичките 90 коня от които не се знае колко са живи.
Зареждаш много ток - 80 kWh за 12 лв и караш малко - само 500 км. Ама докато свършат 150 лв си заредил 12,5 пъти по 500 км и си изминал над 6000 км с тези 150 лв.
Колата е зареждала много - 12 пъти по 10 часа са 120 часа. А на бензиностанцията са само 6 пъти по 5 минути - 30 минути.
Разликата обаче е, че ти си изгубил същото време, за което автомобилът е зареждал - 30 минути.
Собственикът на електромобила 12 пъти е включил и изключил кабелът на зарядното за общо 10 секунди, което му е отнего 120 секунди които са 2 минути за да зареди 6 000 км.
Прав си - избора е ваш!
Коментиран от #31, #35
09:13 11.09.2025
30 С тока има проблем
До коментар #22 от "Яяяяяяя":
"Така е, ще има, само ток няма да има"Проблемите с тока тепърва започват и ще стават все повече. Очертава се огромен излишък на ток през по-голямата част от годината.
Електромобилите и батериите за съхранение на енергия са единствените решения, които могат да решат този проблем, за да не се стига до сценария в Испания където заради излишен ток се срина енергийната система за цяло денонощие, защото нямаха батерии.
Батериите ще решат и друг проблем - недостигът на вода и ще намалят или премахнат проблема с водната криза.
09:21 11.09.2025
31 Дай сега пак с цифрите
До коментар #29 от "Всеки има право на избор":
Значи, викаш зареждаш 80КВ за 12 лв, а колко време ги зареждаш, защото в къщи на евтиния ток си до 4-5КВ макс. Или викаш, докато зареждаш , няма да позлваш други уреди в дома си ? В такъв случай , отиваме на бърза станция, на която е същото , като да караш на бензин.Следващото - правиш , някакви тънки сметки , за пари за бензин и за ток, ама защот не сложиш и тънката разлика от 20-30 хиляди лева, при покупката между двете? Я сега ми кажи , кога ще изразходвам 30 000 лв за гориво, за да ми е по - скъпо от тока, било то и на 12 лв 80КВ. Да не говорим, ако колата е с фабрична газ. Там вече и след 200 000 км, още не може да избиеш цената.
Коментиран от #32, #33
11:34 11.09.2025
32 Цифрите са дадени
До коментар #31 от "Дай сега пак с цифрите":
Губиш 10 секунди за включване и изключване на зарядното. Ако не вярваш, засечи колко време ти отнема на ден, седмица и година зареждането на телефона.После като говорим за цифри засечи за Колко дни изминаваш 500 км и раздели времето, което ти отнема зареждането на телефона на броя на тези дни.
Например ако зареждаш телефона всеки ден, а 500 км изминаваш за 10 дни, то зареждането на телефона ти отнема 100 секунди на 10 дни, а зареждането на електромобила по 10 секунди на 10 дни. По секунда на ден.
365 секунди за годината, които са 6 минути годишно за зареждането на около 20 000 км при 50 км на ден.
Помниш ли изказването за всичките 90 коня? Забравих да допълня че е тук храниш 300-400 коня на цена по-ниска от Toyota corolla hybrid или дизелова SKODA. По-скоро помисли на тях кога ще им избиеш разликата от спестеното гориво, при положение че струват повече от Тесла?
12:01 11.09.2025
33 Забравих
До коментар #31 от "Дай сега пак с цифрите":
Ако нямаш 8 киловата зареждане за да заредиш за 10 часа, спокойно може да зареждаш на 4 kW веднъж на пет дни, вместо веднъж на 10. То така или иначе никой не чака да му падне напълно батерията.Тогава вече онези 6 минути за които толкова си се загрижил годишно, село величават на колосалните 12 минути годишно - по една минута месечно отделени за зареждане.
Дори с 2kW да зареждаш веднъж на 2 дни, ще станат 30 минути годишно и всеки ден ще тръгваш с почти пълна батерия. Ще е по-вероятно да закъсаш за бензин Ако всеки път чакаш да зареждаш 60 литра за да пестиш време и караш на изпарения
Коментиран от #34
12:06 11.09.2025
34 Хаха
До коментар #33 от "Забравих":
Това важи само,ако пътуваш до работа или като пазаруваш в магазина.Ако пътуваш повече,си вземи одеялце да се завиваш на зарядната станция и сандвичи.18:36 11.09.2025
35 Хеми значи бензин
До коментар #29 от "Всеки има право на избор":
За 6 пъти по 5 минути ти ще изминеш 1800км а аз за същото време на зареждане ще измина между 3 и 4к км.Коментиран от #36
20:45 11.09.2025
36 Забравил си да напишеш
До коментар #35 от "Хеми значи бензин":
3000 - 4000 км на ден нали? И то всеки ден, както обичате да изтъквате.Но в реалността ги минаваш за два три четири месеца.
И тогава стигаме до
"Собственикът на електромобила 12 пъти е включил и изключил кабелът на зарядното за общо 10 секунди, което му е отнего 120 секунди които са 2 минути за да зареди 6 000 км.
Прав си - избора е ваш!"
21:42 11.09.2025