В модерната автомобилна индустрия, където инженерите непрекъснато се борят да балансират между строгите екологични норми и емоционалната ангажираност на шофирането, се появяват хитри решения.
Една такава скрита особеност, която често остава неразбрана от масовия потребител, са активните клапи в ауспуховата система. Тези малки механични устройства са ключът към това един и същи спортен автомобил да може да бъде едновременно тих и цивилизован в града, и гръмогласен, адреналинов звяр на пистата.
Основната причина за въвеждането на активните клапи е спазването на все по-затегнатите нормативи за шум, въвеждани в Европа и по света. Производителите, които искат да продават високопроизводителни коли с големи двигатели, нямат друг избор, освен да "приглушат" емоцията.
Когато автомобилът работи на празен ход или се движи с ниска скорост, тези клапи – обикновено разположени в крайните гърнета или преди тях – остават затворени. Чрез това действие те принуждават изгорелите газове да преминат през по-дълъг и сложен лабиринт от звукопоглъщащи камери и резонатори. Резултатът е драстично намаляване на децибелите, превръщайки яростния шестак или V8 в относително кротък и тих уличен автомобил.
Магията се случва, когато водачът превключи в спортен режим (Sport или Track) или когато оборотите на двигателя преминат определен праг (обикновено над 4 000 об/мин). При тези условия електронният контролен блок (ECU) подава команда и клапите – задвижвани пневматично или електрически – моментално се отварят.
Този процес променя изцяло пътя на изгорелите газове. Те заобикалят звукопоглъщащите елементи и преминават директно през по-прав и къс път, което води до значително по-нисък обратен натиск и, което е по-важно, до пълно освобождаване на звука. Именно тогава се чува онзи дълбок, гърлен рев, съпроводен с пукане и трясък (т.нар. pop-and-bang), който е толкова търсен от ентусиастите на спортните коли.
Но активните клапи предлагат нещо повече от просто регулиране на шума:
Оптимизация на мощността: В отворено положение, те намаляват обратното налягане на изгорелите газове, което може да доведе до леко увеличаване на мощността и подобрен отговор на двигателя при високи обороти.
Контрол на въртящия момент: В затворено положение, особено при ниски обороти, те помагат за поддържане на необходимото обратно налягане, което може да подобри въртящия момент в ниския и средния диапазон, повишавайки еластичността на мотора.
Естетика и персонализация: Системите позволяват на шофьора да контролира тембъра и силата на звука, адаптирайки автомобила към различни ситуации – от тиха квартална улица до състезателна писта.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Успух
Коментиран от #2
16:25 26.11.2025
2 Грамотен
До коментар #1 от "Успух":
Правилно е Ауспух, но автора вероятно е беемвист и това няма никакво значение за него😅16:36 26.11.2025
3 Ей сега
16:46 26.11.2025
4 ДЕДО
10:39 28.11.2025