Неизвестният факт или защо сегашните "пежа" отстъпват на модела 406

8 Декември, 2025 15:33 5 587 31

  • peugeot-
  • 406

Майсторски клас по аеродинамика и пасивна безопасност

Неизвестният факт или защо сегашните "пежа" отстъпват на модела 406 - 1

Peugeot 406 – символът на комфортния френски седан от края на 90-те и началото на новия век. Този автомобил, прочул се най-вече с участието си във филмовата поредица „Такси“, е масов, достъпен и много често срещан на пазара за употребявани коли. Хората го харесват заради плавното окачване и уютния интериор. Но има една малко известна особеност, която го прави истински инженерeн феномен за времето си и обяснява защо е толкова стабилен на пътя.

Първата и най-очевидна сила на Peugeot 406 е неговата елегантна визия, дело на легендарното италианско дизайнерско студио Pininfarina. Докато обикновено свързваме това ателие с бляскави модели на Ferrari, те внесоха своя майсторски усет и в този масов френски автомобил. Но гениалността не е само в естетиката. Тя е скрита във функцията.

Един от най-големите проблеми на много автомобили от онова време е нестабилността на задната ос при бързи завои или рязко спиране. Инженерите на Peugeot обаче решават да сложат точка на компромисите при 406.

Вместо да използват просто и евтино торсионно окачване, което е характерно за много френски коли, 406 получава изключително сложна многозвенна (multilink) задна ос, проектирана да осигурява пасивно завиване на задните колела (passive rear-wheel steering).

Тази система е истински инженерeн триумф за масов автомобил от този клас. Тя работи на следния принцип: При нормално движение задните колела са прави. Когато автомобилът завива, окачването автоматично генерира минимално, но осезаемо завиване на задните колела в същата посока като предните.

Резултатът? Автомобилът става невероятно стабилен, особено при висока скорост. Той елиминира коварното презавиване и дава на водача усещането за абсолютен контрол, което обикновено е запазено за много по-скъпи и луксозни седани като Mercedes-Benz E-класа или BMW Серия 5.

Тази невидима, но изключително скъпа за производство особеност, превръща Peugeot 406 в един от най-добре управляемите автомобили в своя клас за времето си. Това, което потребителите усещат като „копринено, плавно возене“, всъщност е резултат от високотехнологично окачване, което е било изпреварило времето си.


Поставете оценка:
Оценка 4.7 от 43 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 таралясник

    11 45 Отговор
    не е за хвалби
  • 2 Пич

    30 3 Отговор
    Някога имах, страхотна кола беше. Пишлеметата си купуваха вода , пръскаха предното стъкло и се кефеха как тръгват чистачките !

    Коментиран от #11

  • 3 механик

    39 7 Отговор
    Новите Пежо и Ситроен за нищо не стават .Рено за сега е най-доброто от френските паркетници !
  • 4 бай Кольо

    66 2 Отговор
    Имах 406 2002г,фейса с 2.0 хди.Прекрасен автомобил,никакви ремонти за 7 години езда,нищо не е правено.Страхотна возия и супер як климатик.Първо гокарах аз няколко години,после го взе жената и накрая сина.После го взе едно комшийче и той беше супер доволен.Няма вече такива коли.На дълъг път падаше разхода под 5/100,в града около 6-7 движеше.Легендарен автомобил,последното истинско Пежо.

    Коментиран от #10, #13

  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 мдаааа

    14 45 Отговор
    " Тате що лъвчето на емблемата е изправено " ? - Гледа за сервиз , тате ..
  • 7 Боби

    33 1 Отговор
    Основните проблеми не само при Пежо е, че са наблъскани с много електроника. В момента шофирам 407. Страшно комфортна е, но постоянно ми прави някакви проблеми с електрониката. В момента например не ми спират чистачките заради един модул, който се прецаква от светлините(френска инженерна мисъл). Логика няма, но е факт

    Коментиран от #9

  • 8 авто фен

    10 38 Отговор
    Това са пълни глупости, чичо ми кара Пежо 406 фейслифта и е една от най-скапаните коли, които може да кара човек. Нестабилна в завои, люшка се и излиза от пътя при бързи завои, високи седалки, много пластмасов интериор, духалките за парното ,около икилометража по вратите за ел.стъклата супер евтина и трошлива пластмаса, всичко се напука и счупи, паянтово, тавана се отлепи и увисна, ,като затваряш вратата дръжкарта с копчетата за ел.стъклата се вади от вратата. Счупиха се подлакътниците,, поне шофъорския, дефектира ключа за мигачите, трудно пали зимата дизел HDI, много тромав, огромна турбо дупка под 1800 об/мин, няма никой като вървене, трака,чука, задница тропа.предница тропа -3 предници смени и 2 пъти задница за 300 000км., все е в някакъв авариен режим и свирка компа за грешка , демпферна шайба се разглабя на 70 000км,ако не я смениш направо оставаш без хидравлика, климатроника 5 пъти ремонтиран пак не работи, дори вентилатора на парното се развали в най-гголемия дъжда и караше на отворени прозорци. Подкачваща нафтова помпа дефект,направо изгасна ,а беше на около 100 000км. колата. Какво да говоря повече за този френски боклук. И не вози много меко, нормално меко.

    Коментиран от #14, #18

  • 9 авто фен

    11 17 Отговор

    До коментар #7 от "Боби":

    а на 406-цата дори радиото си работи когато си иска, както и километража и оборотомера. Класическа френска кола.
  • 10 авто фен

    6 20 Отговор

    До коментар #4 от "бай Кольо":

    Хаха,ама кой лъжеш? Изброил съм само част от повредите на тази тромава френска еднодневка с тракащ дизел. Като почнеш от дизелова помпа, минеш през клеморед, окачване,климатроник и стигнеш до отлепен таван и падащи подлакътници и лющещи се пластмаси на ел.стъклата особено на задните врати, супер слаби машинки на задните прозорци,които понякога не могат да вдигнат стъклата и трябва с ръка да ги вдигаш като на Москвич. Страхотна кола хаха, и какво вози,нищо особено, не вози като Ситроен, да в сравнение с немските малко по-меко, но една Тойота Камри направо го прави за смях или стара Карина от 98-ма. Да не говорим,1че не се чупят Тойотите,а Пежото все нещо му се чупи и не работи. Ключа на мигачите пък направо е при всички 406-ци. Както и тропащите тампони на задни носачи и т.н. В града под 7,5/100 в София не можеш да го свалиш, нормално харчи 8,5/100 нафта в София градско,а извънградско с климатик 5,5/100км. средно със 110-130км/ч Климатика вярно е много силен, но когато работи. Да не говорим за трошливите демпферни шайби,които от завода ги дават да се сменят на 60 000км. и действително подминеш ли 70 000км. и шайбата се разпада. Френска кола.
  • 11 авто фен

    4 13 Отговор

    До коментар #2 от "Пич":

    Като каза вода,та се сетих,че вода тече в багажника и на пода на шофъорската врата на нашето 406,освен всички други повреди по него се пълни и с вода като аквариум.

    Коментиран от #15

  • 12 Е те

    26 2 Отговор
    Много от съвременните коли отстъпват на предишните модели. Най-добрите бяха до около 2010 а сега са предимно тежки грамбулници претъпкани с електроника !
  • 13 фюуут

    12 9 Отговор

    До коментар #4 от "бай Кольо":

    Не разбирам как колите Ви горят по 5л.на сто.Само по надолнище ли ги карате?Само климатика е 20 к.с.Ами в голям град?Спри,тръгни,задръствания и пак хвалби-само 6-7 на сто.Просто се чудя другари,как е възможно това!
  • 14 на чичо ти

    9 1 Отговор

    До коментар #8 от "авто фен":

    не завиват задните колела и заради това се оплаква. може да се клеясали?
  • 15 ВзЕми си Почисти

    8 0 Отговор

    До коментар #11 от "авто фен":

    Отводнителите на таванския прозорец! Доволен ша останеш. Обещавам.
  • 16 Тоз

    3 9 Отговор
    В старчески тикви е добър автомобил. Впрочем много коли от онези години преди тази, завиваха със задното независимо окачване. Даже Сузуки Суифт имаше по един допълнителен тампон в главината за тази цел. Също Авенсис 1 и преди това Карина. Ама никой не надува фанфари, че чудо голяма са правили- просто си бяха стабилни за онези години. Сега е съвсем по-добре пътното поведение на колите.
  • 17 1234

    6 1 Отговор
    Като гледам цените , Пежото не е по-евтино от споменатите мерцедес и бмв
  • 18 Дядя

    17 5 Отговор

    До коментар #8 от "авто фен":

    12 години карах 2.2 бензин! Пишеш за пластмасата на таблото, ти натискал ли си с пръст материала над таблото, а на японските коли? Салона беше полукожа, като само долната част на седалката-отстрани беше изкуствена. Тапицерията на вратите беше кожа, обшита със сини шевове, като цвета на колата ми. Вдигаше 230 по Джи Пи Ес /над заводските данни/, а беше 156 к.с. Компютъра и беше на Бош, не Сажем, като на по-ранните. На капачките на фаровете също пишеше Бош, не Валео, АБС системата също беше с надпис Бош! И никакви сериозни проблеми! И сега карам Пежо, пак е бензин, шестак. Познай двигателя от кой е конструиран-от Мазерати. В следващите години му слагат система за променливо газоразпределение, и тя е направена от един немски производител, дето двигателите му са...боксери! Само пишете щуротии!

    Коментиран от #19, #22

  • 19 такива работи

    4 10 Отговор

    До коментар #18 от "Дядя":

    Ццц, кой ще е този дето ще натиска таблото на автомобила, да види меко ли е или твърдо. Даже и прах да бършеш няма да го пипнеш. Иначе пежата имаха потресаващо некачествени пластмаси, много далеч от японските приятни на вид и допир. Когато сравняваш енска употреба Пежо в най-високото оборудване с наи-ниско ниво на японски интериор, разбира се ще има разлика. Те японците също бяха чували за естествена кожа. За ония мътни години от Европа към БГ идваха предимно европейски модели. После европейците разбраха, че японските са по-добри, почнаха да купуват и булгара най-накрая разбра последен, че японските по-добри. Е сега ен"ската употреба и новите няма кожа, а мушама заради екотата.

    Коментиран от #21

  • 20 Наблюдател

    6 0 Отговор
    Абе, смотаняци - Първата и най-очевидна сила на Peugeot 406 е неговата елегантна визия, дело на легендарното италианско дизайнерско студио Pininfarina.

    Само купе версията е дело на пининфарина, умници
  • 21 Наблюдател

    11 3 Отговор

    До коментар #19 от "такива работи":

    На баба ти хвърчилото. Имам преки наблюдения върху 406 фейс. Нищо общо с евтина пластмаса. За разлика от всякакви японски и корейски недомислици. Дори на акорд пластмасите са евтини. В пежото не са.
  • 22 Наблюдател

    4 4 Отговор

    До коментар #18 от "Дядя":

    Попринцип съм съгласен, само че коментарът ти е пълен с неточности. Всеки мотор е с различен компютър. 2.0 хди са бош. 1.8 6FZ са sagem, 2.0 RFR/RFN са Magneti Marelli, 2.2 3FZ явно са всички на бош. По-ранни няма, тоя мотор се появява за първи път на 406 фейс. И е 158 коня. А синия шев по корите е свързан със сините лайсни. Външният цвят няма нищо общо. 2.2 най-често са в изпълнение ST Sport Pack или TS4, иначе ги има и като ST и SV. Има ги и черни, и сиви, със същите сини шевове. Та, относно V6 - в никой мотор на пежо няма ръка мазерати. Те мазерати за себе си не могат да направят, та взимат от ферари. ES9 първа итерация, 194 коня си е пежо. втората, 207, и третата, 211 са с помощ от Порше. Толкоз

    Коментиран от #24, #30

  • 23 Трифонов

    2 11 Отговор
    За да сложим точка на диспута, да ви кажа - и френските, и японските, са тотален шит! Не говорете изобщо за материали и интериори, че смешни ставате. Лексъс е единствената премиум марка в света, в интериора на която материалите са много по-качествени, отколкото изглеждат. Просто са един кошмар - и едните, и другите. Даже италианските коли са няколко нива и над едните, и над другите в съответните класове и ценови диапазони. И каквото и да си приказваме, най-добрите премиум возила са си немските. В живота си ги изкарах всички - от френски, през италиански и японски (нови), та до немски. Е, с всичките си проблеми и скъпотия, немските са най-добри! В момента - БМВ е абсолютен лидер, вкл. и като цена.
  • 24 без коментар

    6 1 Отговор

    До коментар #22 от "Наблюдател":

    "Двигателят PRV следваше стандартна V8 конфигурация с 90-градусов цилиндър вместо обичайния 60-градусов, но имаше коляновите щифтове на 120 градуса един от друг. Maserati V6 на Citroën SM следваше забележително сходен модел на развитие".

    Коментиран от #26

  • 25 Димитър

    11 0 Отговор
    Все още имам такова Пежо 406 1.8 16V 110 Hp, 1996 година, бензин, мога да каже, че съм нямал сериозни проблеми, още се кара, купих го 2008 година от Германия от първи собственик.

    Градско си харчи 10л/100км и нагоре, на дълъг път пада на 7л/100км.

    Досега е сменян съединител, изгорели бобини, сменян е радиатор, водна и хидравлична помпа, по предното окачване са сменяни обичайни неща, биалетки, шарнири, маншони на около 5-6 години, веднъж и ръчната спирачка заклини.

    Отделно си е имало обичайното обслужване, масло, спирачни дискове.

    Двигателят гори масло, към половин литър на всеки 2000км.

    Колата вози добре и като цяло е надежна и е на 31 години, в пълна изправност и още се кара.

    Хейтърите мога да си пишат каквото искат, фактите са си факти.
  • 26 Наблюдател

    2 4 Отговор

    До коментар #24 от "без коментар":

    Научи се да пишеш. "следваше", "имаше" - ти да не си бил там като са го проектирали? Да не говорим за словосъчетанието "90-градусов цилиндър". Или нямаш естествен интелект и си помагаш с изкуствения? PRV няма нищо общо с двигателя на SM. Пежо се слива със Ситроен под натиска на правителстовото, мааалко по-късно. Най-малкото единия е с два вала, а PRV изначално е с един вал и 2 клапана на цил. После, при 605/XM има ZPJ4, с 4 клапана, обаче отново един вал.

    Коментиран от #27

  • 27 мушмул

    6 2 Отговор

    До коментар #26 от "Наблюдател":

    Шшш мъжки, не се газирай, да не хвърлиш шарнир! Пост 24 е в кавички, т.е. това е цитат! Пост18 ти пише-производител, дето двигателите му са...боксери, ти му се пънеш, че двигателите ги правили Порше! Ми той ти го е казал същото по друг начин! Хайде да не дребнеем, не сме в ваучен форум!

    Коментиран от #28, #29

  • 28 мушмул

    6 1 Отговор

    До коментар #27 от "мушмул":

    Ваучен е с Н, да не ме грабнеш и мен с подробности!
  • 29 Наблюдател

    4 3 Отговор

    До коментар #27 от "мушмул":

    Айде не ми пиши глупости. Порше е инженерна компания. Зафира А е изцяло разработка на Порше. Двигателя на Ибиза 1, Самара, също и двигателя на Chevropet Epica, и други, и други. Боксери си правят за тях си. Мазерати и Пежо нямат нищо общо
  • 30 УхльоФ

    5 1 Отговор

    До коментар #22 от "Наблюдател":

    "Те мазерати за себе си не могат да направят, та взимат от ферари". Значи Мазерати ползват двигатели от Ферари, като Ферари 160, шест цилиндров, 430 к.с., Ферари Ф140В, 12 цилиндров, 624 к.с. Но имат и техни двигатели, като А 630 ХП дизелов, Неттуно В6, 630 к.с. и т.н. Нещо ти е крив света и много издребняваш!

    Коментиран от #31

  • 31 Наблюдател

    1 2 Отговор

    До коментар #30 от "УхльоФ":

    A630 HP е на VM Motori. А за неттуното - "The engine represents a profound evolution of the Alfa Romeo 690T, in turn partly derived from the V8 Ferrari F154.". Еволюция на двигател на Алфа, който е вариант на двигател на Ферари. Кажи пак, колко разбират от двигатели в Мазерати? И дали още смяташ че пежо имат нещо общо?