Peugeot 406 – символът на комфортния френски седан от края на 90-те и началото на новия век. Този автомобил, прочул се най-вече с участието си във филмовата поредица „Такси“, е масов, достъпен и много често срещан на пазара за употребявани коли. Хората го харесват заради плавното окачване и уютния интериор. Но има една малко известна особеност, която го прави истински инженерeн феномен за времето си и обяснява защо е толкова стабилен на пътя.
Първата и най-очевидна сила на Peugeot 406 е неговата елегантна визия, дело на легендарното италианско дизайнерско студио Pininfarina. Докато обикновено свързваме това ателие с бляскави модели на Ferrari, те внесоха своя майсторски усет и в този масов френски автомобил. Но гениалността не е само в естетиката. Тя е скрита във функцията.
Един от най-големите проблеми на много автомобили от онова време е нестабилността на задната ос при бързи завои или рязко спиране. Инженерите на Peugeot обаче решават да сложат точка на компромисите при 406.
Вместо да използват просто и евтино торсионно окачване, което е характерно за много френски коли, 406 получава изключително сложна многозвенна (multilink) задна ос, проектирана да осигурява пасивно завиване на задните колела (passive rear-wheel steering).
Тази система е истински инженерeн триумф за масов автомобил от този клас. Тя работи на следния принцип: При нормално движение задните колела са прави. Когато автомобилът завива, окачването автоматично генерира минимално, но осезаемо завиване на задните колела в същата посока като предните.
Резултатът? Автомобилът става невероятно стабилен, особено при висока скорост. Той елиминира коварното презавиване и дава на водача усещането за абсолютен контрол, което обикновено е запазено за много по-скъпи и луксозни седани като Mercedes-Benz E-класа или BMW Серия 5.
Тази невидима, но изключително скъпа за производство особеност, превръща Peugeot 406 в един от най-добре управляемите автомобили в своя клас за времето си. Това, което потребителите усещат като „копринено, плавно возене“, всъщност е резултат от високотехнологично окачване, което е било изпреварило времето си.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 таралясник
15:38 08.12.2025
2 Пич
Коментиран от #11
15:41 08.12.2025
3 механик
15:41 08.12.2025
4 бай Кольо
Коментиран от #10, #13
15:52 08.12.2025
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 мдаааа
16:02 08.12.2025
7 Боби
Коментиран от #9
16:11 08.12.2025
8 авто фен
Коментиран от #14, #18
16:48 08.12.2025
9 авто фен
До коментар #7 от "Боби":
а на 406-цата дори радиото си работи когато си иска, както и километража и оборотомера. Класическа френска кола.16:50 08.12.2025
10 авто фен
До коментар #4 от "бай Кольо":
Хаха,ама кой лъжеш? Изброил съм само част от повредите на тази тромава френска еднодневка с тракащ дизел. Като почнеш от дизелова помпа, минеш през клеморед, окачване,климатроник и стигнеш до отлепен таван и падащи подлакътници и лющещи се пластмаси на ел.стъклата особено на задните врати, супер слаби машинки на задните прозорци,които понякога не могат да вдигнат стъклата и трябва с ръка да ги вдигаш като на Москвич. Страхотна кола хаха, и какво вози,нищо особено, не вози като Ситроен, да в сравнение с немските малко по-меко, но една Тойота Камри направо го прави за смях или стара Карина от 98-ма. Да не говорим,1че не се чупят Тойотите,а Пежото все нещо му се чупи и не работи. Ключа на мигачите пък направо е при всички 406-ци. Както и тропащите тампони на задни носачи и т.н. В града под 7,5/100 в София не можеш да го свалиш, нормално харчи 8,5/100 нафта в София градско,а извънградско с климатик 5,5/100км. средно със 110-130км/ч Климатика вярно е много силен, но когато работи. Да не говорим за трошливите демпферни шайби,които от завода ги дават да се сменят на 60 000км. и действително подминеш ли 70 000км. и шайбата се разпада. Френска кола.16:58 08.12.2025
11 авто фен
До коментар #2 от "Пич":
Като каза вода,та се сетих,че вода тече в багажника и на пода на шофъорската врата на нашето 406,освен всички други повреди по него се пълни и с вода като аквариум.Коментиран от #15
17:01 08.12.2025
12 Е те
17:04 08.12.2025
13 фюуут
До коментар #4 от "бай Кольо":
Не разбирам как колите Ви горят по 5л.на сто.Само по надолнище ли ги карате?Само климатика е 20 к.с.Ами в голям град?Спри,тръгни,задръствания и пак хвалби-само 6-7 на сто.Просто се чудя другари,как е възможно това!17:31 08.12.2025
14 на чичо ти
До коментар #8 от "авто фен":
не завиват задните колела и заради това се оплаква. може да се клеясали?18:55 08.12.2025
15 ВзЕми си Почисти
До коментар #11 от "авто фен":
Отводнителите на таванския прозорец! Доволен ша останеш. Обещавам.19:03 08.12.2025
16 Тоз
19:10 08.12.2025
17 1234
19:13 08.12.2025
18 Дядя
До коментар #8 от "авто фен":
12 години карах 2.2 бензин! Пишеш за пластмасата на таблото, ти натискал ли си с пръст материала над таблото, а на японските коли? Салона беше полукожа, като само долната част на седалката-отстрани беше изкуствена. Тапицерията на вратите беше кожа, обшита със сини шевове, като цвета на колата ми. Вдигаше 230 по Джи Пи Ес /над заводските данни/, а беше 156 к.с. Компютъра и беше на Бош, не Сажем, като на по-ранните. На капачките на фаровете също пишеше Бош, не Валео, АБС системата също беше с надпис Бош! И никакви сериозни проблеми! И сега карам Пежо, пак е бензин, шестак. Познай двигателя от кой е конструиран-от Мазерати. В следващите години му слагат система за променливо газоразпределение, и тя е направена от един немски производител, дето двигателите му са...боксери! Само пишете щуротии!Коментиран от #19, #22
06:22 09.12.2025
19 такива работи
До коментар #18 от "Дядя":
Ццц, кой ще е този дето ще натиска таблото на автомобила, да види меко ли е или твърдо. Даже и прах да бършеш няма да го пипнеш. Иначе пежата имаха потресаващо некачествени пластмаси, много далеч от японските приятни на вид и допир. Когато сравняваш енска употреба Пежо в най-високото оборудване с наи-ниско ниво на японски интериор, разбира се ще има разлика. Те японците също бяха чували за естествена кожа. За ония мътни години от Европа към БГ идваха предимно европейски модели. После европейците разбраха, че японските са по-добри, почнаха да купуват и булгара най-накрая разбра последен, че японските по-добри. Е сега ен"ската употреба и новите няма кожа, а мушама заради екотата.Коментиран от #21
09:10 09.12.2025
20 Наблюдател
Само купе версията е дело на пининфарина, умници
09:28 09.12.2025
21 Наблюдател
До коментар #19 от "такива работи":
На баба ти хвърчилото. Имам преки наблюдения върху 406 фейс. Нищо общо с евтина пластмаса. За разлика от всякакви японски и корейски недомислици. Дори на акорд пластмасите са евтини. В пежото не са.09:35 09.12.2025
22 Наблюдател
До коментар #18 от "Дядя":
Попринцип съм съгласен, само че коментарът ти е пълен с неточности. Всеки мотор е с различен компютър. 2.0 хди са бош. 1.8 6FZ са sagem, 2.0 RFR/RFN са Magneti Marelli, 2.2 3FZ явно са всички на бош. По-ранни няма, тоя мотор се появява за първи път на 406 фейс. И е 158 коня. А синия шев по корите е свързан със сините лайсни. Външният цвят няма нищо общо. 2.2 най-често са в изпълнение ST Sport Pack или TS4, иначе ги има и като ST и SV. Има ги и черни, и сиви, със същите сини шевове. Та, относно V6 - в никой мотор на пежо няма ръка мазерати. Те мазерати за себе си не могат да направят, та взимат от ферари. ES9 първа итерация, 194 коня си е пежо. втората, 207, и третата, 211 са с помощ от Порше. ТолкозКоментиран от #24, #30
09:52 09.12.2025
23 Трифонов
11:13 09.12.2025
24 без коментар
До коментар #22 от "Наблюдател":
"Двигателят PRV следваше стандартна V8 конфигурация с 90-градусов цилиндър вместо обичайния 60-градусов, но имаше коляновите щифтове на 120 градуса един от друг. Maserati V6 на Citroën SM следваше забележително сходен модел на развитие".Коментиран от #26
13:38 09.12.2025
25 Димитър
Градско си харчи 10л/100км и нагоре, на дълъг път пада на 7л/100км.
Досега е сменян съединител, изгорели бобини, сменян е радиатор, водна и хидравлична помпа, по предното окачване са сменяни обичайни неща, биалетки, шарнири, маншони на около 5-6 години, веднъж и ръчната спирачка заклини.
Отделно си е имало обичайното обслужване, масло, спирачни дискове.
Двигателят гори масло, към половин литър на всеки 2000км.
Колата вози добре и като цяло е надежна и е на 31 години, в пълна изправност и още се кара.
Хейтърите мога да си пишат каквото искат, фактите са си факти.
14:51 09.12.2025
26 Наблюдател
До коментар #24 от "без коментар":
Научи се да пишеш. "следваше", "имаше" - ти да не си бил там като са го проектирали? Да не говорим за словосъчетанието "90-градусов цилиндър". Или нямаш естествен интелект и си помагаш с изкуствения? PRV няма нищо общо с двигателя на SM. Пежо се слива със Ситроен под натиска на правителстовото, мааалко по-късно. Най-малкото единия е с два вала, а PRV изначално е с един вал и 2 клапана на цил. После, при 605/XM има ZPJ4, с 4 клапана, обаче отново един вал.Коментиран от #27
16:00 09.12.2025
27 мушмул
До коментар #26 от "Наблюдател":
Шшш мъжки, не се газирай, да не хвърлиш шарнир! Пост 24 е в кавички, т.е. това е цитат! Пост18 ти пише-производител, дето двигателите му са...боксери, ти му се пънеш, че двигателите ги правили Порше! Ми той ти го е казал същото по друг начин! Хайде да не дребнеем, не сме в ваучен форум!Коментиран от #28, #29
16:37 09.12.2025
28 мушмул
До коментар #27 от "мушмул":
Ваучен е с Н, да не ме грабнеш и мен с подробности!16:39 09.12.2025
29 Наблюдател
До коментар #27 от "мушмул":
Айде не ми пиши глупости. Порше е инженерна компания. Зафира А е изцяло разработка на Порше. Двигателя на Ибиза 1, Самара, също и двигателя на Chevropet Epica, и други, и други. Боксери си правят за тях си. Мазерати и Пежо нямат нищо общо19:39 09.12.2025
30 УхльоФ
До коментар #22 от "Наблюдател":
"Те мазерати за себе си не могат да направят, та взимат от ферари". Значи Мазерати ползват двигатели от Ферари, като Ферари 160, шест цилиндров, 430 к.с., Ферари Ф140В, 12 цилиндров, 624 к.с. Но имат и техни двигатели, като А 630 ХП дизелов, Неттуно В6, 630 к.с. и т.н. Нещо ти е крив света и много издребняваш!Коментиран от #31
06:17 10.12.2025
31 Наблюдател
До коментар #30 от "УхльоФ":
A630 HP е на VM Motori. А за неттуното - "The engine represents a profound evolution of the Alfa Romeo 690T, in turn partly derived from the V8 Ferrari F154.". Еволюция на двигател на Алфа, който е вариант на двигател на Ферари. Кажи пак, колко разбират от двигатели в Мазерати? И дали още смяташ че пежо имат нещо общо?19:47 10.12.2025