Мечтата за свят, движен изцяло от тихи електромотори, изглежда се сблъсква с ледената стена на пазарната реалност. Докато до вчера заглавията тръбяха за „края на петрола“, днес Financial Times разкрива една коренно различна картина: най-малко 12 от най-влиятелните автомобилни концерни тихомълком пренаписват бъдещето си, орязвайки плановете за масово производство на електрически превозни средства. В този списък на „скептиците“ личат имената на икони като Mercedes-Benz, Porsche, Audi и дори екзотичните Ferrari и Lamborghini.
Една от най-изненадващите новини дойде от Острова, където Rolls-Royce официално призна, че няма намерение да изпраща бензиновия двигател в историята след 2030 г. Подобен завой направиха и от Bentley, които вече не бързат да стават „изцяло зелени“, залагайки вместо това на plug-in хибридите като златната среда за своите консервативни клиенти. Дори японският технологичен гигант Honda, който беше сред най-гласовитите поддръжници на промяната, се отказа от фикс идеята си да спре агрегатите с вътрешно горене до 2040 г.
В лагера на суперколите ситуацията е не по-малко динамична. Lamborghini замрази проекта за първия си чист електромобил Lanzador поне до края на десетилетието, предпочитайки да се фокусира върху хибридни системи, които запазват емоцията от високите обороти. Ferrari също „намали газта“ по отношение на електрическия си дял, макар и да не спира напълно развойната дейност в тази посока. Очевидно е, че за марките, чието ДНК е изградено върху звука и мощта, преходът се оказва по-трънлив от очакваното.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 честен ционист
11:02 24.03.2026
2 си дзън
11:04 24.03.2026
3 🇧🇬БАЙ Х@Й‼️
но то не е утре, нито след две- три години❗
11:06 24.03.2026
4 Сега
11:12 24.03.2026
5 тъй шъй
Коментиран от #9, #38
11:13 24.03.2026
6 Кратко и ясно
Останалите ще трябва да продължат да продават ДВГ, за да оцелеят, поне докато има кой да купува ДВГ.
Това че производителите се отказват от производството на електромобили, не означава че светът се е отказал от тях.
Коментиран от #18
11:14 24.03.2026
7 Крематозавър
11:16 24.03.2026
8 Некой си
Тоест държавната субсидия за електрокари е определяща за масовото им купуване.
Демек, няма пазарна логика за масово купуване на електрокари.
И да - автомобилът с ДВГ е заменил конския впряг, но едва след като е станал икономически, технически и финансово оправдан заместител. А не, щото некви джензита решили да субсидират двигателя на Ото, а други мушмули решили да забранят конете в населените места.
Коментиран от #10
11:16 24.03.2026
9 Писали сме заедно
До коментар #5 от "тъй шъй":
Написах го кратко и ясно. Но пък и ти не ни изненада, как отново си мислиш че бъдещето на автомобилната промишленост се върти около твоето мнение.Няма никакво значение какво искам аз или какво искаш ти. Светът се електрифицира и това няма нищо общо с екологията, а с икономиката, геополитиката, независимостта и стабилността. Последните събития го доказват. Все по-малко може да се разчита на изкопаемите горива.
11:21 24.03.2026
10 Браво
До коментар #8 от "Некой си":
"И да - автомобилът с ДВГ е заменил конския впряг, но едва след като е станал икономически, технически и финансово оправдан заместител"Благодаря че споделяш тезата ми, че електромобилите ще изместят ДВГ в момента в който започнат да се зареждат за 5 минути и струват приблизително колкото ДВГ. Това време дойде !
Най-новата дата която ще се запомни в автомобилната индустрия е 5 март 2026 година, когато започнаха продажбите на МАСОВИ електромобили с пет минути зареждане.
Също така обявиха изграждането на 20 000 броя мегаватови зарядни станции с 1500 kW мощност на зареждане на всеки конектор до края на 2026.
Ще изградят и няколко хиляди в Европа.
Тоест буквално всичките ти условия ще са изпълнени още е до края на годината. Правилата на играта се промениха на 5 март 2026 година.
Коментиран от #11, #13, #14, #17, #22
11:28 24.03.2026
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Този коментар е премахнат от модератор.
14 Антиелектрика
До коментар #10 от "Браво":
Само не разбрах коя е годината за която си писал - "до края на годината". Най-вероятно 2126 имаш в предвид.Правилата се промениха на 05.03.2026, но само на приказки. И България разполага с ескадрила от F-16, но и тя е само по документи. Важното е какво на практика се случва.
11:40 24.03.2026
15 ЦИРК
Най-голямото предизвикателство за производството на ел. автомобили е батерията. А там китайците държат технологията, материалите и развойната дейност. Та чисто и просто европейските производители изостават и ще продължат да изостават, надеждата е някой да измисли евтин заместител на бензина и дизела което да не скапва ДВГ-то. За 100+ години в тази индустрия, не се вижда да се е намерило някакво устойчиво решение.
11:43 24.03.2026
16 Да, ама
11:48 24.03.2026
17 Този коментар е премахнат от модератор.
18 хаха
До коментар #6 от "Кратко и ясно":
Електромобили със заряд за 600-700км за 5 мин като ДВГ не може да станат масови много време напред. Проблемът е, че ти трябват примерно 140КВч заряд или 1680КВ/1.7МВ мощност. При 220В това са 7636А, при 10000В са 168А. Някак си всяко зарядно трябва да има далекопровод на 100000В или поне средна мощност(в града до трафопостовете) по 10000В и на всеки примерно 1000 зарядни да има цял блок на АЕЦ да работи. Как ще се построи такава преносна мрежа и примерно 3-4 нови АЕЦа в България да държат 5-6 000 000 автомобила да зареждат редовно?В момента технологията е играчка за до 1-2% от колите да са такива. И така вече мрежите издъхват и Щвеция, Швейцария са забранявали зареждане на ЕВ и даже ползване на прахосмукачки и климатици временно. А какво става, ако стане авария като в Испания с няколко дни без ток? Бензин може да сипеш, ама как ще заредиш ЕВ?
Замислял ли си се, че въпреки постоянното промотиране на ЕВ няма една служебна кола на политик или висш държавен служител да не е ДВГ? Защо така?
Коментиран от #20, #24
11:50 24.03.2026
19 Механик
"Тихи електромотори" го изтъквате като неоспоримо предимство. Обаче още преди няколко години бе решено, че такива тихи МПС-та са опасни за хората, точно защото са тихи и другите учстници в движението не ги чуват. Дето се вика, човек няма очи и на гърба си. Но има уши които чуват "долби съраунд" .
11:53 24.03.2026
20 Не се хаби
До коментар #18 от "хаха":
да му обясняваш. Тези са толкова промити, че няма спасение и не си заслужава амперите на клавиатурата.Коментиран от #23
11:56 24.03.2026
21 Този коментар е премахнат от модератор.
22 Хахахаха
До коментар #10 от "Браво":
Мдааа, ама ти не разбираш че на га ньо ще му липсва душата на 4 цилиндровия дизел и свободата която му дава ДВГ, ако има пари да го зареди. Ще му липсва калта, когато ляга да се овъргаля за да смени маслото. Ще му липсват черните ръце, когато сменя ремъка и т. н.12:08 24.03.2026
23 Кратко и ясно
До коментар #20 от "Не се хаби":
Ако днешните автомобили могат да се зареждат на 3000 бензиностанции в цяла България, следователно дори 3000 мегаватови зарядни станции ще са много , защото много от хората ще зареждат в домовете или в офисите си12:08 24.03.2026
24 ЦИРК
До коментар #18 от "хаха":
И да и не...Проблемът не е в зарядната станция или нейната мощност или мощността която да закараш до нея, това са съвсем преодолими технически предизвикателста. Проблемът е батерията - химическите реакции за насищане на електродите и запазване на енергията не могат да бъдат бързи. Големият ток и съответно голямата мощност на заряд разрушава кристалната решетка на е материала от който е изграден електрода, а високото напрежение води до прескачане на искра и разрушаване на "електролита" (общо казано за това е в кавички) на батерията.
И не е толкова голям проблем инфраструктурата, все пак на всяка бензиностанция вместо бензино колнка може да е зарядна станция все пак земя, разрешително, сгради, площ всичко е построено, единственно трябва мощен трансформатор и дебел кабел до близък далекопровод или подстанция (лесно изпълнимо).
Така или иначе сте прав скоро няма да се появи електромобил който да го зареждате както кола с ДВГ.
12:17 24.03.2026
25 Няма да се хабя
"
Електромобили със заряд за 600-700км за 5 мин като ДВГ не може да станат масови много време напред.
Как ще се построи такава преносна мрежа и примерно 3-4 нови АЕЦа в България да държат 5-6 000 000 автомобила да зареждат редовно?"
На 5 милиона жители в България Според него се зареждат 6 милиона автомобилът всеки ден за 600-700 км.
Дали си заслужава да си губя времето ?
По-важното ДАЛИ ЩЕ МЕ РАЗБЕРЕ?
Коментиран от #27, #28
12:20 24.03.2026
26 Така е
Но най-плъчевно е положението когато автомобила е пренощувал 24 часа точно до колонката и температурата на батерията е паднала до -20°
Тогава зареждането от 20 до 97% отнема цяла вечност - повече от 11 минути
За инфраструктурата също си прав ето как китайците са сложили осем колонки по 1500 киловата всяка общо 9 MW И щели да строят 20 000 такива само до края на тази година
12:34 24.03.2026
27 Хахахаха
До коментар #25 от "Няма да се хабя":
5-6 милиона автомобила да зареждат редовно???? Как се включват в България 5-6 милиона фурни в едно време? Включват се, нали? Или 5-6 милиона бойлера са включени в едно време, нали? Ами на така се включват и електрически коли в едно време, и те се зареждат със същата мощност.12:41 24.03.2026
28 Хахахаха
До коментар #25 от "Няма да се хабя":
Нощно време, когато не са включени 5-6 милиона котлона на хората, защото спат, се включват 5-6 милиона електрически коли, които се зареждат със същата мощност като колоните. Е тогава, каква електрическа мрежа нямаш?Коментиран от #29, #30, #31, #32, #33, #34
12:43 24.03.2026
29 Този коментар е премахнат от модератор.
30 Този коментар е премахнат от модератор.
31 Този коментар е премахнат от модератор.
32 И ти ли бруте
До коментар #28 от "Хахахаха":
Как си представяш че 6,5 милиона българи заедно с новородените и пенсионерите ще зареждат 6 милиона автомобила всяка нощ по 600-700 км всеки?Коментиран от #42
12:54 24.03.2026
33 И ти ли бруте
До коментар #28 от "Хахахаха":
Дори идеята да го изречеш Не ти ли се стори да не казвам каква за да не ме ..., но залиташ към интeлекта на антиелектриците.12:54 24.03.2026
34 И ти ли бруте
До коментар #28 от "Хахахаха":
Средностатистическия българин изминава 1000 км на месец, ама не всеки месец, а предимно през лятото.Тоест веднъж седмично трябва да зареди 150-250 км, а не всяка нощ. Вероятността всички да зареждат в един и същ ден от седмицата е нулева
Коментиран от #39, #41
12:55 24.03.2026
35 Эфтим
12:56 24.03.2026
36 Хахахаха
Коментиран от #40
12:56 24.03.2026
37 Антикомуне
Електрическите коли неизменно ще са номер 1,след войната на Рижия и цената на петрола, хората разбират, че Ел. колите са предимство. Вече има коли с пробег 800-1000км.
12:56 24.03.2026
38 свободен електрон
До коментар #5 от "тъй шъй":
Къде е Сандов да обясни нещата и имат ли почва у нас?13:00 24.03.2026
39 Хахахаха
До коментар #34 от "И ти ли бруте":
Аз го знам това нещо, аз му обяснявам защото излизат с примера, как щели да зареждат 5-6 милиона коли. Вероятността да зареждат в един и същ момент на бърза зарядна станция 5-6 милиона коли е никакъв.13:10 24.03.2026
40 Времената се промениха
До коментар #36 от "Хахахаха":
Все още мислиш с идеята, че евтината енергия е през нощта, защото е излишна, но вече повечето излишна енергия е по обяд.Освен това, повечето хора няма къде да зареждат в къщи през нощта и ще трябва да разчитат по което и да е време една денонощието на слънчевата енергия безплатна енергия която по обяд е съхранена в буферните батерии на мегаватовите зарядни станции.
1000kW зарядна станция само за час зарежда 125 автомобила с по сметнатите от тебе 8kWh за дневният им пробег. 1000 автомобила за 8 часа от тези които нямат гараж. 3000 такива зарядни станции обслужват 3 милиона електромобила на ден.
А в един заряден хъб има няколко такива зарядни станции
Коментиран от #43, #44
13:10 24.03.2026
41 Хахахаха
До коментар #34 от "И ти ли бруте":
Дадох ви и пример, как през уикенда, когато отидете на гости до родителите ви (например) на село или се приберете на вилата, зареждате пълна батерия и след това може да имате 500 километра за седмицата. Това са 2 хиляди километра на месец. Та варианти има много за зареждане и човек ги намира много бързо тези варианти, ако реши.13:13 24.03.2026
42 Хахахаха
До коментар #32 от "И ти ли бруте":
Ей го пак и тоя. Абе пич, написах ти горе, че ти не можеш да зареждаш ток за 600 километра, ако не си изхарчил батерията през деня! Къде ще го слагаш този ток, ако през деня си минал 50 километра и си изхарчил 8 КВтч? Ако ще зареждате всяка вечер ток за 600 километра, то трябва никой да не работи, а всеки ден да връткате из България да харчите ток с колите.Коментиран от #46
13:18 24.03.2026
43 Хахахаха
До коментар #40 от "Времената се промениха":
Така е, може и да си прав че по обяд е евтина, но хората главно не ползват колите нощно време, като тогава могат да се зареждат свободно на бавно зареждане, което е най-добро за батерията и мрежата. На 3 кВтч, за 10 часа се зарежда ток за 200 километра.Коментиран от #45
13:20 24.03.2026
44 Хахахаха
До коментар #40 от "Времената се промениха":
Все пак, бързите зарядни са за дълго пътуване и не са добри нито за джоба (в сравнение с домашно зарядно) нито за батерията. Батериите издържат, но все пак не е добре постоянно зареждане на бърза зарядна. Бързата зарядна е за ползване на дълги пътувания. Ако цената е същата или мааааалко по-скъпа от домашния ток, то да, но цената за зарядните все още е няколко пъти по-висока от домашен ток. Пари, които не е нужно да се дават, когато има много други варианти преди това.Коментиран от #47
13:34 24.03.2026
45 Не съм съгласен
До коментар #43 от "Хахахаха":
Остарели са ти разбиранията. 1 милион автомобила, който зареждат през нощта по 8 kWh с 3kW се нуждаят от 3GW , като всеки ги включи в 10 часа като почне нощната тарифа и си легне да спи.Това е мощността на 3 блока като на АЕЦ Козлодуй, а той има само 2. На Това ли му казваш малко натоварване на мрежата? Ами ако е вече натоварена в жегите или студовете?
Буферните батерии на зарядните станции по подразбиране се зареждат на най-ниската цена А тя винаги е тогава когато има излишък. Тогава дори на 10 000 мегаватови зарядни станции да се включат да зареждат 2 автомобила с 500 kW , на всеки седем минути 20 000 автомобила ще зареждат седмичния си пробег . 150 хиляди автомобила на час, а мрежата дори няма да разбере, защото тока идва от батериите
Коментиран от #48
13:37 24.03.2026
46 пПРЦДрцдр
До коментар #42 от "Хахахаха":
Не може всички да зареждат едновременно докато не стане петък преди някой дълъг уикенд. Тогава седи гледай фойерверки и километрични опашки като в онзи шведски курорт. Ама за теб знаем, че е важно средногодишния пробег, за да можеш да го разделиш на средногодишното слънцегреене. Изобщо, средна работа...Коментиран от #49
13:39 24.03.2026
47 Това е временно
До коментар #44 от "Хахахаха":
Самите зарядни станции са (бяха) скъпи. А към момента статистиката сочи че тяхното натоварване е само 6 процента, което означава че работят пълноценно по 1,5 часа дневно , за каквито и опашки да разправят антиелектриците.Контраинтуитивно, но колкото повече опашки стават на зарядните станции, толкова повече ще могат да паднат цените. А като затворят въглищните централи, а домакинствата минем на либерализирания пазар, като нищо зареждането на бърза зарядна станция може да е по-евтино, отколкото цената на тока през нощта в къщи.
Сегашните 7-8 цента за нощна тарифа няма да се задържат дълго - Това е субсидирана и нереална цена.
13:43 24.03.2026
48 Хахахаха
До коментар #45 от "Не съм съгласен":
Добре де, ако мрежата на България не може да поеме 3 кВт мощност на един дом през нощта, когато почти всичко друго е изключено, то тогава как издържа през деня, когато всичко е включено? Другото което е, нощно време хората спят и фабрики и заводи почит нямат консумация на енергия, така и домовете почти нямат консумация на енергия. И тези 3 кВт от всеки дом мрежата не може да ги поеме? Е как тогава издържа, когато се включат всички котлони на всички печки зимата когато се готви за Коледа? Или за Нова година? То тогава мрежата трябва да се запали от претоварване.Коментиран от #50
13:48 24.03.2026
49 Прав си
До коментар #46 от "пПРЦДрцдр":
Щом по празниците има опашки по бензиностанциите въпреки че се изграждат повече от век, напълно нормално да има опашки няколко дни в годината и по зарядните станции.Никой не проектира капацитета спрямо един единствен ден в годината.
След като гърмят трансформатори по празниците дори без електромобили, вероятно ще гърмят още повече и като повече хора вземат да се зареждат електромобилите. Но това ще са временни спънки - зарядните станции стават все по-бързи и една такава обслужва много повече автомобили за много по-кратко време, А в момента зарядните станции са машини за печатане на пари, защото продават с огромна надценка която да е близо до 100 км пробег с гориво, защото все още нямат конкуренция.
13:49 24.03.2026
50 Бъркаш
До коментар #48 от "Хахахаха":
Не ти е проблемът да пренесеш три гигавата. Въпросът е кой ги произвежда през нощта?Втори въпрос, Ако цената ти е по-висока през нощта защото плащаш борсов ток, кога ще зареждаш?
Ако цената през нощта е по-висока отколкото на зарядната станция с фотоволтаици и батерии на работното място, къде ще заредиш?
Така че не може да генерализираме. Това е хубавото, че веднъж ще е по-евтино на едно място а друг път на друго място и всеки ще има ИЗБОР. ОСВЕН
Освен мястото, ще ИМАШ ИЗБОР и кога да заредиш. Защото цените на тока се сменят на всеки 15 минути. Тогава ще предпочетеш да заредиш колкото можеш на нулева цена на тока като си платиш само мрежовите такси, защото не знаеш кога ще има отново такава цена. Няма да зареждаш през нощта дневния пробег
Коментиран от #51, #52
13:54 24.03.2026
51 Хахахаха
До коментар #50 от "Бъркаш":
Зареждаш естествено, там където цената е по-ниска и когато имаш възможност. Все пак колата също трябва да бъде свободна, за да се зареди. Ако човек е на работа през деня, то зарежда когато има възможност.13:58 24.03.2026
52 Хахахаха
До коментар #50 от "Бъркаш":
Все още мрежовите такси в много държави са по-ниски нощно време, защото консумацията нощно време е по-ниска. И това натоварва мрежата много по-малко. Така е и в държавата в която живея. Цената на тока се сменя на всеки час според натоварването, но мрежовата такса е по-ниска през нощта и през уикенда.14:03 24.03.2026
53 :)))))
14:07 24.03.2026