Еуфорията около тихата и "чиста" електрическа мобилност започва да се пропуква под натиска на един доста неприятен и неочакван страничен ефект. Докато производителите се надпреварват да хвалят липсата на шум и светкавичното ускорение, все повече пътници откриват, че цената на това удоволствие е внезапно гадене, замаяност и пълен стомашен дискомфорт. Оказва се, че модерните технологии са вкарали човешкия организъм в капана на своеобразна "сухоземна морска болест", за която никой не ни предупреждава в рекламните брошури.
Проблемът се крие в бруталния сензорен конфликт, който електрическите возила провокират у нас. Десетилетия наред телата ни са били програмирани да свързват промяната в скоростта с ръмженето на двигателя и леките вибрации на шасито. Тези звукови и тактилни „подсказки“ са подготвяли мозъка за всяко натискане на педала. Сега обаче настъпва зловеща тишина
Когато ускорението се случи мигновено и без звук, вестибуларният апарат изпада в паника – очите виждат шеметно движение, но тялото не получава обичайните потвърждения. Резултатът? Дезориентация, от която буквално може да ви прилошее.
Ситуацията се влошава допълнително от така нареченото регенеративно спиране. За разлика от предвидимото забавяне при автомобилите с ДВГ, тук колата „захапва“ пътя по специфичен, изкуствен начин в момента, в който шофьорът отпусне газта. За пътниците, които не държат волана и не могат да предвидят тези софтуерни капризи, пътуването се превръща в безкрайна серия от несинхронизирани тласъци. Дори фините вибрации в купето са с различна, неестествена честота, което допълнително натоварва системата ни за равновесие и превръща кабината в малка стая за мъчения на колела.
Автомобилните гиганти вече тихомълком признават гафа и трескаво търсят изход от ситуацията. Инженерите експериментират с изкуствено генерирани шумове и софтуерни ограничения на тягата, опитвайки се изкуствено да „влошат“ работата на електромотора, за да го направят по-поносим за човешката природа. Иронично е, че след като инвестираха милиарди в пълна тишина, сега компаниите се опитват да върнат шума и изкуствените вибрации, само за да не се налага пътниците да държат торбички за повръщане.
Докато индустрията се опитва да поправи грешките си, на потребителите не им остава нищо друго, освен да гледат в далечината и да забравят за телефоните си по време на път. Очевидно е, че „стерилната“ среда на електромобила е в разрез с биологичната ни настройка и ако производителите не намерят баланс, бъдещето на транспорта може да се окаже освен по-зелено и значително по-неприятно за стомаха.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Трифонов
Коментиран от #4, #11
11:46 18.12.2025
2 Не знам
Особено за по-мощните машини тези нива при ускорение достигат десетки пъти над определените допустими норми ...
Коментиран от #7
11:50 18.12.2025
3 ДрайвингПлежър
Коментиран от #5
11:50 18.12.2025
4 Хаха хаха ха
До коментар #1 от "Трифонов":
Пълни глупости! Колкото и да се мъчете да върнете файтоните и коларо-железарските работилници, няма да я бъде! Или може би, защото матушката ви Русия още пирографира дървени матрьошки...11:56 18.12.2025
5 Този коментар е премахнат от модератор.
6 Баба Гошка
11:59 18.12.2025
7 ои8уйхътгрф
До коментар #2 от "Не знам":
Не пишат защото такива НЯМА.Слагам €10МЛН. на масата, осигурявам ти 3 електрокара ПО ТВОЙ ИЗБОР закупени нови от магазина и ти позволявам 2 седмици да правиш всякакви измервания, при всякакви режими. Как и с какво ще измерваш е твоя грижа, но всички уреди трябва да са минали сертификация и всички методи които ползваш да са научно обосновани и да се използват по света... Разбира се всякакво разглобяване или увреждане на колите е ЗАБРАНЕНО...
Ако докажеш превишение на каквото и да е, в каквито и да било режими получаваш €10млн. у кеш... Като не успееш ти режа топките и ще си ги изядеш сам... Сурови...
Коментиран от #9
12:01 18.12.2025
8 Трялйк
12:09 18.12.2025
9 Гйлшбф
До коментар #7 от "ои8уйхътгрф":
Като дете ме плашеха и вредата от телевизията, после мобифоните..,.....разните джита, антени.,..,сега треперя от елките!12:14 18.12.2025
10 🇧🇬БАЙ Х@Й‼️
" Скоростта трябва да я усещате с кръста си и това което е малко по-ниско! И това важи особено за движение в крива( завой!)"
Тялото Ви най добре сигнализира кога надвишаване възможностите на автомобила, а и Вашите за нормално шофиране🚗
Естествено не се споменава , че каквато и изолация да има - при тока който протича в електрокарите. има електромагнитно поле което НЕ влияе благоприятно на тялото Ви‼️
12:34 18.12.2025
11 Антиелектрика
До коментар #1 от "Трифонов":
Проблема според мен идва от "задкормилните устройства". Шофьорите се обучават все по-малко и все по-некачествено. Едно от основните умения е да караш плавно за да е комфортно на пътниците. Педалите не са копчета за да ги натискаш или не, с тях се борави плавно. Проблема с гаденето идва от високия въртящ момент на електромобилите при много ниски обороти, от там при липсата на умения или пък умишлено динамиката е много по-голяма на електричката спрямо ДВГ, а от там и дискомфорта на пътниците.Коментиран от #12
12:44 18.12.2025
12 ДрайвингПлежър
До коментар #11 от "Антиелектрика":
Ел няма как да го караш гладко по начина по който сме учени и свикнали с ДВГ поради особеностите на задвижването. Колкото и да го "изолират" и маскират ел мотора работи на On/Off режим - подаваш му ток и той стоварва 100% от мощността си върху задвижването - връщаш педала и той моментално е на 0 - няма го същото плавно модулиране и плавна градация каквато има при ДВГ13:03 18.12.2025