Още един неочакван страничен ефект от електромобилите

18 Декември, 2025 11:39 2 139 12

  • електромобили-
  • проблем-
  • страничен ефект

Технологичният напредък се сблъсква с биологичните ни лимити, превръщайки комфортното пътуване в борба с гаденето и дезориентацията

Още един неочакван страничен ефект от електромобилите - 1

Еуфорията около тихата и "чиста" електрическа мобилност започва да се пропуква под натиска на един доста неприятен и неочакван страничен ефект. Докато производителите се надпреварват да хвалят липсата на шум и светкавичното ускорение, все повече пътници откриват, че цената на това удоволствие е внезапно гадене, замаяност и пълен стомашен дискомфорт. Оказва се, че модерните технологии са вкарали човешкия организъм в капана на своеобразна "сухоземна морска болест", за която никой не ни предупреждава в рекламните брошури.

Проблемът се крие в бруталния сензорен конфликт, който електрическите возила провокират у нас. Десетилетия наред телата ни са били програмирани да свързват промяната в скоростта с ръмженето на двигателя и леките вибрации на шасито. Тези звукови и тактилни „подсказки“ са подготвяли мозъка за всяко натискане на педала. Сега обаче настъпва зловеща тишина

Когато ускорението се случи мигновено и без звук, вестибуларният апарат изпада в паника – очите виждат шеметно движение, но тялото не получава обичайните потвърждения. Резултатът? Дезориентация, от която буквално може да ви прилошее.

Ситуацията се влошава допълнително от така нареченото регенеративно спиране. За разлика от предвидимото забавяне при автомобилите с ДВГ, тук колата „захапва“ пътя по специфичен, изкуствен начин в момента, в който шофьорът отпусне газта. За пътниците, които не държат волана и не могат да предвидят тези софтуерни капризи, пътуването се превръща в безкрайна серия от несинхронизирани тласъци. Дори фините вибрации в купето са с различна, неестествена честота, което допълнително натоварва системата ни за равновесие и превръща кабината в малка стая за мъчения на колела.

Автомобилните гиганти вече тихомълком признават гафа и трескаво търсят изход от ситуацията. Инженерите експериментират с изкуствено генерирани шумове и софтуерни ограничения на тягата, опитвайки се изкуствено да „влошат“ работата на електромотора, за да го направят по-поносим за човешката природа. Иронично е, че след като инвестираха милиарди в пълна тишина, сега компаниите се опитват да върнат шума и изкуствените вибрации, само за да не се налага пътниците да държат торбички за повръщане.

Докато индустрията се опитва да поправи грешките си, на потребителите не им остава нищо друго, освен да гледат в далечината и да забравят за телефоните си по време на път. Очевидно е, че „стерилната“ среда на електромобила е в разрез с биологичната ни настройка и ако производителите не намерят баланс, бъдещето на транспорта може да се окаже освен по-зелено и значително по-неприятно за стомаха.


Поставете оценка:
Оценка 3.5 от 19 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Трифонов

    13 5 Отговор
    Ако не шофирам аз, трябва непременно неотлъчно да следя пътя, защото ми става лошо почти веднага. Не мога нито да чета по време на път, нито да си гледам телефона. Затова винаги, когато мога, шофирам аз. А ако това се окаже невъзможно, следя неизменно пътя. И това при автомобилите с двг. А при електромобилите съм сигурен, че ще е още по-зле.

    Коментиран от #4, #11

  • 2 Не знам

    16 14 Отговор
    Защо не пишат за повишените ел. облъчвания !?!
    Особено за по-мощните машини тези нива при ускорение достигат десетки пъти над определените допустими норми ...

    Коментиран от #7

  • 3 ДрайвингПлежър

    15 13 Отговор
    Електрификацията на шосейния транспорт е най-голямата щуротия, която джендърите и зелените терористи измислиха и наложиха! Тепърва ще берем прогнилия плод на "зеления" преход!

    Коментиран от #5

  • 4 Хаха хаха ха

    11 23 Отговор

    До коментар #1 от "Трифонов":

    Пълни глупости! Колкото и да се мъчете да върнете файтоните и коларо-железарските работилници, няма да я бъде! Или може би, защото матушката ви Русия още пирографира дървени матрьошки...
  • 5 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 6 Баба Гошка

    8 9 Отговор
    Ха честитУ! Запасете се с торбички за драййф и прегърнете прогреса, който ЕСССР ви набутва протоколно. Веднъж за 5 нинути бях в колата на един ливърпулец - да му покажа един имот наблизо. Автомат скоростна кутия. Такова ускоряване и рязко спиране правеше, че веднага ми призля и нямах търпение да сляза от тъпатаа му кола с още по- тъъпия й шофьор
  • 7 ои8уйхътгрф

    7 3 Отговор

    До коментар #2 от "Не знам":

    Не пишат защото такива НЯМА.

    Слагам €10МЛН. на масата, осигурявам ти 3 електрокара ПО ТВОЙ ИЗБОР закупени нови от магазина и ти позволявам 2 седмици да правиш всякакви измервания, при всякакви режими. Как и с какво ще измерваш е твоя грижа, но всички уреди трябва да са минали сертификация и всички методи които ползваш да са научно обосновани и да се използват по света... Разбира се всякакво разглобяване или увреждане на колите е ЗАБРАНЕНО...

    Ако докажеш превишение на каквото и да е, в каквито и да било режими получаваш €10млн. у кеш... Като не успееш ти режа топките и ще си ги изядеш сам... Сурови...

    Коментиран от #9

  • 8 Трялйк

    6 4 Отговор
    Истинската кола мирише, гърми и тресе.
  • 9 Гйлшбф

    5 2 Отговор

    До коментар #7 от "ои8уйхътгрф":

    Като дете ме плашеха и вредата от телевизията, после мобифоните..,.....разните джита, антени.,..,сега треперя от елките!
  • 10 🇧🇬БАЙ Х@Й‼️

    8 0 Отговор
    Нищо лично. Имаше един много добър рали пилот, който в интервю беше споделил:
    " Скоростта трябва да я усещате с кръста си и това което е малко по-ниско! И това важи особено за движение в крива( завой!)"
    Тялото Ви най добре сигнализира кога надвишаване възможностите на автомобила, а и Вашите за нормално шофиране🚗
    Естествено не се споменава , че каквато и изолация да има - при тока който протича в електрокарите. има електромагнитно поле което НЕ влияе благоприятно на тялото Ви‼️
  • 11 Антиелектрика

    1 1 Отговор

    До коментар #1 от "Трифонов":

    Проблема според мен идва от "задкормилните устройства". Шофьорите се обучават все по-малко и все по-некачествено. Едно от основните умения е да караш плавно за да е комфортно на пътниците. Педалите не са копчета за да ги натискаш или не, с тях се борави плавно. Проблема с гаденето идва от високия въртящ момент на електромобилите при много ниски обороти, от там при липсата на умения или пък умишлено динамиката е много по-голяма на електричката спрямо ДВГ, а от там и дискомфорта на пътниците.

    Коментиран от #12

  • 12 ДрайвингПлежър

    0 0 Отговор

    До коментар #11 от "Антиелектрика":

    Ел няма как да го караш гладко по начина по който сме учени и свикнали с ДВГ поради особеностите на задвижването. Колкото и да го "изолират" и маскират ел мотора работи на On/Off режим - подаваш му ток и той стоварва 100% от мощността си върху задвижването - връщаш педала и той моментално е на 0 - няма го същото плавно модулиране и плавна градация каквато има при ДВГ