Last news in Fakti

15 Ноември, 2003 00:00 1 130 0

Смъртоносна схватка

  • opel astra-
  • volkswagen golf-
  • volkswagen golf v-
  • opel astra c

В този брой ще ви представим двама противници, чиято “вражда” не е от вчера. Opel Astra и Volkswagen Golf си съперчинат за лидерското място в компактния клас от близо едно десетилетие насам, но досега рюселсхаймци губеха борбата по всички фронтове. “Мъникът” от Волфсбург уютно се настани в сърцата на клиентите и се превърна в безспорен фаворит сред десетте най-продавани автомобила в класа на компактните возила. Големият въпрос от изложението във Франкфурт насам обаче е, дали кралят ще успее да запази трона си, и дали зад петото поколение Golf се крие един наистина силно модернизиран “екземпляр” или “четворка” с малко по-модно облекло.

При основния съперник на Негово Величество - моделът Astra C на Opel всичко изглежда като по ноти. Кардинално нов дизайн, много по-качествени материали използвани в оборудването - на практика наследниците на Адам Опел късат с всички негативи от миналото и всички предпоставки за успех са налице. Може би не напразно повечето специалисти са на мнение, че рюселсхаймци не са били никога по-близо от сега до спечелването на надпреварата с Volkswagen при компактните автомобили. Истината за това обаче, кой е направил по-голяма крачка напред ще се разбере съвсем скоро - след първата голяма схватка през пролетта на следващата година, когато стартират продажбите и на Astra C.

Каросерия и дизайн

От VW залагат изцяло на традицията. Дали пък това е за добро или зло ще решават тепърва клиентите, но е факт, че Golf V бележи съвсем “предпазливо” развитие в сравнение с предшественика си. Така например оптично визията на новака наподобява по-скоро успешен фейслифт на поостарелия си събрат и не отправя радикално нови послания. Едва ли това може да се отчете като плюс за волфсбургци, след като дори коефициентът на въздушно съпротивление на Golf IV и V остава един и същ - Cx=0.32.

Минимални са промените и в задната част на автомобила - при “петицата” стоповете са интегрирани и в задната врата, като особено в тъмното доста наподобяват “осветлението” при Touareg или Phaeton. Красив замисъл и изпълнение, но за съжаление задните светлини не са по-мощни или по-добри от тези при “четворката”. Много по-добре конструкторите се справят с предната част на возилото, където мигачите са сменили местоположението си, като вече не са разположени на калниците, а в страничните огледала. Естествено с необходимото оскъпяване при подмяна, ако не внимавате с какво се разминавате в натоварения трафик в града... Като габарити “петицата” нараства в сравнение с четвъртото поколение Golf, но не драстично. Новото попълнение на волфсбургци е по-дълго с 55 мм, по-широко с 24 мм и по-високо с 44 мм, като на пръв поглед отвън автомобилът с нищо не издава нанесените “корекции”. Попаднете ли във вътрешността обаче, разликата се чувства осезаемо, особено за пасажерите отзад. При “петицата” те пътуват доста комфортно, което едва ли може да се твърди с абсолютна сигурност за предходното поколение Golf. В сравнение с него при обновения модел нараства и обемът на багажния отсек - от 330 на 350 литра. Когато погледнете изработката на детайлите в салона на “петицата” обаче не може да не си зададете въпроса дали на VW вече не им липсва “разточителната” ръка на бившия изпълнителен директор Фердинанд Пиех. Като цяло сравнен с предходния модел, интериорът на Golf V не само, че не изглежда модернизиран, а дори напротив - в много по-силна степен консервативен. Оформлението на арматурното табло е доста по-слабо, а и материалите използвани в оборудването не изглеждат толкова качествени.

Може би това се компенсира изцяло от много по-добрата динамика на “петицата” и силно подобрените устойчивост и маневреност на возилото. Воланът при новака реагира много по-спонтанно и прецизно, а завоите се изяждат много по-бързо и без познатите от Golf IV неприятни поднасяния и клатушкания на автомобила. Със сигурност може да се твърди, че при управлението и окачването VW бележат силен тласък напред. Може би това е най-комфортният, безшумен и устойчив представител на генерацията Golf до момента.

Явно конкуренцията от Opel обаче също има желание за успех, като основният инструмент за постигането му би следвало да бъде третото поколение Astra. Отнесено към предходната генерация B новото попълнение на рюселсхаймци изглежда почти като сбъдната мечта. Скучноватият дизайн е минало, а материалите, които използват наследниците на Адам Опел при Astra C, наистина слагат край на критиките за качеството на детайлите при возилата Opel, особено в интериора. Погледнат дори и отвън новият компактен автомобил на рюселсхаймци покорява със силна динамика, а стилистичните елементи на каросерията внушават по-скоро италиански, отколкото германски корени.

Като габарити новата Astra също нараства драстично в сравнение с предходното поколение. Дължината на компактния автомобил вече е с 140 мм по-голяма. Това осигурява наистина внушително удобство дори и за пътуващите отзад пасажери. Съпоставена към основния си съперник Golf V пък Astra C предлага също толкова комфорт в салона, въпреки по-малките си външни габарити. Като основен минус специалистите посочват това, че на иначе доста стилното арматурно табло отново липсва копче, което при необходимост да извади извън “играта” монтираната серийно ESP...

По отношение на окачването обаче се оказва, че Golf V отново е дръпнал силно напред - поне засега, докато практическите изпитания в кризисни ситуации на пътя не ни убедят в противното. Волфсбургци залагат за пръв път при подобен автомобил на независимо окачване, докато от Opel гласуват доверие на твърд мост, също както и при предходното поколение Astra. Вместо на по-прецизно насочвани задни колела рюселсхаймци избират варианта да монтират серийно ESP.

Кое от двете конструкторски решения ще се окаже по-удачно ще посочи единствено бъдещето. Според специалистите обаче при нормално шофиране и двете возила (Volkswagen Golf V и Opel Astra C) ще гарантират почти идентични усещания на пътя. За почитателите на по-спортния стил на управление на автомобила от Opel предлагат допълнителна опция - Astra C с IDS (Interactiv Drive System). Благодарение на това амортисьорите мигновено реагират на промените в пътната настилка или в стила на шофиране на водача и веднага неутрализират нестабилните, клатушкащи се движения на каросерията. Единственото, което според повечето анализатори отново може да изиграе лоша шега на рюселсхаймци, е това, че возилото им разполага с много екстри, но срещу подходящото доплащане, докато VW отдавна въвежда този стандарт на оборудване в серийните си екземпляри...

Станислав Гавазов
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА