Десетилетия наред марката Volvo служи за синоним на здрав и безопасен, но скучен, тромав и пенсионерски автомобил, символ на дизайнерско безделие. Макар да продаваха с успех колите си въпреки този имидж (или пък точно благодарение на него), в начатоло на 90-те шведите решиха да предприемат дълго отлаганото модернизиране на гамата си, за да се справят с германската конкуренция, която започна да ги притиска на американския пазар. Резултатът от работата им бе показан през Юни 1991 г. Новият 850 трябваше да изпрати в заслужена почивка класическата серия 200 и зае място между компактните 440/460 и флагмана 940/960. Дебютантът бе първото истинско Volvo с предно предаване (ако не се броят съвместните разработки с Renault, деривати на R19), но това далеч не изчерпваше радикалната промяна която бяха предприели скандинавците. На публиката бе предложен коренно различен като концепция автомобил със същото строго, но едновременно с това вече и динамично излъчване, богата гама от мощни двигатели, изобилие на модерни технологии, богато оборудване и непознато до този момент ниво на пасивна и активна безопасност.
С тези козове Volvo тръгна да завлядава отново Америка, но без да забрява и Европа, както в миналото. Скандинавците имаха срещу себе си Mercedes-Benz Е-Klasse, BMW 5 и Audi A6, но високото качество никога не им бе създавало трудности. Така се случи и с 850, макар първите две години от производството да се оказаха малко проблемни. Шведите ги използваха рационално и излекуваха детските болести на новака. Днес това го прави един от най-надеждните, здрави и желани модели на пазара на употребявани автомобили. За жалост - и един от най-скъпите.
Макар най-новите екземпляри на 850-ицата да са вече на 7 години, възрастта на автомобила трудно може да се познае. Както подобава на скандинавско возило
каросерията
разполага с изключителна антикорозионна защита и великолепно качество на лаковото покритие. Безопасността винаги е била тема номер едно за марката. Volvo 850 имa какво да добави по нея. Моделът разполага с уникална за времето си конструкция на защитния скелет на купето, при която моторният отсек се деформира почти изцяло за сметка на пътническия. Когато към нея се добавят серийните въздушни възглавници, сайдбеговете, монтирани срещу допълнително заплащане, ABS-а и усилените врати, веднага става ясно защо Volvo се ползва с реномето на най-безопасния автомобил в света.
За периода на производството си 850-ицата претърпява само един рестайлинг през 1994 г. Да се отличат двете поколения не е трудно - първото се разпознава по по-широките фарове и плоските стопове с почти идеално правоъгълна форма. Фактът, че избраният автомобил е произведен след фейслифта, може да служи като почти 100-процентова гаранция за липсата на детски болести.
Комбитата на Volvo неизменно са се радвали на изумителен успех сред купувачите заради гигантския си багажник, просторното купе и функционалността. Универсалът на 850-ицата дебютира две години след седана и също се превърна в моментален бестселър. При все че по стара шведска рецепта втрещява с масивността си, продажбите надминаха всички очаквания дори на Стария континент, а употребяваните екземпляри са с поне 1 500 Евро по-скъпи от триобемните си първообрази и се предлагат крайно рядко.
Северна строгост лъха и от малко грубовато оформения
салон
на 850. Интериорът варира от скромна сивкава тапицерия до натурална кожа и декоративни планки от орехова дървесина. Оборудването обаче по правило задоволява всички очаквания от съвременен автомобил от средния клас. Две са основните оплаквания на собственици - сложната замяна на повредени топлинни елементи на седалките с подгряване и проблемите с климатика. Първото е свързано с демонтажа и разглобяването на креслата, а за втория недостатък вина носи мръсотията по родните пътища и... пухчетата от дърветата, които се набиват по радиатора на "къндишъна". Мощният му вентилатор бързо засмуква прахта и пясъка, след което сдават багажа и изпарителят, и радиаторът на отоплението.
Решението е само едно - монтирането на филтър в колите, където такъв липсва. Volvo 850 се оборудва само с петцилиндрови
двигатели
прочули се със здравината и прекрасните експлоатационни характеристики. Към 2.4-литровия В5254FS с мощност 170 к.с., с който моделът дебютира, шведите скоро прибавят феноменалния мотор на версията Т-5 с фабричен индекс B5234FT, турбокомпресор, 4 клапана на цилиндър и 225 коня. Съществува и още по-напомпана негова модификация с 250 к.с., монтинрана на Т-5R, която ускорява импозантния седан до 100 км/ч за 6.7 секунди. Съвсем прилични динамични характеристики обаче осигуряват и далеч по-скромните B5254F със 140/144 к.с. и дори най-малкия двулитров B5204F (126 к.с.), монтиран след ноември 1994 г. Volvo не забрава и почитателите на дизела, за които е предвиден Фолксвагеновият D5252Т, познат от TDi-версиите на Audi. При мощност от 140 к.с. и 290 Нм въртящ момент, той се задоволява с най-много 9-10 литра нафта, а динамиката е повече от прилична дори за бензинов агрегат.Най-сериозна беда може да сполети двигателите на 850-ицата при скъсване на ангренажен ремък вследствие ненавременната му смяна, която се препоръчва на всеки 60-80 хил. км.
В по-късно произведените модели газоразпределителният механизъм е усъвършенстван, но рискът все пак е излишен. За здравето на семейния бюджет е разумно да се избягват "наточените" версии Т-5. Те са дяволски приятни за управление, но се амортизират по-бързо и най-често са бивша собственост на кандидати за участие във Формула 1. Иначе при съответните грижи турбото на Volvo служи достатъчно дълго - главното е да не се изстисква пълната мощ от мотора преди да е загрял достатъчно и да му се дава глътка въздух преди да бъде загасен. Не е зле да се следи и за просълзили елементи от охладителната система - течовете не мъчат главно коли от първите две години на производството.
Отзивите на собственици и механици за
скоростните кутии
на Volvo 850 са еднакво ласкави както по отношение на съчетанието им с техническите възможности на двигателите, така и относно надеждността им. Беля може да създаде само... антифризът на двигателя. Той охлажда маслото на автоматичната скоростна кутия, чийто радиатор е "имплантиран" вътре в основната пита. Най-често лек удар може да размести радиатора на охлаждането и дори да няма видими поражения или течове, вътрешността му лесно се разхерметизира. Така антифризът попада в маслото на скоростната кутия и рано или късно є ”вижда сметката”. Затова преди покупка трябва да се провери маслената сонда на автомата, която се намира до въздушния филтър. Наличието на "майонеза" по нея гарантира сериозни капиталовложения в трансмисията.
При свалена облегалка на задната седалка комбиверсията на 850 поема почти 1 600 литра багаж
Volvo 850 страда и от други дребни повреди (описани в схемата по-горе и до голяма степен възниквали по вина на предишния собственик), но по всеобщо мнение е един от най-качествените и издръжливи автомобили, които могат да се намерят на пазара втора ръка. Единственият проблем пред кандидат-купувачите - в случай, че могат да си позволят да отделят средства за 850-ица в добро състояние и намерят такава - са цените на резервните части. Доста често те са по-високи от тези на шампиони като Mercedes-Benz и BMW.
Справка за модела
|
|
Volvo 850 (LS/LW-Series)
|
|
История
|
|
Юни 1991 | Volvo представя изцяло новата серия 850 с предно предаване. За задвижване се предлага 2.4-литров петцилиндров двигател с мощност 170 к.с. |
Септември 1992 | Дебютира нова модификация GLE с десетклапанова версия на същия двигател със 140 к.с. |
Март 1993 | Започват продажбите на комбиварианта на 850. Цените му са същите като на седана |
Февруари 1994 | НVolvo модернизира гамата от двигатели. Мощността на десетклапановия 2 400-кубиков мотор нараства на 144 коня |
Ноември 1994 | Започва монтирането на нов двулитров агрегат със 126 к.с. |
Декември 1995 | Гамата се обогатява с 2.5-литров турбодизел (140 к.с.) от Audi |
Декември 1996 | На пазара дебютира S70 - изцяло обновена версия на 850 |
Цени на резервни части
|
|
Двигател (без оборудване) | 3 187 EUR |
Скоростна кутия (механична | 3 423 EUR |
Динамо | 736 EUR |
Стартер | 324 EUR |
Водна помпа | 95 EUR |
Ауспух (без катализатор) | 1 407 EUR |
Спирачни дискове (2 бр. предни) | 183 EUR |
Накладки (предни дискови) | 80 EUR |
Фар (комплект) | 120 EUR |
Калник | 171 EUR |
Цените са за оригинални резервни части по справочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел Volvo 850 GLT /170 к. с./, произведен 1991г. |
Модел |
Вр.
|
кВ/к.с.
|
Нов
|
1996
|
1995
|
1994
|
1993
|
1992
|
2.0-10V |
4
|
93/126
|
24 235
|
6 850
|
5 900
|
5 050
|
-
|
-
|
2.0-10V Metropolitan |
4
|
93/126
|
25 718
|
7 200
|
-
|
-
|
-
|
-
|
GLE |
4
|
103/140
|
24 286
|
-
|
-
|
4 600
|
3 800
|
3 050
|
2.5-10V |
4
|
103/140
|
24 133
|
-
|
-
|
5 050
|
-
|
-
|
2.5-10V |
4
|
106/144
|
24 462
|
7 100
|
6 200
|
-
|
-
|
-
|
2.5-10V Metropolitan |
4
|
106/144
|
26 945
|
7 450
|
-
|
-
|
-
|
-
|
GLT |
4
|
125/170
|
27 559
|
-
|
-
|
4 950
|
4 150
|
3 450
|
2.5-20V |
4
|
125/170
|
27 047
|
7 400
|
6 350
|
5 550
|
-
|
-
|
2.5-20V Metropolitan |
4
|
125/170
|
28 530
|
7 750
|
-
|
-
|
-
|
-
|
T-5 |
4
|
166/225
|
33 183
|
8 400
|
7 200
|
6 100
|
4 800
|
-
|
T-5R |
4
|
166/225
|
42 539
|
-
|
9 150
|
7 750
|
-
|
-
|
RAutomatic |
4
|
166/225
|
45 070
|
11 350
|
-
|
-
|
-
|
-
|
RAutomatic |
4
|
177/240
|
44 866
|
10 850
|
9 350
|
-
|
-
|
-
|
R |
4
|
184/250
|
43 204
|
10 650
|
9 200
|
-
|
-
|
-
|
R |
4
|
184/250
|
43 409
|
10 550
|
-
|
-
|
-
|
-
|
TDi |
4
|
103/140
|
27 405
|
7 300
|
-
|
-
|
-
|
-
|
2.0-10V |
5
|
93/126
|
24 235
|
8 300
|
7 250
|
6 500
|
-
|
-
|
2.0-10V Metropolitan |
5
|
93/126
|
25 718
|
8 800
|
-
|
-
|
-
|
-
|
GLE |
5
|
103/140
|
24 286
|
-
|
-
|
5 950
|
5 050
|
-
|
2.5-10V |
5
|
103/140
|
24 133
|
-
|
-
|
6 300
|
-
|
-
|
Цените са в EUR в Германия по данни от Eurotax-SuperSchwacke |
Димитър Димитров
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 filip trifonov
12:21 22.06.2010
2 filip
13:04 18.07.2010
3 Коломан Дремджийски
00:31 26.02.2012
4 Анжело
17:31 29.10.2015