Следвайки довоенните традиции в конструирането на малки спортни автомобили, Aston Martin се сдобива с реномето на производител на качествени и бързи коли след лансирането на DB2/4. Към средата на 50-те обаче вече никой не се впечатлява от заветната граница 200 км/ч. Ето защо през 1954 г. британците започват работа над нов модел, който да замести остарялата бегачка.
Появата на Aston Martin DB4 на Лондонското автоизложение през 1958 г.за първи път поставя британската марка на една нога с икони като Ferrari 250GT и Mercedes-Benz 300SL. По същото време щабквартирата на Aston Martin се мести от Фелтхем в малкото градче Нюпорт-Панел, а успехите на спортните трасета подтикват фирмата да продължи с още по-смело бъркане в кацата с меда.
Така през октомври 1959 г. на бял се пръква DB4 GT, който представлява цивилна версия на състезателния автомобил на компанията. Неговата база е скъсена с 120 мм в сравнениe със "стандартния" DB4, а купето е изработено от алуминий, за да се намали масата. Новият спортист се оказва и значително по-мощен - най-вече благодарение на преработения колянов вал и трите карбуратора Weber.От DB4 GT са произведени едва 75 бройки, единадесет от които "облича" Zagato, но само една - Bertone.
Именно този автомобил, построен върху последното шаси с номер 0201L, днес се смята за едно от най-красивите творения на четири колела, създавани някога. Уникален го прави не само фактът, че съществува в един-единствен екземпляр. Дизайнът му е дело на Джорджето Джуджаро, който по това време все още работи за Bertone. Легендарният автомобилен стилист ще свърже името си с Aston Martin само още веднъж - точно 40 години по-късно с концепта Twenty Twenty.
Прочутото шаси №0201L пристига в Италия малко преди Коледа 1960 г. Само след няколко седмици на Женевското автоизложение публиката е смаяна от бледозелено купе със сив кожен интериор с името Aston Martin DB4 GT Bertone Jet. За разлика от останалите екзепляри от модела, каросерията е изработена от стомана вместо алуминий, което го прави 100 кг по-тежко. За сметка на това мощността на 3.-литровия шестцилиндров двигател е увеличена от 272 на 302 к.с. Това позволява на униката постигането на максимална скорост от 245 км/ч и ускорение от 0 до 100 км/ч за по-малко от 6.5 секунди.
След кратка изложбена кериера, Aston Martin DB4 GT Bertone Jet прекарва няколко години в частна колекция нa САЩ и изчезва. Според непотвърдени слухове неин собстеник през това време е бейрутски милиардер. През 1986 г. обаче Aston Martin Lagonda Ltd. успява да откупи безценния автомобил и да го възстанови по най-високите стандарти за репариране. От тогава насетне Aston Martin DB4 GT Bertone Jet печели почти всеки конкурс за елегантност, на който се появи.
Димитър ДИМИТРОВ
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА