С какво се свързва днес немския автомобилен гигант BMW? Голяма част от почитателите на мюнхенската, превърнала се вече в легенда фирма, свързват BMW с производството на луксозни автомобили от горния сегмент на средния клас и този на педставителните лимузини. Това наистина е една от насоките, в които мюнхенският гигант се специализира, но производството на такъв тип атомобили се превръща в приоритет за BMW преди едва 10-15 години. Преди няколко десетилетия, когато марката BMW тепърва започва да се утвърждава в Германия, а и по света мюнхенските инженери са насочили усилията си изцяло по посока на малките, компактни автомобили. Всъщност традициите на BMW в производството на луксозните автомобили датират още от преди Войната, но през 50-те и 60-те години те са слабо застъпени. През този период мюнхенци все още не са дръзвали да оспорят хегемонията на Mercedes при “шефските” возила.
Един от най-успешните следвоенни модели на BMW е 2002. Този компактен автомобил, всъщност не е бил толкова малък за времето си. 2002 се явява основоположник на настоящата 3-та серия автомобил с дължина на каросерията от 4.2 м и междуосие от 2.5 м е можел да се нарече всичко друго, но не и компактен в началото на 70-те. Серийните версии на този модел сами по себе си са се приемали като бързи автомобили и са изключително податливи на доработки. Съвсем естествено за тази рубрика е да разгледаме възможно най-мощното BMW 2002.
BMW 2002 Turbo дебютира през 1973 г. Произвежда се в Мюнхен, а купето носи обзначението Е20. Автомобилът е впечатляващ. Запазени са основните дизайнерски особености на стандартното 2002, но със задължителните преработки на някои елементи, които имат за задача да подсказват на всеки расовия произход на този малък спортист. Дори за онова време цената на 2002 Turbo не е била особено висока. За 6000 $ човек получава спортен автомобил от висок клас. Дори и днес, точно 30 години след премиерата си, BMW 2002 впечатлява с динамика и скорост.
Двигателят
е с работен обем 1990 куб.см. Разположен е надлъжно отпред и задвижва задните колела. Клапаните на цилиндър са по два. Моторът е редови, четирицилиндров и е подсилен с турбокомпресор. Така максималната мощност достига 170 к.с. Самата стойност не е особено внушителна, но като се има предвид ниското лично тегло на автомобила от едва 1080 кг не бива да ви учудват перфектното ускорение и прилична мксимална скорост. До 100 км/ч от място BMW 2002 Turbo се ускорява за 7.5 сек., а достижими за този автомобил са 210 км/ч. Мощността се предава към пътя чрез четиристепенна механична скоростна кутия. Ширината на каросерията е с около 5 см по-голяма от тази на по-маломощните модели. Това допринася за по-добрата стабилност в завой, което на свой ред предразполага към по-спортно шофиране. Отпред
окачването
е тип MacPherson, а отзад е на самоносеща конструкция.
Колелата на BMW 2002 Тurbo наподобяват тези на драгстер. Отпред те са 13-цолови, а отзад 15-цолови. Ширината и на четирите колела е 185 мм, значително повече от 2002-ките с малки двигатели. За спирането на малката резачка грижа имат две дискови спирачки отпред и две барабанни отзад.
С BMW 2002 Turbo мюнхенските производители поставят началото на традициите си в производството на сравнително малки автомобили с големи двигатели. По-късно през годините 2002 Turbo еволюира в М3.
Светослав НАУМОВ
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 BMW-fen
18:08 22.06.2010
2 kraski4
18:26 04.09.2010
3 kraski4
18:32 04.09.2010
4 kraski4
18:33 04.09.2010
5 afla 145
22:25 06.09.2010
6 ALFA
00:07 27.02.2011