Хората, които се интересуват от историята на автомобилостроенето със сигурност ще потвърдят, че през миналия век в Британската империя се “раждат” едни от най-очарователните екземпляри при спортните возила. Култови марки като Jaguar, TVR, Aston Martin, а в последно време и традиционни производители на суперлуксозни лимузини като Bentley, достойно представят английските резачки на световната сцена. В този брой сме спрели вниманието си именно на последното отроче на Aston Martin - моделa AMV8. Островният фантом за пръв път разкри реалните си очертания по време на тазгодишното моторшоу в Детройт в началото на януари, макар че за него се говореше далеч преди това.
Британските конструктори залагат на елегантен дизайн и чист адреналин
Екипът от специалисти подхожда с голямо внимание при разработването на външното излъчване на атлета, тъй като последният е натоварен с изключително отговорна задача. При появата си в серийно производство през 2005 година Aston Martin AMV8 трябва да се превърне в основен конкурент на вече утвърдили се “адреналинки” като Porsche 911 например. AMV8 обаче подсказва, че може да му се има доверие дори и с външността си. За нея може да се каже, че един поглед е достатъчен, за да разкрие родовата принадлежност на надъханото возило. Едновременно с това присъстват и всички детайли, които потенциалните клиенти биха очаквали от автомобил на третото хилядолетие.
Двуместното купе изглежда в перфектна спортна форма. Леката каросерия, максимално издължената предница и плавно преливащите форми говорят за бурен нрав и безкомпромисност към противниците. Характерната радиаторна решетка и скосената задна част допълват перфектното съчетание между красота и агресия в стил “а ла Aston Martin”.
При направата на каросерията е използван изцяло нов за компанията метод. Тя е изработена от алуминий, преминал няколко етапа на гореща обработка, което на практика гарантира не само доста ниско тегло за атлета, а и няколко пъти по-голяма здравина на материала. Рамата е изработена от закалена стомана и поради добрите си технически показатели най-вероятно ще се използва и при останалите модели на компанията.
Двигателят е синоним на мощност
Първоначално създателите на Aston Martin AMV8 залагат на разработения от тях и познат от преди V-образен дванадесетак. Динамичните показатели на автомобила обаче не задоволяват изискванията на създателите му и те се обръщат за малко помощ към родствениците от Jaguar. От там се появява алуминиевият V-образен звяр с осем цилиндъра и 32 клапана. Разбира се с някои значителни промени. Така например работният обем е завишен от 4.2 на 4.3 литра, а цилиндрите са изцяло нови. Така без помощта на турбокомпресора в оригиналния Jaguar-агрегат конструкторите от Aston Martin постигат впечатляващи показатели. Мощността на сърцето, разположено по стара традиция непосредствено зад предния мост, осигурява на тежащото 1500 килограма зверче 360 конски сили, което е с 40 повече отколкото предлага основният конкурент - Porsche 911. Оборотите смело могат да гонят стойност от 6500, без опасност да прецакате двигателя. От 0 до 100 км/ч британецът изхвърча за около пет секунди, а максималната скорост е електронно ограничена на 280 км/ч.
Очаква се годишно да бъдат произвеждани около 500 екземпляра, като всеки един от тях ще струва не по-малко от 100 000 евро...
Станислав Гавазов
[email protected]
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА