Скандалът с дизеловите двигатели на VW може да има и положителни последствия за развитието на новите технологии. След като години наред избягваха хибридите, електромобилите и други перспективни разработки, на салона в Детройт през януари немците ще покажат прототип на ново водородно Audi.
По първоначална информация автомобилът ще бъде напълно идентичен с e-tron quattro, представен през септември във Франкфурт. Кросоувърът обаче ще бъде оборудван с горивни клетки, които генерират ток от химическата реакция между водород и кислород.
Това няма да е първият експеримент на Audi с такъв тип задвижване. През ноември 2014 г. компанията представи водородна версия на A7 с 300 горивни клетки, йон-литиеви батерии с капацитет 8.8 кВтч, два електромотора и четири бутилки, поемащи около 5 килограма водород.
Двигателите с обща мощност 230 к.с. и въртящ момент 540 Нм позволяваха на автомобила да ускорява от 0 до 100 км/ч за 7.9 секунди и да достига максимална скорост 180 км/ч. Водородната A-седмица можеше да изминава до 500 км с едно зареждане.
През март тази година техническият директор на VW Улрих Хакенберг обяви, че Volkswagen, Porsche и Audi планират серийни водородни модели, а модулната платформа MQB е разработвана така, че да бъде съвместима с подобни силови установки.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 опсмопсус
https://en.wikipedia.org/wiki/Honda_FCX_Clarity
Вероятно поредния маркетингов трик за клиентите на ауди!
Ало инДжинерите от ваг, 10г ли ви трябваха?
13:12 18.12.2015
2 Vasik Atanasova
13:57 18.12.2015
3 ооооооо
Коментиран от #5
15:55 18.12.2015
4 Аз работя с цифри
И аз си мислех че горивните клетки са хубаво нещо, докато не се запознах по-обстойно с тях и приложението им в автомобилизма.
Те нямат много смислено приложение в автомобилите.
Някой поглеждал ли е какво представлява цялата тая система в един автомобил? Има доста снимки за устройството на Toyota mirai.
Съхранението на водорода е голям проблем. При Мирай примерно е под налягане 700-800 бара. Съхранението на такова количество водород е доста опасно, защото е изключително лесно запалим.
В автомобилите с горивни клетки има и батерии, защото са подобни на днешните бензинови хибриди. С разликата, че водорода не се използва за горене. В батериите влиза регенерираната енергията при натискане на спирачката, защото горивната клетка не може да си отдели водорода от получената водата и върне в бутилката. Ако такъв водороден хибрид нямаше батерии щеше да е по-евтин, но и да консумира и 30% повече. В този случай, за да измине 500км щеше да му трябва и още една бутилка, но явно използването на батерии е по евтино.
ТЕХНОЛОГИЯТА Е СЛОЖНА И ОБЕМИСТА КОЕТО ОТНЕМА ОТ ПОЛЕЗНИЯ ОБЕМ АВТОМОБИЛА.
Тойота мирай е дълга 4,9метра и багажника и е по-малък на Голф.
В Щатите 5кг водород са 70$ за 480км, как е?
По информация от преди месец в западна европа пълен резервоар с водорд за Тойота Митай е 45 ЕВРО. Или 9Е за 1кг за 80-100км.
Една водородна зарядна станция струва 1-3 МИЛИОНА ДОЛАРА.
В момента водород се извлича предимно от природен газ и въглища, защото така било по-евтино от електролиза на вода. Има някои изследвания при които се извлича по-икономично при електролиза на вода, но засега не са разпространени. В момента водорода се използва предимно за промишлени цели.
Природния газ съдържа 90% метан СН4 в който както се забелязва, че има 4/5 водород. Т.е. природния газ съдържа 72% водород. 1кг природен газ е 1378 литра при 1атм и 20 град Целзий.
1кг водород е 11986 литра газ при 1 атмосфера и 21 градуса С.
Енергията на 1кг водород е 33KWh.
При 3-4Wh/L за отделянето му от природен газ са 35-48kWh/кг.
Преди да се компресира водорода в бутилките на автомобил той се охлажда до -40 градуса целзий.
За да се извлече и вкара 1кг водород(в днешните зарядни станции) се използва 56-60кWh електричество и няколко килограма природен газ.
Ефективността на водородната горивна клетка е 80-83%.
Но тя произвежда електричество което после се използва от електромотор. Следователно общата ефективност на такава система в автомобил е около 70%.
За да е евтино зареждането на тези автомобили трябва водорода да се добива от електролиза на вода с ефективност над 200%.
За да има примерно Тойота Мирай по голям пробег от сегашните 480км(по информация от тойота) може да го постигне само с повече бутилки е тогава няма да може да сложите нищо в багажника.
Коментиран от #18, #23
16:35 18.12.2015
5 гост
До коментар #3 от "ооооооо":
За двигателите е напълно ясно , че ще са електрически , каквито са при всички , единствено старите производители още се опитват да пробутват водородни клетки вместо батерии , за да запазят бизнеса си със скъпи части и поддръжка , но няма да ги огрееКоментиран от #7
18:05 18.12.2015
6 onq s konq
18:51 18.12.2015
7 Гост
До коментар #5 от "гост":
Аре стига с този морално остарял ел. двигател! Имам чувството, че сте няколко души, печелещи с мафиотските ВЕИ! На всичко отгоре отричането на новите технологии ви издава!Никога ел. двигателя няма да е е бъдещето на транспорта - НИКОГА!
Коментиран от #8, #13, #19
19:30 18.12.2015
8 Аз работя с цифри
До коментар #7 от "Гост":
Стига с ел. двигателите ли???Ами тези автомобили с горивни клетки не използват ли електромотори за задвижване???
Да не би да си мислиш, че ги бута някаква извънземна сила?
Какви възобновяеми енергийни източници те гонят?
Да не си мислиш че водорода расте по дърветата и се бере в щайги.
Коментиран от #12
20:42 18.12.2015
9 Аз работя с цифри
Кой нормален ще плати тази цена за автомобил с 150 конски сили?
В цяла Европа такъв автомобил може да се зареди само на 30 места.
Да не си мислиш че са малко, защото са евтини.
Нямаш ли зарядна станция в града в който живееш или съседния за нищо не можеш да го използваш.
21:41 18.12.2015
10 Аааа
Коментиран от #11
22:12 18.12.2015
11 Аз работя с цифри
До коментар #10 от "Аааа":
То това ще стане космически кораб. В момента едвам комбинират 2 технологии в един автомобил, ти искаш 4.Водорода какво ще се прави като се произведе?
Няма смисъл от добавянето на фотоволтаик на покрива, защото площа му е под 2 кв.м и с 20% ефективност получате макс 400W в най-добрия случай. За 5 часа каране извън града получавате 2kWh за +10км пробег при силно слънце, което не е нищо. Пробега има значение извън града, защото в населените места лесно се зарежда с ток или бензин. В момента батериите са по-евтини от фотоволтаиците за ват. И батериите ще са по-леки.
22:58 18.12.2015
12 Гост
До коментар #8 от "Аз работя с цифри":
Като си сменил ника си, защо сам се издаваш кой си?Никъде не съм писал, че бъдещето е във водородните клетки, просто ще спомогнат за по-евтиното и масово извличане на водород!!!
Водородът е единственото гориво способно да ни изведе в космоса, а вие ми говорите за технологии отпреди 2 века!
Коментиран от #15
23:53 18.12.2015
13 Гост
До коментар #7 от "Гост":
Ти да не мислиш, че влаковете в Китай и Япония са на дизел и за тва развиват близо 500км/ч? Че викаш че електричеството няма никога да се използва за транспорт D: :D :D :DКоментиран от #14
03:10 19.12.2015
14 Гост
До коментар #13 от "Гост":
Отдавам простотата в поста ти на вманиаченото писане в 03:10 часа.Май изобщо не знаеш, че влаковете "Маглев" НЯМАТ батерии и работят на доста по различен принцип от класическия ел. двигател.
Но тъй като очевидно си промит мозък, едва ли може да осъзнаеш, че огромната част от транспорта се осъществява от камиони, кораби и самолети, където няма как да се ползва електричество!
Жалко, че мисленето е останало на заден план и всеки се опитва да е много "фешън", изказвайки се неподготвен по "еко" начин!!!
10:11 19.12.2015
15 Аз работя с цифри
До коментар #12 от "Гост":
Трябва ли да те знам? От кой град си? Да не си от Бургас или В.Търново?Статията е свързана с водородни горивни клетки.
Какво ще се прави водорода като се извлече малко по-евтино.
Ще се използва за горене в двигател с ефективност 20-30% ли?
Значи твоето виждане е придвижването с ракети по земя.
Коментиран от #16
12:05 19.12.2015
16 Гост
До коментар #15 от "Аз работя с цифри":
Не разбрах какво общо имат Бургас или Велико Търново? Това беше някакъв плосък сарказъм ли?А това, че ти не разбираш значението на иновативността на водорода, си е твой проблем!
Светът е бил винаги пълен с тесногръди пропагандатори на старомодното!
Коментиран от #30
12:50 19.12.2015
17 Електроинженер
Коментиран от #27
18:54 19.12.2015
18 некойси
До коментар #4 от "Аз работя с цифри":
Абсолютно съгласен!!!Технологията е непросто неузряла а ненужна.
Много са техническите проблеми, които трябва да бъдат разрешени за да станат горивните клетки реалност.
Петролното лоби всячески се опитва да съдаде нова зависимост към дадено гориво и това вече стига до крайности.
18:57 19.12.2015
19 некойси
До коментар #7 от "Гост":
Един от най-големите откриватели на когото дължим много е казал още преди десетилетия че сме в състояние да изполваме електрическта енергия а всякакъв вид транспорт.Говорим за Никола Тесла!
18:59 19.12.2015
20 Електроинженер
19:04 19.12.2015
21 Електроинженер
19:19 19.12.2015
22 Електроинженер
19:27 19.12.2015
23 Електроинженер
До коментар #4 от "Аз работя с цифри":
Относно цените на горивото Водород. Съмнявам се, че си прав! Аз съм гледал преди две години клипове, не един и два как в Калифорния зареждат водородно гориво на една автогара, притежаваща парк от 700-800 водородно задвижвани електроавтобуса и показанието на колонката сочеше малко над 2 долара за килограм. Едно зареждане на бутилките "догоре" осигурява 16 часов пробег!Коментиран от #24, #25, #28
19:43 19.12.2015
24 Nikolay Lyubomirov Angelov
До коментар #23 от "Електроинженер":
Допълвам, водородът за зареждането на бутилките на тези електроавтобуси на горивни клетки не беше добит чрез електролиза, а беше извлечен от природен газ, който там е много евтин.19:55 19.12.2015
25 Nikolay Lyubomirov Angelov
До коментар #23 от "Електроинженер":
В Западна Европа, по спомен от преди няколко месеца, цената на килограм водородно гориво беше към 8 евро. Но като се има пред вид, че двигателите на място не работят, следователно не харчат, като се има пред вид и регенерацията, и пробега, който с килограм водород за "малолитражките" е 150 км, безотказна работа в студ и дълъг живот без сериозни разходи за обслужване, нещата /водородните електроавтомобили/ стават доста конкурентноспособни.20:12 19.12.2015
26 Кобрата
18:35 20.12.2015
27 Аз работя с цифри
До коментар #17 от "Електроинженер":
Електроинженерчето от очила ли имаш нужда или нов мозък с който да подмениш фалирая ти в ДЕБЕЛАТА ТИ ЧЕТИРИ ПРЪСТА мозъчна кутия.Къде под мой коментар видя да съм писал за влакове, че ми обяснаваш?
Бил си се съмнявал за колко се продава водорода ами намери и прочети, но явно трудно работиш на компютър.
За улеснение ще ти кажа какво да търсиш. Тойота, Хонда и Хюндай имат автомобили с горивни клетки за които четеш ревюта. В ТЯХ ПИШЕ КОЛКО СТРУВА НАПЪЛВАНЕТО НА БУЛТИКИТЕ.
Не те знам кви 700-800 автобуса с водород само в Калифорния си сънувал след като в света има общо 80. Я се разтърси и дай линк да видим. Имаш ли си на представа че 1 автобус с водородна горивна клетка струва 1-2 МИЛИОНА ДОЛАРА?
20:04 20.12.2015
28 Аз работя с цифри
До коментар #23 от "Електроинженер":
Познавам доста инженери които взеха диплома само защото присъстваха на изпити. Ходеха по 10 пъти на един изпит без да прочитат и ред докато не им ги дадат.Електроинженерчето от долните постове е един от тях.
Мисленето явно не му се отдава.
Енергийната стойност на 1кг водород е 33кWh.
Нали се сещаш че сегашните водородни станции не работят при ефективност над 100%. На нялко места пише че отделят водорода от природния газ с ефективност 77%.
Следователно за получаването на 1кг се използват над 40кWh електричество. Колко още за да се охлади до -40 град Целзий и напомпи в бутилките със стабилно налягане.
На няколко места пише, че се използват 56кWh за 1кг водород до бутилките на автомобила.
С цена за 1кWh - 21 стотинки. За използваното електричество имаме 11,76лв.
Ами за използвания природен газ, поне 5кг по 1,4лв са 7лв.
Процеса дотук е поне 19лв.
Използвам цени на дребно, но и на едро цената на двете може да е 3 пъти по-ниска, но пак няма да е $2.
Продажбата на водород ще има и голяма надценка заради цената на водородна станция от 2 милоина лева. Нали трябва да се избие това вложение отнякъде.
22:50 20.12.2015
29 Електрик
08:06 21.12.2015
30 гост
До коментар #16 от "Гост":
Какво ще кажеш за материала в другия раздел за електрическите тирове , и те са "морално остарели" навярно , и само водорода "ша" ги оправиКоментиран от #31
09:32 22.12.2015
31 Гост
До коментар #30 от "гост":
Аз съм го казал там. Ако тролеите са много иновативни, то по-добре се скрий някъде и чети електротехника за 9-ти клас!!!Коментиран от #32
17:16 22.12.2015
32 гост
До коментар #31 от "Гост":
Да единственото което успя да измислиш е , че нямало "жици" до склада , а колко могат да поевтинеят влекачите , разхода на енергия и поддръжката и съответно цената на транспорта , няма да споменаваме , пък за замърсяването още по-малко , това са екологични глупостиКоментиран от #33
19:43 22.12.2015
33 Гост
До коментар #32 от "гост":
Прав си - това са пълни екологични глупости!Пък идеята за камиони-тролеи е толкова "гениална", колкото ти разбираш от електротехника!!!
Коментиран от #34
08:37 23.12.2015
34 опсмопсус
До коментар #33 от "Гост":
Ей Гост кво пак само мрънкаш ве? Кажи къв ти е проблема и кво искаш?Като си такъв привърженик на автомобилите от статията, кажи какъв ти е плана да притежаваш такъв? Сигурно не смяташ да го притежаваш в БГ щото ще трябва да го влачиш 1000км до Австрия да зареждаш.
Коментиран от #35
18:49 23.12.2015
35 Гост
До коментар #34 от "опсмопсус":
Проблемът се корени в такива промити мозъци като теб, г-н шофер! Неграмотността и наглостта ти те правят типичен Бай Ганьо!Стой си на село и мечтай как ще караш кола, за която няма да плащаш нищо, защото си много важен за света и всичките нови неща трябва да са безплатни за теб!
09:17 24.12.2015