Last news in Fakti

13 Август, 2005 15:31 832 0

Затънал до гуми

  • watercar

Макар да се смятат за крайна екзотика, цивилните амфибийни автомобили всъщност занимават въображението на конструкторите от край време. С кратки паузи такива возила се произвеждат вече сто години. За жалост, удоволствието да се движиш едновременно по суша и вода обикновено се вгорчава от меко казано недостатъчните ходови качества на амфибиите по минимум един от двата "терена". Най-известното земноводно и единствено произвеждано масово си остава прочутият Amphicar. През 60-те германското кабриолетче очарова с уникалната си способност да "скача" без страх от кейовете директно в езерото, където моторчето му с мощност 43 к.с. осигурява феноменалната скорост от 7 км/ч.

Тази шеметна бързина се сторила крайно разочароваща на Дейв Марч, който вложил хиляди часове да реставрира новозакупения си Amphicar, модел 1964 г. Известният индустриалец и съосновател на Caliber Collision Center с оборот $155 млн. се захваща с антиката през 1998 г., когато се оттегля от бизнеса си и остава с прекалено много свободно време. Дейв Марч винаги е бил прочут с екстравагантната си страст по всичко, което се движи бързо, независимо дали по земя, въздух или вода. Благодарение на тази си страст или по-скоро като следствие от нея натрупва милиони, след като разработва някои от най-революционните техники за поправка и реставрация на катастрофирали возила. За такъв човек возенето по вода със 7 км/ч може да е всичко друго, но не и забавно. Разсъждавайки за мащаба на пазара на поръчкови автомобилни части в Калифорния, Марч логично решава, че не би било особено трудно да построи амфибия, която да се движи еднакво добре по вода и суша. Впряга целия си опит, свободно време и финансов потенциал, в резултат на което преди две години на бял свят се пръква първият WaterCar.

Амфибията на Дейв Марч има твърде малко допирни точки с предшествениците си. Удивителното возило прилича на Camaro ''02 и за това си има причини. Каросерията е взета наготово от заготовка за драгстер, чиято външност трябва да пунтира въпросния модел. На "черупката" от фибростъкло са изрязани врати, добавен e под с V-образна форма по подобие на състезателен скутер, а носът е удължен с 30 см, за да способства за по-добро планиране над водата. Разширени са арките на калниците, в които с помощта на хидравлика се прибират оргомните гуми, за да се намали съпротивлението. За разлика от почти всички други амфибии, WaterCar разполага с напълно функционални, отварящи се врати, които се затварят с помощта на механизми от самолетни брави. Така се предотвратяват възможни неприятни изненади по време на плаване. 20-годишният опит на Марч в областта на възстановяването на катастрофирали автомобили, лодки и самолети позволява повечето възникнали проблеми да бъдат преодолени лесно.

Резултатът от 3000-те хиляди часа работа е повече от безапелационен. WaterCar е най-бързата амфибия в света с максимална скорост от над 200 км/ч на суша и 72 км/ч по вода. Парадоксалното е, че за направата є Марч действително използва само и единствено части и агрегати, които се намират свободно на пазара. Окачването например е от Corvette C4 (1986-1987). Добавени са само четири хидравлични бутала, които го прибират по време на движене във вода. Такива компоненти има във всеки магазин за low rider-части в Калифорния. Пак там, след продължителни наблюдения на състезанията с пясъчни бъгита, Марч установява, че нито един V-образен осмак от Corvette или Cadillac не може да се мери с боксерите на Subaru. Освен че "бягат" доста по-бързо, цената им е несъизмерима с Northstar или LT-1. Американецът успява някак да побере двигателя и реактивната трансмисия в багажника на WaterCar, като ги комбинира с хитроумен механизъм, предаващ въртящия момент към колелата или джетпомпата Berkley. За разлика от неотдавна появилия се британски конкурент Gibbs Aquada, творението на Дейв Марч определено предизвиква интерес в родната си Калифорния. Успехът на амфибията му е толкова шумен, че мнозина започват да питат дали не могат да си купят WaterCar. Като типичен предприемач, Марч трудно устоява на изкушението и в момента приема единични поръчки за возилото си на цена от $150 000. В плановете му влиза и производството на по-евтин SUV-амфибия.

Технически характеристики

WaterCar

Двигател:
четирицилиндров, опозитен, OHC, четири клапана на цилиндър, турбокомпресор, производител Subaru

Работен обем:
2 457 см3

Диаметър на цилиндъра/ход на буталото:
99.5/79.0 мм

Степен на сгъстяване:
8.2:1

Максимална мощност:
221 кВт (300 к.с.) при 5 600 об./мин.

Реактивна трансмисия:
Berkley 12JE Jet Drive

Скоростна кутия:
четиристепенна механична Rancho Type L-4, задвижване на задните колела

Габарити, дължина/широчина/височина:
5 358/1 905/1 244 мм

База:
2 540 мм

Маса:
1 260 кг

Максимална скорост на суша/по вода:
200 км/ч/72 км/ч.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА