Last news in Fakti

4 Април, 2016 11:00 6 489 6

За славата на Франция

  • facel vega
За славата на Франция - 1

Франция винаги е била духовна родина на луксозния автомобил. Доста преди Чарлз Ройс да срещне Хенри Ролс Panhard&Levassor вече се слави като производител на най-престижните возила в света. Галското наследство се допълва от Delahaye, Delage, Talbot-Lago и, разбира се, Bugatti. Самите франсета имат собствен термин за голям шикозен автомобил. Под "Grand routiere" те разбират лимузина със свръхелегантна външност, безсрамно висока мощност и потенциал да измине разстоянието между два града преди пътниците да са усетили кога е станало това.

Facel Vega FV1 (1954–1955)

Facel Vega FV1 (1954–1955)

Прът в колелата на тази отколешна традиция слага Втората световна война, която и бездруго съсипва националното самочувствие на петлите. След края є някогашните велики марки агонизират, притиснати от разрухата, завещана от германците, и зловещата данъчна политика на собственото си правителство.

Facel Vega Excellence (1958–1961)

Facel Vega Excellence (1958–1961)

Facel Vega Excellence (1958–1961)

Колкото и странно да звучи, надежда за възраждането на някогашната слава на френския суперлуксозен автомобил обаче намира фирма, която никога преди това не се е занимавала с производство на коли. За периода между 1954 и 1964 г. Forges et Ateliers de Construction d'' Eure-et-Loirе или FACEL връща на галите тяхната Grande routiere, пък било то и с американско сърце.

Facel Vega Facellia (1959–1963)

Facel Vega Facellia (1959–1963)

Жан Данино основава Facel през 1938 г. като предприятие за тежко машиностроене за нуждите на авиационната промишленост. С такъв предмет на дейност съвсем не е трудно да се обясни просперитетът на компанията през Войната, когато произвежда газови турбини за германците. Към края на 40-те Данино се захваща с изпълнение на поръчки за различни автомобилни фирми и скоро започва да снабдява с каросерии Panhard, Simca и Ford France. Реномето на Facel стремително нараства и не след дълго е сключен договор с Bentley за "облеклото" на новия R-Type.

Facel Vega HK500 (1959–1961)

Facel Vega HK500 (1959–1961)

Facel Vega HK500 (1959–1961)

Facel Vega HK500 (1959–1961)

Амбициите на Данино обаче се простират доста по-далеч и през 1954 г. дебютира първият собствен суперлуксозен модел на марката Vega FVC, чийто дизайн изненадва и впечатлява не по-малко от съдържанието на моторния отсек - 4.5-литров V-осмак De Soto Firedome със 180 к.с. Мнозина смятат FVC за прекалено претенциозен, тежък и грандомански, но каросерията от неръждаема стомана и разкошното оборудване привличат клиенти.

Facel Vega Facel II (1962–1964)

Моделът има успех и утвърждава концепция, която позволява на компанията да се задържи на гребена на вълната още десетилетие. Формулата "Френски стил, американски мускули" намира доста почитатели с дълбоки джобове. При цена от $7 000 през 1954 г. броят им не е умопомрачителен, но дава самочувствие на Facel да се ориентира към все по-мощни и луксозни модели, задвижвани от легендарния Chrysler Hemi V8 - Exellence (''58, 355 к.с.), HK500 (''59, 360 к.с.)...

Facel Vega Facel II (1962–1964)

Делата на компанията вървят прекрасно, докато Данино не допуска голямата си грешка Facellia. Идеята да продава по-малък масов модел срива имиджа на марката, а катастрофалният опит на бившия конструктор на Panhard Карло Маркети да разработи собствен 1.6-литров двигател довежда компанията до ръба на фалита.

Facel Vega Facel II (1962–1964)

През Ноември 1961 г. Facel Vega представя последната си Grand routiere - Facel II. С над 390 коня под капака, четири дискови спирачки, сервоволан, всевъзможни атрибути на лукса и цена $12 800 френското купе кара публиката и специалистите да си глътнат езика. Продажбите обаче така и не успяват да компенсират финансовите загуби от авантюрата Facellia и Данино обявава банкрут. За 10-те години на съществуването си Facel Vega привлича клиенти като Ава Гарднър и Ринго Стар. На 4 Януари 1960 г. пък по пътя Сан - Париж близо до Пти-Вилблевен със 140 км/ч в дърво се удря чисто нов HK500. Единият от загиналите на място във Facel-а се казва Албер Камю...

Технически характеристики

Двигател: осемицилиндров, V-образен, OHV, два клапана на цилиндър, полусферични горивни камери, водно охлаждане, Chrysler Hemi

Диаметър на цилиндъра/ход на буталото: 107.95/85.85 мм

Работен обем: 6 286 см3

Обем на цилиндъра:  785.75 см3

Горивна система: два четирикамерни карбуратора Carter

Степен на стъстяване: 10.00:1

Максимална мощност (SAE): 291 (261*) кВт / 396 (355*) к.с. при 5 400 об./мин.

Максимален въртящ момент: n/a

Специфична мощност: 62 к.с. на литър

Габарити, дължина/широчина/височина: 4 750/1 760/1 280 мм

База:  2 660 мм

Предна/задна колея:  1 420/1 422 мм

Клиренс:  180 мм

Диаметър на завой: 10.4 м

Трансмисия: четиристепенна, автоматична/тристепенна автоматична Chrysler Torqueflight, задвижване на задните колела

Маса: 1650 кг

Специфична маса: 236.6 к.с на тон

Спирачки отпред/отзад:  дискови/дискови

Максимална скорост: 240 (214*) км/ч

Ускорение от 0 до 100 км/ч:  7.0 (8.3*) сек.

Ускорение от 0 до 160 км/ч:  16.5 (18.0*) сек.

Четвърт миля със старт от място:  15.0 (16.5*) сек.

* - с автоматична трансмисия


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1

    2 0 Отговор
    Интересна статия, не знаех че имало такава марка, а колите са много шикозни.
  • 2 бургас

    1 0 Отговор
    Готини машини, жалко че историята на марката е продължила толкова за кратко.
  • 3 Джими

    2 0 Отговор
    Красиви и качествени автомобили!Жалко , че вече не се произвеждат такива а само пластмасови боклуци!
  • 4 прост

    1 0 Отговор
    А по това време арабските шейхове са живяли в палатки, бърсали са си задните части без тоалетна хартия и са карали ... камили.
  • 5 Никола

    1 2 Отговор
    Ето откъде Мерцедес са откраднали фаровете за техните модели в доста по-късни години
  • 6 Пешеходец

    1 0 Отговор
    Красота и лукс.Едно време колите имаха душа и характер защото са създавани с любов от хора с души и характер за други хора.Коли правени за удоволствие и наслада.
    Днешните коли се правят от роботи без душа за бездушни роботи и зомбита.