Last news in Fakti

9 Април, 2005 13:31 742 0

S.P.A.

  • s.p.a.-
  • 28/40 нр-
  • 60/70 нр-
  • s.p.a. tipo 23 s-
  • tipo 24-
  • tipo 25

Историята на автомобилизма помни не една и две прочути фамилии, променили завнаги облика на съвременната индустрия. Достатъчно е да се споменат клановете Порше, Форд или Даймлер, за да се добие представа до каква степен семейното начало в този бизнес може да предопредели транспортната промишленост на цели държави. Още от зората на автомобилното производство в Италия фамилията, която неизменно излъчва "Кръстника", е Аниели. Семейството и до днес притежава контролния пакет на FIAT, т.е. почти всичко, което се произвежда на Апенините и се придвижва на колела.В началото на миналия век обаче не един и двама претенденти от не по-малко известни семейства оспорват върховенството на Аниели. Сред фамилиите от онези години изпъкват Чейрано и Ансалди. През 1906-а те обедняват усилията си в опит да подкопаят очертаващото се абсолютно върховенство на FIAT. Тогава Матео Чейрано и Микеле Ансалди основават новата компания S.P.A. (Societa Piemontese Automobili - Пиемонтско дружество за автомобили) с учредителен капитал 1 млн. лири. В Бариера ди Крочета недалеч от Торино започва изграждането на завод върху площ от 12 хектара. В началото на 1907 г. предприятието вече дава хляб на 300 работници, които сглобяват по 30 коли годишно.

S.P.A. представя първите си модели 28/40 НР и 60/70 НР още преди завършването на новия завод. Тези престижни лимузини се оборудват с 4- и 6-цилиндрови двигатели със странични клапани, работен обем съответно 7 785 и 11 677 см3 и карданни предавки към задния мост. Автомобилите се предлагат със стандартна (3 100 мм) и удължена база (3 300 мм) и се отличават със забележително качество след италианските продукти от онова време. Това обаче се отразява на стойността им - само шасито струва 26 000 лири. През 1907 г., когато Италия преживява икономическа криза, търсенето им клони към нула.Финансовото положение на компанията се подобрява чувствително година по-късно, когато Чейрано и Ансалди решават да закупят малката фирма FLAG.

Управата се мести в Генуа, но производството остава в Бариера ди Крочета. Нарастващите продажби позволяват да се отделят средства за развойна дейност и компанията създава отдел за авиационн двигатели. Главен инженер в него е Аристид Фачоли, който по-късно разработва един от най-известните силови агрегати за самолети през Първата световна война. С него се оборудват прочутите италиански военни аероплани SVA. Стабилното положение на S.P.A. позволява да се обърне внимание и на спорта. Специален отдел се занимава с форсиране на двигатели за състезателни автомобили. През 1908 г. S.P.A. 28/40 НР, екипиран с подобен мотор, преодолява успешно разстоянието от Торино до Санкт Петербург, а след това се класира втори в пробега Петербург.Москва. Година по-късно същият автомобил печели състезанието "Тарга-Флорио" с барон Чулпа на волана.

През 1909 г. S.P.A. представя евтиния 10/12 НР с 1.7-литров двуцилиндров двигател с мощност 15 к.с. и тристепенна скоростна кутия. Моделния ред попълва и 25/30 НР с четирицилиндров 4 398-кубиков агрегат, развиващ 30 к.с. Той се произвежда до 1916 г. и остава след последните леки автомобили, които S.P.A. държи на конвейера по време на Първата световна война. До края й производството е съсредоточено в камиони и авиационни двигатели.През 1921 г. S.P.A. възобновява сглобяването на леки коли. В ръководството на компанията обаче са настъпили промени. Микеле Ансалди е напуснал още през 1911-а, последван от Матео Чейрано четири години по-късно. Компанията продава основно евтиния 14/16 НР (1 847 см3, 20 к.с.) и предвоенния 25/30.На 13 февруари 1923 г. ръководството на S.P.A. се връща в Торино, с което започва най-прочутият, но и най-кратък период в историята на компанията. Тогава са създадени изключително сполучливи спортни автомоби, сред които се помни S.P.A. Tipo 23 S с четирицилиндров двигател с работен обем 2 774 см3 и мощност 50 к.с.

Лекият Tipo 24 и спортният му вариант 24S пък се екипират с шестцилиндров 4.4-литров мотор с два горни разпределители вала, 4 клапана на цилиндр и двойно запалване. За жалост следващият в серията - Tipo 25, става последният автомобил, който S.P.A. разработва и произвежда самостоятелно. Скоро повечето акции преминават в ръцете на FIAT и през 1926 г. сглобяването на леки коли е преустановено.

На конвейерите се качва военна техника, която остава там и през Втората световна война. Това става причина заводите на S.P.A. да бъдат изтрити от лицето на земята по време на силни съюзнически бомбардировки от 18 до 20 ноември 1942 г.

Димитъръ ДИМИТРОВЪ
[email protected]


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА