Last news in Fakti

28 Октомври, 2009 11:57 739 0

WSBK''09 - Портимао - анализ

  • wsbk-
  • ямаха-
  • дукати-
  • супербайк-
  • спийс

След 9 месеца и 28 състезания, американската звезда на Ямаха Бен Спийс спечели световната титла в Супербайк. На португалската писта край Портимао бъдещият пилот в Moto GP разгроми конкуренцията още в квалификацията и с типичното си хладнокръвие стана първият шампион с Ямаха и шестият американски победител. (първи след Колин Едуардс през 2002г.). Освен това Спийс стана първият пилот с 11 стартове от първа позиция в рамките на един сезон от. В голяма степен изходът от квалификацията реши борбата, защото докато Спийс потегли първи, Нори Хага се нареди десети. От началните минути в петък Хага изпитваше огромни затруднения с машината и най-вече в третия сектор усещаше липса на прилепяне на задната гума и крайна нестабилност при влизането в завойте. Той се опита да коригира това с избор на по твърда предна гума, която помогна за по-добро поведение в началото на виражите, но твърдата гума имаше репутация на коварна защото без никакво предупреждение може да се хлъзне. Точно това се случи в петата обиколка. Шестият завой е остър десен, на спускане и там комбинацията от нестабилна предна гума и нуждата да се кара на ръба на абсолютния риск предизвикаха може би най-решаващото падане за развоя на шампионата. Хага не само катастрофира, но и повреди мотора достатъчно, за да не може да се върне на трасетaо. Междувременно Спийс държеше първото място от старта и задържаше атаките на преследвачите. След като разбра за падането на конкурента си, Спийс леко отпусна газта, но не си позволи да си играе със съдбата, знаейки, че всичко може да се случи във второто състезание. Малко преди финала американецът имаше добър късмет, защото тъкмо когато напрежението върху него започна да става прекомерно, Джонатан Рей се втурна да изпреварва Макс Биаджи и докато двамата спореха за второто място, което бе спечелено от Рей обиколка преди финала, Спийс си осигури спокоен завършек и сигурни 25т. Така изоставането с 10 пункта се превърна в предимство от 15, старт преди края. Във втората надпревара Хага предпочете да използва резервния мотоциклет и с по-меките гуми се представи доста по-добре, особено във втората половина на дистанцията, но вече бе късно, защото Нори не бе способен да контролира съдбата си. Победата не беше достатъчна, Спийс трябваше да завърши извън първата шестица. И това се оказа доста по-реално развитие от очакваното. Тексасецът тотално промени подхода си за второто състезание и вместо победата, основната му цел бе завършването в първата шестица и предпазването от участието в инцидент. Тази задача никога не е лесна, особено когато във водещата група е пълно с агресивни пилоти, участвали в много инциденти. За първи път през уикенда Спийс и Хага бяха в директен двубой помежду си и пред Нори стоеше изкушението да направи грубо блок изпреварване, което да изкара Спийс извън челните позиции, но нито Хага, нито Мишел Фабрицио си позволиха подобни приоми и борбата за титлата премина чисто и по спортсменски начин. В последните обиколки най-голямата заплаха за пилота на Ямаха не дойде от звездите на Дукати, а от Макс Биаджи, който беше решен да изпревари Спийс, независимо от последствията. На четири пъти Макс напусна трасето, но почти не загуби време и дори в последната обиколка реши да атакува в стил "всичко или нищо" и се размина на косъм от контакт, което провокира Бен да коментира след финала, че маневрите на Биаджи са го изплашили до неузнаваемост. Щеше да е много неприятно инцидент да реши борбата и само може да се радваме, че това не се случи.

С победа и шесто място Бен Спийс спечели тилата и стана първият шампион в историята, който не е взел точки в първото състезание през сезона. На моменти Спийс показа склонност да допуска елементарни грешки, докато е начело, а и късметът често му изневеряваше. Но с изключение на състезанията в Имола, Бен демонстрираше нечевешка скорост и забележителен емоционален контрол, впечатлявайки Ямаха до там, че го преместиха в кралския клас година по-рано от планираното. Някак незабелязана остана способността му да се адаптира светкавично бързо към новите трасета и да минимизира загубата на тренировъчно време за научаване на пистата. Явно Спийс притежава забележителен талант, който му позволява веднага да свиква с новото и това ме кара да вярвам, че добрите резултати в Moto GP няма да закъснеят. Не трябва да се очакват чудеса още във Валенсия тази година, а и Бен ще кара за сателитен, а не заводски отбор. Това са факторите, които би трябвало да намалят магнитута на очакванията, но познавайки импулсивните журналисти и фенове, от Спийс ще се очакват победи от самото начало, което е просто нереалистично. Реалните цели трябва да са насочени към побеждаването на съотборника и бивш Супербайк шампион Колин Едуардс. Интересно ми е какви са очакванията и предпочитанията на хората в падока. От една страна, ако Спийс пожъне успехи, това ще е прекрасна реклама за Супербайк и ще бъде доказано, че качеството на пилотите между двата шампионата не се различава особено. Но от друга, ще се затвърди мнението, че е възможно Световният Супербайк Шампионат да те подготви адекватно за Moto GP и успехите ще ти осигурят силно пилотско място в кралския клас. Това не е особено добре за Супербайк, защото за да просперира един шампионат, трябват звезди, трябват интересни и бързи индивидуалности. И няма да е позитивно ако всеки проспериращ пилот се насочва към Moto GP вместо да гради кариера в Супербайк. Братята Фламини с удоволствие приветстват застаряващите пилоти от шампионата на Дорна, но за да е в добро състояние и да се радва на голяма популярност, Супербайк трябва да се възприема като самостоятелна серия, а не стъпало към Moto GP или пристан за застаряващи пилоти. Затова ще бъде интересно какъв ефект върху Спуербайк ще имат резултатите на Бен Спийс догодина.

Скоро ще започнем да се обръщаме към Нори Хага с клишираното "вечно вторият". За трети път Хага е вицешампион и причините за това са много - контузията в САЩ, паданията в Нюрбургринг и Портимао, завършването зад Фабрицио на Имола и т.н. Няма да се опитвам да посочвам конкретна причина, защото и Спийс има цяла серия от подобни ситуации и условностите за излишни. За условности единствено може да се говори когато се спираме на Мишел Фабрицио. Критиките към Мишел продължават да се увеличават след като във втората надпревара в Портимао той не пусна Нори Хага и вероятно ако в последната обиколка Спийс беше отпаднал, нямаше да има време за Фабрицио да разбере какво се е случило и да позволи на Хага да го изпревари. Световният шампион за 2003г. Нийл Ходжсън обвини Мишел, че не е истински съотборник и не мислил за доброто на тима, защото не направил всичко възможно за да помогне на Хага в Портиамо. Критиките се засилват от това, че не се знае кой реално е мениджърът на италианеца - Франки Кили или Давиде Тердоци, който е състезателен директор на Дукати в Супербайк. Ако е второто се получава известен конфликт на интереси. И все пак трябва да забравим за ситуацията в Имола. ОК, ако тогава Хага беше спечелил, разликата щеше да е с 5 точки по-малко. Това само означава, че тактиката на Спийс щеше да е различна и вероятно нямаше да е толкова консервативна във второто състезание. А и нека да не забравяме за точките, който Фабрицио открадна от Спийс, когато го удари в Бърно. Като теглим чертата разбираме едно: феновете спечелиха. Нямаше мръсни игри, отборни тактики или неспортсменски приоми. Всичко се реши на пистата и вместо да критикуваме Дукати, трябва да ги поздравим за подхода. Все пак едва ли Хага щеше да се зарадва на титла, спечелена чрез мръсни игри на отбора.

Така завършва един епичен, един паметен и исторически сезон. Целият ход на дуелът между Спийс и Хага, постоянните обрати и неочакваните събития превърнаха 2009г. в емблематична за Световния Супербайк Шампионат. Следващият сезон започва два дни след официалният финал на този с тестовете в Портимато, но за първото състезание за 2010г. ще трябва да почакаме до 28-ми февруари във Филип Айлънд. Заради отпадането на надпреварата в Катар, календарът ще е по-кратък с един кръг, но това няма да направи битката по-малко интересна. Нори Хага ще бъде най-големият претендент, вече без Спийс да е на трасето, може би най-после ще дойде моментът на Найтро Нори. Но не трябва да подценяваме новите пилоти на Ямаха Кал Кръчлоу и Джеймс Тоусланд или Джонатан Рей. Дано новият пилот на Хенсприй Тен Кате Хонда Макс Нойкирхнер да се опази от контузиите и също да е в битката. Големи очаквания ще има им към Апрлилия, които показаха голямо развитие в края на този сезон. Сега е време да се въоръжим с търпение и да чакаме 28-ми февруари.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА