Съюзът на българските автомобилисти (СБА) внесе в Парламента предложения за промени в Закона за движение по пътищата и Наказателния кодекс, с които ще бъдат криминализирани манипулациите по километражите на употребяваните автомобили. Ако измененията бъдат приети, колите втора ръка ще се продават задължително със сервизна книжка, а фалшификациите в нея и занижаването на пробега ще се наказва с лишаване от свобода до 2 години и глоба до 6 хил. лева.
Предложението за добавяне на нов текст в Наказателния кодекс гласи: "Който с цел да набави за себе си или за другиго облага възбуди или поддържа заблуждение у някого, като внесе, измени, изтрие или заличи данни от километража на брояча на моторно превозно средство и с това причини на него или на другиго вреда, се наказва за измама с лишаване от свобода от една до две години и глоба до шест хиляди лева. Същото наказание се налага и на този, който, без да има право, внесе, измени, изтрие или заличи данни от километража на брояча на моторно превозно средство, за да получи нещо, което не му се следва."
Подобно наказание се предвижда и за лъжливи данни в сервизната книжка, която трябва да стане задължителна при прехвърляне на собствеността върху колата. СБА предлага данните за пробега на автомобилите, които се внасят в България, да се вписват в информационната система на сайта на Изпълнителна агенция "Автомобилна администрация", а достъпът до тази информация да бъде свободен за всички.
От Съюза на автомобилистите предлагат и промени в Наредбата за регистрацията, отчета, пускането в движение и спирането от движение на моторните превозни, с които пробегът да се вписва в регистрационния талон. Има и идея застрахователите да бъдат задължени да вписват показанията на километража при всеки оглед за сключване на "Каско".
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Някой си
Коментиран от #19
14:42 19.09.2016
2 гост
Как ще се доказва кой е превъртял километрите като една кола внос може да премине пез 5 търговеца от Италия до България след свалянето й от регистрация например? Сервизни книжки и сегашните имат, но се попълват на коляно. Добро утро как действа автомобилната мафия, да мафия понеже никой търговец не е наказан за нарушена гаранция, никой няма да бъде наказан и за километри.
Стимулирайте хората да си купуват нови коли, чисти, тихи, и без толкова смрад от ауспуха, тогава ще кажа браво, вървите в правилната посока.
Коментиран от #9, #11
14:50 19.09.2016
3 същата работа
Коментиран от #16
14:52 19.09.2016
4 давиди
14:56 19.09.2016
5 Бат Чаво
Реално кола с пробег 120-150 хиляди километра всъщност може да е била и с пробег 300-400 хиляди, дори и повече, а ако наистина човек реши да купи кола с пълна сервизна история и реален пробег да речем от 100-120 хиляди без превъртания и измами, трябва да плати 2-но по-висока цена за тази кола, в сравнение с кола която е превъртана и тогава автомобилите в България или ще са прекалено скъпи и няма да можем да си ги позволим, или пък ще ги оставят с реален пробег от по 300-400-500 хиляди километра и тогава ще се замислите дали да си я купите тази кола...
14:58 19.09.2016
6 Патето Яки
15:00 19.09.2016
7 същата работа
Това може да стане , но САМО за ЧИСТО НОВИ КОЛИ, купени от магазина!
Ние станахме по-вярващи от Папата, дори и в богатите страни не обслужват колата постоянно във фирмени сервизи, до 5-тата година най много и айде, след това е Джовани или Антонио с гаражния сервиз.
Повечето българи си сменят маслото сами, а дори някои си ремонтират колите сами и след, като не опират до сервиз нямат и сервизни книжки. За да получат такава при продажба трябва да отидат в някой сервиз, където да впишат километрите, да ударят печат и подпис и за това сервиза ще вземе ПАРИ.
Сега стана ясно, за какво правят тези промени СБА.
15:00 19.09.2016
8 цък
Нищо няма да излезе и от тоя закон най-много да изгори някой нещастник които си е сменил разваленото табло на Б4-та например.
15:06 19.09.2016
9 хейтър
До коментар #2 от "гост":
Старите коли са ти проблема на теб пък... Шумни са щот някое тъпо малко п...лче е взела кюнеца на баба си и си го е сложил на умрелия курник. Шумни са колите с големите мотори на п...лите дето ги настъпват в града, щот си мислят че ще им пораснат пишките, шумни са и моторите на келешите дето карат със 100 в града, щото и те очевидно имат нЕкви комплекси. тия дето убиват хора от комплекси и некадърност. 2 години затвор и отнемане на книжка за 30/40км/ч над ограничението в града. Старите коли не са никакъв проблем. Проблем са тъпаците в тая ш...на държава.16:05 19.09.2016
10 Не ми се вярва много
Вторият момент е при регистрацията в КАТ. Толкова ли показва? Толкова! Качва се на сайта на СБА, което е чудесно. Обаче собственикът годишно изминава с този автомобил 50-100,000 километра, а като отиде в сервиз да го отчетат, дали може отново да си врътне километража? Да го остави така, все едно е изминал 5,000 км за годината? Нали може?
Отделно - има на пазара доста софтуер за промяна на данните на бордовия компютър. Стига един лаптоп и съоръжението да се включи през буксата. 500-600 лв. ще ти излезе по-скъпичък и надежден такъв уред, но пък за всички марки и модели. Ще се контролират ли и тези уреди? Май не!
Между другото, отдавна имаше нужда от мерки в тази насока, защото човек поглежда пазара на автомобили в България и недоумява как, след като не произвеждаме автомобили (Грейт Уол не ги броя) е възможно редица марки у нас да са по-евтини, отколкото на наситен пазар като немския или италианския? Пътищата за това са два - или винаги автоджамбазът удря "кьоравото" и взема най-бързо колата, или се подбират само най-евтините оферти и колите се закрепват, колкото да се продадат. "Само сядаш и караш"! :-)
16:17 19.09.2016
11 гост
До коментар #2 от "гост":
Трябва да се наложат реални ограничения за отработените газове и тогава вноса ще се промени. Необходимо е да се задействат КАТ, отдел регистрации, и ГТП-пунктовете да спрат с редовната измама. Всеки да е свободен да си кара барутник но данъка да не му е 10лв, а 400лв, да се вписва при регистрация има ли катализатор, няма ли, и колко са му отработените газове. На Запад като не може да си покриеш нормите не може да продължиш регистрацията на колата, тук никой го не е еня каква смрад дишаме и то предимно дизелова. Дизелите са добри, но нови, с действащи филтри, а не стандартната практика на изрязване на филтрите да продължава.Какво ме интересува колата дали е на 100 или 400х.км щом тази на 400 е по-чиста, по-поддъражана и по-екологична от тази на 100? Пак действат без капка мисъл. Никой не казва какво стана с екотаксата, никой не казва дали се спазва изискването за гаранция от търговец. Новата кола е най-добре, но държавата трябва да се намеси, защото сега всичко стимулира пропадналите и стари коли, не помага на хората, само така им се вменява, защото утре ще отидат на лекар и кой знае с какво ще ги диагностицират, пък да се радват на 10лв данък.
16:53 19.09.2016
12 Бат
16:55 19.09.2016
13 дАА
евала на бмв, вървеше си иделно
16:59 19.09.2016
14 GoПРо
17:22 19.09.2016
15 Будинов
20:04 19.09.2016
16 всички
До коментар #3 от "същата работа":
коли са имали собственици приди да отидат при джамбазите звъниш питаш!Измама съдиш и те така.В Германия мисля Хамбург авто журналисти хванаха търговец с връщан километраж от документите трябва да видиш предишният собственик!И там този бизнес е масово в ръцете на арапи,югославяни и руснаци...В Италия са арапи и албанци20:06 19.09.2016
17 боби турбото
20:25 19.09.2016
18 jambazina
20:44 19.09.2016
19 гнида
До коментар #1 от "Някой си":
Дали ще стане ?21:01 19.09.2016
20 Слависим
21:16 19.09.2016
21 DBS
Тия А6 и петици 2004-5 дето ги гледате за 10-11К на 185000.....какви са...на мин 500К км.Ако действително е с такъв пробег подобна кола е подобна сума,но в евро.
Давам ги за пример защото нашенеца гледа винаги на премиум да се метне ако е "завъртел некой лев".
И не несъм търговец на коли.
Просто ние искаме да ни лъжат.
Коментиран от #28
21:33 19.09.2016
22 ЛЛИ
21:34 19.09.2016
23 Иван
22:01 19.09.2016
24 555
22:43 19.09.2016
25 колю
23:00 19.09.2016
26 Дядо поп
лен контрол,увеличава паразитната администрация със
съпътващите я разходи за заплати ,осигуровки,климатици.
Това значи и допълнителна корупция,защото в пазарната
икономика всичко се купува и продава включително и
контрола.И ефекта ще бъде нулев както при другия контрол
упражняван от държавата. Необходима ни е работеща
съдебна система,позволяваща осъждането на всеки
измамник при доказана измама,независимо дали те мамят в километраж,килограми или друго.
23:20 19.09.2016
27 Оксо
23:51 19.09.2016
28 МоТо
До коментар #21 от "DBS":
Браво,така трябва-само че те ги въртят още в чужбина,все пак ако си събрал парички,купи си от оторизиран дилър на марка - върната от лизинг и със пълна сервизна история!01:10 20.09.2016
29 Иван
06:40 20.09.2016
30 123
Коментиран от #31
09:34 20.09.2016
31 гост
До коментар #30 от "123":
Коментира се как трябва да е, отворковци като теб няма нужда да пишат. Нали си паралия, ходи си караш новото БМВ.Не трябва да има значение нова ли е, стара ли е, а колко замърсява и според това да се определят данъци, такси и отсъствието на такива за чистите коли. Аз искам да си купя нова, събирам оферти, проучвам и какво излиза: трябва да плащам по 700лв годишно за такси чиста кола, а 20г. смръдлив дизел плаща 10лв. Умножи го това по 5г и излиза, че към амортизациите трябва да добавиш още поне 3000лв. На Запад първите години не дължиш нищо, не минаваш прегледи, точно защото си купил нова кола с високи норми, у нас, макар и да се водим в Европа, е точно обратното. Ей това не разбирам. Лизинг: в чужбина плащаш амортизационната стойност или за 5г плащаш 50% от цената, у нас за 5г плащаш 90% от цената и то с 4-5% лихва, макар банковите лихви да са 0,1% и финансирането да е в пъти по-евтино за лизинговите фирми. Пак в този Запад месечен лизинг на еквивалентна кола в БГ е 330лв, а у нас е 530лв. Бюджетните коли са по 150-200лв месечно, дали и у нас няма да се карат нови на лизинг, ако може срещу 150-300лв да караш гаранционна кола? И да може да си го позволиш това си е обир, прецакване, погазване на ощите норми и правила.
11:38 20.09.2016
32 Canko
16:35 20.09.2016