Преди месец в завода за автомобили край Ловеч бе сглобен първият български Great Wall. Така стартира пробното производство във фабриката на Litex Motors. Екипът ни посети новия завод край ловешкото село Баховица и успя да разгледа отвътре и то доста подробно как се правят новите автомобили "Made in Ловеч" (снимка 1).
Фабриката е почти готова. Ще бъде напълно завършена за официалното откриване, което ще се състои през февруари следващата година. Пътят към нея все още не е асфалтиран (снимка 2), но само преди дни правителството взе решение да отпусне на община Ловеч сума в размер на 2.4 млн. лева за изграждане на пътна инфраструктура до завода.
Тази стъпка е абсолютно наложителна, защото контейнерите с частите за автомобилите ще се транспортират до завода с камиони. Впоследствие е предвидено и изграждането на железопътна линия от пристанище Варна до село Баховица. Сега обаче контейнерите пристигат с камиони и на специален плац се разтоварват от уникална за нашата страна машина (снимка 3).
Заводът се състои от две основни помещения, първото от които е предназначено за складиране и сортиране на автомобилните части. Във второто се извършва производственият процес (снимка 4). Отстрани са изградени огромни паркинг площи и полигони, предназначени за готовата продукция. Инвестицията на завода е 190 млн. лева и ще бъде реализирана до 2017 година.
На този етап в автомобилната фабрика работят 125 души. Техният брой постепенно ще нараства и се очаква в края на следващата година да достигне цифрата 1 000. При пълен капацитет на завода работните места ще се увеличат до 2 000. Екипът е основно от млади специалисти, като средната възраст на инженерите е 25 години (снимка 5).
Поточните линии са изградени за три месеца, а хубавото е, че са изключително модерни и на тях могат да се сглобяват всички модели на китайската компания Great Wall. На този етап купетата пристигат готови и боядисани (снимка 6). В бъдеще се предвижда изграждането на заваръчно-бояджийски цех към завода.
След като "голата" каросерия бъде поставена от машината на конвейера, стартира сглобяването на всички останали възли и агрегати. Започва се от интериора (под, седалки, арматурно табло, волан и т.н.), минава се през стъкла, двигател, окачване, течности и гуми, като на всеки 15 станции се извършва качествен контрол (снимка 7).
Готовата продукция (снимки 8,9 ) минава през финална проверка, като по този начин се гарантира качеството на автомобила. След това готовата кола минава през така наречения воден тест, представляващ специална камера, в която автомобилът се облива със вода под налягане и се проверява дали е добре уплътнен.
Когато завършеният продукт напусне халето, той се отправя към специален полигон с няколко различни настилки. След успешно преминаване и на този тест колата получава съответния лиценз, че е готова за предаване на крайния клиент (снимка 10).
Заводът на Litex Motors ще сглобява автомобили на китайската марка Great Wall, като производството ще започне с малолитражката Voleex C10. През пролетта на следващата година последователно ще се пристъпи към сглобяването на компактния SUV Hoover и на пикапа Steed. От лятото от конвейерите на Litex Motor ще започне да излиза и семейният седан Voleex C30 (снимка 11).
Така само след два месеца фабриката клай Ловеч ще може да изкарва готов автомобил на всеки пет минути. Предварителните ни впечатления са, че този път проектът ще се окаже успешен. Това се случва 16 години след последния провалил се опит на нашата страна да се появи на световната автомобилна карта. Този път обаче се надяваме да успеем!
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Гаджанов
12:39 12.12.2011
2 сиис
А да то и РоУвъри пайххь!.........Булгар,Булгар!!!
И капачки за буркани най-добре прайм!
12:46 12.12.2011
3 димитър
12:49 12.12.2011
4 До Димитър
13:10 12.12.2011
5 Стават
13:22 12.12.2011
6 Гошо от работата
13:53 12.12.2011
7 bg съм
13:54 12.12.2011
8 Пирамид Хлътков
13:55 12.12.2011
9 Ники Николов
14:13 12.12.2011
10 Цветомир Попов
14:39 12.12.2011
11 VR4 TT
15:12 12.12.2011
12 Iwcho
15:13 12.12.2011
13 прост
15:26 12.12.2011
14 Гого
15:46 12.12.2011
15 bibbo
15:53 12.12.2011
16 фют
16:12 12.12.2011
17 VW&Mercedes
16:28 12.12.2011
18 СТЕЛТ
16:54 12.12.2011
19 Ники
17:03 12.12.2011
20 shifara
17:05 12.12.2011
21 ivo
17:22 12.12.2011
22 оги
17:36 12.12.2011
23 Владимир Берборов
Желая им успех
Дано потръгне работата
17:52 12.12.2011
24 БДЖ
18:01 12.12.2011
25 Paco75
18:22 12.12.2011
26 дадсгфдс
18:35 12.12.2011
27 Стефанов
18:35 12.12.2011
28 Стефанов
18:39 12.12.2011
29 giro
20:00 12.12.2011
30 CHINA POWER
Иначе сигурно ще са по-качествени от РЕНО, ФИАТ и др. лидери на пазара.
20:02 12.12.2011
31 koko
20:25 12.12.2011
32 валентин виденов
20:29 12.12.2011
33 optimist
20:41 12.12.2011
34 Ицо
20:42 12.12.2011
35 narkoman
21:19 12.12.2011
36 toletodm
G-n Ganchev ima nuh kym biznesa! Za koeto vinagi trqbva da byde podkrepqn ot pravitelstvoto i za napred.
21:31 12.12.2011
37 Gost
22:10 12.12.2011
38 Great Wall owner
Първо дали се сглобява или произвежда
По цял свят, всички производители нямат производство съсредоточено на едно място. Двигателите се правят някъде, седалките .... Асемблирането може да е на съвсем друго място.
Конкретно в Ловеч се предвижда да се боядисва и сглобява, като част от оборудването ще се произвежда в България.
второ:
На т......рите, които не вярват че българите не могат да правят коли:
Отговор - ВИЕ не можете. Българите могат и ще правят.
трето - на лузърите, за които китайските коли са 6-то качество
За вас и зулуска кола е много защото сте бедни и сте безинтересни за всички произовдители. Интересни сте само за автоморгите от Горубляне и Дупница
22:44 12.12.2011
39 garfild
22:46 12.12.2011
40 Асемблиране
22:50 12.12.2011
41 Скарлет Монтани
а за 16 000лв какви коли на старо има.... тези нещо не ми вдъхват доверие....
23:01 12.12.2011
42 Росен
23:02 12.12.2011
43 VESELIN SPASOV
23:27 12.12.2011
44 Господин никой
00:04 13.12.2011
45 Фиат
00:13 13.12.2011
46 garfild
VESELIN SPASOV Дано утре почнеш работа в завода Great Wall ама , като работник та , да видиш и колко време ще изкараш , преди да ти ти се е разсърдил началника и без даже да си получил заплата си уволнен ... 2000 човека се очакват да работят в завода ... ОК Ама за какви заплати и какви договори ...
Гриша целува г.з за тия банкноти , ама и да му направиш с....... пак трудно вади банкноти .
Така , че VESELIN SPASOV свиркай си яко , пък дано падне някой лев , никой не знае ... А и пиши на български бе!!!
00:40 13.12.2011
47 boko
02:11 13.12.2011
48 buklas
Прочетох много негативни коментари,но явно това е запазена марка на българина.
Крайно време беше да се създаде такова производство след като съсипаха производството на РЕНО преди много години.Гледайте позитивно на всичко това,защото това са нови работни места,ще се оправи инфраструктурата около завода и мн.други положителни неща ще се случват.
Вижте един завод какво направи със Севлиево.
06:44 13.12.2011
49 stoxi
07:43 13.12.2011
50 се-се-се-ре
08:26 13.12.2011
51 се-се-се-ре
(гост)
Бедни сме щото плащаме за безумните идеи на червените ни "лидери". Дано фалирате скоро, а ти да идеш на борсата на труда!
08:30 13.12.2011
52 uuuuuuu
ne se seshtam za nishto po-losho
08:43 13.12.2011
53 ХАХАХ
09:14 13.12.2011
54 борак боров
10:39 13.12.2011
55 бат' Ицо
11:13 13.12.2011
56 сййд
11:13 13.12.2011
57 Yoda
12:09 13.12.2011
58 Перо
12:24 13.12.2011
59 Great Well
12:28 13.12.2011
60 Japan
12:35 13.12.2011
61 00000
Дайте малко национализъм и гордост!
Не бъдете винаги черногледи песимисти!
Бъдете по-добри и мислете за страната си положително!
12:57 13.12.2011
62 fiat
13:19 13.12.2011
63 Илко
13:47 13.12.2011
64 ПОСЛЕДНИЯ ОПТИМИСТ
15:31 13.12.2011
65 Real
16:09 13.12.2011
66 гост
16:54 13.12.2011
67 гост
16:56 13.12.2011
68 gost
17:13 13.12.2011
69 оптимист
18:12 13.12.2011
70 Hektor
18:12 13.12.2011
71 БГ
18:46 13.12.2011
72 indieca
18:53 13.12.2011
73 bgmaster
Ние българите правим хубави неща и ще правим хубави неща поне по голямата част от нас.Браво на куража на Гришата, желая успех на всички които ще правят, продават и купуват тези според мен, хубави автомобили!!!Безаварийно и безпроблемно шофиране!!!
19:13 13.12.2011
74 гост
19:23 13.12.2011
75 Stoyan
Аз на снимките не виждам никаква техника освен, маркучите на ръчните винтоверти.
Не знам и защо избраха да работя точно с този китайски производител - GW. Има далеч по-добри.
Но като цяло всичките са зле.
Снимка н.2 е най-показателна.
Черен път води към малко хале в което ръчно се глобяват автомобили с готови китайски части.
Можем да произвеждаме много неща, при това качествено.
Но този продукт не е добър, колкото и да се произвежда качествено.
19:23 13.12.2011
76 Владо
Е, дупе му е яко на тоя дето ще купи такава кола...
Сигурно става дума за механици!?!
22:51 13.12.2011
77 ОГИ
Личното първоначално мнение на пишещия тези редове е че е направено нещо сериозно и заслужаващо признание.
Най-важният въпрос е какъв е процентът на местната добавена стойност от крайната "фабрична" цена на автомобила, като имате пред вид, че за да бъде национален, в случая автомобилът "български" по международните стандарти трябва да има поне 30% местна добавена стойност. В момента, съдейки от информацията в пресата се говори за внос на автомобили в контейнери и асемблиране в България, което по същите стандарти означава 1,7 - 2,0% местна добавена стойност. Да се надяваме че това е само началото.
За да бъде юридически автомобилът произведен в България първите 3 / три / знака /ОТ ОБЩО 17 ЗНАКА/ в регистрационния талон на автомобила трябва да са XAA и т.н.
Ето Ви няколко допълнителни въпроса за размисъл :
1. Дали автомобилът и производството са БЪЛГАРСКИ ?
1.1. Кой е собственик на лиценза / и патентите ако има такива/. Т.е. кой взима решение за конструкцията, развойната дейност, новите модели, доставчиците, доставните цени на детайлите и т.н.
Ще има ли допълнително заплащане на патенти и лицензи при започване на производството в България на новите модели.
Какъв е размерът на патентите и роялтите за новите модификации и особенно роялтите за резервните части.
1.2. Ще бъде ли разрешено на "българската страна" да взима решение за влагане на български компоненти при асемблирането в крайния продукт и ще бъде ли призната гаранцията на готовия автомобил ако има такова смесване на доставчици.
1.3. Кой определя търговската политика в широк смисъл - продажни цени, териториално разпределение и подбор на дилърите, гаранционен и след гаранционен сервиз, система за заявяване, доставки и цени на резервните части. В автомобилния бизнес всеки производител преследва в крайна сметка една цел и тя е - "Да продадеш автомобил е като посаждане на дърво, а сервизирането и продажбата на резервни части е да береш плодовете". Ако в продажбата на автомобил имате 10-12% печалба, то в резервните части имате 200 - 500% и то за дълъг период.
1.4. Ще успее ли съвместното дружество да се справи със жестоката конкуренция / в т.ч. нетарифната и нелоялна / например бясното състезание с т.н ЕВРО сертификати. В момента в България е задължително ЕВРО4, но от следващата година ще е задължително ЕВРО5 и т.н., което за европейските производители е детска игра, но например един индийски производител едва успя да вземе преди известно време ЕВРО2 и се предаде / изтегли се от Европейския пазар/.
1.5. В момента китайската промишленост е във възход / над 9% за 2010год// ,но какво ще се случи при първата криза. Дали няма да се повтори сценария от кризата през 90те години, когато всички големи производители "първо изядоха децата си" за да оцелеят, като закриха по-голямата част от филиалите и дъщерните си фирми. Само в Гърция за 2 години бяха закрити 11 завода за асемблиране.
Това е малка част за начало и знам че съм досаден, но се радвам на всяко ново начало и стискам палци да е успешно.
ОГИ
23:51 13.12.2011
78 петар петров
01:01 14.12.2011
79 Байчо Китайчо
02:03 14.12.2011
80 Димо
02:13 14.12.2011
81 Jack
02:15 14.12.2011
82 жълтура
07:55 14.12.2011
83 българска работа
10:08 14.12.2011
84 garfild
Това се нарича о..ране от челна стойка , ще има аки и по вратъ ...
Честито !!! Щом мутри ни оправят икономиката а селяни им викат браво , на драго сърце им пожелавам да не спечелят и да имат братя и сестри от мен ...
11:49 14.12.2011
85 Кирил
15:22 17.12.2011
86 Лош
България се сдоби с поредния "модерен" завод, оборудван с технологии от преди 20 години! Тия хора явно са абсолютно неграмотни, щом нямат поне десет минути да поровят в нета и да видят примерно как изглежда един щатски или немски авто завод.
Да не говорим за завода на Volkswagen Phaeton в Дрезден, защото нашият си е по-хубав, все пак е в село Баховица, ба. .и технологията...И друго си е като те питат каква кола караш, гордо да отговориш: "Велика стена", нищо че името подхожда повече на язовирна каскада...Но както и да е, въпроса е че "стената" има колела и се движи, другото са глупости, хахахаха..
18:12 22.02.2012