10 Януари, 2009 23:33 1 244 0

Mini

  • mini

Предисторията на компанията започва още в края на 40-те години на миналия век, когато Джон Купър регистрира фирмата Cooper Car Company. В основата на успеха на малките колички обаче е още един човек на име Алек Исингонис. Той прави първата си кола през 1948 година за Morris, след което работи в Alvis, а през 1955 е привлечен на работа в концерна BMC. Шефовете искат от него двуобемна кола със задно предаване, но в името на компанията концепцията се изменя. За новия икономичен модел Сър Алек се ориентира към предно предаване и напречно разположен агрегат. Интересно е и едно друго решение, че скоростната кутия е разположена под мотора. Гумите на малката кола са 10-цолови, а радиаторът е монтиран не отпред, а от страни до калника. Малката кола е с обем на двигателя 848 см3. и мощност едва 34 к.с. Новост при окачването е използването на гумени еластични детайли. За доста кратък срок - до 1957 година - екипът на Исингонис прави два прототипа. Тогава шефът Леонард Лойд прави петминутен тест-драйв и веднага одобрява микролитражката. Така се ражда автомобилът, превърнал се в жива легенда и носещ недвусмисленото име Mini.

Първоначално свикналите с по-големи автомобили европейци и най-вече американци приемат иновацията доста хладно. Малките габарити, недотам познатото за онези години предно предаване и странното оформление на салона и по-конкретно на арматурното табло, силно притесняват потенциалните купувачи. Първоначално са пуснати две модификации - стандартна с цена 497 паунда и изпълнение De Luxе, продавано за 537 паунда. През първата година на серийно производство (1959) са продадени само 20 000 автомобила. Но с настъпването на 60-те години на миналия век нещата изведнъж взимат странен обрат. Хората в Европа просто полудяват по малката градска количка и за кратко време продажбите бележат уникален ръст. На някои пазари Mini се продава под имената Morris и Austin. Модата на тази микролитражка достига такива мащаби, че Mini си купуват дори хора като Енцо Ферари, членове на кралското семейство... На него се возят групата “Бийтълс” и актьорът Жан Пол Белмондо.

Последният автомобил от първата генерация слиза от конвейера на четвърти октомври 2000 година. За периода 1959 - 2000 са произведени почти 5.5 млн. екземпляра. Така на 41 години приключва животът на тази легендарна малка кола. За да започне отново с второто поколение и вече под крилото на BMW. Но това е съвсем друг автомобил, който не се вписва в тази рубрика.

Радославъ Славчевъ


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА