Най-общо казано балансирането на гумата означава да се направи точен център на тежестта на колелото, който да съвпадне с оста на въртене. Това се постига със закрепване на тежести на по-леката страна на колелото. Кога обаче трябва да се прави този баланс?
Когато гумата се демонтира от джантата и на нейно място се монтира нова, балансирането е задължително. Смята се дори, че след изминаване на няколко километра новата гума се разбалансира леко и трябва отново да се провери. Последното не е задължително, но е препоръчително.
Когато обаче са налични зимни и летни гуми на отделни джанти, например, балансът се прави по съвсем други критерии. Поглеждайки в инструкциите на повечето автомобили, виждаме, че производителят препоръчва баланс на всеки 10 000 - 15 000 километра. И ако за един сезон изминавате по-малко, не се нуждаете от баланс.
Всичко това обаче е "на хартия" и нерядко се случват изключения. Те могат да се разберат по-лесно от опитен водач и доста трудно от начинаещ. Просто трябва да се следи поведението на автомобила. Ако се усеща "биене" във волана, можете да направите баланс на гумите. В противен случай такъв не е необходим. Отзад дисбалансът се усеща по-трудно, но не и ако е силен.
Разбалансирането може да стане от крива джанта, балон на гумата и от още редица други механични повреди. Нашият съвет, особено ако сам сменяте зимните с летни гуми и те са на отделни джанти, е да покарате два-три дни. За този период гумата ще се избави от леките деформации причинени от съхранението.
И ако не усещате никакви вибрации при различни скорости, баланс не се налага. Изминете ли с един комплект гуми 15 000 километра, не е зле да им направите баланс дори да няма вибрации. Най-общо казано баланс е наложителен при следните случаи:
Изминавате повече от 15 000 на сезон.
След последното балансиране колелото попада в голяма дупка с висока скорост.
Усещате вибрации - не отлагайте балансирането за по-нататък.
Начинаещ водач сте и не можете да определите кога гумата се нуждае от баланс.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Ванко
12:11 29.04.2018
2 Някой
12:12 29.04.2018
3 Андрей Николов
12:14 29.04.2018
4 Андрей Николов
12:15 29.04.2018
5 dsadsa
Коментиран от #6, #10
12:27 29.04.2018
6 Митко
До коментар #5 от "dsadsa":
Сервиз мото уни в славейков,до шоурума на Мазда!12:48 29.04.2018
7 Митко
12:51 29.04.2018
8 Средна възраст
15:58 29.04.2018
9 К.К.
16:46 29.04.2018
10 Гадина
До коментар #5 от "dsadsa":
Имаш нещо криво, било гума или джанта.16:57 29.04.2018
11 Този коментар е премахнат от модератор.
12 Този коментар е премахнат от модератор.
13 Тиражиа
07:27 30.04.2018
14 Този коментар е премахнат от модератор.
15 гатузо
09:17 30.04.2018
16 Селянин
11:46 30.04.2018
17 гост
11:50 30.04.2018
18 аожаож
11:52 30.04.2018
19 Селянин
12:02 30.04.2018
20 Бат Пешо
12:22 30.04.2018
21 Койчо
12:39 30.04.2018
22 Койчо
12:40 30.04.2018
23 Този коментар е премахнат от модератор.
24 ASD
Металните джанти се кривят повече, но се поправят, а алуминиевите се пукат при това доста лесно при студено време.
Моето мнение е че на смяна си трябва проверка, но то се усеща като вдигнеш над 110км/ч.
07:17 01.05.2018