Автомобилът на старо: Hyundai Atos

Публикувана: 27 Април, 2010 10:48
3 КОМЕНТАРА | ВИДЯНА 14459
ШРИФТ ПЕЧАТ

През втората половина на 90-те години на миналия век корейската инвазия набираше все повече мощ. Благодарение на ниската си цена колите на азиатците се харчеха все по-добре, но покриваха едва два-три пазарни сегмента. В Hyundai и Daewoo почти едновременно си дадоха сметка, че без разширяване на моделната гама не могат да разчитат на сериозни успехи. Малките градски автомобили бяха първата най-логична стъпка в тази стратегия. При това корейците трябваше да разчитат на собствените си сили за проектирането на новите минита, вместо да се възползват от лицензи. От Daewoo заложиха на Pininfarina, чийто неодобрен дизайн за нов FIAT 500 се превъна в Matiz. Hyundai пък изкопираха японската концепция за микрован и през 1997 г. пусняхя в продажба Atoz. Впоследствие името бе променено на Atos, но идеята за симпатична градска количка, която покрива всички нужди от A до Я (A to Z) си остана същата.

Година след дебюта си на вътрешния пазар микрованът на Hyundai започна да се продава и извън Корея. В различните страни бе лансиран под разни имена и марки. В Англия го знаят като Amica, в Индонезия като Santro Xing, а в Мексико се продава дори като Dodge Atos. Независимо от названието си обаче, навсякъде намери радушен прием заради впечатляващото съотношение между цена, потребителски достойнства и качество. Тясната под метър и половина

каросерия
го прави идеален за придвижване и паркиране в градски условия. Дизайнът вероятно се харесва само на създателите си, но от друга страна концепцията на автомобила не позволява особено оригинални стилови решения. Подобно на Suzuki Wagon R+ и Daihatsu Move, Atos прилича повече на куфар с колелца, отколкото на истински автомобил. Пак заради конструкторската си формула корейчето не може да се похвали и с особено адекватен за родните пътни условия клиренс. За сметка на това купето е сглобено грамотно, а лаковото покритие издържа дълги години. Ръжда се появява сало при коли, пострадали сериозно при катастрофа. Далеч по-вероятни обаче са леките удари по каросерията. От една страна преобладаващата част от собствениците на модела са от нежния пол, а от друга Atos често е първият автомобил за мнозина новоизлюпени водачи заради цената си. Това неизбежно води след себе си подбити джанти, пукнати брони и други наранявания в долната част на каросерията и по вратите.

Корейският микрован предлага на пътниците си достатъчно място в

салона
На задната седалка могат да се настанят удобно само двама пасажери, а позицията на всички места е доста изправена. Материалите са евтини, но това надали би изненадало някого - при проектирането на такъв тип автомобили рядко се предвиждат кой знае какви инвестиции за качествени интериорни материали. От сглобката също има какво да се иска. Добре е да се прегледа за посегателства от малки ръчички на задната седалка, където в много случаи са се возили деца. Atos няма претенциите да конкурира нито европейските, нито японските си аналози като ниво на изпълнението, но въпреки това съществени пропуски или сериозни конструктивни недостатъци липсват. Купувачи със завишени изисквания така или иначе не слагат модела в сметките си.

През 1999 г. Hyundai пусна в продажба версията Prime. Тя се различава от обикновения Atos по леко снижената линия на покрива и различната задница. Разпознава се лесно по незначително скосения капак на багажника и конвенционалните стопове, които заменят вдигнатите нависоко вертикални светлини на микрована. Макар да е дълъг и широк колкото стандартния модел, хечбекът се цели в друга клиентела. Багажникът му поема 40 литра по-малко и като цяло има по-универсално излъчване. В механично отношение обаче двата автомобила са съвършено еднакви.

Оборудват се с четирицилиндрово бензиново

моторче
от семейството Epsilon с мощност 54, 55 или 58 к.с. Агрегатът с по три клапана на цилиндър носи индекса G4HC и е вариант на 800-кубиков двигател със сходна конфигурация. Въпреки скромната си кубатура притежава доста жизнерадостен нрав и гарантира на Atos изключителна манервеност в града. На магистрала ситуацията обаче не изглежда точно така. Липсва му еластичност и страда от осезаем дефицит на мощност. Компенсира недостатъците си с умерен разход на гориво и механична здравина, от която много рядко се чуват оплаквания. Най-често споменаваните дефекти са свързани със случаи на прегряване, което е напълно логично за автомобил, използван преимуществено в натоварен трафик. При оглед трябва да се внимава за следи от антифриз, както и да се провери цялостното състояние на охладителната система.

Освен с традиционните механични

скоростни кутии
корейското мини се екипира с тристепенен автомат и полуавтоматична трансмисия, която е изключително удачно решение за града. Характерни дефекти на се отбелязани, независимо от типа. Дребно изключение е затрудненото превключване на предавките при някои ръчни кутии, което се отстранява с регулировка на механизма. И двата "мързеливи" варианта са много стабилни. Пълният автоматик обаче лесно може да изнерви с бавното преминаване от една скорост на друга.

Автомобили от породата на Atos нямат нужда от енергоемко

окачване
В цивилизованите страни по улиците няма дупки, които могат да погълнат целия микрован. Корейският модел вози твърдо заради късия ход на амортисьорите, които са и най-уязвимите елементи по ходовата част. Ниското тегло на колата се отразява благоприятно върху състоянието на окачването, но заради повече от приличния багажен обем претоварваните екземпляри не са рядкост.

Обикновено в толкова базови като концепция автомобили няма какво да се троши и това оправдава липсата на някои вече приети за стандарт опции като ABS-а, от който Atos е лишен дори в най-високите нива на оборудване, макар че моделът определено би имал полза от такава система заради компромисното сцепление на малките гуми и високия център на тежестта. Като цяло обаче корейското джудже предлага отличен баланс между цена за единица съдържание. Без да блести нито с дизайн, нито с революционна конструкция, моделът печели точки с приличното по стандартите на класа качество на изработката, напълно приемливото ниво на надеждност и практичността си.

СПРАВКА ЗА МОДЕЛА

Hyundai Atos (MX)

ИТОРИЯ

Март 1997

Започват продажбите на новия микрован Hyundai Atoz в Южна Корея. Името е съставено от първата и последната буква в латинските азбуки.
Март 1998 Моделът дебютира на чужестранните пазари. Оборудва се само с четирицилиндров бензинов двигател с мощност 54/55 к.с.
Декември 1999 Дебютира версията Prime с по-традиционна задница тип хечбек.
Октомври 2001 Atos претърпява козметична модернизация. Фейслифтът засяга предимно оформлението на предницата. Мощността на двигателя е увеличена на 58 к.с.

 

 

 

 

 

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ

Двигател (без оборудване)
1 650 EUR
Скоростна кутия (механична) 1 600 EUR
Динамо 265 EUR
Стартер 325 EUR
Водна помпа 35 EUR
Ауспух (комплект) 225 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни) 70 EUR
Накладки (предни дискови) 20 EUR
Фар (комплект)

120 EUR

Преден калник 75 EUR

Цените са за оригинални резервни части посправочника Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел  Hyundai Atos 1.0i /55 к. с./, произведен 2003 г.

Въвеждане на коментар към статията
Име :


Напишете кода от картинката
Визуална кептча
Коментар:
Коментари към статията
ФАКТИ.БГ не толерира обидни коментари и спам. Некоректни коментари ще бъдат изтривани. Такива са тези, които съдържат нецензурни изрази, лични обиди и нападки, заплахи; нямат връзка с темата или са написани изцяло на език, различен от български.

АПИ: актуална пътна обстановка