ПОЗИЦИЯ НА АСОЦИАЦИЯТА НА АВТОМОБИЛНИТЕ ПРОИЗВОДИТЕЛИ И ТЕХНИТЕ ОТОРИЗИРАНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ В БЪЛГАРИЯ ОТНОСНО ПРЕДСТОЯЩОТО ПРИЕМАНЕ НА ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА МЕСТНИТЕ ДАНЪЦИ И ТАКСИ
Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП), като пряко заинтересована страна от измененията в Закона за местните данъци и такси в частта за данъчно облагане на автомобилите заявява, че в нормативния акт, както и досега, е продължена порочната практика данъкът да се определя спрямо мощността на двигателя, като се умножава с коригиращ коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила. С 2,3 пъти се увеличава данъчното бреме за автомобили до 5 години. Резултатът води до това, че колкото по-стар е автомобилът, толкова по-малък данък се дължи. Така нормата има обратен ефект и не стимулира покупките на по-икономични, по-екологични и технически по-безопасни автомобили.
Поради нулевите вредни емисии е в сила разпоредбата на чл. 58, ал. 2 от ЗМДТ, която освобождава от заплащане на данък автомобилите, задвижвани от електрическа енергия, мотоциклети и мотопеди.
Проучването ни на данъчно облагане на превозните средства в страните-членки на ЕС показва, че там не се прилага коригиращ коефициент, в зависимост от годината на производство, а се стимулират с данъчни облекчения автомобилите, които са с екологична категория, която се въвежда в годината на данъчното облагане. В тази връзка ААП предлага премахване на коефициента, зависещ от годината на производство на автомобила в имуществената компонента, тъй като той отново нарушава наложилия се в екологичното право принцип „замърсителят плаща”. На практика в Закона този коригиращ коефициент се отнася само за леките и то по-нови коли, той не се прилага за всички останали превозни средства – тежкотоварни автомобили, автобуси, морски, въздушни и т.н.
Не приемаме и необосновано завишената скала на размера на стойността на данъка според мощността на двигателя. Определените стойности в различните диапазони варират от 0,34 лв. до 6,30 лв. за киловат. Предлагаме да се определи една фиксирана стойност за 1 kw, която да се умножава по мощността на двигателя за всички автомобили.
Подкрепяме предложение за въвеждане на екологична компонента в зависимост от екологичната категория на автомобила за всички превозни средства.
България е държавата с най-стария автомобилен парк в Европейския съюз. По данни на ГД ”Национална полиция” средната възраст на автомобилния парк в страната към 31.12.2017 г. е 19 години. Леките автомобили до 5 г. са под 3,5% , а над 10 години са почти 90 %.
Европейската Агенция за околна среда посочи България като една от държавите с най-мръсен въздух в Европа. Мръсният въздух превръща страната ни в едно от най-опасните места за живеене в света. Сред основните замърсители бе посочен и остарелия автомобилен парк. В същото време у нас на практика за автомобили, за които в европейските страни се въвеждат ограничение на движението на високоемисионни автомобили (Евро 4 и Евро 5), проектът на Закона дава преференции.
Съществен пропуск в Проекта на Закона е липсата на данъчно облекчение за Plug-in хибриди. Тези автомобили никъде не фигурират като отделен клас. Те имат конструктивна възможност за автономно движение само на ток и за определен пробег между зарежданията се движат като чисти електромобили.
Направените промени в Закона увеличават минимално данъка на силно замърсяващите автомобили (с около 30 лева) и по никакъв начин не способстват за решаването на така важните и необходими за всички нас промени, свързани с подобряване чистотата на въздуха и намаляване на жертвите по пътищата. Време е да си дадем ясна сметка за какво ще плащаме повече - за увеличаване бюджета на Здравната каса или за подобряване на средата, в която живеем.
-----------
Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) е сдружение с нестопанска цел, обединяващо 44 български юридически лица - производители на моторни превозни средства и/или оторизирани представители на производители на МПС за територията на Република България. ААП представлява 95% от международно утвърдените автомобилни производители, представени в България, с над 66 марки автомобили, камиони, автобуси и мотоциклети. Асоциацията е създадена през 1993 г. с идеята да подпомогне изграждането на съвременни условия за развитието на търговията с моторни превозни средства в РБългария, както и на всички дейности и фактори, от които зависи тяхното използване, при оптимален екологичен ефект. От 1997 г. ААП е член на Международната организация на автомобилните конструктори (OICA), а от 2007 г. е член и на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 цистит
Коментиран от #4
15:00 24.10.2018
2 Помош мамо имам косми в ушите
15:05 24.10.2018
3 талиги
Коментиран от #5, #10, #13, #14, #15
15:08 24.10.2018
4 Random
До коментар #1 от "цистит":
Аз искам. Но ако на ГТП ми мерят емисиите и ми пишат реалната евро-категория, то тогава предпочитам да сложа по-нов или повече катализатори. Реално няма нищо лошо в това, хем реално замърсяваш по-малко, хем не се налага да купуваш нова колаКоментиран от #20
15:09 24.10.2018
5 Random
До коментар #3 от "талиги":
С кеф бих се врязал в тебе и твоята кауца дето си мислиш че си по-важен щото ти е по-нова каруцата.Коментиран от #6
15:10 24.10.2018
6 талиги
До коментар #5 от "Random":
Бастун,аз карам велосипед.От такива,като теб няма оправия:) врязвай си мозъка някъде,ама поне гледай да не убиваш още хора с 20 годишния си голф 3Коментиран от #19, #35, #46
15:12 24.10.2018
7 гост
15:13 24.10.2018
8 Konstantin
Коментиран от #45
15:16 24.10.2018
9 бизнеса
Коментиран от #47
15:23 24.10.2018
10 луксор
До коментар #3 от "талиги":
Тоя па сигурно да ядеш салам пак е лукс.Едно време като всички са имали коне и каруци да не би да е било лукс.Бабати луксозно ли садила домати?15:28 24.10.2018
11 Гост
Коментиран от #27
15:31 24.10.2018
12 мрън мрън
15:54 24.10.2018
13 А бе я си иби майката
До коментар #3 от "талиги":
Това е комунистическо говорене..........с две думи : все едно живеем в миналия век.16:02 24.10.2018
14 На Гойко му дреме на шлифера
До коментар #3 от "талиги":
Трябва да минен от коли на коне.......Като прабългарите.Коментиран от #18
16:07 24.10.2018
15 На Гойко му дреме на шлифера
До коментар #3 от "талиги":
Трябва да минен от коли на коне.......Като прабългарите.16:08 24.10.2018
16 812
Коментиран от #17, #26, #39
17:26 24.10.2018
17 Крали Марко
До коментар #16 от "812":
Не мога да разбера защо хора, които не могат да пишат грамотно, все се бутат да постват коментари.17:49 24.10.2018
18 Иванова
До коментар #14 от "На Гойко му дреме на шлифера":
Ами,като минат 20 г и циганите станат повече ,натам отива транспорта17:55 24.10.2018
19 Язе
До коментар #6 от "талиги":
Това е хубаво,че караш велосипед,все някой трябва да диша изгорелите газове.Колкото повече въртиш педалите,толкова повече обработен въздух.Дишай на воля,аз ще си кретам с колата.А когато имаш и деца и се наложи да го заведеш на градина,училище,доктор пак ползвай велосипед.Ако някой те бутне на улицата ще си доволен ли ако дойде доктора с колело да те кара в болницата?Коментиран от #21
18:14 24.10.2018
20 123
До коментар #4 от "Random":
Ти вярно не си в час. Нали знаеш колко струва един катализатор и един ДПФ и АД блу система. Щял да си сложи на старата кола за стане по-високо евро. Монтираш горните и се изръсиш за всяко по 3000 лева ще ти е по-евтино да си купиш нов автомобил.Коментиран от #24
18:22 24.10.2018
21 123
До коментар #19 от "Язе":
Ей заради такива като теб си заслужаваме участта. В Холандия, Белгия и Дания, защото са много прости карат основно велосипеди. А тука господин комплексар не може да се качи не колело. Ще му се разпадне каруцата, от всякъде бълва пушеци, няма спирачки и гуми, ама друго е да се возиш на кола. Няма значение децата, които споменаваш какво дишат, важното е на теб да ти е удобно докато ги караш на градина. Така като ти гледам писаниците, сигурно докато ги караш на училище си запалваш по цигарка в колата, защото навън е по-мръсен въздуха.Коментиран от #25, #30
18:27 24.10.2018
22 Антонн
Това че една кола е стара не я прави опасна ,или вредна за екологията.
Ако е нафта ОК,бълва сажди колкото чипосано по-ново БЕ ЕМ ВЕЕ.
Със изхвърлени карантии,катализатори Ди пи Еф и,ЕГР.
Бензинките задължително са ГАЗ или МЕТАН,какво ще замърси?
Пак казвам ТОВА Е ДАНЪК МПС,не еко такса и подобни.
Тоест плащаш данък за това че притежаваш нещо,колкото по скъпо толкова повече.
Няма как чичо Пешо с колиба 45кв,м да плаща данък 1000лв.защото е беден и се грее на дърва и кюмюр.
А палат в Драгалевци защото се отоплява на ГАЗ и е екологичен 50лв.
За това чичо Пешо трови и плаща данък 40лв,а този с еко палата 2000лв.
При колите е същото само дето чичо Пешо не се грее а кара на ГАЗ,тоест е екологичен като този от Драгалевци.Но котела въпреки че е на ГАЗ и е малък но стар трябва да плати 2-бона а баровеца за новия 40лв.
18:31 24.10.2018
23 Да да
20:53 24.10.2018
24 Random
До коментар #20 от "123":
За чий ми е ДПФ и Адблу на бензин? DPF означава Diesel Particulate Filter - демек против сажди от дизела. Колко струва един катализатор? Да кажем че колата ми е БМВ с М50 двигател, преспокойно мога да сложа изпускателен колектор от Е60/Е90 който е с вградени два катализатора.21:16 24.10.2018
25 Язе
До коментар #21 от "123":
На мен колата ми е необходима и затова ще си я карам без да ме трогва твоето мнение.Като ти се кара колело карай.Като искаш чист въздух отивай в планината или Холандия,Белгия,Дания.Зимата къде сте велосипедистите,че нещо не ви виждам?Защо не караш тогава колело и как се придвижваш?Почти всеки ден минавам между 40-80км.Как казваш да стане с колело?Понеже твърдиш,че ще ми се разпадне колата,пушела,спирачки няма,вярно е.Поредния надъхан велосипедист.За разлика от колелото ти взето от OLX,моите гуми,спирачки и всякакви части по колите ми са купувани от магазина.Само гумите на едната струват повече от колелата които си имал през целия си живот.00:49 25.10.2018
26 Liberté, Égalité, Fraternité
До коментар #16 от "812":
Да поясня: Във Франция не плащаш данък за автомобил. Плаща се само годишна застраховка. Също така ако не караш автомобила не си длъжен да му плащаш застраховката. Плащаш, за колкото месеца смяташ да караш колата. Колкото по-малко нарушения имаш съответно плащаш по-евтина застраховка.04:32 25.10.2018
27 гост
До коментар #11 от "Гост":
Данъкът е инструмент на всяка община да стимулира употреба на по-чисти или по-мръсни коли. В момента нашите общини стимулират употреба на крайно стари коли и наказват чистите и по-нови коли. В ЕС логиката е "колкото по-чиста и нова, толкова по-евтина", а у нас логиката е "щом имаш пари за нова ще плащаш" Никъде няма подобна разлика в данъците една 20г. кола без каквато и да е пречистваща система е 20лв, а една нова кола с всички системи е 820лв - има разлика в мощността, но това не е от значение за газовете и е абсурно ограничение за 2018г. и автомобилната индустрия. Идиоти, това е, няма друго разумно обяснение.Коментиран от #44
07:43 25.10.2018
28 Коментара
Коментиран от #31
08:34 25.10.2018
29 Коментара
08:37 25.10.2018
30 Евгени
До коментар #21 от "123":
Всеки европеец си има автомобил, нов ,стар, но годен за движение. Тук всичко е скрап с издухани мотори и изтъркани гуми. Там карат за ташак колела на близки разстояния. Но никой като велоидиотите в БГ не си позволява да върти по тротоарите и пешеходните зони. Защото имат ефективен контрол и истински глоби.09:25 25.10.2018
31 Евгени
До коментар #28 от "Коментара":
Ай да те светна, че всяка нова кола от магазина излиза товарна с N1 и данък 5-10лв.! Като товарна я прави липсата на 1 заден колан и става 3+1места. Само у нас Кайен 500 коня е с данък колкото баничка. Тъй че не говорете като не знаете.09:28 25.10.2018
32 Димов
Коментиран от #33
10:06 25.10.2018
33 Гост
До коментар #32 от "Димов":
Абсолютно точно и вярно казано! Кола не се плаши от каране, плаши се от НЕПОДДЪРЖАНЕ! Какво значение има, че колата е 20 годишна, ако собственика е съвестен и изряден и я поддържа, както си пише по книга? Ако вече се затягат нормите, туря един съвременен катализатор и така! Просто прегледите не трябва да допускат да се движат гнилочи, разпадащи се по пътищата, КОЕТО Е РЕАЛНАТА ОПАСНОСТ и всеки ще си направи сметката как да си подобри и поддържа колата, или ако не - да търси по-добра алтернативна. Изказаните мнения в началото, че или ще карате само нови коли, или пеша, са пълна глупост! Не живеем в диктатура, а в демокрация и всеки има право на избор, СТИГА ДА Е ОТГОВОРЕН, РАЗБИРА СЕ! А това става с ДЕЙСТВИТЕЛЕН КОНТРОЛ, както е на Запад! Колкото и да ти е стара колата, ако всичко й е ОК и си мине на TUV, караш!12:26 25.10.2018
34 Този коментар е премахнат от модератор.
35 Цървул
До коментар #6 от "талиги":
Я кажи сега кой ти е дилърът,махни ти колите,очевидно не разбираш от това!!!14:00 25.10.2018
36 Пеуник
Коментиран от #38
15:13 25.10.2018
37 Коректор
17:37 25.10.2018
38 За тол таксите
До коментар #36 от "Пеуник":
Не разбрахте ли че "екологията" не интересува никое правителство? Тя е само ПРЕТЕКСТ да ни оскубят повече! Единствено чука по главата оправя работата!17:45 25.10.2018
39 Бай Шиле
До коментар #16 от "812":
Даже не знаеш как се пише "данък",а за данъците в Италия даже не си и чувал.Чети повече,пиши по малко.20:31 25.10.2018
40 Щирлиц
Коментиран от #41, #43
20:50 25.10.2018
41 Дедо
До коментар #40 от "Щирлиц":
На последните местни избори в Хасково настоящият кмет обяви,че ще намали пътният данък.Вече след изборите и дълго умуване за параметрите на намалението се оказа ,че ще важи за ТРИ автомобила територията на общината!09:55 26.10.2018
42 ОФФФ
13:17 26.10.2018
43 Азззз
До коментар #40 от "Щирлиц":
Най-вероятно става въпрос за електрическите автомобили! Понеже са много "екологични"...14:41 26.10.2018
44 hmhmhm
До коментар #27 от "гост":
Абе вие с изкривеното мислене я пак помисли ама малко не искам много. Аз имам кола карам си я поддържам я. Ако през три години си купувам кола то за производството и рециклажа отиват повече вредни емисии. Ама с твоето малко мозъче как да го помислиш това. Респективно колко е по стара колата по-малък данък зашото се амортизира намалява и се пазарната цена с изключение на ретро автомобилите но до там не сме дорасли. Кола до 30 г. може пре спокойно да се експлоатира. След 35г вече е безсмислено защото всичко е остаряло но това е според мен.17:03 26.10.2018
45 LPG
До коментар #8 от "Konstantin":
Браво.22:13 26.10.2018
46 Ехоо
До коментар #6 от "талиги":
Не годините на автомобила убиват а идиотите зад волана23:13 26.10.2018
47 Този коментар е премахнат от модератор.