Last news in Fakti

24 Октомври, 2018 14:55 10 082 47

Вносителите на автомобили недоволни от новите данъци

  • аап-
  • автомобили-
  • данъци

От ААП твърдят, че това е нов закон със стари принципи

Вносителите на автомобили недоволни от новите данъци - 1
Снимка:Shutterstock

ПОЗИЦИЯ НА АСОЦИАЦИЯТА НА АВТОМОБИЛНИТЕ ПРОИЗВОДИТЕЛИ И ТЕХНИТЕ ОТОРИЗИРАНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ В БЪЛГАРИЯ ОТНОСНО ПРЕДСТОЯЩОТО ПРИЕМАНЕ НА ЗАКОН ЗА ИЗМЕНЕНИЕ И ДОПЪЛНЕНИЕ НА ЗАКОНА ЗА МЕСТНИТЕ ДАНЪЦИ И ТАКСИ

Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП), като пряко заинтересована страна от измененията в Закона за местните данъци и такси в частта за данъчно облагане на автомобилите заявява, че в нормативния акт, както и досега, е продължена порочната практика данъкът да се определя спрямо мощността на двигателя, като се умножава с коригиращ коефициент в зависимост от годината на производство на автомобила. С 2,3 пъти се увеличава данъчното бреме за автомобили до 5 години. Резултатът води до това, че колкото по-стар е автомобилът, толкова по-малък данък се дължи. Така нормата има обратен ефект и не стимулира покупките на по-икономични, по-екологични и технически по-безопасни автомобили.

Поради нулевите вредни емисии е в сила разпоредбата на чл. 58, ал. 2 от ЗМДТ, която освобождава от заплащане на данък автомобилите, задвижвани от електрическа енергия, мотоциклети и мотопеди.

Проучването ни на данъчно облагане на превозните средства в страните-членки на ЕС показва, че там не се прилага коригиращ коефициент, в зависимост от годината на производство, а се стимулират с данъчни облекчения автомобилите, които са с екологична категория, която се въвежда в годината на данъчното облагане. В тази връзка ААП предлага премахване на коефициента, зависещ от годината на производство на автомобила в имуществената компонента, тъй като той отново нарушава наложилия се в екологичното право принцип „замърсителят плаща”. На практика в Закона този коригиращ коефициент се отнася само за леките и то по-нови коли, той не се прилага за всички останали превозни средства – тежкотоварни автомобили, автобуси, морски, въздушни и т.н.

Не приемаме и необосновано завишената скала на размера на стойността на данъка според мощността на двигателя. Определените стойности в различните диапазони варират от 0,34 лв. до 6,30 лв. за киловат. Предлагаме да се определи една фиксирана стойност за 1 kw, която да се умножава по мощността на двигателя за всички автомобили.

Подкрепяме предложение за въвеждане на екологична компонента в зависимост от екологичната категория на автомобила за всички превозни средства.

България е държавата с най-стария автомобилен парк в Европейския съюз. По данни на ГД ”Национална полиция” средната възраст на автомобилния парк в страната към 31.12.2017 г. е 19 години. Леките автомобили до 5 г. са под 3,5% , а над 10 години са почти 90 %.

Европейската Агенция за околна среда посочи България като една от държавите с най-мръсен въздух в Европа. Мръсният въздух превръща страната ни в едно от най-опасните места за живеене в света. Сред основните замърсители бе посочен и остарелия автомобилен парк. В същото време у нас на практика за автомобили, за които в европейските страни се въвеждат ограничение на движението на високоемисионни автомобили (Евро 4 и Евро 5), проектът на Закона дава преференции.

Съществен пропуск в Проекта на Закона е липсата на данъчно облекчение за Plug-in хибриди. Тези автомобили никъде не фигурират като отделен клас. Те имат конструктивна възможност за автономно движение само на ток и за определен пробег между зарежданията се движат като чисти електромобили.

Направените промени в Закона увеличават минимално данъка на силно замърсяващите автомобили (с около 30 лева) и по никакъв начин не способстват за решаването на така важните и необходими за всички нас промени, свързани с подобряване чистотата на въздуха и намаляване на жертвите по пътищата. Време е да си дадем ясна сметка за какво ще плащаме повече - за увеличаване бюджета на Здравната каса или за подобряване на средата, в която живеем.

-----------
Асоциацията на автомобилните производители и техните оторизирани представители в България (ААП) е сдружение с нестопанска цел, обединяващо 44 български юридически лица - производители на моторни превозни средства и/или оторизирани представители на производители на МПС за територията на Република България. ААП представлява 95% от международно утвърдените автомобилни производители, представени в България, с над 66 марки автомобили, камиони, автобуси и мотоциклети. Асоциацията е създадена през 1993 г. с идеята да подпомогне изграждането на съвременни условия за развитието на търговията с моторни превозни средства в РБългария, както и на всички дейности и фактори, от които зависи тяхното използване, при оптимален екологичен ефект. От 1997 г. ААП е член на Международната организация на автомобилните конструктори (OICA), а от 2007 г. е член и на Европейската асоциация на автомобилните производители (ACEA).


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 цистит

    47 3 Отговор
    те понеже хората искат да карат стари коли и имат избор

    Коментиран от #4

  • 2 Помош мамо имам косми в ушите

    35 0 Отговор
    Живеем на побъркана планета в още по побърката територия
  • 3 талиги

    21 73 Отговор
    Да ги разкарат тия дърти автомобили.Във всяко семейство всеки с кола,че и резервна има.Бръмчат,горят и замърсяват нечувано.Да караш автомобил трябва да е лукс/има си алтернативи-градски транспорт,велосипеди и т.н./ .Голям рев за 20 годишни голфове... И горивото на 3 лева,че да спрат да ги изкарват тия морги!!!!

    Коментиран от #5, #10, #13, #14, #15

  • 4 Random

    24 3 Отговор

    До коментар #1 от "цистит":

    Аз искам. Но ако на ГТП ми мерят емисиите и ми пишат реалната евро-категория, то тогава предпочитам да сложа по-нов или повече катализатори. Реално няма нищо лошо в това, хем реално замърсяваш по-малко, хем не се налага да купуваш нова кола

    Коментиран от #20

  • 5 Random

    37 9 Отговор

    До коментар #3 от "талиги":

    С кеф бих се врязал в тебе и твоята кауца дето си мислиш че си по-важен щото ти е по-нова каруцата.

    Коментиран от #6

  • 6 талиги

    16 29 Отговор

    До коментар #5 от "Random":

    Бастун,аз карам велосипед.От такива,като теб няма оправия:) врязвай си мозъка някъде,ама поне гледай да не убиваш още хора с 20 годишния си голф 3

    Коментиран от #19, #35, #46

  • 7 гост

    42 6 Отговор
    Честно казано намесата им е адекватна. За мен не е разбираемо защо само България не въвежда еконормата на колата като отправна точка за данъчно облагане? Защо има ограничение от 100кс и какво цели то? Защо няма обвързаност на застраховки с лицето и оттам бонус-малус система при застраховките? Защо не се предлага субсидиране и оборудване на коли с катализатори, вместо да се увеличават капацитетите на онкоцентровете и бюджета на ЗК. Не го разбирам, никой не го обяснява. Ако съдим по Симеонов е нормално. Едно обяснение имаше и то беше, че наличието на катализатор не било доказуемо и затова облекченията отпадат, което е ниво неандерталец. Това ли са хората, които ни управляват и няма ли интелигентни и красноречиви личности?
  • 8 Konstantin

    31 2 Отговор
    За автомобилите с газови уредби, вписани в талона, не се споменава нищо. Закона изисква газовата уредба да се впише в талона, но не дава преференция. В Израел развитието на автомобилния парк ще бъде в посока електро и автомобили на газ. Автомобил с вписана в талона газова уредба, преминал необходимите за това прегледи, покрива в ЕС ЕВРО 6.

    Коментиран от #45

  • 9 бизнеса

    29 5 Отговор
    Еми тия вносители да пуснат колите по 5-6000 лева и да видиш как няма да има стар парк.Я ми кажете как човек с 1000 лева заплата и жена ,деца сметки и т.н. ще си купи нова кола за 50-60 хиляди лева.Защото колата все пак трябва да побира цялото семейство , да харчи малко да има място за багаж и т.тн.

    Коментиран от #47

  • 10 луксор

    23 5 Отговор

    До коментар #3 от "талиги":

    Тоя па сигурно да ядеш салам пак е лукс.Едно време като всички са имали коне и каруци да не би да е било лукс.Бабати луксозно ли садила домати?
  • 11 Гост

    39 3 Отговор
    От известно време се чудя и мая какво общо има данък собственост с екологията? Защо се смесват круши и ябълки, че пък и се сравняват! Данък собственост НЯМА нищо общо с екологията! Екологията следва да бъде в цената на горивото! Колкото повече харчиш, толкова повече плащаш! Например: дизел - 5 ст./л., бензин - 3 ст./л., газ - 1 ст./л. Това е! Какво има да се делят нови, стари, хибриди, чисто електро... Само дивотии....

    Коментиран от #27

  • 12 мрън мрън

    9 8 Отговор
    От както свят светува, чрез данъците държавите контролират и насочват развитието на обществото. Нашата нищо не прави по въпроса за екологията и спокойно я кара по надолнището. И масите са доволни - щото им е евтино, а че си в блато се свиква! Що, всички подкрепящи карането на стари и мръсни коли не помечтаят да им се вдигне стандарта - но не като се подлъжат по поредния популист, обещаващ лесен живот без да си мърдаме пръста. Наказанието за глупостта било бедност.
  • 13 А бе я си иби майката

    10 4 Отговор

    До коментар #3 от "талиги":

    Това е комунистическо говорене..........с две думи : все едно живеем в миналия век.
  • 14 На Гойко му дреме на шлифера

    5 1 Отговор

    До коментар #3 от "талиги":

    Трябва да минен от коли на коне.......Като прабългарите.

    Коментиран от #18

  • 15 На Гойко му дреме на шлифера

    2 0 Отговор

    До коментар #3 от "талиги":

    Трябва да минен от коли на коне.......Като прабългарите.
  • 16 812

    9 22 Отговор
    В Германия Франция Италия и Други държави е така колкото е по стара и повече замърсява една кола толкова и е по скъп данака.И Тука също трябва да е така,който няма пари за нова кола има Рейсове Таксита Влакове Самолети.Никой не ви задължава да карате коли

    Коментиран от #17, #26, #39

  • 17 Крали Марко

    16 2 Отговор

    До коментар #16 от "812":

    Не мога да разбера защо хора, които не могат да пишат грамотно, все се бутат да постват коментари.
  • 18 Иванова

    8 0 Отговор

    До коментар #14 от "На Гойко му дреме на шлифера":

    Ами,като минат 20 г и циганите станат повече ,натам отива транспорта
  • 19 Язе

    16 5 Отговор

    До коментар #6 от "талиги":

    Това е хубаво,че караш велосипед,все някой трябва да диша изгорелите газове.Колкото повече въртиш педалите,толкова повече обработен въздух.Дишай на воля,аз ще си кретам с колата.А когато имаш и деца и се наложи да го заведеш на градина,училище,доктор пак ползвай велосипед.Ако някой те бутне на улицата ще си доволен ли ако дойде доктора с колело да те кара в болницата?

    Коментиран от #21

  • 20 123

    9 4 Отговор

    До коментар #4 от "Random":

    Ти вярно не си в час. Нали знаеш колко струва един катализатор и един ДПФ и АД блу система. Щял да си сложи на старата кола за стане по-високо евро. Монтираш горните и се изръсиш за всяко по 3000 лева ще ти е по-евтино да си купиш нов автомобил.

    Коментиран от #24

  • 21 123

    8 11 Отговор

    До коментар #19 от "Язе":

    Ей заради такива като теб си заслужаваме участта. В Холандия, Белгия и Дания, защото са много прости карат основно велосипеди. А тука господин комплексар не може да се качи не колело. Ще му се разпадне каруцата, от всякъде бълва пушеци, няма спирачки и гуми, ама друго е да се возиш на кола. Няма значение децата, които споменаваш какво дишат, важното е на теб да ти е удобно докато ги караш на градина. Така като ти гледам писаниците, сигурно докато ги караш на училище си запалваш по цигарка в колата, защото навън е по-мръсен въздуха.

    Коментиран от #25, #30

  • 22 Антонн

    23 2 Отговор
    Ще го пиша за 20-ти път.
    Това че една кола е стара не я прави опасна ,или вредна за екологията.
    Ако е нафта ОК,бълва сажди колкото чипосано по-ново БЕ ЕМ ВЕЕ.
    Със изхвърлени карантии,катализатори Ди пи Еф и,ЕГР.
    Бензинките задължително са ГАЗ или МЕТАН,какво ще замърси?
    Пак казвам ТОВА Е ДАНЪК МПС,не еко такса и подобни.
    Тоест плащаш данък за това че притежаваш нещо,колкото по скъпо толкова повече.
    Няма как чичо Пешо с колиба 45кв,м да плаща данък 1000лв.защото е беден и се грее на дърва и кюмюр.
    А палат в Драгалевци защото се отоплява на ГАЗ и е екологичен 50лв.
    За това чичо Пешо трови и плаща данък 40лв,а този с еко палата 2000лв.
    При колите е същото само дето чичо Пешо не се грее а кара на ГАЗ,тоест е екологичен като този от Драгалевци.Но котела въпреки че е на ГАЗ и е малък но стар трябва да плати 2-бона а баровеца за новия 40лв.
  • 23 Да да

    8 1 Отговор
    Да го духат вносителите! Ние искаме износители!
  • 24 Random

    3 2 Отговор

    До коментар #20 от "123":

    За чий ми е ДПФ и Адблу на бензин? DPF означава Diesel Particulate Filter - демек против сажди от дизела. Колко струва един катализатор? Да кажем че колата ми е БМВ с М50 двигател, преспокойно мога да сложа изпускателен колектор от Е60/Е90 който е с вградени два катализатора.
  • 25 Язе

    11 0 Отговор

    До коментар #21 от "123":

    На мен колата ми е необходима и затова ще си я карам без да ме трогва твоето мнение.Като ти се кара колело карай.Като искаш чист въздух отивай в планината или Холандия,Белгия,Дания.Зимата къде сте велосипедистите,че нещо не ви виждам?Защо не караш тогава колело и как се придвижваш?Почти всеки ден минавам между 40-80км.Как казваш да стане с колело?Понеже твърдиш,че ще ми се разпадне колата,пушела,спирачки няма,вярно е.Поредния надъхан велосипедист.За разлика от колелото ти взето от OLX,моите гуми,спирачки и всякакви части по колите ми са купувани от магазина.Само гумите на едната струват повече от колелата които си имал през целия си живот.
  • 26 Liberté, Égalité, Fraternité

    12 1 Отговор

    До коментар #16 от "812":

    Да поясня: Във Франция не плащаш данък за автомобил. Плаща се само годишна застраховка. Също така ако не караш автомобила не си длъжен да му плащаш застраховката. Плащаш, за колкото месеца смяташ да караш колата. Колкото по-малко нарушения имаш съответно плащаш по-евтина застраховка.
  • 27 гост

    4 8 Отговор

    До коментар #11 от "Гост":

    Данъкът е инструмент на всяка община да стимулира употреба на по-чисти или по-мръсни коли. В момента нашите общини стимулират употреба на крайно стари коли и наказват чистите и по-нови коли. В ЕС логиката е "колкото по-чиста и нова, толкова по-евтина", а у нас логиката е "щом имаш пари за нова ще плащаш" Никъде няма подобна разлика в данъците една 20г. кола без каквато и да е пречистваща система е 20лв, а една нова кола с всички системи е 820лв - има разлика в мощността, но това не е от значение за газовете и е абсурно ограничение за 2018г. и автомобилната индустрия. Идиоти, това е, няма друго разумно обяснение.

    Коментиран от #44

  • 28 Коментара

    13 2 Отговор
    Абсолютно прав си! И аз така недоумявам защо вдигат данакът на стари коли с АГУ при полужение, че са 100 пъти по екологично чисти от който и да е чисто нов бензин или дизел?!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Аз си карам на безин ..как да е. Другото което не разбирам е защо в тази педереслива държавичка не се намалят данъците за нови автомобили.. ддс, застраховки и тн. за да се стимулира реално този пазар?! Значи като вдигаш данакът на чичо Пешо за 20 годишната му кола той няма да дотърчи в най-близкият автосалон...по-простата причина че той парите ги НЯМА! Единственото което се случва е, че той става по-беден.......ай чиститу! Във вдигането на данъци няма нищо градивно и позитивно, по-скоро издава умствена слабост и липса на креатив.

    Коментиран от #31

  • 29 Коментара

    4 1 Отговор
    Коментара ми е в подкрепа на мнението изказано от №22 Антонн
  • 30 Евгени

    7 0 Отговор

    До коментар #21 от "123":

    Всеки европеец си има автомобил, нов ,стар, но годен за движение. Тук всичко е скрап с издухани мотори и изтъркани гуми. Там карат за ташак колела на близки разстояния. Но никой като велоидиотите в БГ не си позволява да върти по тротоарите и пешеходните зони. Защото имат ефективен контрол и истински глоби.
  • 31 Евгени

    9 1 Отговор

    До коментар #28 от "Коментара":

    Ай да те светна, че всяка нова кола от магазина излиза товарна с N1 и данък 5-10лв.! Като товарна я прави липсата на 1 заден колан и става 3+1места. Само у нас Кайен 500 коня е с данък колкото баничка. Тъй че не говорете като не знаете.
  • 32 Димов

    11 0 Отговор
    Преди години се возих в една чисто нова Х1, чиито борд комп изписа стресиращото "power steering locked", докато бяхме със 140 по скоростен път. Все едно ти изливат кофа студена вода на главата. До тук с мита, че новите коли са по-безопасни от старите. Като е съвестен собственика и на 50г да му е колата, пак ще е добре поддържана и безопасна. Ако е някой мърляч аждерин, и чисто нова да е, той ще я направи опасна. Техническата изправност на МПС е въпрос на културата на водача. Не на ново и старо.

    Коментиран от #33

  • 33 Гост

    6 1 Отговор

    До коментар #32 от "Димов":

    Абсолютно точно и вярно казано! Кола не се плаши от каране, плаши се от НЕПОДДЪРЖАНЕ! Какво значение има, че колата е 20 годишна, ако собственика е съвестен и изряден и я поддържа, както си пише по книга? Ако вече се затягат нормите, туря един съвременен катализатор и така! Просто прегледите не трябва да допускат да се движат гнилочи, разпадащи се по пътищата, КОЕТО Е РЕАЛНАТА ОПАСНОСТ и всеки ще си направи сметката как да си подобри и поддържа колата, или ако не - да търси по-добра алтернативна. Изказаните мнения в началото, че или ще карате само нови коли, или пеша, са пълна глупост! Не живеем в диктатура, а в демокрация и всеки има право на избор, СТИГА ДА Е ОТГОВОРЕН, РАЗБИРА СЕ! А това става с ДЕЙСТВИТЕЛЕН КОНТРОЛ, както е на Запад! Колкото и да ти е стара колата, ако всичко й е ОК и си мине на TUV, караш!
  • 34 Този коментар е премахнат от модератор.

  • 35 Цървул

    2 0 Отговор

    До коментар #6 от "талиги":

    Я кажи сега кой ти е дилърът,махни ти колите,очевидно не разбираш от това!!!
  • 36 Пеуник

    11 0 Отговор
    Хайде същите тези вносители да ми обяснят начина за формиране на данъка в Англия. Там също е по-нисък за старите и маломощни коли. Те комунисти ли са? Къде в Европа старите коли плащат по-висок данък? Защо данъка не зависи от замърсяването на конкретния автомобил? Така го направете! Отиваш, мерят ти газовете и бум по тях и данък. Това е екологията, а не евро 6, евро 5 и тинтири минтири! Притежаването на автомобил не означава замърсяването на въздуха. Карането замърсява. Данъкът го плащаш един път на година и може изобщо да не я мръднеш или да минеш един милион км. Какво е значението на данъка? Никакво! Тол такси! Това е му е майката. За градско и извън градско. Минаваш на камерката на Владая, щрак 10 лева за нова тойота, щрак 30 лева за пернишкия голф. На Пирогов щрак още 10, НДК още 10 и така ще се намали замърсяването. За гоуфу повече кинти. А сега кво? Даваш 100 лева, караш не караш толкова. Защо не го направят , като на камионите? Да видиш какви пари ще дойдат или ще намали трафика.

    Коментиран от #38

  • 37 Коректор

    3 0 Отговор
    "Така нормата има обратен ефект и не стимулира покупките на по-грозни, по-пластмасови и технически по-чупливи автомобили." А който си кара старата кола на бензин и има катализатор, да продължи да си плаща колкото за дизелов комин, нали?
  • 38 За тол таксите

    12 0 Отговор

    До коментар #36 от "Пеуник":

    Не разбрахте ли че "екологията" не интересува никое правителство? Тя е само ПРЕТЕКСТ да ни оскубят повече! Единствено чука по главата оправя работата!
  • 39 Бай Шиле

    0 0 Отговор

    До коментар #16 от "812":

    Даже не знаеш как се пише "данък",а за данъците в Италия даже не си и чувал.Чети повече,пиши по малко.
  • 40 Щирлиц

    4 0 Отговор
    Чух и видях по телевизията,че има автомобили,плащащи по 6 лева общински данък.Каза го Менда Стоянова - председател на Бюджетната комисия към НС. Тук сте все "експерти" по данъците.Ще си направите ли труда да ми светнете кои са тези автомобили?

    Коментиран от #41, #43

  • 41 Дедо

    2 0 Отговор

    До коментар #40 от "Щирлиц":

    На последните местни избори в Хасково настоящият кмет обяви,че ще намали пътният данък.Вече след изборите и дълго умуване за параметрите на намалението се оказа ,че ще важи за ТРИ автомобила територията на общината!
  • 42 ОФФФ

    6 0 Отговор
    Абе мани тия нови автомобили , некви електронни играчки ,дето като се спука некой чип и не моеж мръдна и в оторизирания сервиз се чудят какво да правят. И кво ....на всеки 5 години нова играчка - е ,мнооого екологично ,нема що! То само пластмасата дето съм спестил на Земята като шофирам 20 годишна кола е по-екологично действие ,отколкото да купувам нов автомобил на всеки 5 години - профанското потребителско общество е проблема - не старите автомобили!
  • 43 Азззз

    0 0 Отговор

    До коментар #40 от "Щирлиц":

    Най-вероятно става въпрос за електрическите автомобили! Понеже са много "екологични"...
  • 44 hmhmhm

    2 0 Отговор

    До коментар #27 от "гост":

    Абе вие с изкривеното мислене я пак помисли ама малко не искам много. Аз имам кола карам си я поддържам я. Ако през три години си купувам кола то за производството и рециклажа отиват повече вредни емисии. Ама с твоето малко мозъче как да го помислиш това. Респективно колко е по стара колата по-малък данък зашото се амортизира намалява и се пазарната цена с изключение на ретро автомобилите но до там не сме дорасли. Кола до 30 г. може пре спокойно да се експлоатира. След 35г вече е безсмислено защото всичко е остаряло но това е според мен.
  • 45 LPG

    1 0 Отговор

    До коментар #8 от "Konstantin":

    Браво.
  • 46 Ехоо

    2 0 Отговор

    До коментар #6 от "талиги":

    Не годините на автомобила убиват а идиотите зад волана
  • 47 Този коментар е премахнат от модератор.