Един от най-ефективните мениджъри в съвременния бизнес обяви, че ще се оттегли от ръководството на алианса Renault-Nissan през 2017 г. Все още не се знае кой ще го замести, но никой не таи надежди, че автомобилният гигант ще се прижевее смяната безболезнено. След оттеглянето на ръководител от такъв мащаб подопечната му компания обикновено претърпява трус.
За да се осмисли правилно ролята на Гон в автомобилната индустрия, трябва да се припомни съдбата на Renault в средата на 90-те години на миналия век. Загубите на Режията през 1996-а са 2 млрд. франка, пари за разработката на нови модели няма и дори французите на купуват колите на родната марка.
По онова време 40% от акциите на компанията принадлежат на държавата и властите се отнасят крайно враждебно към идеите за преструктуриране на производството и съркащаване на персонала. Такива мерки са изключително непопурялни и сред населението.
Роденият в Бразилия етнически ливанец Карлос Гон обаче не цепи басма никому. Когато му възлагат спасяването на Renault от банкрут, той действа мълниеносно. Първо закрива завода на Режията в Белгия и съкращава огромен брой работници във Франция.
Действията му са съпроводени от гигантска вълна от протести и хиляди го приемат за личен враг, но резултатите са налице още през следващата 1997 г., когато Renault престава да отчита загуби. До края на века Режията вече печели достатъчно, за да се почувства уверена да поиска алианс с Nissan.
Японската компания се намира в аналогична ситуация през 90-те. Паразният й дял се топи непрекъснато и загубите растат в всяка изминалата година. Акционерите одобряват предложения алианс и през 1999 Гон оглавява Nissan.
По онова време вече е известен като най-добрия антикризисен мениджър в света, но никой в Япония не вярва сериозно на заканите му да изправи затъналата компания на крака само за година. Гон обаче отново действа безкомпромисно и веднага закрива цели пет завода, изхвърляйки на улицата 14% от персонала на Nissan. С работата си се прощават не само обикновени служители, а и мениджъри на всякакви управленски нива. Уволнено е 50% от ръководството на фирмата.
Протестите изобщо не трогват Гон, който продава много от заводите за производство на части, съкращава цели отдели и променя из основи съществуващата от десетилетия бизнес система в Nissan. Обявява, че повечето продукция на компанията не става за нищо и гамата спешно се нуждае от пълно обновяване. Говори се, че заради Карлос Гон немалко служители опитват самоубийство - в някои случаи успешно.
Резултатите обаче не закъсняват. Nissan излиза на печалба, натовареността на мощностите се увеличава от 53% на 82%, а цената на много от частите намалява с 20%. Nissan започва да използва технологии на Renault и за по-малко от 10 години френско-японският алианс се превръща в един от най-могъщите автопроизводители в света.
23 Юни, 2012 10:07 2 097 6
Карлос Гон напуска Renault-Nissan
Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 blabla
10:14 23.06.2012
2 333
11:12 23.06.2012
3 _FMC_
00:54 24.06.2012
4 Speeder
08:25 25.06.2012
5 Дошо
Абе няма такива фокуси бе.Няма незаменими хора.При положение, че фирмата е изградила сполучлива стратегия и я следва тоя другия месец няма да го помнят.Все едно без Фердинанд Пиех Фолксваген ще усети нещо.Това са само заблуди за да могат разни от големото добрутро да си придават важност и да си осигуряват работа и много пари.
Оня с ай подовете и ай падовете (забравих му името) като умря та сега Ейпъл сигирно е зле.
16:11 25.06.2012
6 Перо
13:16 26.06.2012