Last news in Fakti

23 Юни, 2012 10:07 2 097 6

Карлос Гон напуска Renault-Nissan

  • карлос гон-
  • renault-
  • nissan

Един от най-ефективните мениджъри в съвременния бизнес обяви, че ще се оттегли от ръководството на алианса Renault-Nissan през 2017 г. Все още не се знае кой ще го замести, но никой не таи надежди, че автомобилният гигант ще се прижевее смяната безболезнено. След оттеглянето на ръководител от такъв мащаб подопечната му компания обикновено претърпява трус.

За да се осмисли правилно ролята на Гон в автомобилната индустрия, трябва да се припомни съдбата на Renault в средата на 90-те години на миналия век. Загубите на Режията през 1996-а са 2 млрд. франка, пари за разработката на нови модели няма и дори французите на купуват колите на родната марка.

По онова време 40% от акциите на компанията принадлежат на държавата и властите се отнасят крайно враждебно към идеите за преструктуриране на производството и съркащаване на персонала. Такива мерки са изключително непопурялни и сред населението.

Роденият в Бразилия етнически ливанец Карлос Гон обаче не цепи басма никому. Когато му възлагат спасяването на Renault от банкрут, той действа мълниеносно. Първо закрива завода на Режията в Белгия и съкращава огромен брой работници във Франция.

Действията му са съпроводени от гигантска вълна от протести и хиляди го приемат за личен враг, но резултатите са налице още през следващата 1997 г., когато Renault престава да отчита загуби. До края на века Режията вече печели достатъчно, за да се почувства уверена да поиска алианс с Nissan.

Японската компания се намира в аналогична ситуация през 90-те. Паразният й дял се топи непрекъснато и загубите растат в всяка изминалата година. Акционерите одобряват предложения алианс и през 1999 Гон оглавява Nissan.

По онова време вече е известен като най-добрия антикризисен мениджър в света, но никой в Япония не вярва сериозно на заканите му да изправи затъналата компания на крака само за година. Гон обаче отново действа безкомпромисно и веднага закрива цели пет завода, изхвърляйки на улицата 14% от персонала на Nissan. С работата си се прощават не само обикновени служители, а и мениджъри на всякакви управленски нива. Уволнено е 50% от ръководството на фирмата.

Протестите изобщо не трогват Гон, който продава много от заводите за производство на части, съкращава цели отдели и променя из основи съществуващата от десетилетия бизнес система в Nissan. Обявява, че повечето продукция на компанията не става за нищо и гамата спешно се нуждае от пълно обновяване. Говори се, че заради Карлос Гон немалко служители опитват самоубийство - в някои случаи успешно.

Резултатите обаче не закъсняват. Nissan излиза на печалба, натовареността на мощностите се увеличава от 53% на 82%, а цената на много от частите намалява с 20%. Nissan започва да използва технологии на Renault и за по-малко от 10 години френско-японският алианс се превръща в един от най-могъщите автопроизводители в света.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 blabla

    3 0 Отговор
    Човекът си знае работата, да вдигнеш две големи компании на крака не е лесна задача.
  • 2 333

    1 0 Отговор
    kadaren e 4oveka spor nqma,no da ne zabravqme povsemestniq razstej !Da vzeme sega garciq da q opravi za 1 godina pri tazi svetovna kriza ;)
  • 3 _FMC_

    1 0 Отговор
    Лакомията на богаташите е безкрайна, затова и толкова много фалити и по света и у нас. Грешка на голяма част от тях е, че разширяват производството почти безконтролно, без да разполагат с необходимите средства. После се бият в главата какво да правят. Идва някой като Гон и прави най-логичното - разкарва излишното производство. Кофтито е, че си отиват и работници с това, но това е положението. По-добре година на борсата, отколкото 5 години без заплати ( или с намалени) и накрая на улицата. Де и нашите бизнесмени да се поучят, ама не. Те просто изпълняват само половината, защото дупарата голяма - уволняват хората, но в същото време им свиди за производствените мощности. Да, ама като няма кой да работи, банките рано или късно прибират и тях. Така нито работниците доволни, нито работодателите, нито банките, които се чудят какво да правят с иззетите паметници от съдия изпълнителя.
  • 4 Speeder

    0 0 Отговор
    Що да оправя Гърция? То и ние сме за оправяне :D
  • 5 Дошо

    0 0 Отговор
    Все още не се знае кой ще го замести, но никой не таи надежди, че автомобилният гигант ще се прижевее смяната безболезнено

    Абе няма такива фокуси бе.Няма незаменими хора.При положение, че фирмата е изградила сполучлива стратегия и я следва тоя другия месец няма да го помнят.Все едно без Фердинанд Пиех Фолксваген ще усети нещо.Това са само заблуди за да могат разни от големото добрутро да си придават важност и да си осигуряват работа и много пари.
    Оня с ай подовете и ай падовете (забравих му името) като умря та сега Ейпъл сигирно е зле.
  • 6 Перо

    0 0 Отговор
    Опозицията във Франция го гази за програмата на "Рено" за електромобили. Профукал много държавна помощ, но електричките не се харчат. Иначе е печен.