Мюнхенската компания Sono Motors обяви, че е провела успешна кампания за колективно финансиране на проекта си за евтин електромобил с вградени в каросерията слънчеви панели. Серийното производство на компактния ван Sion трябва да започне през септември 2021 г.
Sono Motors GmbH е млада компания, основана през 2016 г. от инженери ентусиасти с идеята за създаване на достъпни електрически коли. Sion има носещ скелет от алуминиеви профили. Петместният ван е дълъг 4 290 мм и има междуосие от 2 770 мм, а обемът на багажника варира от 650 до 1 250 литра.
В пода е интегриран акумулаторен блок с капацитет 35 кВтч, който позволява изминаването на 255 км по цикъла WLTP. Слънчевите батерии, вградени в покрива и вратите, осигуряват енергия за още 34 км на ден.
Sion има само един електромотор с мощност 120 кВт/163 к.с. и въртящ момент 270 Нм. Задвижващи са предните колела. Максималната скорост е 140 км/ч, а ускорението от 0 до 100 отнема 9 секунди. Теглото е 1 400 кг.
Народният германски електромобил ще се продава само в една версия с фиксирано оборудване, което включва четири еърбега, климатик, темпомат, подгряване на предните седалки, електрически стъкла, мултимедийна система с четири високоговорителя и два USB-порта, светодиодни фарове и стоманени джанти с всесезонни гуми с размер 205/60 R 16. Цената също е фиксирана - €25 500.
Салонът е оформен скромно, което не е изненадващо за автомобил от този сегмент. Има обаче и някои екстравагантни решения като филтър от естествен мъх.
Първоначалните планове на Sono Motors предвиждат серийното производство да започне през 2019 г. в бившия завод на Saab в Тролхетан, който сега принадлежи на NEVS, но заради проблеми с осигуряването на средства проектът е отложен за 2021-ва.
Основателите на компанията обясняват, че не са могли да намерят достатъчно сговорчиви инвеститори, които да се интересуват повече от идеята, отколкото от възвръщаемостта, и затова през декември са решили да потърсят средства на принципа на колективното финансиране. Поставената като цел сума от €50 млн. била събрана бързо и продължава да расте, като в момента броячът отчита €53.3 млн.
75% от тази сума представлява предплата за Sion, чийто размер всеки индивидуален инвеститор определя сам. До момента са приети поръчки за 13 000 електромобила, а договорът с NEVS предвижда производството на общо 260 000 коли за период от 8 години.
Напиши коментар:
КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА
1 Хитлер
Коментиран от #24
18:40 21.01.2020
2 естет
Коментиран от #3, #4, #10
18:43 21.01.2020
3 Pokoloko
До коментар #2 от "естет":
Меко казано18:46 21.01.2020
4 Фюрер Меркел
До коментар #2 от "естет":
За 50 000 лева, толкова. Като искаш красавец ще се изръсиш с 100 00018:49 21.01.2020
5 ссссс
Коментиран от #8, #33
18:50 21.01.2020
6 стига глупости
18:54 21.01.2020
7 народна кола
Бих се съгласил само ако махнат тая 2-ка отпред.
18:57 21.01.2020
8 Аууууу
До коментар #5 от "ссссс":
Цените на ел колите няма да паднат, даже напротив, ще се покачват и причината е заради батериите! За тях трябват ценни и редки ресурси който се намират трудно! В момента много малка част от световното производство на автомобили са електрически! От къде ще намерят тези ресурси ако трябва всички производители на света да правят всеки един модел в гамата електрически??? Да не говорим за проблема къде ще се складират толкова батерии след експлоатационния им срок? Умишлено казвам складират защото малка част от самия материал използван в батерията се рециклира!Освен ако не се измисли нов вид батерия която не изисква редки материали за производството им, не виждам бъдеще за ел колите! В момента всички са луднали по тях само защото е модерно да си ЕКО, малко хора мислят за ефекта при производството и след като батерията е за изхвърляне! В това няма нищо екологично....
Коментиран от #18
19:05 21.01.2020
9 Ело
Коментиран от #14
19:53 21.01.2020
10 Borislav Popov
До коментар #2 от "естет":
Много си е хубава колицата даже, грозна е за душманите !20:06 21.01.2020
11 Йозеф
20:09 21.01.2020
12 Алфа Вълкът
20:13 21.01.2020
13 Единственото хубаво в тая кочина е
20:20 21.01.2020
14 Е Па то нема
До коментар #9 от "Ело":
Нищо друго у тая барака. Тия май ни взимат за олигофрени аз ще си купя Ауди RS6 за тия пари.20:23 21.01.2020
15 Димчо Илиев
Коментиран от #27
21:16 21.01.2020
16 Японеца
" Лъжа е, не чуваш ли, спри се, лъжа е, почакай върни се. Лъжа е,......"
21:16 21.01.2020
17 Подочул
23:50 21.01.2020
18 Ами
До коментар #8 от "Аууууу":
Има но така отпадат много метали мед алуминий литий желязо няма оборот няма интерес. С София имаше ел автобус с графен батерия изчезна хуавей тъкмо пусна р 40 и изчезна пак.00:38 22.01.2020
19 друм
04:39 22.01.2020
20 Пацифист
07:20 22.01.2020
21 Кико
07:37 22.01.2020
22 ффф
08:56 22.01.2020
23 Обективно
Коментиран от #25, #56
09:26 22.01.2020
24 Леонид Брежнев
До коментар #1 от "Хитлер":
Да бе, само ти...09:26 22.01.2020
25 Пфу
До коментар #23 от "Обективно":
Ми че то и дизели няма с такава автономност при тази скорост. Смешен коментар.Коментиран от #29
09:40 22.01.2020
26 ФауВе
Коментиран от #34
09:48 22.01.2020
27 Гост
До коментар #15 от "Димчо Илиев":
Още не са продали и една бройка, а скъпото зареждане е факт. Ти, обаче, залагаш на ЩЕ, вместо на Е.Коментиран от #40
09:51 22.01.2020
28 Оаа
Но подхода им е тъп.
Ако го бяха дали на някой китайски завод в Азия да им го правят на ишлеме и да произвеждат батерията, електромтора и инвертора на място в завода, цената щеше да е поне 30% надолу.
В Китай има близа 400 компании произвеждащи някакъв вид електромобили - от пълни смешки, до сериозна неща конкуриращи Тесла.
Сега правят нещо полвинчато - завода пак е собственост на китайци, но в него не се прави нищо и ще търсят шведи да го работят...
10:11 22.01.2020
29 Обективно
До коментар #25 от "Пфу":
Една от колите ми е дизел със 76 литров резервоар което е приблизително 1240 км. Другата е газ-бензин почти толкова. Времето за зареждане, и избора на бензиностанции през 15-20 километра - без коментар. Хайде да разгледаме следната хипотеза. Живея във Варна . Искам да отида със семейството си на почивка в Банско. Зареждам батерията от дома 100% . Варна -Обзор- Слънчев Бряг- Бургас . Тежък зимен планински преход ,лятото в задръствания който го е минавал-знае . Нормална кола изгаря с 20-30% повече гориво , а за електричка сигурно и повече . На нокти караш до Бургас , ако батерията е нова , може и да те закара , ако няма непредвидени обстоятелства. Макар ,че аз не знам къде може да заредиш в Бургас , но се предполага , че има , като голям окръжен град. чакаш ред , незнайно колко , и после зареждаш "бързо" за 40 минути на 80% .Коментиран от #30, #32, #61
10:24 22.01.2020
30 Обективно
До коментар #29 от "Обективно":
Следва следваща спирка , около Стара Загора . На магистрала се кара бързо , а ти трябва да следиш показанията на непълно заредената си батерия , и да я щадиш до Стара Загора , щото 170 километра с висока скорост не са като 250 с 80-100 в идеални условия , а да забравих , и батерията ти е на 80% . След което чакаш , незнайно колко ред , и зареждаш за 40мин на 80% . Тръгваш по магистралата и си мислиш - Заредих ама до София , с тия нагорнища до тунелите на Ихтиман , да да заредя в Пловдив , че до София няма другаде къде. Чакаш незнайно колко време ред , след което зареждаш 40 минути на 80% . Стигаш благополучно София . Там чакаш незнайно колко време ред , зареждаш за 40 минути на 80% , минаваш околовръстното със софийският трафик , хващаш магистралата. Естествено следиш батерията , и не натискаш , че пак си на кантар до Благоевград или Дупница.Коментиран от #31
10:41 22.01.2020
31 Обективно
До коментар #30 от "Обективно":
В Благоевград или Дупница чакаш незнайно колко ред , зареждаш за 40 минути на 80% и поемаш към Предела , като се молиш да няма много задръствания около Симитли , че може да ти гадаляса батерийката , за всеки случай седиш на студено да пазиш скъпоценната енергийка, на път си , кой ще ти прекара кабели с контактна мрежа. И може би след всичко това с тежки физически , и психически разстройства пристигаш в Банско . От там нататък си знаеш урока - чакаш незнайно колко време ред , зареждаш за 40 минути на 80% , щото в хотела или хижата , тока не е без пари , контактната мрежа непредвидена за товар , и не са благотворително дружество , една супа там е от 7 до 12 лева.10:52 22.01.2020
32 Пфу
До коментар #29 от "Обективно":
Изписал си сума ти глупости. Беше написал първо да караш със 160 км/ч 1200 километра. Това не можеш да го постигнеш и с дизел. Айде имаш голям резервоар добре 76 литра. Колко ти е разхода при 160? Да не мислиш че е 6 на 100? Разхода ти е над 12 на 100 което ще рече 600 километра при тази скорост, ама айде ти минаваш 1200! Поне математика разбираш ли?Коментиран от #35, #54
13:20 22.01.2020
33 Реалист
До коментар #5 от "ссссс":
Няма как да стане, просто автомобилът заради електрическата ера ще спре да е масов. Това е "еко"-то. С новите цени за зареждане на киловат го загатнаха. Сега излиза двойно по-скъпо зареждане с ток, от колкото с бензин и 3 пъти отколкото с газ. Това само ще се увеличава с нарастването на колите14:17 22.01.2020
34 Тротоарсов
До коментар #26 от "ФауВе":
теслите имат двойно по-голям пробег, което ги прави далеч по-практични, за 10 000 евро отгоре предлагат по-добър продукт във всяко отношение, пробег, екстри, комфорт, ускорениеКоментиран от #39, #44
14:33 22.01.2020
35 Обективно
До коментар #32 от "Пфу":
Да не изпадаме в подробности . Дали ще са 600 или 700 или 800 км, не е толкова важно . Дали ще карам през целият път, със 140-160-180 очевидно е невъзможно , но е факт , че аз мога да си определям скоростта по желание , без да завися от фактора автономност. Обикновено няма такава дестинация, в която аз да тръгна с пълен резервоар от точка А , и да ми се е налагало да спирам принудително да зареждам , и дори и да го направя , колко пъти би ми се случило , и колко време бих загубил , няколко минути предполагам . Мога ли да сложа една две туби в багажника , или трябва да опъвам кабели по пътищата . А ако зареждането на път струва това което го пишат , повече пари от това да заредиш резервоара на Голф , да спираш 3 -4 пъти по често от нормален автомобил , да загубиш една четвърт от деня по зарядните станции , и за това да платиш цифри като за Премиум-автомобил , то не виждам кой ахмак ще се върже , а идва времето за подмяна или рециклиране на батерията , което се изравнява със стойността на приличен автомобил втора ръка , тоест даваш едни сериозни кинти , за да караш отново стар автомобил, и ако решиш след това да го продадеш, трябва все едно да си го подарил , за да ти го купят.Коментиран от #36
14:37 22.01.2020
36 Очевидец
До коментар #35 от "Обективно":
Това лято бях в Португалия и да ти кажа видях доста шведски Тесли там, на почивка. Как мислиш, дали с кораб са ги карали? Виж и разстоянието между Швеция и Португалия и помисли дали проблема е електрическата кола или е нещо друго.Коментиран от #45, #48, #55
14:51 22.01.2020
37 Българин
14:52 22.01.2020
38 Иво
14:52 22.01.2020
39 Обективно
До коментар #34 от "Тротоарсов":
Да правилният път е в увеличаването на пробега(автономността) и чувствително намаляване цените на автомобилите, и батериите. Щото , ако цената е, като на Премиум-автомобил , зареждането на електромобила повече от цената, за резервоар на Голф, то далаверата отива по дяволите , да не говорим ,че горивата в САЩ , Русия , Китай са в пъти по евтини , от тези в Европа. И електромобилите може да си останат в някаква изолирана пазарна ниша за сектанти, ако липсва ясна и пазарна икономическа обосновка.15:05 22.01.2020
40 Еееее
До коментар #27 от "Гост":
Госта ти не разбра ли вече за кого е скъпото зареждане? Та продължаваш да тролиш! С тази кола няма никой да отиде да ти зарежда на Йонити защото зарядното там е до 350 кВ, а колата не зарежда повече от 50 кВ. За какво тогава ще зарежда там? Тези които ще зареждат на Йонити ще са с абонамент, като тогава тока не е толкова скъп. Аре да те оставям да тролиш. И си оправи херците че си минал на висока честота.Коментиран от #57
15:23 22.01.2020
41 Една малка тайна
16:07 22.01.2020
42 Аз пък
Докато не напрвят батериите да издържат с едно зареждане поне 1000 км пробег на макс скорост, да се зарежат за 10 минути на 100%, да изтрайват 10 години с капацитет най-малко на 90% в края на периода и да струват 1/100 от цената на колата, такова чудо няма да си взема. Казах!
Коментиран от #43
16:12 22.01.2020
43 Казах
До коментар #42 от "Аз пък":
Ще си вземеш, като направят литъра 4 лв, като вдигнат данъците за ДВГ колите а също и синя и зелена зона за тях, като забранат на дизеловите коли да влизат в градовете. Тогава ще намалиш критериите си на половина.16:23 22.01.2020
44 Toko
До коментар #34 от "Тротоарсов":
Айде първо разни пърдели които почнаха да разбират толкова много , че започнаха да анализират и правят сравнение между виртуални реалности и футуристични пожелания от някъви си зелени човечета- да си купят по една тесла, или какъвто и да е електро автомобил и чааак после да дават компетентни мнения на база опит. Че така е малко смехотворно да говориш за ефективност на нещо което дори и не си го виждал .Нещо като да ми обясняваш колко е страстна комшийката на горния етаж без да си я виждал дори и по пенюар
16:24 22.01.2020
45 GBBG
До коментар #36 от "Очевидец":
Глупав аргумент.Видял две тесли с шведска регистрация и прави изводиКоментиран от #46
16:33 22.01.2020
46 Друг очевидец
До коментар #45 от "GBBG":
Има, има. В Испания също доста имаше. А за тези които не вярват има доста клипове в Ютуб хората пътуват и се снимат. Може да видите от там и да не си мислите че не може да се пътува.16:41 22.01.2020
47 Бат Ламбо
Коментиран от #51
16:46 22.01.2020
48 Шкодилаци
До коментар #36 от "Очевидец":
Аз до Португалия не стигнах , виж до Германия да. Нямам спомени да съм се срещал с " теслите" . Впечатление прави , големият брой Шкоди.17:17 22.01.2020
49 Този коментар е премахнат от модератор.
50 Рогат добитък
17:50 22.01.2020
51 Ами да
До коментар #47 от "Бат Ламбо":
Къде са зарядните, къде е инфраструктурата за елките? Бензиностанции много а зарядни няма, за това има проблем да се кара с електрички.Коментиран от #52
18:16 22.01.2020
52 Toko
До коментар #51 от "Ами да":
Некой ден рибата в морето ще свърши но наивниците ще се умножават вечно. Това са бедните наивни хора , на които им продават илюзии. Ако беше толкова хубаво то богатите вече щяха да се радват на тези ''хубави Тесли'' Но богатите са богати защото не са наивни ...Коментиран от #53, #60
18:59 22.01.2020
53 Ами да
До коментар #52 от "Toko":
Те само бедните ги купуват, а богатите карат VW!19:07 22.01.2020
54 Уфп
До коментар #32 от "Пфу":
Е не можа да разбереш кво иска да каже човека, така ли? Па си и писал подробно! Не си за тука баце, стани счетоводител.22:07 22.01.2020
55 Човека
До коментар #36 от "Очевидец":
Ти си Очевидец толко, колко аз капитан на кораб.22:11 22.01.2020
56 Димитър Манчев
До коментар #23 от "Обективно":
Заради такива дизелови "ездачи" като теб, светът гори, имаме климатични промени, суши, бури и всякакви беди. Когато се взима енергия секвестирана в продължение на стотици милиони години под земята и се хвърля в атмосферата, за да може да се придвижваш по-бързо от едно място до друго, това е резултата. Ама не можеш да го осъзнаеш! И 10 пъти по-умни не могат да го осъзнаят.Ще вземеш влак или автобус и ще пътуваш кат отговорен човек.
Коментиран от #58, #64
10:05 23.01.2020
57 Гост
До коментар #40 от "Еееее":
Йонити е само върха на айзберга. Или във вашият случай - върха на главата на мокавия. Скоро ще почнат да ви го тикат навътри. Гости много. Херците да си ги оправи оня, дето ги е писал.10:54 23.01.2020
58 Манчо Димитров
До коментар #56 от "Димитър Манчев":
В тебе е надеждата Мите. Ти ще оправиш света. Вози си се ти у влака.13:08 23.01.2020
59 Забележки
15:19 23.01.2020
60 Ясно
До коментар #52 от "Toko":
И аз мислих защо не се взима Тесла у нас, а то било защото ние не сме бедни! Е реши ми главоблъсканицата.15:32 23.01.2020
61 Необективен си
До коментар #29 от "Обективно":
Разстоянието между Банско и Варна е 520 километра. Ако караш бавно, както твърдиш, ще можеш да стигнеш дори без презареждане с голямата батерия на Tesla. Да кажем че си ербап и даваш яко газ въпреки че е зима. Дори тогава ще се наложи да заредиш един единствен път.Ако го направиш на онези скъпите зарядни на йонити, ще ти отнеме десетина минути в района на Пловдив, за да пътуваш напълно спокойно до крайната точка.
За едно денонощие в Европа бяха изминати над 2700 км с тесла модел 3 , като средната скорост беше 115 км включително зареждането. Следователно теоретично най-бързо може да изминеш 520 км за четири часа и половина, включително зареждането. Очевидна че ще стигнеш по-бавно в случая и ограничението няма да е от автомобила.
Коментиран от #63
19:54 23.01.2020
62 Ангел
20:33 23.01.2020
63 Гост
До коментар #61 от "Необективен си":
Пълни глупости си писал. Средна 115 само по аутобаните. От Варна до Банско едва половината път е магистрала. Другата половина ще я минеш със средна 75км/ч. Дори с петролка сега ще ти е трудно да минеш това разстояние за 4'5ч нищо, че зарежда по-бързо от Ел кола. С Ел колата ще се забавиш още заради по-бавният заряд. Отделно от това никой не предприема пътуване до ръба на капацитета на батерията и с последните проценти да се моли да намери контакт да не закъса насред града. Ако обсега ти е 500км, никой няма да тръгне на по-далеко от 350 до 400км и да рискува да закъса. А тия обсеги с един заряд ги дават при скорости 50 до 70км/ч. Никой не кара така. На магистралата ще настъпиш до 150 и обсега ти ще падне на 300км. Реално погледнато с такава кола по-далеко от София до Стара Загора не тръгвам. Пък ти си прави сметки на салфетки.20:01 24.01.2020
64 Гост
До коментар #56 от "Димитър Манчев":
Аз бих взел влак ако е като в отговорните страни с отговорна политика. У нас във влака може да ти се случат много неща.20:04 24.01.2020