28 Януари, 2011 11:07 16 575 29

Вижте как се е отчитала скоростта в България

  • радари

Високите технологии снижават до минимум субективния фактор. Това важи особено силно за измерването на скоростта на автомобилите от страна на контролните органи. Отчитане на превишена скорост с радар нерядко води след себе си оспорване от страна на нарушителя дали именно неговият автомобил е превишил скоростта.

За това и у нас все повече се набляга на т.нар. спийд камери. За момента те са и най-ефикасното средство за превенция на скоростта. Камерите за скорост използват дължината на вълната само за да бъдат задействани. След това чрез високоскоростен цифров модул системата прави 160 кадъра в секунда, чийто компютърен анализ показва скоростта, с която се движи автомобилът.

В България паралелно с тях се използват и познатите ни радари, работещи чрез т.нар. "Доплеров ефект". Историята на тези измервателни средства е доста дълга, но особен интерес представлява първият уред използван за измерване на скоростта на автомобил в нашата страна.

Въпросното устройство силно прилича на механичен хронометър, но всъщност ролята му е съвсем друга (снимка 1). Той се задейства ръчно, чрез натискане на бутон, като предварително на пътя са монтирани два знака. Когато автомобилът премине покрай първия знак, устройството се активира ръчно, а когато премине през втория - се спира от същото копче. Времето, за което превозното средство преминава между двата знака, на практика се преизчислява на скалата на уреда в километри в час.

Още по-интересен е и първият снимащ радар, използван в нашата страна. Той представлява статичен фотоапарат, монтиран към патрулната кола, в който е интегриран скоростомер. Той обаче е свързан със скоростната кутия на "патрулката" и на практика отчита нейната скорост. На снимката се появява колата отпред и под нея скоростта (с която всъщност се движи полицейската кола). Въз основа на тази снимка се глобява евентуалният нарушител. Субективният фактор идва от факта, че невинаги двата автомобила се движат с еднаква скорост.

Още интересни факти:
Първият радиолокационен уред за измерване на скорост в България се нарича "РИС 1". (снимка 2)
Най-дълго на служба в КАТ е устройството, наречено "Фара". (снимка 3 и 4)

В столичният КАТ има уникална колекция, включваща всички устройства за измерване на скорост, използвани в България. Екипът ни ще подготви подробен материал за тези уреди и тяхното действие, който ще ви предложим в най-скоро време.


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.



Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 Реалист

    61 2 Отговор
    Браво! Това вече е интересно и образователно.
  • 2 GustoMaina

    49 2 Отговор
    Първият уред за измерване на скоростта в КАТ е ЛАЗАР :D
  • 3 Георги

    49 1 Отговор
    И питат:Лазаре как мина?
  • 4 Ивков

    22 0 Отговор
    Интересно материалче!
  • 5 Тахометър

    21 22 Отговор
    Въпросното устройство, което силно прилича на механичен хронометър на снимка 1 се нарича тахометър и се смята за доста точен уред за измерване на скороста, след като и до ден днешен се монтира в среден и викок клас швейцарски, японски и руски часовници и е гордост да го имаш на ръката си :)

    Коментиран от #6

  • 6 инж. Станийски

    45 0 Отговор

    До коментар #5 от "Тахометър":

    Никой не казва, че не е точно. В статията става въпрос за това, че измерването е било субективно, защото можеш да натиснеш копчето по-рано, например. А при електронните радари с камери такава опасност няма. А иначе това не е точно тахометър, защото тахометърът е уред за измерване на скоростта на въртене - обороти за единица време на диск или вал в мотор.
  • 7 Vlado

    17 1 Отговор
    В ЮАР и Австралия са разпространени така наречените "жици". Това представлява кабел положен на пряко на пътя. Работи на принципа на времето за преминаване на предните и задните гуми през него във функция от междуосното разстояние на автомобила. V=S/t S e междуосието, t-времето за преминаване на задните колела след предните, а v e скоростта. 100% точно и измъкване няма, особено, ако е поставено след завой...
  • 8 Mercedes

    5 58 Отговор
    Мерцедес са най- яките коли на земята... БМВ не струваааат. Тези с алфите са гола- вода, а японските коли са най- некачествениии..

    Коментиран от #12

  • 9 Vlado

    10 2 Отговор
    И още нещо. Конвеционалните радари работят на принципа на доплеровия ефект. От радара към колата се излъчва сигнал, който се отразява от движещия обект и връща в радара с променена честота, която е функция на скоростта. Активните антирадари излъчват "заглушаващ" сигнала от конвеционалните радари и на дисплея може да им изпише 20km/ч, а вие да се обекта да се движи с 200km/ч. Не знам дали сте карали около някоя скъпа кола, като през това време вашият радар-детектор се скъсва да свири, докато не се отдалечине порядъчно от нея??? При камерите това отпада (ако се задейства), при "жиците" няма измъкване.
  • 10 kkk

    18 7 Отговор
    Ти май си нямал "срещи" с новата S-класа и страхотното й качество.Всека седмица нещо й се прави,настройва,коригира...
  • 11 kkk2

    18 2 Отговор
    Стига митове и легенди :D Стегни се.Не всичко е така както си го говорите докато люпите слънчоглед :D
  • 12 User

    20 6 Отговор

    До коментар #8 от "Mercedes":

    Да съгласен съм с теб, че мерцедес бяха най-добрите коли!!!
    Сега особено в България са символ на първенющина, селяния и чалга!
    Познавам един милионер и той ми казва, ако имах повече пари щях да карам Бентли или Майбах, сега все още съм посредствен богаташ и карам Мерцедес...
    пп. А от изказването за качеството на японските коли, си личи колко въобще разбираш от МПС.
    Ама сигурно си зевзек и си пуснал поста, да попалиш темата...

    Коментиран от #13

  • 13 :)))

    11 11 Отговор

    До коментар #12 от "User":

    ;) ама се получи,а? само за 15 мин.
  • 14 M POWER

    9 22 Отговор
    BMW са истинските коли, мерцедес са за старци .за спагети нема да говоиме
  • 15 БМВ

    5 25 Отговор
    Какви радари бе Баце, БМВ е истината. Made in GERMANY POWER

    Коментиран от #16

  • 16 MB

    17 1 Отговор

    До коментар #15 от "БМВ":

    Каза шофьора на 18 годишно БМВ е36 за 2000лв. :D ако изобщо има книжка :)
  • 17 kkk2

    12 1 Отговор
    "Made in GERMANY POWER"
    КОлко си ми зле :DПоне да има на кой да се смеем
  • 18 Долу немското

    19 2 Отговор
    Шофьорите на БМВ са по-малки на години от колите си.
    Само истинските разбирачи залагат на Ланча и Алфа.
    Лигльовци, първо завършете 12 клас после говорете.
  • 19 kacko

    1 6 Отговор
    Abe tiq radari oshte se izpolzvat. Vchera mai mernah edin ot tqh, na edna katajiska Lada hahahahaha.
  • 20 gore nemskoto

    6 13 Отговор
    skriite si la..o4iite i alfo-drigite,kolko si vervate s tea bokluci 4e ste sme6ni,iztinskite koli sa germany kato bmw,audi,mercedes,opel,i wv italianskoto ne struva.Sedite si na puhenite sedalki i si me4taete za golfove,no golfovete sa za razumnite hora,te se kupuvat s sarceto ,drugo e palava germanka pred italianka,vse pak razumnite hora sa pove4e ot vas individualistite,vijda se po ulicite - italianskite nabori na nemskite vozila otdavna sa pretopeni.Jabetata gotvat dobre makaroni,a kolite im gi pravat preiali ot jabi makaron4ovci
  • 21 vsi4ki ciganeta

    15 2 Отговор
    Всички полицаи са наистина МНОГО ТЪПИ горките! Точно като по вицовете. А аз познавам хора, които станаха полицаи заради изгодните кредити и по евтин GSM и такива екстри, а не че са искали да се трудят в тази насока. И още си пафкат джойнт и шорат и не ги е.е. В тая държава всичко е нагоре с краката: колите по тротоарите а пешеходците по платното. Викам на катаджията: "Ще почерпя!" и забравя че е полицай.

    Коментиран от #24

  • 22 кирилов

    25 2 Отговор
    поредната интересна статия на мобиле. браво момчета
  • 23 total power

    7 3 Отговор
    Абе какво ни занимавате с тая избушена държава ! Кажете какво става по света - в белите страни ??? Тука е ясно - тесни обувки мокри дърва в печката и нощна смяна в Кремиковци ! Шампионите на Европа сме по ... мизерия ! Кой го боли фара с какво са мерили скоростта у нашенско !
  • 24 Бат Бончо

    13 2 Отговор

    До коментар #21 от "vsi4ki ciganeta":

    Я се опитай да ПОЧЕРПИШ мл.автоконтрольор БОРИС КОСТОВ КОЛЕВ от РПУ-АКСАКОВО.Не изгодните кредити и евтините телефони са водещи при него.Удоволствието да ти прасне един АКТ за каквото и да било(а той-повярвай ми-винаги ще намери за какво)при него е равно на едно е**не.

    Коментиран от #25

  • 25 vsi4ki ciganeta

    13 0 Отговор

    До коментар #24 от "Бат Бончо":

    Прав си има и такива гадини. Още по зле от тия дето нехаят са тия дето тормозят обикновените хора и се кефят на нещастието им.
  • 26 Hepi

    4 1 Отговор
    Ква стана тая , от къде започнахме и до къде стигнахме?!
  • 27 PRIVILEGED_MONSTER

    13 1 Отговор
    ОСМОРНИ ОСИГУРОВКИ ЗА КАТАДЖИИТЕ, ТЕ НЕ СА НА ЕДНА ЗАПЛАТА ЗНАЕМ ГО ВСИЧКИ !

    СМЪРТ ПРИ НЕВНАСЯНЕ ИЛИ ЗАКЪСНЕНИЕ !
    СМЪЪЪРТТТТ !!!!
  • 28 gigant

    2 8 Отговор
    do M POWER vsi4ki mangovci i sel4ovci v sofia 6ofirat takia bangii4ici 318ki na gazz i samo se tro6at brato4ka ne se izlagai s tiq M paketi izmisleni ne gi hvali 6ot ne sa za hvalene ;] istinskata nemska kola se nari4a Mercedes-Benz, a do kolkoto italianskite kvo da ti kaja nai burzite koli v sveta sa italianski ...
  • 29 :)

    4 2 Отговор
    Хайде стига ми хвали Мерцедес, които са толкова селски като BMW. Само селяните от Велико Търново и Перник ще хти се вържат на приказките за това колко са хубави немските кошници. Нищо немско и френско не е за хвалене! Накои италиански и японските стават за хвалене, но не френските и немските.