16 Декември, 2009 00:00 15 888 5

Seat Toledo

  • seat toledo-
  • volkswagen golf-
  • volkswagen group-
  • golf v

Валтер де Силва с право се смята за един от най-талантливите дизайнери през последните 20 години. Уменията му получиха признание още с първите проекти под негово ръководство в Alfa Romeo и неслучайно привлякоха интереса на Фердинанд Пиех, който го отмъкна най-безцеремонно от италианците в края на 90-те. Преди да се издигне до сегашния си пост на шеф по дизайна на цялата Volkswagen Group, де Силва свърши доста работа. Като начало наложи философията “Auto emocion” в Seat, с която изпълни задачата да преобрази имиджа на испанската марка в посока спорт и динамика. “Под молива” му минаха Ibiza и Cordoba, а през 2004-та дойде ред и на изцяло нов модел - третото поколение на Toledo. 13 години по-рано най-големият автомобил в гамата на производителя бе дебютирал като хечбек, после стана седан, а последното издание никой не се нае да класифицира категорично. Де Силва бе сътворил странен хибрид, оценките за чийто дизайн варираха от “шедьовър” до “катастрофа”.

За естетическите достойнства и недостатъци на Toledo III се спори и до днес. Цифрите обаче са недвусмислени. Противоречивата външност на колата се смята за един от основните фактори за слабите продажби и решението на Seat да заложи на сигурно с конвенционален седан на базата на предишното Audi A4 в лицето на актуалния Exeo. Това съвсем не значи, че творението на де Силва няма своите почитатели. В Голфовия клас надали има автомобил с по-импулсивен и зрелищен дизайн, а германската механика под пищните форми определено не му вреди. Освен че трудно остава незабелязан, Toledo III притежава качества на возила от няколко сегмента. Формално се води за хечбек, но като вътрешен обем наподобява по-скоро миниван. Наред с това в архитектурата на

салона
се усеща известен спортен привкус с леко ориентирана към водача арматура, добре изразена странична опора на седалките и оформен за двама пътници заден диван. Смесицата от стилове се забелязва дори в подбора на материали. Някои детайли напомнят на кевлар, а в същото време интериорът изобилства на различни ниши и джобове за дребни вещи. Липса на простор не се усеща нито за миг - високата покривна линия и солидната талия си казват думата. Багажникът поема 500 литра, които могат да нараснат на близо кубик и половина при сгъване на задните седалки, разполага с двойно дъно и отделен контейнер за принадлежности. Изработката също си я бива, макар да отстъпва на еталоните в сегмента.

За жалост нетипичният дизайн се отразява негативно на някои аспекти от ергономията. Масивните предни колонки ограничават видимостта осезаемо. Освен от съображения за пасивна безопасност, дебелината им се дължи на решението да приютяват чистачките. Така се подобрява коефициентът на въздушно съпротивление и се постига по-ефективно покритие по площта на предното стъкло, но мъртвият ъгъл се увеличава значително. Обзорът търпи критики също така и заради скосената предница, за чиито габарити се налага изработването на условен рефлекс. Най-скъпо за застрахователя обаче излиза почти отвесната задница на Toledo. Разположението на стопа за мъгла и светлината за движение назад в долната част на бронята превръщат асистента за паркиране в абсолютна необходимост. Добрата новина е, че повечето собственици на модела са инвестирали в

оборудването
при покупката и на вторичния пазар рядко се срещат модификации с най-ниското от трите нива на екипировка. Дори то обаче включва шест еърбега, климатик, ABS, система за контрол на сцеплението, електрически пакет и стерео с шест говорителя.

В механичен план Toledo III не се различава почти по нищо от Golf V, което прехвърля автоматично слабостите и положителните черти на германския оригинал върху испанския клонинг. Моделът се оборудва с четирицилиндрови

мотори
от арсенала на Volkswagen, които са познати и се обслужват безпроблемно навсякъде. Ако не се брои 1.4-литровият агрегат с мощност 86 к.с., доставян за доста ограничен брой пазари, за базов се смята 1 600-кубиковият двигател със 102 коня. Seat-ът тежи повечко от донора си, но въпреки това по-спокойните водачи могат да заложат на такава модификация без притеснения. Моторът развърта с охота, дърпа уверено в средни оборотни режими и откликва мигновено между 3 000 и 5 000 об/мин. Онези, които търсят по-южняшки темперамент, трябва да се ориентират към двулитровия FSi със 150 к.с. или турбоверсията му с 200 коня. В средата на 2007 г. започва монтирането на 1.8-литров FSi със 160 к.с., който гарантира оптимален баланс между мощност и разходи, но и цените на такива коли са от друга категория. Същото важи за двулитровия TDi с филтър за твърди частици и табун от 170 коня, внедрен през 2006 г. Привържениците на нафтата обаче могат да избират между добре познатите 1.9- и 2.0-литрови агрегати със 105 или 136/140 к.с.

Качествата и недостатъците на всички изброени двигатели са известни отдавна - монтират се на практически всички автомобили, произвеждани под шапката на VAG. Разполагат с предостатъчен ресурс и понасят експлоатационните условия в България без да се оплакват много. Периферните възли обаче невинаги функционират безотказно, а газоразпределителният механизъм задължително трябва да се обслужва на най-много 100 000 км или 3 години.
По адрес коли от по-ранните серии на Toledo III се чуват оплаквания от превключването от първа на втора предавка в шестстепенните

скоростни кутии
Проблемът се решава временно с обновяване на трансмисионното масло, но рано или късно се налага смяна на синхронизатор. Операцията не излиза евтино и потенциалният купувач би постъпил далновидно ако се поинтересува дали е извършена. Друга неизправност, която отчитат статистиките, е появата на предупредителен сигнал от стабилизиращата система "Boost Pressure Sensor G201". Подават го ABS-ите от модел Teves 60, които се нуждаят или от нов управляващ модул, или от помпа. Според специалисти проблемът се дължи на остаряване на детайлите, тъй като засяга само автомобили на възраст 4-5 години.

Консервативният подход на дизайнерите влиза в услуга на критикарите при премиерата на всяко ново поколение на Volkswagen Golf. Toledo III показва как можеше да изгежда петата генерация на немския бестселър, ако юздите на стилистите бяха отпуснати напълно. За жалост тогава и продажбите сигурно щяха да бъдат като на испанския роднина. Във всяко друго отношение тези два автомобила можеха да бъдат равностойни конкуренти. Поръчката на Пиех към де Силва обаче надали е съдържала такова условие.

СПРАВКА ЗА МОДЕЛА

Seat Toledo (Typ 5P)

ИСТОРИЯ

Септември 2004 Дебютира третото поколение на Seat Toledo. Изграденият на платформата на Golf V хечбек се оборудва с редови бензинови и дизелови четирицилиндрови двигатели с работен обем от 1.6 до 2.0 литра и мощност от 102 до 150 к.с. На някои пазари се предлага и 1.4-литров мотор с 86 коня.

Март 2006

Дизеловата гама се обогатява с форсирана до 170 к.с. версия на 2.0-литровия TDi с филтър за твърди частици.

Април 2007

 Започва монтирането на 1.8-литров FSi с мощност 160 к.с.

 

 

 

 

 

 

 

ЦЕНИ НА РЕЗЕРВНИ ЧАСТИ

Двигател
3 270 EUR
Скоростна кутия (механична) 2 070 EUR
Динамо 380 EUR
Стартер 320 EUR
Водна помпа 230 EUR
Ауспух (пълен комплек, без катализатор) 453 EUR
Спирачни дискове (2 бр. предни) 210 EUR
Накладки (предни дискови) 100 EUR
Фар (комплект)

110 EUR

Калник 120 EUR

Цените са за оригинални резервни части по справочника
Eurotax Schwacke /без ДДС/ за модел


Поставете оценка:
Оценка от 0 гласа.


Свързани новини


Напиши коментар:

ФAКТИ.БГ нe тoлeрирa oбидни кoмeнтaри и cпaм. Нeкoрeктни кoмeнтaри щe бъдaт изтривaни. Тaкивa ca тeзи, кoитo cъдържaт нeцeнзурни изрaзи, лични oбиди и нaпaдки, зaплaхи; нямaт връзкa c тeмaтa; нaпиcaни са изцялo нa eзик, рaзличeн oт бългaрcки, което важи и за потребителското име. Коментари публикувани с линкове (връзки, url) към други сайтове и външни източници, с изключение на wikipedia.org, mobile.bg, imot.bg, zaplata.bg, auto.bg, bazar.bg ще бъдат премахнати.

КОМЕНТАРИ КЪМ СТАТИЯТА

  • 1 vasil

    20 2 Отговор
    e tova e kola
  • 2 Ами!

    3 11 Отговор
    Тия Сеати големи скици. Ни рак, ни риба. Тия имитират Пежо. Тия дизайни са грозни, бе хора. Като техника може да са добре, ама не е за гледане.
  • 3 martin

    33 1 Отговор
    i na men novoto toledo ne mi xaresva , predpo4itax go sedan , a kolkoto do dizaina mi xaresvat vsi4ki seati samo bez tova toledo , leon-a mi e za predpo4itane i v po sledva6t etap bix si kypil avtomobil kato nego s mo6tnost nad 160 k.s ;)
  • 4 petko

    11 0 Отговор
    много добър и функционален автомобил. дава много повече от Голфа. много обем и комфорт. отлични седалки. спирачките не отстъпват на А6. карам го 2г. вече и съм много доволен...........
  • 5 bo6kata

    0 0 Отговор
    ei ""AMI"ima6 mnogo da razbira6 ot koli oba4ee seat imitirali peugeot ti normalen li si be 4ovek markite seat,audi,vw tova sa nai dobrite marki imam seat leon fr 220 kon4eta e ako iska6 pi6i tyk moga ti pokaja 2-3 snimki ili nqkoe drugo klip4e da vidi6 kakvo e